Jump to content

Isosceles skytestilling og rekyl


eugene

Recommended Posts

Som nybegynner lurer jeg hvordan folk håndterer rekyl når de skyter i rett/isosceles type stilling. Det funker bra med fin pistol; i militær felt ser jeg noe vertikalt spredning. I M2 kan jeg klart se at min kroppen blir ført bak/opp med hver skudd.

 

Det stemmer geometrisk, siden man har ingen støtte å motvirke rekyl. Men isosceles er uansett stillingen som anbefales… Er det bare for praktisk og passer ikke til felt? Eller er det noe enkel ting om det jeg misforstår?

Link to comment
Share on other sites

Hvem anbefaler dette da?

 

Det er vel helst slik at *noen* har lansert sine doktriner. 

 

Før gjaldt Weaver stance. Det var dengang faktor spilte en rolle. Nå skyter alle 9mm, så noen kraft er det ikke lenger snakk om og man kan nærmest stå som man vil.

 

Jeg har alltid skutt i Weaver og fortsetter med det. Jeg mener at for feltskyting og hurtig militær så trenger man en stabil stilling (dette gjelder egentlig all skyting, så hvordan er din plattform). Våpenet får leve sitt eget liv.

 

Isosceles kan føre til at man gynger på hælene som du selv beskriver. 

 

Edited by hipshot
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har bare et par år erfaring, så klype salt, men da jeg begynte prøvde jeg begge stillinger, til alle kalibre. For meg er Weaver det eneste som gjelder, uansett. (Bortsett fra fin, da er det jo litt annerledes iom at det er med en hånd).

 

Har aldri fått isosceles til å ikke føles rart.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lenge siden jeg skjøt pistol ofte og er ikke noe instruktør emne. Men vi fikk beskjed om å være litt "aggressive" i stillingen, litt krum i ryggen og lett knekk i knærne. Prøv og stå i riktig posisjon og få noen til å stå bak deg for å dra og dytte lett i deg mens du med tomt våpen sikter i sikker retning og prøver å finne den mest stabile stillingen. Mulig det funker for deg også.

Edited by Sakoen75
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, AGR416 skrev:

Det er som sagt ikke noe poeng med en overdreven "aggressiv" skytestilling.

Enig med deg, derfor du skulle kunne stå stabilt selv om du blir dyttet fremover eller bakover. Var du for aggressiv falt du fremover og for mye vekt på hælen gikk du på rumpa når du ble dyttet eller dratt i. Midt i mellom dette sto vi stødig og kunne samtidig bevege overkroppen uten å flytte beina og motsatt.

Men det var ikke til konkurranse skyting så ikke sikkert det blir riktig?

Tenkte mest siden TS slet med han ikke stod stabilt at han burde prøve dette for å se om det hjelper.

 

Var vel noen som sammenlignet det med en liten heroin knekk i knærne og ryggen. 

 

*når jeg leser litt nå så ser jeg at vi tydeligvis hadde en "modifisert" versjon av Isoceles hvor vi ikke låste beina.

Edited by Sakoen75
*
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, AGR416 said:

Skytestilling, dvs hvordan kroppen og føttene er, har null å si for rekylopptak med pistol.....aktivt rekylopptak skjer med hendene (og da sympatetisk aktivering av muskler i underarmene).

Antar grep var OK for jeg skutt da bedre med klassisk enhånds enn med begge. Jeg har tilpasset tohånds skytestilling siden mars til en som virker for meg. Fortsatt skytter dritt i isosceles (dobbelt så stor spredning), men gidder ikke å fikse det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...