Jump to content

Husqvarna rifle


Resuam

Recommended Posts

Jeg har fått ei gammel Husqvarna 6,5x55 rifle fra min far. Vet ikke om dette er et godt eller dårlig våpen. Er dette et våpen som kan gi gode samlinger? Hvis det er et godt våpen kunne jeg tenkt meg å skifte optikk og brukt den på reinsjakt og ev. trening til jakt. Har også ei mauser mod 98 med ganske lik stokk (Bredvold). Begge er bygd opp på våpensmia av Ole Jørgen Klaseie (i alle fall mauseren). Hvordan vil ei slik Husqvarna-rifle være i forhold til den?

på forhånd takk for svar. 

9174ECAC-1B6C-4A5A-9A70-C3BEF771A2E7.jpeg

B1884A2E-A977-4F3F-B030-1F5396A0AC90.jpeg

497E1A09-F8A0-482D-9C1E-7929B4DCEFF5.jpeg

D432AF2E-DF11-499C-9FB9-DE852055EBF2.jpeg

EFEE842E-99F2-4F76-9A50-665BEDA6343E.jpeg

01FD7C18-135A-4508-A618-A5624A40FBE2.jpeg

A7584436-3B62-46CB-9221-905AE78EAF93.jpeg

Link to comment
Share on other sites

OK. Blir litt skeptisk om deler ikke finnes. Det er ikke noe risiko å oppgradere optikk. Den kan jo brukes på annen rifle siden. Hva trenger man av reservedeler da? Trenger man det ofte, eller er den så holdbar at jeg kan tenke at jeg kan bruke den hvis den skyter dit jeg vil?

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje så ofta ein treng sånt, viss ho held nokenlunde sammlingar så er da berre og bruka ho, men som du sjølv er inne på ett nyare kikkartsikte kan vera greit.

Ein ting som kan komplisera ting litt er at kikkartsikte ditt sannsynlegvis har 1 toms røyr, så du er avhengig av og finna ein som har det.

Dei fleste nyare har 30 mm og det er vel kanskje framtida. 
Men da er ein del som har 1 toms enda iverfall brukte, ny montasje svarar seg vel ikkje.

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Sitka skrev:

Ein ting som kan komplisera ting litt er at kikkartsikte ditt sannsynlegvis har 1 toms røyr, så du er avhengig av og finna ein som har det.

Dei fleste nyare har 30 mm og det er vel kanskje framtida. 
Men da er ein del som har 1 toms enda iverfall brukte, ny montasje svarar seg vel ikkje.

Det er weaver baser, du får 30mm ringer til 250 kr. Det er mer komplisert å bytte på de fleste moderne rifler egentlig. 

Link to comment
Share on other sites

Husqvarna 1600 er ei fin undervurdert rifle med lett og smekker låskasse.

 

Reservedeler er ikke noe problem. Det står mange slike til salgs for en slikk og ingenting. Lokaliser en i nystand i butikk, kjøp den og ta med alle deler som ikke er registreringspliktige. Nå kan man fortsatt ta med sluttstykket. Dette er en billig måte å sikre seg på.

Link to comment
Share on other sites

Behovet for reservedeler til en slik rifle er nærmest ikkeeksisterende. Har hat tilsvarende rifler siden 1980 og vært en meget aktiv skytter men tror aldri jeg har hatt behov for reservedeler. Løp må man jo skifte fra tid til annen når de er utskutt men det vil være det samme uansett rifle. Og til denne kan du vel bruke billige M98 løp.

Link to comment
Share on other sites

Dette er gode børser som ikke svikter. Finnes kanskje lettere rifler i dagens utvalg. Har en HQ 640 med orginalavtrekk, justert til ca 1,5kg og uten kryp. Den er hakket eldre enn 1600. Knallgod børse. Ny opptikk og kanskje nye montasjer er en god investering. 

Edited by Kotelett
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kotelett said:

Dette er gode børser som ikke svikter. Finnes kanskje lettere rifler i dagens utvalg. Har en HQ 640 med orginalavtrekk, justert til ca 1,5kg og uten kryp. Den er hakket eldre enn 1600. Knallgod børse. Ny opptikk og kanskje nye montasjer er en god investering. 

Sendte du til børsemaker for justering? Eller gjorde du d sjøl?

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Phantera leo skrev:

Sendte du til børsemaker for justering? Eller gjorde du d sjøl?

Må innrømme at jeg gjorde det selv, men anbefaler sterkt å få en børsemaker til å gjøre det. Brukte lang tid med soting, bryning og polering å testing.. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
17 minutes ago, Langlo said:

Digger det våpenet du har fått av din far.

Jeg blir mer og mer glad i det våpenet. Har kappet løpet, satt på demper og en 1-6x24 kikkert. Bruker den når jeg går med hund og på trange poster. Den samler veldig bra og har faktisk et bra avtrekk. Mye bedre enn mauseren, men selvfølgelig ikke så bra som saueren (404) som er hovedvåpenet mitt😊 Når jeg skyter på bane blir jeg gang på gang overrasket over hvor lett det er å holde i ro og skyte godt med👍🏼😊

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...