Jump to content

Sako S20 avtrekker: kan den plyndres med sikring på?


Rav4d4d

Recommended Posts

  • 8 months later...

Du har sikkert fått svar på denne, siden posten er gammel, men jeg kan bekrefte at S20 kan lades og "avlades" med sikring på. Det er en egen knapp foran sikringen som låser opp hevarmen, slik at du kan ta ut patronen uten å slå av sikringen. Har nettopp hentet min S20..:) Sikringen blokkerer også fysisk tennstemplet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/31/2020 at 11:56 AM, høggern said:

Plyndres? 

🤭

On 12/31/2020 at 11:56 AM, høggern said:

Kan sikkert stjæles selv om den har sikringen på. 

 

On 12/31/2020 at 1:13 PM, Jeffery said:

Da kjenner åpenbart ikke du og jeg de samme folka:mrgreen:


Sikring? Her burde det heler være på sin plass å ha Forsikring..😂

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

On 12/31/2020 at 10:34 AM, thoregil said:

Du har sikkert fått svar på denne, siden posten er gammel, men jeg kan bekrefte at S20 kan lades og "avlades" med sikring på. Det er en egen knapp foran sikringen som låser opp hevarmen, slik at du kan ta ut patronen uten å slå av sikringen. Har nettopp hentet min S20..:) Sikringen blokkerer også fysisk tennstemplet.

Hei tusen takk til deg og andre som gidder hjelpe oss som ikke kan alt, ikke vet mye.

Dere er til stor hjelp for oss nybegynnere.

 

Jeg velger å ikke kommentere de "hjelperne" som bruker mer tid på mindre nyttige innlegg. Dessverre tror jeg det å latterliggjøre andre medfører at flere kvier seg fra å stille spørsmål.

 

For egen del takker jeg deg og de andre som hjelper, og antar at også den andre gruppen skribenter fortsetter ned mindre nyttige innlegg. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Rav4d4d said:

Hei tusen takk til deg og andre som gidder hjelpe oss som ikke kan alt, ikke vet mye.

Dere er til stor hjelp for oss nybegynnere.

 

Jeg velger å ikke kommentere de "hjelperne" som bruker mer tid på mindre nyttige innlegg. Dessverre tror jeg det å latterliggjøre andre medfører at flere kvier seg fra å stille spørsmål.

 

For egen del takker jeg deg og de andre som hjelper, og antar at også den andre gruppen skribenter fortsetter ned mindre nyttige innlegg. 

 

Jeg leste tilfeldigvis en annonse på Finn. 

Kanskje jeg har fanget opp uttrykket hos Jaktdepotet? https://www.finn.no/91932267

Edited by Rav4d4d
Link to comment
Share on other sites

Har hørt uttrykket brukt av flere av "gamlekara" på banen, som knapt vet hva internett er. Så det å "plyndre" ei rifle har nok rot lenger bak i tid. Ser heller ikke helt problemet med uttrykket. Tror nok uttrykket er mer utbredt enn endel har fått med seg. 

 

Hva er forresten "korrekt" ord å benytte for tømming av uskutte patroner? 😊 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, vass said:

Du brukte det akkurat selv, man tømmer våpenet.

Må si meg enig med @Jeffery der.

24 minutes ago, Jeffery said:

Å tømme er ikke presist. Det brukes også når det tømmes gjennom munningen:wink:

Dessuten er ikke "tømme våpenet" et ord, det er to ord.  Det er også som nevnt noe upresist, da det KAN bety flere ting. Selv om det gjerne helst brukes om nevnte handling. 

 

"plyndre" er et ord for en spesifikk handling. Det å tømme våpenet for uskutte patroner. Jeg synes det er et ypperlig ord vertfall😊

 

Men vi kan godt være enige om å være uenige😉

 

Siden ikke alle liker det, skal jeg begynne å bruke ordet ekstra mye🤣

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er dumt at lovverket, standplassledere, instrukser til standplassledere, skytebaneinstrukser etc etc benytter seg av uttrykket i varierende former, siden det er så lett å misforstå 🙄
I de fleste språk har man ord som har forskjellige betydninger alt etter bruk, merkelig nok så klarer altså de fleste uten problem å forstå ut av kontekst hva ordet betyr i gjeldende sammenheng.

Jeg inviterer dere til å begynne å skyte våpenet tomt neste gang dere får beskjed om å tømme våpenet på stevne eller trening, se hva reaksjonen blir.

Link to comment
Share on other sites

I normal skytebaneforståelse så er "tømme", som i "tøm våpen", å ta patron ut av kammeret, og ta magasin ut - evt patroner ut av magasin om man ikke har løst magasin. Da er våpenet tomt etterpå, altså har man tømt våpen...
Alt for mange lar forresten magasinet stå i etter denne kommandoen.

 

"Plyndre" er et ord man bruker om å ta patroner ut av magasinet på et våpen uten løst magasin. 

 

Om dette er riktig norsk iht Sylfest & Co vet jeg ikke, men det er dette 99% av skyttere gjør når man bruker de ordene. Som standplassleder bruker jeg "tøm våpen - gjør klar til visitasjon"-kommandoen noenlunde ofte (flere ganger i uka året rundt) - og folk tar da sluttstykket tilbake, og magasinet ut - avvikerene tar ikke magasinet ut dersom det er tomt. Men det er ytterst sjelden noen lar et magasin med patroner stå i.

 

6 minutes ago, vass said:

Jeg inviterer dere til å begynne å skyte våpenet tomt neste gang dere får beskjed om å tømme våpenet på stevne eller trening, se hva reaksjonen blir.

Da bør du være klar til å pakke sammen om jeg er standplassleder ;)

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Plyndre kan også bety andre ting, men i våpensammenheng, så er det ikke til å misforstå.

 

Personlig bruker jeg nok også tømme, minst, like ofte som plyndre, men det forandrer ikke på det faktum at plyndre er et helt adekvat, utvetydig, og ikke spesielt uvanlig, uttrykk for å tømme et våpen for "ubenyttet" ammunisjon.

 

Og, siden noen tydeligvis hadde stort behov for å "idiot-forklare" dette uttrykket, så ble det selvfølgelig et poeng å kverulere litt:wink:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, M67 said:

"Plyndre" er et ord man bruker om å ta patroner ut av magasinet på et våpen uten løst magasin. 

 

Dette er sikkert den helt presise bruken av det. Og , når sant skal sies, så tenker også jeg, først og fremst på fjerning av patroner fra magasinet(Jeg har ingen våpen med løst magasin) når jeg bruker det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei Jeg beklager uroen overskriften i tråden jeg startet har skapt.

 

I selve meldingen var overskriften forsøkt utdypet/tydeliggjort:

 

 

"Har forsøkt å finne mer om sikring på Sako S20, men greier ikke se info om sikring: noen som vet om den kan sikres samtidig som sluttstykket kan dras tilbake for å fjerne skudd fra kammeret? "

 

Jeg skal forsøke å unngå utydelige og av eller ukorrekte overskrifter i fremtiden.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Rav4d4d said:

Jeg skal forsøke å unngå utydelige og av eller ukorrekte overskrifter i fremtiden.

Det er bare slik tråder drar av tema på kammmeret innimellom (les: ofte) så ikke tenk på det 😉😊

 

Det er jo litt av morroa👍

Edited by FreeSkier
Håpløs setning endret til bare litt håpløs
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...