Jump to content

Rifle til småviltjakt


1skudd...

Recommended Posts

Jeg er en småviltjeger som så lang bare har jegtet med hagle.

Det frister nå mer og mer å prøve meg på småviltjakt med rifle, men jeg har lite kunnskap om riflekalibere. Planen er å kjøpe meg en rifle jeg kan bruke på rype, orrfugl og storfugl (rev kan også være aktuelt, men har størst interesse av fuglevilt). For meg er det viktig med et kaliber som ikke ødelegger viltet fullstendig.

 

Er det noen som har noen kalibre å anbefale? Det hadde vært fint med en liten beskrivelse av kaliberet og dets særegenheter, for som sagt, jeg kan veldig lite om rifle, så da sier ikke kaliberet alene meg så mye.

 

Dersom noen kjenner til bra optikk til en grei penge, som egner seg til samme type jakt, hadde det vært fint med tips til valg av det og

Link to comment
Share on other sites

Vil på det sterkeste anbefale kaliber 243Win. I praksis ei 308 hylse strupt ned til å ta 6mm kule.

Dette kalibret bli i Jeger hund & våpens Jaktvåpenguid 2006 kåret til det beste rådyrkalibret.

Mener dette okså må være utmerket til all småvilt jakt. Bedre en feks 222 og 223 da du får mindre kjøttødeleggelse.

Jeg jakter alt opp til rådyr med denne, og får aldri stygge skuddsår med den.

Bra kule utvalg, og et nokkså flattskytende kaliber.

 

Både Sako og Tikka leverer rifler i dette kalibret, samt de fleste andre merker.

 

 

Dette er min personlige mening, uavhengig av hva jeg selger om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Heisann og velkommen til forumet!

 

Du vil i hovudsak få 3 tips her:

1. Søk og leit på forumet, for det er skrive tusenvis av innlegg om dette før.

 

2. .223. Eit veldig fint småviltkaliber til alt opp til og med rådyr. Stort utvalg av gode jaktkuler til alle bruksområder. God tilgang på billeg treningsammunisjon. Stort utvalg av våpen blir levert i .223. Det vanlegaste småviltkaliberet (bortsett frå .22lr)

Lite rekyl.

 

3. 6,5x55. Genialt allroundkaliber til alt frå fugl til elg, altso alt "normalt" jaktvilt i Noreg. Stort utvalg i ammunisjon, og også her billeg treningsammo, særleg dersom du har kontaktar i skyttarlag. Fin på småvilt, også til matvilt med riktig kule. Samtidig lovleg og fin til storvilt. Litt meir rekyl enn .223, men ikkje noko å snakke om. Ikkje verre enn hagla di.

 

Dersom du vil lade sjøl, er det maaaange andre meir eller mindre snåle kaliber å velge i, men dersom du skal bruka fabrikkammo, er desse to dei enklaste og "beste" å satse på.

 

Lukke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på den nye våpenloven som er på trappene, så ville jeg gått for minimum 6.5x55. Da har du ei knallfin allround rifle. Den er god til fugl, gir pene rådyrslakt, og duger fint til elg også. Setter du i tillegg på en lyddemper, så har du ei rifle du ikke trenger øreklokker for å skyte med, du kan skyte i nærheten av hunden din, og bebyggelse(følg loven her), og du skremmer ikke alt av vilt i nærheten + at rekylen blir som en litt tøff 22 salongrifle.

 

Skal du derimot jakte mest elg i framtida, så ville jeg gått rett på en 30-06 med en gang. Denne også med lyddemper. Da har du ca. rekylen til en 6.5x55, og de samme fordelene som jeg nevnte lenger oppi her.

 

Jeg har 6.5x55 med lyddemper sjøl også, og det kommer jeg alltid til å ha. Løpet blir jo selvfølgelig slitt en gang, så det må jo byttes, men kaliber'n forlater aldri våpenkortet mitt. Bombesikkert.

 

Jeg har 30-06 også, og den kaliber'n blir heller aldri bytta ut.

 

Lykke til med valget, og tenk deg godt om.

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for 6,5x55. Bruker det selv til alt fra rype til elg. Hadde aldri trodd at ett såpass kraftig kaliber kan fare så fint med småvilt.

Har skutt over 100 fjellryper med norma rekrutt og ikke ei av dem har vært ødelagt, de ser faktisk bedre ut en etter enn 22lr hulspiss. Med demper på får du heller ikke følelsen av å skyte "spurv men kanon"

 

Hvis du er 100 prosent sikker på at du heller ikke i framtiden vil bruke den til større vilt (men det kan du aldri være) Ville jeg gått for 243, supert kaliber det og.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Har hørt mye bra om 243Win, og har en kompis som skryter veldig av den. Jeg ser mange snakker om lyddemper i andre emner på forumet. Hva vil montering av en lyddemper gi utslag i? Naturligvis mindre støy, så mye skjønner jeg, men gir det innvirkning på presisjon osv? Jeg regner med at den ikke vil klare å fjerne smellet på samme måten som en .22lr, men har det noe jaktmessig utbytte?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Har hørt mye bra om 243Win, og har en kompis som skryter veldig av den. Jeg ser mange snakker om lyddemper i andre emner på forumet. Hva vil montering av en lyddemper gi utslag i? Naturligvis mindre støy, så mye skjønner jeg, men gir det innvirkning på presisjon osv? Jeg regner med at den ikke vil klare å fjerne smellet på samme måten som en .22lr, men har det noe jaktmessig utbytte?

 

Bedre presisjon som følge av mindre rekyl og mindre svingninger i pipa.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det første som du må kartlegge, er om du ser for deg at du kommer til og lade egen ammo i snar framtid.

Og har det seg slik, at du kommer til og gjøre det, vil jeg absolutt anbefale kaliber som 6 br, 6x45, 6.5x47 og 6xc.

Dette er kaliber med enormt utvalg i kuler, extrem presisjon og akkurat passe små og delikate til småviltsjobben 8)

Men dersom du ikke skal lade, stiller det seg litt annerledes.

Da ville jeg kikket på .223 som en god kandidat.Ganske bra utvalg av ferdigladet ammo, og mer kommer antageligvis.

Normalt vil .223 gi god nok pressisjon med flere av fabrikkspatronene.

243 win, er etter mitt skjønn ikke nødvendigvis et så suverent kaliber som mange vil ha det til. Slik mine erfaringer har vert med kaliberet, så tørr jeg påstå at presisjon ikke nødvendigvis er fasit. Min 243 win kostet mye frustrasjon og timer bak ladespaken, før den satte tette nok grupper til det jeg ville ha den til. Og når endelig presisjonen var god nok, så var det med feil kuler.

Skulle jeg ha valgt ei rifle i dag selv, som skulle dekke alt av småvilt, så hadde jeg bestemt sett på trauste 6.5x55.

Enormt utvalg av ammo, kjempe presisjon og den klarer storviltkravet. Klarer galant rype med minimal ødeleggelse (med rett ammo-f.eks Lapua trainer)Super presisjon og fin kulebane til toppjakta (Lapua scenar 7 gr)Bever,rev og rådyr kan du felle med de fleste blyspisspatroner på markedet. Storvilt, kan stille litt strengere krav til ammoen, men velger du patroner med de tyngste kulene, som f.eks Norma Oryx eller Lapua Mega er du på "trygg is"

 

Tiur`n.

Link to comment
Share on other sites

Det første som du må kartlegge, er om du ser for deg at du kommer til og lade egen ammo i snar framtid.

 

Kommer helt sikkert ikke til å lade selv med det første. Det du sier om at presisjonen til 243Win ikke nødvendigvis er helt på topp, har jeg lest i flere andre tråder her på forumet, men i hvilken grad er den "upresis"? Ut til hvilket hold vil du f.eks. kunne bruke den på toppjakt dersom du er en god skytter, eller på rypejakt for den saks skyld?

 

Har også hørt noe snakk om at det ikke er allverdens med ammo beregnet på fuglejakt å få kjøpt til 243Win. Stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

dette spørsmålet holder også meg våken om nettene

 

her er vel de brukbare kalibrene som kan fåes i rifler til en normal pris:

.22 Hornet

.222 Rem/.223 Rem

.243 Win

6.5x55

7.62x39

 

hvor lange hold skal du skyte på?

.22 Hornet og 7.62x39 er 200meters patroner

6.5x55 og .223 er 250-300m patroner

243 klarer lett 300m

 

smått storvilt(opp t.o.m orrfugl):22 Hornet eller .223

stort småvilt(storfugl, hare, gås, rev) .243 eller 6.5x55

 

 

 

spør du meg om hva som gir fine rypebryst og samtidig legger reven ned relativt fort, med kun en ladning, så har jeg ikke anelse.

en sånn en har ihvertfall jeg lyst på...

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er vanskelig å oppnå godt resultat på både rev og rype med samme kaliber er rev veldig underprioritert. Revejakt er bare noe jeg har sett for meg at kan dukke opp en gang i fremtiden, mens rypejakt og jakt på orr og storfugl er det jeg brenner for.

 

Når det gjelder hold å skyte på, liker jeg å holde meg innenfor forsvarlige avstander, men samtidig er det jo greit å ha en rifle som kan klare et skudd på litt lengre hold, så på den måten høres jo 243Win ut som noe som kan passe meg godt.

Link to comment
Share on other sites

6.5x55

Enormt utvalg av ammo, kjempe presisjon

 

noe enormt utvalg av jaktkuler er det nok ikke i denne familien. Det er bare å søke på midway så ser du dette fort. Mye forskjellig treningskuler men..jakt nei.

der finner du nok mer i kal 6mm, .224, .277 og 30

presisjon får man selv i disse kalibrene.

Link to comment
Share on other sites

men mange av de "helmantlene" har hullspiss og kan derfor ekspandere i småvilt. Ta f.eks rundneset helmantel fra barnes x i kal. .277, 130 grains samt jaktmatch så har du faktisk gode småviltkuler. Til storvilt har du et større utvalg av gode og billige kuler enn .264.

Det er heller ikke nødvendig å lade .277 til max og over for å klare kravet til storvilt.

Rekyl er nesten fraværende i disse kalibrene uansett hva de heter.

kal 30 er jo helt grym når det kommer til kulemangfold.

Link to comment
Share on other sites

Sendero, det finnes bra utvalg i helmantel i .264, som polardego nevner. Altså uten hulspiss, en helmantel har ikke hulspiss.

 

Og når jeg nå først er her, og hvis jeg sku velge.. skulle jeg hatt noe "grovt" så ville jeg hatt .260Rem. Ellers liker jeg .222Rem, 6x45 og 6mmBR

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg ladeutstyr.

6*45 er kaliberet du leter etter :wink:

 

Siden han gir et inntrykk av å være fersk på riflefronten så er vel ikke akkurat 6x45 et kaliber man starter med, hverken det eller andre vilkattar :P

 

Skal du bruke rifla kun på småvilt så kjøp deg en Remington seven i kal 223, eller en CZ i samme kaliber.

Vekt har litt å si når du skal bære med deg en rifle på småviltjakt, og kansje ha med hagla og, begge riflene jeg nevner veier ca 2,7 kg. Tikka T3 og Browning a-bolt II er og lette våpen som fås kjøpt i samme kaliber.

 

Remington seven kassa er jo fin til senere når lysten kommer :P ..til å bygge en villkatt. F.eks en 6x45

 

Jakter du i tillegg rådyr, hjort, rein og kansje en og annen elg, kjøp 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på den nye våpenloven som er på trappene, så ville jeg gått for minimum 6.5x55.

 

Met tanke på den nye våpengforskriften som er på trappene (vedtatt men ikke trådt i kraft), så ville jeg gått for mindre kaliber, for eksempel .243Win eller .223. Da kan du søke om grovere rifle senere uten annen grunngiving enn "storviltjakt". Har du 6.5x55 kan du risikere å bli avvist dersom du vil kjøpe en annen rifle, til stor- eller småvilt, siden kaliberet er brukbart til "alt".

 

Samtig, for å motsi meg selv, så betyr det at du bruker to slots for to rifler, der du kunne klart deg med én, og således kun har fire slots igjen, i stedet for fem. Det kommer helt an på hvordan du ser for deg din egen jaktgarderobe.

Link to comment
Share on other sites

Da kan du søke om grovere rifle senere uten annen grunngiving enn "storviltjakt". Har du 6.5x55 kan du risikere å bli avvist dersom du vil kjøpe en annen rifle, til stor- eller småvilt, siden kaliberet er brukbart til "alt".

 

 

Du skal jo selvfølgelig en tur til Afrika....der trenger du/bør du ha litt grøvre enn en 6.5x55 :wink:

Da kan dem vel ikke komme det vanlige tullet sitt ??

Link to comment
Share on other sites

 

Met tanke på den nye våpengforskriften som er på trappene (vedtatt men ikke trådt i kraft), så ville jeg gått for mindre kaliber, for eksempel .243Win eller .223. Da kan du søke om grovere rifle senere uten annen grunngiving enn "storviltjakt". Har du 6.5x55 kan du risikere å bli avvist dersom du vil kjøpe en annen rifle, til stor- eller småvilt, siden kaliberet er brukbart til "alt".

 

øøøh. eller motsatt.

Litt avpoenget med våpengarderoben (og det einaste positive) er at du skal kunne erverve inntil 6 jaktvåpen, utan særleg grunngiving. At du sjølv skal kunne bestemme kva 6 våpen du vil ha. 6 stk rifler i 6,5x55 for den del.

 

So med tanke på våpenforskrifta er ei rifle i 6,5x55 finfin. Det er også systemvåpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når jeg nå har vært rundt i litt forskjellige jaktforretninger, der jeg vet at de har peiling, har jeg konsekvent blitt anbefalt å kjøpe 22 Mag. Dette er riktignok med utgangspunkt i at jeg ikke skal skyte rev, men det har vært ganske gjennomgående at dette kaliberet har blitt anbefalt.

 

Hvilke erfaringer har dere med jakt med 22 Mag på rype og skogsfugl? Når avstander på over 100 m ikke er aktuelt blir det kanskje vanskelig med toppjakt?

 

Tar med glede imot alle tips, råd og erfaringer:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde et 22-mag løp i min Sako Quad. Selv fikk jeg ikke disse til å gå spesielt godt i min rifle, og byttet derfor til 17 HMR. Dette gjorde jeg fordi jeg skulle jakte ryper, ikke storfugl og annet småvilt i særlig grad.

 

Tror nok det beste du kan gjøre er å finne ut hvor mye du kommer til å jakte på de ulike småviltartene. Husk at en tiur lett kan være 10 ganger større enn en fjellrype - det gjør at du nok ikke finner et kaliber som er ideelt til begge.

 

Mine valg:

 

Fjellrype: 17HMR

Orrfugl: 17 HMR

Tiur, rev: .222, .223, eller 6,5x55

 

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...