Jump to content

Fox terrier


joano

Recommended Posts

Personlig mener jeg at for jakt spiller ikke høyden på en hihund så veldig stor rolle , heller høy enn for lav sier nå jeg. Omkrets rundt brystet er ideelt 43-45cm , helst ikke over 47cm. For å få en god hihund er det mye som spiller inn , her er visse momenter som jeg mener er viktig :

 

- rett størrelse , dvs liten nok men ikke for liten heller da hunden mister noe av " punchen "

- Riktig rovviltskarphet , ikke for het da det går ut over både hund og vilt samt effektiviteten stuper

- Bevegelighet , bevegelighet og bevegelighet !!!!!!

- Med disse riktige egenskapene så kommer utkallning av seg selv , det er jeg som bestemmer når vi skal gi oss.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 524
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er ikke vanskelig å få tak i en god Fox Terrier, men må ha litt tålmodighet og vente på rette kullet ;)

 

Men uansett, her kommer en liten jakthistorie som endte slik den skulle :)

Var en tur vest av Karmøy, rett utenfor Åkra på en øy som ligger ca 50 m fra land.

Vi var egentlig på jakt etter mink, men det var noe annet vi kom over.

Det var jeg, Idun og en kompis som har kjøpt en valp etter dachsen min Balder, Max den er ca 1,5 år og er ikke brukt så mye på jakt.

Vi hadde vel gått over ca halve øya, en relativt stor øy, da jeg så at Idun ble ivrig og for ned til noe steiner.

Hun stod der og logret litt før hun begynte å lose, jeg var hurtig på plass og ropte til kompisen at han måtte få med seg bikkja sånn at den fikk prøvd seg.

Men så langt kom vi ikke for plutselig spratt det en mår ut og sprang avgårde kjapt som bare f....

Jeg svingte pumpehagle etter og "klikk" hadde glemt å å ta ladegrep, tryggest å gå med patronene i magasinet....

Måren forsvant og jeg sprang etter, så den igjen og fikk avgårde to skudd og traff på siste.

Idun var kjapt på plass og ristet i rakkeren, en fin hannmår på 1,4 kg :D

Max er ikke så kjapp til beins og er ikke vant til å gå i ulendt terreng, men han kom nå bort og hadde veldig lyst til å smake på måren han også, men siden den var såpass fin i pelsen fikk de ikke lov itl å herje med den.

 

Bilde av undertegnde, Idun i høygir og en Max som også vil være med å leken :lol:

 

maroy_27_02_2009_006.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikke noe problem kompis. Sånn er det faktisk.

 

Går det an å få vite mer om Ronja og Ricky? Tar det gjerne på pm. Så ikke verst ut på Nordicpredators. Jeg er faktisk på jakt etter to hunder. Helst tisper begge to. En god venn av meg skal også ha.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har en liten jack russel frøken som er hentet hjem fra Danmark.

Planen er å prøve å få henne til å gå i hi og i den forbindelse lurte jeg på om

der er noen som vet om der finnes muligheter for å leie plass i et kunsthi en plass på sørlandet.

Og om der er et miljø for hi jakt som kanskje kunne tenke seg å ha med en lærling en tur eller to.

 

Mvh

 

Daywalker

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For ei fin dame! :D Sikker på at minken der nord skjelver allerede! Jeg går nå og tygger neglene inntil rota. Venter spent på telefon med beskjed om det har gått bra med en paring. Det er fem uker siden nå. Krysser fingrene for at det går bra. Har vært hundeløs siden uka før påske, og det er ikke til å holde ut!!!! Føler meg rett og slett vingeklippet. Dessuten vet jeg at en mink på naboøya tok femten grågjess på reir i uka som gikk. Heldigvis ble den ekspedert av en Jack Russel som kom på besøk, men her trengs forsterkninger! Har også vært på befaring og funnet et perfekt sted for å lage kunsthi. Dette skal gjøres før frøkna kommer i hus.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå syns jeg det er lenge siden noen har lagt inn noe på denne tråden. Derfor legger jeg herved ut et bilde av min nye venninne. Jeg vet dessverre ikke hvilken av dem det blir enda fordi jeg er tredjemann til å velge. Men det skal nok gå bra likevel.

normal_DSC00274.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Ja fikk vite det her om dagen fra en av mine " kontakter " :wink:

 

Joda har jaktet endel med Grim , faktisk tror jeg at jeg har vært med på alle revene som er felt for Grim. En bra sprenger som er bevegelig med rett skarphet uten å bli skadd. Faren til Grim er også faren til den eldste terrieren min. Spennende parring med mye nytt blod. Etter det jeg har forstått så blir jeg nok også å få jakte med en av valpene i kullet , søstera til den du tar :wink:

Link to comment
Share on other sites

oja:D så morro ! hører Grim skal være en suveren minkhund:) gleder meg til og få trene en valp:) blir morro!

 

må sette ut noen båser slik at jeg kan få en frivillig til (mink kunsthiet) jeg har laga ;D

 

jah, gleder meg til og få hunden i jakt :D tipper den er med fra 6 mnd alderen?:D

Link to comment
Share on other sites

La meg da få presentere Tassi etter Lyerbakkens Trixi og Aro av Røvær. Oppdretter er Trond Guldbrandsen. Vi har sammen tenkt å ta kverken på de minkene som Rocky dessverre ikke rakk å få møte...

 

normal_DSC_6316.jpg

 

normal_DSC_6347.jpg

 

Dette er ei tøff lita dame som ikke lar seg skremme av hva som helst. Kverket si første mus ni uker gammel. Man må starte i det små vet du...

De første tre ukene vi har hatt henne har vi vært ute i øyan hele tiden. Hun begynner derfor allerede å bli vant med båt og løping i ulendt terreng.

Må forresten legge ved et bilde av det rike dyrelivet her også. Disse fikk vi besøk av på øya for noen dager siden.

 

normal_DSC_6588.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan tro det er godt! Det store tomrommet som har vært her siden påske er fyllt opp igjen. Fikk litt terapi og førstehjelp da jeg var med og tok åtte minker sammen med Rocky her en kveld. Bare så utrolig synd at han gikk bort så tidlig. Heldigvis hadde David en hvalp igjen etter Nadja da. :D Nå kommer det snart to hvalper fra det kullet opp hit. Ei tispe og hannen som Jackrussel skal ha. Blir nok noen fæle mordere disse tre.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nye valper begge to. Som dere sikkkert har fått med, så gikk også min rovvilt bekjemper bort i vår. Jeg har også falt på Terrier denne gang (TJT), og må si det er en ganske anderledels valpe periode, enn jeg er vant med, i forrhold til feks Dachs.

Makan til oppvakt, klok og lærenem hundetype, har jeg ikke sett før.

Vi får følge med litt i hverandres tråder, og se hvordan de forskjellige terrierene utvikler seg. Selv har jeg god tro på at både Fox og Tysk, er relativt like, når det gjelder lærveillighet, energi og pågangsmot.

Så siden vi har høvelig jevngamle valper, kan vi jo utveksle litt informasjon offentlig, så andre kan ta litt lærdom.

 

Lykke til begge to.

 

Hilsen Viggo og Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg tror nok ikke en terrier av den riktige størrelsen får noe mere slitasjeskader om den er feil vinkla eller eller har korrekt eksteriør... Det er vel helst større raser som får problem med.. Men om en fox terrier har ståører eller ikke betyr ikke en dritt, min terrier blir stort sett brukt i hi 3 dager i uka, jeg har aldrig funnet noe jord og dritt i ørene hennes av den grunn.. :wink:

Men vi er helt enig i det siste der "Foxterrier".. 8)

 

 

Jo, faktisk så får de det. Kjenner en 12 år gammel Parson Russell som er dårlig vinkla bak, pga de dårlige vinklene har han slitt ned bakparten og fått forkalkninger. Hadde han vært bedre vinkla ville han vært som en ungfole ennå i følge flere veterinærer som har sett på han, da han ellers har ingen problemer med verken indre organer, syn eller hørsel. Så vinkler har mye å si, mer for bruks/jakthunder enn for utstillingshundene som blir pensjonert i tidlig alder og "forsvinner". En jakthund brukes jo som regel til den dagen han er for gammel til at han klarer oppgaven. Kjenner også en som har en JRT på ca 4 år, han er så dårlig vinklet bak at han allerede nå har slitasjeskader og plages med bakparten.

Link to comment
Share on other sites

Pason Russel og JR terrier er vel ikke jakthunder?? nei soffahunder har lett for å få forkalkninger ja..

 

Helt enig Lynxlaika! Har kjøpt en Parson som kun skal brukes i sofaen som armstøtte.... Skal for all del ikke få mulighet til å bjeffe på rev, grevling og rådyr :)

 

Men foxen derimot, er kun renspikka jakthunder, kun avlet på jaktlyst og liten størrelse :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jack russel og parson, ikke jakthunder? haha! :lol:

Vannvittig bra at dere vet hva dere prater om :lol:xD jobber dere kansje som forfattere på ikkepedia.no? :)

 

Fy det er godt med, fox terrier i hus :D Loco er en morsom liten ramp :P skal skrive mer og legge ut bilder etterhvert :) bjeffa på utstoppa oter'n med det samme han kom i hus på lørdag ;D

Link to comment
Share on other sites

Egentlig litt merkelig at folk ser på Parson som en "utstillingshund". Det er få som blir stilt, de blir ikke plassert i gruppa eller i BIS-finalen, og er ingen utstillingshund blant utstillingsfolk. Fox'en derimot er jo en kjent vinner i showringen, både i gruppa og som Best In Show. Og de som vinner der brukes ikke på jakt, så det er sagt! ;-):lol::lol:

 

Nei, jeg tviler mer på Fox'en enn jeg gjør på Parson Russell terrieren. 8):lol::P

 

 

Edit: Dette innlegget var ren ironi og ikke vondt ment.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...