Jump to content

Ruger american ranch vs. Mossberg MVP Patrol - valgets kvaler


Korp. Gopher

Recommended Posts

Hei, har endelig sett meg lei av besøk frå Mikkel her på garden, men syns det vert litt overkill med .308 uten lyddemper. Det vil nok òg naboane seie seg enige i. 🙄

 

Har konkludert med at eg trenger noko nytt i samlinga, ein US-karabin hadde vært å foretrekke men lovverket synes nok ikkje det.

 

Kriterier:

- Rimelig

- Lettvekt

- Kamra for 5.56 nato

- Kort løp

- Enkelt stell og vedlikehald

- Montasje for lyddemper og gjerne picatinny-rail

 

Har so langt sett meg ut to alternativ, Ruger American Ranch og Mossberg MVP Patrol.

Er det nokon som har erfaringer med nokon av desse?

 

Har sett litt på youtube om desse, og det ser ut for meg at sluttstykket på Mossbergen er veldig vinglete, og det er sjelden det er fin flyt i ladinga. Men det kan jo òg være brukerfeil?

 

Takker for alle svar!

Martin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg eier ingen av riflene selv. En kompis har en Ruger american, som jeg har skutt litt med. Det er et, på mange måter, velkonstruert våpen med god presisjon, og bra avtrekk for prisklassen. Akilleshælen er magasinet. Billig plastræl som er temmelig upålitelig. 

Mossberg MVP har jeg aldri skutt med, men en bekjent som har den i .223/5.56 er i ferd med å gi den opp, grunnet dårlig presisjon (meget erfaren skytter og lader). Men det kan jo være uflaks. 

 

Med begrenset budsjett er jo Finn.no din beste venn. Der er det mange muligheter. Jeg reklamerer gjerne for Howa/Weatherby Vanguard. Ikke de aller letteste riflene, men usedvanlig pålitelige, oftest god presisjon, et vell av ombyggingsmuligheter (hvis behovet skulle melde seg), og veldig prisgunstig- ikke minst på bruktmarkedet.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=153955212

 

Med lyddemper kan det godt være at naboene vil tolerere at du skyter revefanten med .308; da har du ny rifle til hjorten og

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=174737810

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=172871079

 

Lykke til med valget!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har sjølv en Mossberg MVP Patrol.

Kan bekrefte at sluttstykket er slarkete, dette er vel noe av det som skuffa med mest med den.

Men har dog aldri hatt problemet med mating.

Den er også nokså sær på forskjellige patroner og kulevekter i ferdigrulla, når det kommer til presisjon.

Mitt eksemplar oppfører seg noenlunde greit meg 55 grs. Magtech til trening, og av jaktpatroner så går 62 grs. Federal Fusion veldig godt.

Rifla er utrolig hendig og god å skyte med ellers. Så til tross for at dette er ei gjennomgående billigrifle, så kommer jeg til å savne den litt den dagen jeg kvitter meg med den. 🙂

 

Ruger'n har jeg aldri tatt i.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, spindrift skrev:

En kompis har en Ruger american, som jeg har skutt litt med. Det er et, på mange måter, velkonstruert våpen med god presisjon, og bra avtrekk for prisklassen. Akilleshælen er magasinet. Billig plastræl som er temmelig upålitelig.

 

 

Man får Ruger American som både tar AR-magasiner og AICS-magasiner. Disse fungerer utmerket. Har selv en Ruger American Predator i 308 som tar AICS. Mater og skyter presist uten problemer. Det er vel heller utgavene som bruker Rugers egen magasinløsning og magasiner som har litt frynsete rykte.

 

Mitt valg sto også mellom Ruger American Predator og Mossberg MVP. Etter å ha sett flere tester og tilbakemelding på diverse forum, så var valget enkelt. Ruger American er mye rifle for pengene. Presis og pålitelig. Mossberg MVP virker som nevnt over her mer slarkete og kresen på ammunisjon.

 

Som du selv nevner så tror jeg Ruger American Ranch kan være et godt alternativ.

http://www.vapen-soilen.no/nettbutikk/rifle/ruger-american-ranch-cal-556-nato-1612-41cm-1-2-28

 

Uansett, om du går for Ruger så anbefaler jeg at du går for en utgave med enten AR-magasiner eller AICS-magasiner.

Edited by 5.6×15mm
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 men usedvanlig pålitelige,

Hmm. Hva slags påstand er det? enten er ei rifle pålitelig eller så er den det ikke. Nesten alle "ferdigkjøpte" rifler er 100% pålitelige. Er de ikke det, så det reklamasjonsgrunn.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Er litt fastlåst på 5.56, då eg har muligheten til å være med militære på skytebana av og til. Greit å kunne ha mulighet til å bruke samme ammo som 416. I tillegg er det eit fint kaliber for nybegynnere, fruen er interessert i å ta jaktprøva. Har forstått det sånn at å lade .223 i ei rifle kamra for 5.56 er tjo og hei, mens omvendt er fy-fy.

 

I Mossberg'en kunne man bruke AR-magasin, er ikkje det tilfelle med Ruger'n òg? Må vel være kurant å bytte ut det originale magasinet med eit bedre ett? Howa'en såg bra ut den, men er vel kamra for .223?

 

Får planlegge ein tur til våpensøylen, ser dei har begge for salg. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Moderne rifler i 223 Rem er stort sett laget for å kunne skyte 556x45 også, iallefall amerikanske. Jeg mener både Ruger og Mossberg skriver det på også, om jeg husker rett så bruker de et versjon av NATO-spec på kammeret.

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, aps said:

Jeg sa det på en pen måte! 

 

😂🤣👍

 

Er sjølvsagt åpen for forslag og ikkje minst kunnskap! Det aller viktigste for meg er våpenet fungerer som det skal, og er pålitelig i forskjellige miljøer. Utseende betyr lite, dette blir eit bruksvåpen 🙂 Om ikkje ladegrepet sitter på eit oppfølgingsskudd er det takk og farvel til den.

 

Mitt budsjett er maks 12 høvdinger, uten tillegg som bl.a. sikte. Om moderne .223 rifler fint tåler 5.56 åpner jo utvalget seg litt 😏

Link to comment
Share on other sites

Tikka

T

3

 

"No-braineren" blant slike rifler er en Tikka T3 Lite. Helst fra Finn, da sparer du mye. Og du kan bygge på og modifisere med alle ettermarkedsdelene du få kjøpt til dem.
Nå kommer diskusjonen til å gå over på hvilken riflestigning du må ha...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vel, om tikka går god for 5.56 i sine rifler er utvalget større ja. Modifiseringsmuligheter er alltids kjekt, usikker på om eg går for kikkert eller rødpunkt. Det er så tettgrodd rundt her at det er sjelden noko blir skutt på over 100m.

 

T3 lite såg jo kjekk ut, samme vekt som Ruger'n. M67, er det ein spesiell utgave av T3? Fant berre picatinny-rail montasje når eg søkte på det.

 

Riflestigning er eit kapittel som er ukjent for meg. Ser eg får begynne å dykke litt ned i forumet og utdanna meg litt 🧐

Link to comment
Share on other sites

T3 er den gammle T3X den nye. Lite er vel etter kvart den mest vanlige utgaven.

Ånngåande riflestigning så finnas det ein del informasjon her ja

Eg såg ein video på tuben med ein som kallar seg 260 rips, han fekk satt inn ei ny pipa i ei tikka 223 Den hadde 1:12

Edited by Sitka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For de som vil skyte 223 med 40gr feks gir 1:12 mening
 

TS vil vel skyte 62gr er 1:8 best

 

Jeg har 22 cal løp i alt fra 1:7 til 1:16, men hovedsaklig 1:8 på 223/wylde/5.56 da det gir meg det jeg ønsker. 
 
for 30 cal.. fra 1:7 til 1:12


viktig å vite hvilken kulevekt og hva man ønsker ut av børsa 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aha, ja kjem nok til å halda meg på 55gr+ så 1:8 er nok passelegt for meg. Fant videoen til 260 rips, etter det eg forstod fekk han bedre presisjon på lange hold med ammunisjonen han brukte (korriger meg gjerne 😅).

 

Wylde... Er dette noko som børsemakar enkelt lagar til, eller er det like greit å kjøpe eit nytt løp som har det? Og er det kun løpet dette gjelder?

 

Ein fin fordel med både Ruger'n og Mossberg'en er at dei er kompatible med STANAG magasin, som gjer utvalget (etter min meining) mykje større og rimelegare. 10-skudds magasin til ein T3 ligger vel i overkant av ein høvding? Greit å kunne ha eit magasin til einkvar anledning 😉

 

Blir nok tur til våpensøylen neste helg, og kjenne litt på utvalget der. Har visst god tid på meg ettersom politiet har stengt ned kundetjenester i desse tider... Tips til andre rifler som kan være verdt å sjå på?

Link to comment
Share on other sites

IMG_3777.jpeg.a2f5aec17815b39e58c0597915c7a790.jpeg

Fikk kjørt denne gjennom litt i dag. Er 223 "F-class" kammer, som har plass til ekstra lange patroner, og MDT magasin som tar 63mm patroner. Skyter 77gr TMK i 800m/s, og i den lille vinden som var i dag, stilte 5-6 klikk på 570m, så ble 5-skudds gruppa smått 5-6cm høy og 10-15 cm bred der ute. Lange tunge kuler det som skal til når holdet drar på seg, og da må riflestigningen være 8, eller helst 7".

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var ein tur på våpen-søilen i dag og kikka litt. Mossberg MVp hadde dei ikkje inne, men etter alt eg har sett og lest om den har eg tatt den ut av lista. Ruger american gjekk det visst mykje av, og den virka grei nok. men merker at låsekasse og sluttstykke ikkje har samme kvalitet som f.eks ein tikka T3. Men så er T3 litt over min prisklasse (som ny) då...

 

Det eg ikkje hadde rekna med, var at det låg ein liten "lekkerbisken" på disken som eg ikkje hadde tatt med i berekninga, nemlig ein Ruger Scout Rifle i 5.56. Passe vekt, behagelig kolbe, virker som den er bygd for å tåla ein støyt, ja, den traff alle kriterier bortsett frå prisen og at den var links. Fekk óg beskjed om det ikkje var mulig, eller iallefall vanskeleg, å oppdrive nye i dette kaliberet.

 

Pokker.

 

Når det er sagt, så er det ikkje so mykje som skiller den frå dei andre, so med mindre det dukker opp ein på bruktmarkedet snart ser det ut som det vert enten ein ny ruger american eller ein brukt tikka t3.

Eller kanskje ein Winchester XPR Stealth? Kom over den tilfeldig, og så langt eg har lest vert den sammenligna med kvaliteten til ein tikka t3. Veldig hyggeleg pris i so fall. Nokon som har erfaringer med denne?

 

Fekk ellers tatt med den gamle Mauseren (.308) og bestilte ny lyddempar til den, meiner det var ein A-tec H2. Snopa meg óg ein våpenbag, 2-fot og bore-snake til den, so no bør den være happy ei stund 😅 Denne er tung som eit anker, med baneløp og solid trekolbe, så denne kjem til å verte posteringsrifle. Har planer om å skaffa meg ein ny .308 i hundefører-utgave om ei stund for driv-/krypjakt.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jaja, etter mykje om og men har beslutninger blitt tatt, på tross av resultatet ikkje heilt samsvarar med utgangspunktet. :shifty:

 

Har gått vekk frå 5.56 etter gjentatte oppfordringer (trusler og ørefiker) og landet på .17 HMR istedet. Blitt anbefalt å begynne med ein CZ 455, så har sendt søknad på den. Er jo greit at den kan kombinerast med .22 løp i tillegg.

 

Ellers har eg fått låne ein Ruger GSR i .308. med syntetisk stokk. Dette var eit redskap i ein heilt annen liga enn kva eg er vant med frå tidlegare. Einaste eg kunne pirke på var litt tungt avtrekk og at avstandsstykkene til kolben verker billege. Sett bort frå det var den midt i blinken for meg, so søknad er sendt på den også.

 

So kjem neste utfordring, optikk! Trur eg lager ein ny tråd på dette under optikk, etter eg har lest meg opp litt 9_9

 

Takk for all info!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...