Jump to content

Merkel 96k, noen med erfaring?


Mitch

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en drilling, og Merkel 96k er en av de jeg har sett på. Ser ut til at det blir kaliber 7*57r i rifleløpet, 12/76 i hagleløpene. Skal brukes til alt fra due til elg, men fortrinnsvis til rådyrjakt med hund.

 

Jeg har hørt at det er veldig bra presisjon i rifleløpet, men hvor mye er det vanlig å oppleve at denne kombinasjonen klatrer? Jeg forventer ikke at raske 5 skuddserier sitter på samme klistrelapp, men to og tre skudd ønsker jeg å kunne skyte uten å kompensere noe for det. Tenkter å montere en kikkert, har hørt at dette problemet kan bli større da.

 

Videre ønsker jeg å ha mulighet til å bruke slugs og HD haggel ved jakt på rådyr. Noen som har erfaringer med dette i denne drillingen? Vil den tåle det (noen som har advart meg mot at loddinga i tuppen av løpet kan slippe), og hva slag presisjon kan jeg forvente med slug-skytinga?

 

Alternativt kunne jeg jo gå for en Krieghoff Optima TS. Denne tåler vel alt nye haggel og slug og har ikke problemer med varmgang. Men jeg synes at omskifteren mellom rifle og hagle virket noe mer usikker med tanke på hagleskyting mot usikker bakgrunn. Kommer du bort i den og skal skyte et raskt skudd ser jeg for meg at det er fort gjort å skyte feil løp. Hadde tatt seg ut å sende av gårde et rifleskudd på duetrekket i retning naboen...

 

Setter pris på innspill, det er sikker noen som har erfaring med 96K her inne.

Link to comment
Share on other sites

Rifleløpet mitt i 7x57r har utmerket presisjon. Kan vel kalles hull i hull med både S&B 9 gram og Norma Oryx 10,1 i fabrikkammo. Men klatring vil alltid forekomme med loddete løp. Både min og andre jeg har hørt om klatrer 5-6 cm på andreskuddet dersom det avfyres umiddelbart. Avhengig av utetemperatur avkjøles det relativt raskt.

 

Sendte en e-mail til Merkel og forespurte ang slug. Iflg svaret skulle børsa fint tåle dette.

 

Løsningen til Merkel med hagleløpene i første steg på sikringen og rilfeløpet når oppspenner skyves helt frem er genialt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Merkel 96k i kal. 20-76 og 7x57R. Jeg vil sterkt anbefale deg å vurdere kal. 20 i haggelpipene da dette gjør våpenet mye smekkrere.

 

Drillingen min er førstevalget mitt til rådyrjakt og jeg bruker den bare med åpne sikter. Jeg synes den kombinerte sikring/løpsvelger/oppspennerknappen er genial og foretrekker denne framfor Krieghoff sin løsning.

 

Når det gjelder klatring ved varmskyting har jeg ikke opplevd problemer. Kan skyte en 5-skuddserie uten nevneverdig forandring. Dette er som nevnt med åpne sikter, kikkert har jeg aldri montert da jeg ennå ikke har sett behovet.

 

Mitt våpen har 1/2 og 1/1 choke, men dette skal jeg gjøre noe med. Tenker på å brotsje opp til forb. cyl. og 1/2. Da kan jeg skyte slugs og HD haggel med god samvittighet hvis behovet skulle melde seg. Slugs kan jo bli aktuelt på en evt. drivjakt.

 

Tilbake til kalibervalget. 10 - 15 haggel #2 i vitalt område er like drepende om de har lagt i en kal. 20 hylse som i en kal. 12. Hastigheten og dermed efekten er den samme. Behovet for 42 grams ladninger og tyngre er etter min mening sterkt overdrevet.

 

Noen påstår at Merkelvåpen ruster lett, men her fins det et fint hjelpemiddel som heter våpenolje. Drillingen min er ihvertfall like fin etter snart ti års bruk.

 

Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ELSKER min Merkel k96.

Min er i kal 20/76 og rifle 5,6x52R. Ren småvilt drilling, kikkert i ERA svingmontasje, kikkerten jeg har er en Leupold VXIII 2,5-8x36 som jeg har hengende i et futteral i beltet og som settes på ved behov.

 

Fordelen med svingmontasje sett opp mot hakemontasje er at jeg kan bytte kikkert på min uten noe problem.

 

En tråd med noen bilder:

viewtopic.php?f=49&t=10124&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Link to comment
Share on other sites

Takker for bra innspill. Skjønner at det er mange fornøye Merkel 96k eiere her!

 

Tror nok at det blir kaliber 12. Det er et kaliber jeg har god erfaring med og trives med, selv om et rådyr skutt med kaliber 20 er like dødt som ett som er skutt med kaliber 12. Synes ikke Merkelen er så stor og tung i kaliber 12 at det hindrer meg noe særlig, selv om en 20'er selvfølgelig er lekker!

 

Når det gjelder klatringa, henger meg litt opp i det: Er det noen med kikkert påmontert som vet hvor mye 7*57r klatrer på en 3 skudds serie?

Link to comment
Share on other sites

Minn 96K stiger ca 20cm på 3 skudd. I praksis på prøven vil det si:

1. skudd sikter midt i

2. skudd sikter bånn av ringen

3. skudd sikter underkant kropp

96K er ei topp børse. Kjøpte min i 98 og har skutt 1000 rifleskudd og 2000 hagleskudd. Ingen problemer :D

Link to comment
Share on other sites

Og det alle sier som har rillepatron er bare vås 8)

I beg to differ. Nå har jeg ikke erfaring med 6.5x55 kontra 7x57R, men jeg har praktisk erfaring med .222Rem kontra 5.6x52R. Begge i Merkel 30/32. Å fiske ei 5.6x52R-tomhylse ut av børsa med vinter-jakthanskene på er igrunnen plundrete nok¹, prøver jeg det samme med ei .222-tomhylse bør ungene helst ikke være i nærheten uten hørselvern. "Mamma, hvorfor sier pappa alle de stygge ordene som jeg ikke får lov til å si?"

 

¹ Men med 5.6x52R trenger jeg ikke å plukke ut tomhylsa. Jeg trenger bare å brekke børsa, snu den med munningen opp og riste på den, så detter tomhylsa ut omtrent av seg sjøl 8)

Link to comment
Share on other sites

Og det alle sier som har rillepatron er bare vås 8)

I beg to differ. Nå har jeg ikke erfaring med 6.5x55 kontra 7x57R, men jeg har praktisk erfaring med .222Rem kontra 5.6x52R. Begge i Merkel 30/32. Å fiske ei 5.6x52R-tomhylse ut av børsa med vinter-jakthanskene på er igrunnen plundrete nok¹, prøver jeg det samme med ei .222-tomhylse bør ungene helst ikke være i nærheten uten hørselvern. "Mamma, hvorfor sier pappa alle de stygge ordene som jeg ikke får lov til å si?"

 

¹ Men med 5.6x52R trenger jeg ikke å plukke ut tomhylsa. Jeg trenger bare å brekke børsa, snu den med munningen opp og riste på den, så detter tomhylsa ut omtrent av seg sjøl 8)

Når du står der rister da følger vel haglepatrona med ner i snøen og enda mer banning for unga regner jeg med.

Men fra spøk til revolver, jeg har ikke noe problem med å plukke ut ei tomhylse i av 6,5x55 med forholdsvis tjukke ullvanter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat den konfigurasjonen du spør om 96K 7x57R og 12/76. Jeg forstår argumentet med at kal 20 er smekrere og jeg var i tvil da jeg kjøpte, men litt mer kraft og at jeg kan bruke samme patroner som på min hagle gjorde utslaget. Ellers deler jeg samme erfaring med presisjonen på rifla den er veldig bra spesielt på 9g kuler som holder til det jeg bruker den til. I kaldt vær synes jeg annetskuddet går ganske presist, mens den klatrer mer om sommeren. Du bør tenke godt over hvilken kikkert du skal sette på. Uansett bør du velge hake. Jeg kjøpte 1,1x4, men har erfart at det jernsiktet som sitter på er så bra at jeg nok i dag heller ville valgt en noe større kikkert feks 1,5x6 uten at behovet er stort nok til at jeg bytter ut den jeg har.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har i dag en Zeiss 1-4 i hakemontasje på drillingen. Skulle jeg valgt nå ville det blitt svingmontasje. Jakter stort sett med en Doctor rødpunkt men når jeg trenger kikkert føler jeg att 4x er for lite. Med en hakemontasje er man stort sett låst til den kikkerten som montasjen er tilpasset. Vil koste meg 5000kr å få montasjen tilpasset en 2.5x10x50 :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kjempefornøyd med min K96lux i 20 og 6.5x57R. Jeg hadde 12 drilling før, og byttet til 20. Mye bedre ballanse! Og effekten er jo den samme, det er på rifler det er mer kraft når det er større hull i tuten, i en hagle er det antall halg og hastigheten på dissesom teller, ikke størrelsen på hullet haglene kommer ut av :wink:

Min klatre 5-6 cm til andreskuddet, og 10 nye til tredjeskuddet. Plager meg ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en 96k lux i kal 20/76-7x57R med 55 cm løp som jeg kjøpte for 2 år siden, og er kjempefornøyd. Snakk om eierglede :D

 

Når det gjelder klatring og oppskyting, så klatrer min mindre ved bruk av S&B SP, noe som gjør at jeg kan sikte midt i på alle 3 skudda. Klatrer ca 5 cm på siste. Mulig at det er en kombinasjon av kort løp og mindre kule = mindre friksjon = mindre varme ,som gjør dette. Bruker den mest på fugl, men man vet aldri, så jeg har skutt opp med den begge årene.

 

Liker veldig godt sikringsfløyen, som gjør at den i utgangspunktet kan brukes som en vanlig hagle, uten å tenke på hverken greenersikring, omsjalter, oppspenner eller hagle på fremste og rifle på bakerste avtrekker. Sikring av, og kun hagle 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei alle drilling eiere.

 

 

 

Jeg har selv en i 12/6,5 x55.

 

Et godt tips når det gjelder å lade om drillinger med rillepatron, er på følgende måte.

 

1: Brekk våpenet

 

2: Hent frem en ny patron

 

3: Bruk denne nye patronen til å trekke ut den skutte med, ved å huke rille mot rille. Dette er meget enkelt, også med hansker/votter på.

 

 

Ikke alt er perfekt, men ved å bruke hue er det meste enkelt.

 

 

 

Fortsatt god jul !!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...