Jump to content

Elefantjakt - kan det være noe da?


Kriegh

Recommended Posts

Husker en fin debatt fra SL vedrørende elefantjakt. Lurer på om det var XO som hadde et innlegg om sine erfaringer med elefantjakt. (sorry om jeg tar feil her..)

 

Uansett - dette har jeg tenkt litt på i det siste. JEG ville aldri ha skutt en elefant, men jeg ser jo at det da er litt ironisk at jeg mer enn gjerne skyter en rype eller en hjort. Lurer litt på hvorfor jeg ikke ville ha skutt en elefant, og i alle fall IKKE en sjimpanse!!

 

Jeg vet at XO er kjempedyktig og en jeger som respekterer viltet.... - likevel ville ikke jeg ha gjort det.

 

Hvorfor ikke??

 

:?::?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 145
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ville egentlig bare ha noen tanker fra andre om hvorfor vi kan 'leve med' noen former for jakt, mens andre - like forsvarlige - ikke går rett hjem. Ikke tro at dette er en kritikk av dem som jakter elefanter eller annet vilt i den kategorien - jeg bare lurer.... ikke et Forumtroll altså :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en eldre onkel som fryser på ryggen av tanken på å felle vilt som har pels. Han har sikkert skutt tusenvis med rype og storfugl, slakta 100kilos kveite, og dratt nise opp av havet, men har dyret pels, så er det utelukket å trekke av...

 

Vi er forskjellige, og har ulike grenser, og det er vel helt ok, og trenger ingen større utredninger. Temaet minner meg om diskusjoner vi hadde om kvinnfolk i gamle damer, da vi var mer kresne enn vi er i dag: En kompis som ble mobba for å ta med seg alt mulig hjem fra byen forsvarte seg med at "Han så noe sjarmerende i de fleste" :) Så våre egne grenser er nok tilsvarende - ulike.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det er lovelig jakt på dyret så hadde jeg vært klar unasett dyr! Dyr er dyr!

Nå kjenner jeg ikke så godt til hva som er utryddningstrua, men sjimpansejakt hadde vært rått om det krydde av dei!

 

Men å drepe en hel dyreart som har overlevd i millioner av år bare for å tilfredsstille meg i noen minutter går jeg ikke med på.

Link to comment
Share on other sites

Husker en fin debatt fra SL vedrørende elefantjakt. Lurer på om det var XO som hadde et innlegg om sine erfaringer med elefantjakt. (sorry om jeg tar feil her..)

 

Uansett - dette har jeg tenkt litt på i det siste. JEG ville aldri ha skutt en elefant, men jeg ser jo at det da er litt ironisk at jeg mer enn gjerne skyter en rype eller en hjort. Lurer litt på hvorfor jeg ikke ville ha skutt en elefant, og i alle fall IKKE en sjimpanse!!

 

Jeg vet at XO er kjempedyktig og en jeger som respekterer viltet.... - likevel ville ikke jeg ha gjort det.

 

Hvorfor ikke??

 

:?::?

 

 

Hei hei Kriegh.

 

Først av alt vil jeg takke for komplimentene du gir, samt at jeg syntes det er hyggelig at du husker tråden min på sluttstykket. (jeg har endret litt på nicket mitt da jeg jo ikke heter XO :wink: )

 

Jeg respekterer deg fult ut i at du ikke kan tenke deg å jakte elefant. Selv hadde jeg en lignende oppfattning om at Zebra og ”Gnu” (Blue Wildebeest) var vilt jeg ALDRI kunne tenke meg å felle.

Allerede som ung gutt hadde jeg en oppfattning og mening om Zebra og Gnu forankret i fra diverse dyrefilmer på tv der Sverre M Fjellstad og flere andre sine naturfilmer satte dype spor i en liten gutts tanker og følelser. Zebra og gnu var jo liksom symbolet på et fredelig og koselig liv på savannene, og det var jo liksom synd på dem som ble offer for jegere som løver og krokodiller.

Men da jeg for første gang var på jakt i Sør-Afrika og fikk oppleve Zebra og gnu i sitt rette element endret min oppfattning til Zebra og gnu som ”jaktobjekt” seg sakte men sikkert. Jeg felte min første gnu på den turen. Og Zebra felte jeg på min andre safari.

 

Det jeg forsøker å si er at du kanskje, og jeg understreker kanskje, ville endre ditt syn på elefant som jaktobjekt hvis du bare fikk oppleve dem i sitt rette element.

 

De aller fleste har et inntrykk av elefanter som fredelige og koselige dyr som vralter rundt og bare er snille. Realiteten er ikke slik. Elefanter er kanskje et av de farligste dyr i Afrika, og kanskje farligere nå enn før. Dette er forårsaket av flere ting. Det som kanskje er en av de største grunnene til dette (jeg understreker at dette er MIN mening) er at situasjonen i Afrika er annerledes i dag enn før. Befolkningsveksten og utviklingen gjør sitt til at elefanter blir fordrevet fra sine naturlige leveområder, samt at det stadig hyppigere oppstår interessekonflikter mellom elefant og menneske. De blir oftere og oftere jaget vekk fra menneskers dyrkede mark og dette gjør elefantene aggressive.

 

Som jaktobjekt er elefantjakt langt fra lett. Dagens situasjon hvor du som trofejeger ønsker å skyte en elefant med så gode trofeer som mulig er ikke som før. Det er langt mellom de ”skytbare” oksene med skikkelige støttenner (her er det gledelig å se at det stadig blir mer og mer ”vanlig” å se okser med større og tyngre tenner for hvert år).

 

Beklager, men jeg sporer vist litt av her. Blir lett revet med når et interessant tema dukker opp.

Tilbake til topic!

 

Jeg vil som sagt tro at du kunne endre oppfattning hvis du fikk oppleve elefanter ute i bushen. De er noen utrolig kloke, smarte og utrolige dyr som det er til de grader livsfarlig å jakte på, ja kanskje det FARLIGSTE du kan jakte. Og her utmerker jakt på hunndyr seg. (Det har utviklet seg dit at elefanter har øket noe aldeles utrolig i antall og det skytes svært ofte hunndyr.)

Jeg har selv liten erfaring med jakt på primater, så den delen av diskusjonen skal jeg ikke si noe om.

 

Beklager at dette ble mer skriverier enn nødvendig, men som sagt så sitter ordene løst når noe såpass interessant som elefantjakt dukker opp..

 

Hmm.. jeg bare må få lov til å legge til at elefantjakt har svært stor økonomisk betydning i mange områder i dagen Afrika.

 

Sånn… Nå skal jeg ikke surreskrive mer.

 

Jeg legger ved en link til litt film som viser et par artige skuddsituasjoner.

http://uk.youtube.com/watch?v=0m23rM2WYl8

Link to comment
Share on other sites

Och vad ligger under julgranen ifrån junior...

jag har en stark känsla av att jag får nya DVDn "Boddington on Elephant" och hans nya bok "Safari Rifles II",en specialupplaga,650 s,läderinbunden,i 500 ex,som såldes ut ifrån Safari Press på några dagar. Nu ligger några halvtaskiga exemplar på E Bay för 180 dollar... :roll:

Men,filmen och boken,är det bästa och mest omfattande han har gjort,skrev han till mig för några dagar sedan.

Elefantfilmen är väl det bästa i genren,som finns att tillgå idag. Ett arbete som tog flera år att göra.

Glädjer mig :!:

 

Klipp ifrån filmen finns på hans hemsida:

 

 

www.craigboddington.com

Link to comment
Share on other sites

Etter hvert som jeg leste innleggene i tråden gjorde jeg meg noen tanker, men da jeg kom til Rino sitt så skrev han det meste som jeg hadde tenkt.

 

Tror det er lett å sitte på avstand å gjøre seg opp meninger om den ene og andre jaktformen, men etter å ha hatt noen turer i bushen og fått oppleve ville elefanter fikk jeg øynene opp for at dette virkelig er JAKT.

 

Det blir sagt at det viktigste utstyret på elefantjakt er skoa. Det er også en grunn til at elefantjakt må bookes for min. 14-15 dager. Dyra må ofte følges i dagevis for å komme på skuddhold og for å finne et skytbart eksemplar.

 

For de som tror at elefanter er lette å oppdage og at det bare er å rusle bort å skyte den så legger jeg ved et bilde av en som oppholder seg i sitt rette element (i Zimbabwe).

 

normal_iIMG_0445_%28Medium%29.JPG

 

 

Om du vil skyte elefanter er det selvfølgelig bare deg selv som kan svare på.

Link to comment
Share on other sites

Så akkurat en filmm som heter Zimbabwe extreme, der folk faktisk felte svære elefanter med REVOLVER. Men det jeg egentlig skulle nevne, var et par episoder på filmen som viste at elefantjakt neppe alltid er like koselig som harajakt med dunker. Ved et tilfelle oppdager jegerne en flokk med elefanter og avfyrer skudd mot en av dem - det førte til at flokken kom mot dem i et ganske heftig tempo. Jegeren sviktet, og snudde ryggen til for å flykte, med PH'en felte dyret.

Link to comment
Share on other sites

For de som tror at elefanter er lette å oppdage og at det bare er å rusle bort å skyte den så legger jeg ved et bilde av en som oppholder seg i sitt rette element (i Zimbabwe).

normal_iIMG_0445_%28Medium%29.JPG

 

Jeg legger til et bilde som også viser det Tembo sier.. Disse store dyrene er utrolig godt kamuflert!

 

Elephant.jpg

 

 

Så akkurat en filmm som heter Zimbabwe extreme, der folk faktisk felte svære elefanter med REVOLVER. Men det jeg egentlig skulle nevne, var et par episoder på filmen som viste at elefantjakt neppe alltid er like koselig som harajakt med dunker. Ved et tilfelle oppdager jegerne en flokk med elefanter og avfyrer skudd mot en av dem - det førte til at flokken kom mot dem i et ganske heftig tempo. Jegeren sviktet, og snudde ryggen til for å flykte, med PH'en felte dyret.

 

Det du beskriver her er etter min mening på linje med buejakt på elefant mer stunt enn jakt. Det er fult mulig for en kompetent revolverjeger eller buejeger å felle elefanter med revolver og bue, men det er marginalt, og det skjer alt for ofte at PHn må trå til og rydde opp etter jegeren.

 

Men som sagt, dette er min personlige mening!

Link to comment
Share on other sites

Av en eller annen grunn så er jeg av samme oppfatning som deg kriegh. Kunne ikke tenkt meg å jakte elefanter, sjiraffer, løver, nesehorn og slikt. Veit ikke hvorfor det er slikt, men det frister lissom ikke. Men en tur til Afrika for å jakte antiloper og slikt hadde jo vært en opplevelse.

 

Hei på deg.

 

Jeg er alltid nysjerrig på emner som dette..

Jeg håper for all del at du ikke tar dette opp som kritikk, men jeg lurer på grunnen til at du har denne meningen?

Hva er forskjellen på jakt på elefanter og antiloper??

 

Som sagt er ikke dette noe forsøk på å starte noen krangel, men heller en sunn diskusjon om et interesant tema.

 

God lørdagskveld til alle sammen....

Link to comment
Share on other sites

JEg veit ikke hvorfor det er noe forskjell på det, men har kanskje noe Disney å gjøre, eller alt man har hørt om utrydningstrua dyr, jeg veit ikke. Men det frister bare ikke. Mulig det er for at jeg har for stor respekt for de dyra. Er ikke ment som noe negativt til deg Xo eller andre som jakter på Elefanter og slikt. Hva dere liker å jakte på og skyter av dyr, bryr meg ikke. Jeg skyter det meste som kan jaktes på i Norge, men som sagt så frister det ikke med å jakte på de.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som liker å skyte ryper og annet fjærkre, men dyr med "bambiøyne" klarer han ikke skyte. For min egen del, så ligger det i ryggmargen at jakt = matauk.

 

Hver gang jeg ser en antilopeflokk på TV, tenker jeg "se på all den gode maten som løper...". Elefanten og giraffen - vel, assosierer ikke den med mat eller jakt - mest på grunn av at den er så forferdelig ulik de dyrene vi jakter på her oppe i nord. Antiloper er ikke SÅ ulike hjort / rådyr...

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som liker å skyte ryper og annet fjærkre, men dyr med "bambiøyne" klarer han ikke skyte. For min egen del, så ligger det i ryggmargen at jakt = matauk.

 

Hver gang jeg ser en antilopeflokk på TV, tenker jeg "se på all den gode maten som løper...". Elefanten og giraffen - vel, assosierer ikke den med mat eller jakt - mest på grunn av at den er så forferdelig ulik de dyrene vi jakter på her oppe i nord. Antiloper er ikke SÅ ulike hjort / rådyr...

 

 

Dette tror jeg er grunnen til at jeg heller ikke kunne tenkt meg elefantjakt. Jeg forbinder det ikke med mat.

Tror i grunn det er så enkelt - men hvem vet, kanskje skyter jeg selv en elefant en dag?

Link to comment
Share on other sites

Eg for min del, kunne nok ikkje tenkt meg å jakte elefant. Folk som gjer dette og liker dette, må sjølvsagt jakte eg nekter ikkje andre å jakte. Eg skal ikkje nekte for at eg kunne godt tenkt meg ein tur til Canada og Alaska på jakt og fiske, og eg er redd for at eg hadde nok sikkert hatt lyst å skyte ein bjørn, dersom eg fekk sjansen på det. Men trofejakt, det blir liksom litt feil for min del. Sammen med catch`n release med fisk også.

Eg jakter fordi eg synst at det er moro, og for at det er enormt godt med viltkjøtt. Ikkje for at eg skal ha et trofe på veggen. Eg heng gjerne eit gevir på veggen, men det er ikkje det som er driven med jaktinga.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som liker å skyte ryper og annet fjærkre, men dyr med "bambiøyne" klarer han ikke skyte. For min egen del, så ligger det i ryggmargen at jakt = matauk.

 

Hver gang jeg ser en antilopeflokk på TV, tenker jeg "se på all den gode maten som løper...". Elefanten og giraffen - vel, assosierer ikke den med mat eller jakt - mest på grunn av at den er så forferdelig ulik de dyrene vi jakter på her oppe i nord. Antiloper er ikke SÅ ulike hjort / rådyr...

 

 

Dette tror jeg er grunnen til at jeg heller ikke kunne tenkt meg elefantjakt. Jeg forbinder det ikke med mat.

Tror i grunn det er så enkelt - men hvem vet, kanskje skyter jeg selv en elefant en dag?

 

 

Jeg skal love dere at en større matauk enn en stor hannelefant finnes ikke!!!!

 

Fader.... Finner ikke et bilde jeg har av et "slaktelag" som gyver løs på en elefant.... Finner jeg det skal det postes!

 

Men et spørsmål til....

 

Tror dere virkelig at kjøttet på en elefant bare blir kastet???

Link to comment
Share on other sites

Rino Hals(XO) skreiv :

Tror dere virkelig at kjøttet på en elefant bare blir kastet???

 

Neidå, har endelig sett slakting av elefanter, og der nede blir minste bit av kjøtt utnytta. Men eg har lyst å sjå den jegeren, som frys ned kjøttet og frakter det tilbake til Norge, fordi han skal spise det. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vet er at alt, ja absolutt alt blir tatt vare på av dyra som blir felt, vi Nordmenn har faktisk noe og lære mht. å ta vare på mye av den spiselige innmaten som vi glatt kaster, eller til nød bruker som hundemat.

 

Regner med at en skutt elefant vil stille kjøttsulten i en landsby for lang tid, ja, jeg har faktisk spist elefanthjerte, ser ingen forskjell på det og hjerte fra elg eller rein bortsett fra størrelsen da.

Link to comment
Share on other sites

Eg for min del, kunne nok ikkje tenkt meg å jakte elefant. Folk som gjer dette og liker dette, må sjølvsagt jakte eg nekter ikkje andre å jakte. Eg skal ikkje nekte for at eg kunne godt tenkt meg ein tur til Canada og Alaska på jakt og fiske, og eg er redd for at eg hadde nok sikkert hatt lyst å skyte ein bjørn, dersom eg fekk sjansen på det. Men trofejakt, det blir liksom litt feil for min del. Sammen med catch`n release med fisk også.

Eg jakter fordi eg synst at det er moro, og for at det er enormt godt med viltkjøtt. Ikkje for at eg skal ha et trofe på veggen. Eg heng gjerne eit gevir på veggen, men det er ikkje det som er driven med jaktinga.

 

 

Så du ville skyte bjørn først og fremst for kjøttets skyld?

Link to comment
Share on other sites

Eg for min del, kunne nok ikkje tenkt meg å jakte elefant. Folk som gjer dette og liker dette, må sjølvsagt jakte eg nekter ikkje andre å jakte. Eg skal ikkje nekte for at eg kunne godt tenkt meg ein tur til Canada og Alaska på jakt og fiske, og eg er redd for at eg hadde nok sikkert hatt lyst å skyte ein bjørn, dersom eg fekk sjansen på det. Men trofejakt, det blir liksom litt feil for min del. Sammen med catch`n release med fisk også.

Eg jakter fordi eg synst at det er moro, og for at det er enormt godt med viltkjøtt. Ikkje for at eg skal ha et trofe på veggen. Eg heng gjerne eit gevir på veggen, men det er ikkje det som er driven med jaktinga.

 

 

Så du ville skyte bjørn først og fremst for kjøttets skyld?

 

Nå er det vel slik at vi reiser til Eksotiske land på jakt for trofeet, kjøttet tilfaller de innfødte ller blir solgt til restauranter i de større byene.

Hjemme her så jakter jeg elg og rein for kjøttets skyld,

Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker!

 

Og dette var bare de første som møtte.

Det vi måtte være påpasselige med - var at noen vi "stolte på" (alt er relativt i den delen av verden) - tok første del (det som skulle bli med hjem) av jobben.

 

Hvis ikke ble alt bare skåret istykker - for det var jo mat de tenkte på.

På denne turen - fikk disse to landsbyene masse tonn med mat (1 flodhest, 3 bøfler og 2 elefanter, samt endel antiloper).

Link to comment
Share on other sites

Hva smaker elefant da? Brukes det som biffkjøtt? På pizza kanskje...

Brukes kanskje skinnet til noe?

 

Faktisk veldig velsmakende. (Men ganske grovt i konsistensen)

 

Skinnet tas vare på og kan brukes til mange flotte produkter.

 

På den siste turen min så kjøpte jeg med meg Courteney sko og våpenfutteral i elefantskinn.

Link to comment
Share on other sites

Tembo skreiv :

Så du ville skyte bjørn først og fremst for kjøttets skyld?

 

Nei, men hadde eg skutt ein bjørn, så hadde eg selfølgelig ville ha hatt den til mat også. Samme med Caribou, Deer, Moose, som eg hadde skutt der. Men eg tenker på at dersom eg hadde kjøpt ein jakt tur, og det hadde vært muligheit for det, så klart eg ville nok ha skutt den ja.

 

Og til dere andre så, hadde eg nok sikkert ikkje ha blitt skuffa, dersom eg hadde reist ned for å skyte både skadedyr og andre dyr der ned. Jaktfølelsen er nok på linje med vilt her heime. Eg verken fordømmer trofejakt eller dei som jakter på dei områdene. Eg berre synst at det blir litt feil, i forhold til mine tanker på jakt.

Kanskje grunnen er at ein ikkje har prøvd det, og ikkje kan heile fatte poenget med det. Men eg har som sagt ikkje motforestillinger til jakta, men for meg blir det litt feil.

Men slår lotto`en til, og eg får ånden over meg, så skal eg ikkje nekte for at eg hadde slengt meg med, for å få erfaring med det. :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm!

 

Ville det ikke vært bedre å gått i sko/og bært rifle i - som man var del i :D

 

Men det tar jo tid å få laget produkter av hva man har skutt selv - så jeg skjønner at kjøp ble "Rema`s slagord" :)

 

Men jeg har ihvertfall bestilt endel sydde produkter ut av egetskutt greie - og venter med spenning om det blir en realitet :(

Link to comment
Share on other sites

Zambia, Tanzania, Mosambique Zimbabwe er aktuelle destinasjoner, vil du vite hva gaven koster da? Du er veldig heldig som har en slik bedre halvdel.

Bøffeljakta koster fra ca 65000,- + fly og pack & dip, Hannløve vil vel ligge rundt 150-200000,- plus

Hunnløvene noe mindre.

 

Zimbabwe er vel det landet som opererer med de rimeligste prisene.

 

vanskelig å si noe eksakt da det må være noe mere konkret:

 

Antall dager, 7, 14 eller F.eks 21 dager

1 eller 2 bøffler

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det Shadob, men tror det er vanskelig å få noen garanti på at det blir brukt akurat mitt skinn.

Ingen ser forskjell og for meg betyr det ingenting.

 

Elefanten jeg skøyt var en tuskless. Altså ingen trofe å ta med seg. (Bortsett fra noen bracelet's laget av halehåra)

 

Likevel har jeg både bilder og minnene :D

Link to comment
Share on other sites

"dersom eg hadde reist ned "

 

Siden begynnelsen av -80, har jeg hatt vårturer til England.

Men èn vår - kunne ikke kompisen bli med - og jeg ble sittende hjemme og sture med en flaske whisky, og noen filmer fra Canada og Afrika.

 

Afrikafilmen var den siste jeg så på - for afrikajakt var helt uinteressant.

Jeg hadde bare ikke sansen for den type jakt - selv om riflene i skapet var fullrigget til hvilken som helst elefant.

 

Vel!

Flasken ble halvtom, og telefonen stod 50 cm fra meg.

Ringte derfor en operatør som hadde jakter i div. land, og bestilte en tur til Afrika.

 

Dagen etter - angret jeg litt, men skitt au: Jeg hadde aldri hatt for vane å trekke meg - så det fikk stå sin prøve.

 

Etter det - har løpet vært kjørt :D:oops::D

Link to comment
Share on other sites

Hei, Elefantjakt kan definitivt være noe. Det er den råesete, beste og mest givende jakten jeg har vert på. Jeg har også vært på fuglejakt i England og det ga meg i hvertfall ikke mersmak.

 

Men til poenget med Elefantjakt. Jeg kan med litt mer tyngde enn de fleste utale meg om elefantjakt da jeg faktisk har jaktet elefanter selv. Og det er helt riktg som tidligere nevnt i denne tråden at dette er ingen lett jakt. De går i flokker og du er virkelig på deres hjemmebane. de er kloke og har utrolig gode sanser. og de vandrer langt om dagene så man må spore de i timesvis. tror jeg hadde snitt på 5 timer sporing daglig. og det er ikke sniking men rask gange og høyt tempo under ekstreme forhold for å holde tritt og ta igjen dyrene. Men som også nevnt er dette ikke noen små søte snille spurver. Men livsfarlige, veldg temperamentfulle dyr som ikke nøler meg og angripe. Og gjør de det gjørt de som oftest det som en enhet i samlet tropp. Derfor har man et patronbelte fullt opp av ammo til selvforsvr. (Den kjente jegern Paul Grobler måtte en gang skyte 25 elefanter i selvforsvar i et kontinuerlig angrep) Så det og vite at de er ingen spøk og jakte på, ga et enormt kick og adrenalinrush når en gikk og sporet disse dyrene og man skjønte på sporene at man kom nermere og nærmere. Og det og da plutselig stå midt inne i en flokk med elefanter og så velge en og ta ut ble nesten for mye av det gode. Det som skjer etter at en oppdager at man er i en slik situasjon og man skal til og skyte skal jeg ikke beskrive men la dere få fantasere litt om selv.

 

Selve jaktopplevelsen om å faktisk jakte elefanter i seg selv var stort. Sikkert mye fordi jeg har lest så mye om det.

Så når det gjelder det jakt tekniske så er jeg ikke i tvil om at dette er noe av den råeste jakten man kan ha. Du skulle nok ha viftet med en Marco polo eller Bongo skulle jeg valgt noe før en ny elefant!!!

 

Så til det etiske. antallet elefanter i Zim bør ikke overstige ca 40.000 for at det skal økologisk være i balanse med hva naturen gan gi viltet generelt og lokalbefolkningen av vegetabilsk føde. Det er i følge Richard Haarland (den største autoriteten på området i Zim) mellom 90-110.000 elefanter i Zim. Det samme gjleder for de omkring liggende landene. Dette fører til katastrofale følger for lokalbefolkningen som lider dramatisk under vannstyret til Mugabe. Elefanten spiser opp nesten alt av avlinger til lokalbefolkningen som er neglesjet av Mugabe regime fordi de ikke er hans velgere. Så når jeg kom ned og skaut en elefant så gikk alt kjøttet til lokalbefolkningen og alt kjøttet var borte i løpet av et par timer. Og det var et nyfødt barn der hvor bestemoren nærmest kom krabbende bort til meg og spurte om hun kunne få døpe barnet i vomsaften til elefanten. (ikke rart ungen skreik da han ble døpt hehe) Men det fortalte meg litt om situasjonene de var i. og jeg skjønte hvor mye dette ga de i form av glede og reint ernæringsmessig. Min rent egoistiske handling om å jakte elefant ble plutselig omformet til veldedighet og derfor valget jeg og jakte på en til og etter tre dager til med jakt fikk jeg min andre elefant. At jeg ikke spiste kjøttet kommer av det rent hugeniske ved slaktingen. Der nede har de ingen problemer med bakterier og dårlig mat. de er imune mot alt så det og dra kjøttet igjnnom vomsøl var ikke noe stress og de la kjøttet rett på bakken. Skulle mene det er god nok grunn for og la være og spise det for min egen del.

 

Dette er mine tanker og mine opplevelser og jeg håper de kan sette lys på trådstarters forundring om emnet fra en som ydmykt har hatt mulgihet til å jakte elefant.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lenge før jeg bestilte turen - var jeg på 6 dødsfall iløpet 2 mdr.

Dette var selvdrap og trafikkulykker, og ofrene var i alderen 21 - 55 år.

 

Da satte jeg med ned en kveld - og spurte meg selv:

Er det noen hensikt i å gjøre som jeg har gjort i alle år? Å betale alt jeg kan for å nedbetale huslånet?

Svaret var nei - og etter det har jeg bare betalt renter - og brukt avdragspengene på "egotripper".

 

Dette spørsmålet tror jeg mange kan ha grunn for å stille seg selv.

Morgendagen trenger ikke å bli som planlagt.

 

Man har kanskje barn som skal på fotballcup`er i inn- og utland, eller andre "velferdsutgifter" for de - men man skal ikke glemme å leve selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke lenge før jeg bestilte turen - var jeg på 6 dødsfall iløpet 2 mdr.

Dette var selvdrap og trafikkulykker, og ofrene var i alderen 21 - 55 år.

 

Da satte jeg med ned en kveld - og spurte meg selv:

Er det noen hensikt i å gjøre som jeg har gjort i alle år? Å betale alt jeg kan for å nedbetale huslånet?

Svaret var nei - og etter det har jeg bare betalt renter - og brukt avdragspengene på "egotripper".

 

Dette spørsmålet tror jeg mange kan ha grunn for å stille seg selv.

Morgendagen trenger ikke å bli som planlagt.

 

Man har kanskje barn som skal på fotballcup`er i inn- og utland, eller andre "velferdsutgifter" for de - men man skal ikke glemme å leve selv :wink:

 

Godt sagt Sverre, man lever bare en gang. jeg er også av den oppfatningen av at man skal nyte av livet mens man har det, når man sitter på helsetunet med bristende røst og mimrer over det man ikke fikk gjort, ja, da er det for sent.

 

Lev livet mens du kan

 

Det fineste jeg kunne tenke meg er å jakte i Afrika på den "frie viltbane" som danskene sier, altså ikke områder som er inngjerdet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...