Jump to content

EdvardB

Recommended Posts

Heisann

Jeg kjøpte nettopp en ny stokk til min Howa-1500, og tenkte jeg skulle spandere på en bedding, men bedding virka ikke så komplisert, så tror jeg skal få dreisen på det selv. Jeg kjøpte litt "supersterk epoksy" på biltema, dette i all hovedsak til å få retta på stokken, for den er nær løpet helt i framenden, men kan jeg bruke denne epoksyen for å bedde rifla og? Epoksyen har samme farge som stokken, men må bedde-epoksyen ha andre egenskaper, så jeg må kjøpe inn spesiell bedde-masse?

EB

Link to comment
Share on other sites

For snart 39 år siden, på LS i Bodø, kjøpte jeg en stor pakning "Acraglas". Dette var noe søl, man måtte lage "demning" med modeller-leire, for at ikke massen skulle renne bort (joda, man kunne vente til massen var varm, og reaksjonen godt i gang, men da hadde man 32,4 sekund å gjøre det på, før alt var stein). Rett etterpå kom "Acraglas Gel" - men da satt jeg med masse av det gamle mølet.

 

Jeg fant fort ut at det var enklere å gjøre som før, bruke Araldit. Med en god porsjon glassfiber, og en liten knivsodd brun skokrem for å få samme farge som nøttetreskjeftene, ble det perfekte beddinger, som er like fine og teite over 30 år etterpå.

 

Når noen kommer til meg, og spør om råd for ei rifle som "ikke går", eller er "utskutt", bruker jeg å legge en klatt vanlig stålplast under kassen, og se hva som skjer da. Som oftest viser det seg at våpna (også gamle M/98-travere) kan samle langt ned mot det berømte "bueminuttet" (2,9 cm/100 m), sjøl etter en slik temmelig lemfelding "beddejobb". Det aller meste er mye bedre enn ei låskasse som ligger og skrangler i skjeftet.

 

Nå har jeg faktisk bestilt "Acraglas Gel", etter et godt tilbud fra Brownells, men de får ikke sendt det, pga. korona-situasjonen.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt litt på en leire-barriære for rettingen av stokken; men det ligger under løpet så det kommer ingen til å se 😅 jeg har sett litt blanda sespons på Acraglas gel fra Brownells, så har drøyd med innkjøp. Det var faktisk den epoxyen Chiefen.V-2 linka til jeg kjøpte, så går for den 👍 takk for gode tilbakemeldinger

Link to comment
Share on other sites

Alle typer Acraglas er noe skit.

Det beste jeg har funnet er Locktite Hysol industrireprasjonsmasse med enten aluminium eller stålfyll.

Kiwi neutral skokrem som slippmiddel.

Dette gir nær perfekt tilpassing mellom metall og tre, uten det gummiaktige laget som slippmiddelet i acraglas gir.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 28.4.2020 den 15.02, Jegermeistern skrev:

 

 

Jeg fant fort ut at det var enklere å gjøre som før, bruke Araldit. Med en god porsjon glassfiber, og en liten knivsodd brun skokrem for å få samme farge som nøttetreskjeftene, ble det perfekte beddinger, som er like fine og teite over 30 år etterpå.

 


Hvordan går du frem for å blande epoxy og skokrem? Har alltid brukt skokrem som slippmiddel og sliter med å se hvordan en skal kunne blande det med epoxy uten at man forringer egenskapene til epoxyen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker skokrem som slippmiddel. Jeg vet jeg brukte brun skokrem for å farge beddinga en gang, tenkte ikke over eventuell svekking, men hadde problem med å få blandinga jevn. Etter det har jeg stort sett gitt f*** i eventuelle fargenyanser. Som nevnt i siste innlegg, jeg setter igjen såpass mye treverk helt øverst, at beddinga ikke blir skjemmende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...