Jump to content

Fox terrier


joano

Recommended Posts

Joda visst finnes det en rasestandard , men blir i altfor liten grad brukt på utstillinger , iallefall med hensyn til størrelse. Derfor jeg savner oppgitte mål for høyde , vekt og brystomfang.

 

 

Link til den Svenske Foxterrierklubben :

 

http://www.foxterrierklubben.com/

 

Her en link til den Norske Terrierklubben , Foxen ligger som underkategori , her kan rasestandard leses :

 

http://www.ntk.org/

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 524
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ok, men noen må jo "bestemme" at det skal være sånn, finnes det noe avlsråd i Norge eller Norden da? Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal være sånn, det er jo ikke bra for en enhetlig rase akkurat... På utstilling så ønsker dommerne altså store bikkjer, men da ikke ut i fra et ønske om å fremheve eksteriør egnet for jakt? Hvorfor? Finnes det ikke en rasestandard for rasen?

 

Problemet er vel at rasestandarder er litt tøyelige, og dommere står fritt til å favorisere hunder av en type som de selv liker. Det er jo ikke noe ukjent fenomen. Har selv opplevd å stille ei drevertispe som ligger midt mellom min og max (idealhøyden) for tisper av rasen, og har fått kommentaren "ei lita tispe". På denne utstillinga var det tre tisper som fikk 1.pr, og de andre to var akkurat maxstørrelse for rasen, uten at det ble kommentert. Og begge ble forøvrig rangert foran min, noe jeg ikke nødvendigvis er uenig i, da alle tre er flotte representanter for rasen. Men jeg hadde klart inntrykk av at min ble trekt ned for størrelsen, selv om hun altså var den av de tre som hadde idealstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, bikkjedommere kan vel være like sprikende og upålitelige som hoppdommere.... :roll:

Angående høyde så blir vel det målt, som de gjør med basseten (og dreveren, Jibrag)?

 

Skjønner det vil være viktig å "pøse" på med jaktbikkjer på utstilling skal det bli andre rettesnorer for fox terrieren ja...

Link to comment
Share on other sites

Fox terrieren er langt i fra den eneste hunderasen som har blitt påvirket av utstilling, det finnes jo en hel haug av eksempler på jakt og brukshund raser som er delt opp i showlinjer og jakt/brukslinjer.

Men hvorfor er det blitt sånn, tja si det, alle rasehunder har en nedskrevet standard så det skulle jo i prinsippet ikke være så vanskelig å følge den.

Men sånn er det nå, hannhunder som er maskuline og store blir ofte foretrukket av dommere, dermed vil de som driver med utstilling selvsagt også bruke disse i avl og sånn kommer man inn i en onds sirkel som baller på seg.

Siden fox terrieren er en hihund og skal kunne følge etter rev og grevling, så er størrelsen kritisk.

Så logisk nok er det derfor viktig å fokusere mer på størrelsen fremover.

Om jeg får det som jeg vil, så vil rasen bli tatt opp til vurdering på en dommerkonferanse, så jeg ser positivt på at ting kan skje med tanke på bedømming fremover :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke innmeldt forslag til raserepp i år, det blir utnevnt en av NTK, så da ser det ut som nåværende trekker seg :wink::mrgreen:

 

Men jeg tenkte jeg skulle lime inn det brevet jeg skrev til NTK, NKK og rasereppen, får lese det de som vil :)

Brevet ble sendt 27/08 og jeg regnet med at det skulle vekke reaksjoner, så jeg utformet brevet på en så diplomatisk måte som jeg kunne :lol:

Legg merke til at jeg ikke nevnte noen navn på personer eller hunder i brevet.

 

Størrelsen på dagens Fox Terrier

 

Jeg og mange andre som driver med Fox Terrier til jakt, er nokså oppgitt over størrelsen på dagens hunder.

Tenker da spesielt på utstillingslinjene.

Hvorfor holder de seg ikke til kravet om størrelse?

 

I en rasestandard står det som er viktig m.t.p. utseende i en rase og i utgangspunktet er det meste som står der, viktig for at hunden skal fungere på jakt.

Riktige vinkler osv. for spenst og bevegelighet.

Men for en terrier (les hihund) så må jo størrelsen være noe av det viktigste for at den i det hele tatt skal kunne følge en rev i hiet?

En Fox Terrier er jo kjent som den klassiske hihunden og en revespesialist, men er i dag like populær som en ren utstillingshund, agility og familiehund.

 

For Glatthåret Fox Terrier er det jo kun angitt vekt og det er som kjent:

7,3 – 8,2 kg for hannhunder og 6,8 – 7,7 kg for tisper.

For Ruhåret Fox Terrier er vekten maks 8,25 kg, men der har man også satt maks høyde på 39 cm for hannhunder og litt mindre for tisper.

Litt rart at man ikke har satt en maks høyde for glatthår, men det er nå så.

 

Nå er det kanskje ikke så viktig å rette pekefingeren på hvem som har hovedansvaret her, det hviler nok på flere skuldre.

Men oppdrettere vil jo avle på de resultatene de får på ustilling og det dommerne liker.

 

Jeg har selv kun vært på en utstillingshelg som gikk over to dager.

Jeg ble positivt overrasket over de resultatene mine hunder fikk, som er av rene jaktlinjer.

Men jeg blir noe irritert og oppgitt når jeg første dag, snakker med en som har en hund som veier ca 12,5 kg og har fått 11-12 Cert så langt i karrieren.

Dagen etter var det to hunder som så enda større ut og som også ble topp premiert.

Når en hund veier 13 kg pluss/minus så er den ca 60 % for stor iht. standard, om den er en hannhund og da må det jo være noe helt galt at den premiert så høyt?

 

I rasestandarden står det:

 

Ethvert avvik fra foregående punkter skal betraktes som feil.

Hvor alvorlig feilen er, skal graderes etter hvor stort avviket er

i relasjon til rasebeskrivelsen.

 

Og i Norsk Terrier Klubb sine lover står det i § 3 Formål

. fremme et ansvarlig hundehold i samfunnet

. fremme muligheten for aktivitet med hund

• fremme utvikling av de raser klubben forvalter,

• arbeide for å bevare rasene ut fra rasestandard og bruksegenskaper,

• bidra til å fremme utviklingen av fysisk og psykisk sunne og sosialt vel tilpassede individer

• ivareta medlemmenes kynologiske interesser..

 

Så da spør jeg om en hund er ca 60 % for stor, er ikke det å betrakte som en meget alvorlig feil?

 

Før i tiden, på 70 tallet eller er omkring, var det krav til premiering på kunsthi prøve, før man kunne få utstillings championat.

 

Nå er vel kanskje det kravet mye å be om å få tilbake, men å be om få innføre veiing, måling eller i det minste spaning på en utstilling, kan vel ikke være så vanskelig.

 

Nå er/har ikke vi jegere vært så aktive i utstillingsringen, men det er jo heller ikke så motiverende å stille sine små hunder, når man ser at det er de alt for store hundene som stikker av med de høyeste premiene.

 

Uoffisielt så har vi i dag Fox Terrier av jaktlinjer og av utstillingslinjer.

Vi som jegere har egentlig ikke noe i mot at noen oppdrettere avler på hunder uten eller med lite jaktinstinkt, men de bør i det minste holde seg til den standarden som er satt og holde hunder med feil ute av avlen.

Hunder som er 12-14 kg, 50-70 % for store, må sees på hunder med alvorlig feil etter vår mening.

 

Nå håper jeg at denne mailen vekker en reaksjon og at det blir diskutert seriøst hva som må til for at vi skal bevare Fox Terrieren og de andre hihundene, slik som rasestandarden tilsier og som de flotte hundene de er.

 

Har lagt ut dette brev på offentlige forum og fått flere tilbakemeldinger på at de enige i det jeg skriver.

 

28/6-08 fikk jeg to korte svar og ett litt lengre meget surt og heller amatørmessig svar fra rasereppen :mrgreen: :

 

Ett fra en kasserer i NTK

 

Takker for e-post, sender om nødv.svar

 

Og fra utstillingsavdelingen i NKK

 

Vi viser til mottatt mail. Forvaltningsansvaret for den enkelte rase tilfaller raseklubbene. Denne henvendelsen må derfor rettes til Norsk Terrier Klubb.

 

Hei!

 

Viser til din e-mail vedrørende størrelsen på dagens fox terrier.

 

Som raserepresentant for fox terr. glatthår, skal jeg prøve å gi en kommentar til denne e-mail.

 

Ankepunktet ditt er størrelsen eller mer korrekt sagt, vekten. Dette er en utvikling som har foregått i mange år, spesielt innen jakthundrasene, og i dag skiller man i realiteten mellom jakthunder og utstillingshunder (show dogs), dette da også for fox terrier. Dette betyr igjen at jakthunder med sitt noe ”pinglete” preg normalt faller igjennom når eksteriøret skal bedømmes, mens utstillingshunder igjen vil få problemer på hijakt p. g. a. sin kraftigere kropp.

Jeg har også fått det inntrykket, at samtlige oppdrettere av jakthunder har bare en ting i hodet, jakter bikkja? Mangel av to eller tre tenner eksempelvis, hva betyr vel det? Det betyr blant annet at tilleggs-kravet til 3 x cert på kunsthiprøve, nemlig en 1. premie på utstilling etter fylte 15 mndr. ikke kan opp-nås og dermed er et hi-championat her utelukket!

En merker seg da ellers at det i tidsrommet fra 1/1-1998 til pr. d. d. er stambokført totalt 43 utstillings-championater, 1viltspor-championat og 1 hi-championat innen vår rase. Noe til ettertanke?

 

Suma summarum, dette er nok noe vi alle fortsatt må leve med og akseptere. En evt. endring i rasens standard måtte da komme fra rasens hjemland, England, og intet tyder på at det vil skje. M. a. o. må en akseptere dommerens syn på hvordan en kritikk skal fremsettes.

 

Jeg vil ellers gjerne komme med noen korrigeringer til dine uttalelser fra dobbelutstillingen i Haugesund, som forsiktig sagt var noe overdrevet.

 

Det var meg du snakket med den første dagen; matchvekta på min hund som deltok, 18 mndr. gammel hannhund, er 10,5 kg, og på lørdagen tok han ”kun” sitt 8de cert. Selvsagt ble det en veldig forskjell på størrelsen her, du fortalte selv at din tispes vekt lå på rundt 6 kg.

På søndagen fikk tispa de konkurranse fra to champions, begge eid og oppdrettet av en av landets ledende kenneler, når det gjelder rasene fox terr. gl.h. og manchester terr., nemlig kennel Salvebo v/Arild og Betty Salvesen. Her må jeg få bemerke at disse hundene ligger i omtrent samme ”vekt-klasse” som min, som stilte på lørdagen.

 

Jeg har ellers generelt merket meg, at når en jeger en sjelden gang stiller ut sin(e) hund(er); så lite forberedt en er, ustelt(e) hund(er), samt klønete opptreden i ringen. Det er bare å konstantere at stellebord m/galge, klippemaskin, spesialsakser (eks. efileringssaks), diverse børster og kammer er fullstendig ukjente begreper! Kurs/trening i utstillingsteknikk, trenger man det? Ja, som i all annen konkurransesport!

 

Mvh

 

Så gikk det nesten en måned før jeg fikk ett nytt svar fra NKK

 

Hei

 

Ser at du også har sendt denne ”mailen” til Norsk Terrier Klubb som må ta tak i dette.

 

Klubben kan ønske at rasen skal måles innen en viss periode på alle utstillinger arrangert i Norge.

 

Dette må omsøkes av raseklubben til NKK.

 

Vennlig hilsen

 

Så gikk det enda en måned før jeg fikk ett meget positivt svar fra NTK, personlig tror jeg at styret kan ha reagert på det svaret rasereppen sendte meg, han var jo alt annet en høflig.

 

Hei,

Viser til diverse korrespondanse vedrørende bekymring for dagens størrelse på Fox Terrier, glatthår.

Norsk Terrier Klub som er forvalter av rasen vil på bakgrunn av dette foreslå ovenfor vår Dommerkonferansekomitee

at rasen blir gjennomgått på et av deres dommerseminarer. De fleste norske dommere vil være tilstede på et slikt

seminar, og det er derfor en glimrende anledning til å presisere viktige og aktuelle punkter i rasestandarden.

NTKs Dommerkonferansekomitee avholder dommerseminar hvert annet år hvor et utvalg av aktuelle raser blir gjennomgått.

Neste seminar vil sannsynligvis bli avholdt i 2010. Jeg gjør oppmerksom på at det er NTKs Dommerkonferansekomitee som

avgjør hvilke av våre ca. 30 raser som bør gjennomgås, og at en evt. gjennomgang av Fox Terrier, glatthåret er avhengig når

den sist var representert på dommerseminar.

 

 

Med vennlig hilsen

Norsk Terrier Klub

 

Og ett fra en dame i Dommerkonf.komiteen

 

Hei!

Synes det er flott at de som driver med rasen melder behov!

Som medlem av Dommerkonf.komiteen tar jeg ønsket og behovet "til etteretning", som det så fint heter!!

Vennlig hilsen

 

Så da får vi se hva som skjer, jeg tror det kan bli bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble selvfølgelig fyrt litt opp av svaret Foxterrier fikk, så jeg sendte en mail jeg også.

 

Jeg må si jeg er litt forundret over måten vi blir svart på, det virker som dette er noe som ikke vil bli diskutert, eller tar jeg feil?

Mitt spørsmål er: På NTK sine sider står det følgende: ” Den glatthårede foxterrieren er en aktiv og livlig liten hund. Høyde inntil ca. 40 cm og vekt ca. 8,5 kg (varierer).”

På NKK sin rasestandard står følgende: Størrelse og Vekt: Hannhunder: 7,3-8,2 Kg Tisper 6.8-7.7 Kg

The Foxterrier Club UK: Weight & Height Range Dogs 39cms 7.3-8.2kgs, bitches slightly less than the dog 6.8-7.7kgs. Dogs and bitches should measure no more than 39cms at the withers. Dogs weigh between 7.3-8.2kgs and bitches should ideally weigh between 6.8-7.7kgs

 

Hvordan kan du si at våre “pinglete” hunder faller igjennom når de faktisk er innenfor rasestandarden? Hvordan kan en hund på 10.5 kg vinne noe som helst når den er utenfor rasestandarden? Hva er det som gjelder?

 

Mvh

 

Her er svaret jeg omsider fikk etter en måned, inklusiv en purring

 

Hei!

 

En fortsatt polemikk i denne sak ser jeg som lite nyttig; svaret som er sendt deg m/fl. tidligere, bør være dekkende nok.

 

Mvh

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette er viktig og bra! Godt jobba! Polerte utstillingsdyr finnes det nok av i verden uansett, men vi må ikke la de ødelegge de jaktlinjene som finnes og deres mulighet til både premiering, championat og avl!

 

Det må jo da først og fremst være 100% fokus på at rasestandarden skal følges av dommerne, slik at de som kun er ute etter å drive utstilling også må se seg om etter mindre bikkjer.

 

Er forøvrig litt enig i at vi som har jaktbikkjer kan bli flinkere til å trene bikkja til utstilling, jeg har sjøl en basset som oppførte seg som ei kråke i ringen... :oops: Men han fikk da 1. og HP likevel, siden eksteriøret var det viktigste, ikke stilen og kravet til telemarknedslag! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Joda klart vi kan ha forskjellige meninger, men du kan vel være enig i at en hund som har korrekte vinkler osv og har god jaktlyst vil fungere bedre på jakt over lengre tid. mtp slitasjeskader osv kontra en som har helt feil eksteriør.

At det er mye juks og triks på utstilling og at det er et sirkus er jeg helt enig i.

Men som Polar sier, man trenger ikke labbe rundt i ringen selv, som regel er det alltid noe fine jenter som kan hjelpe til :wink::mrgreen:

 

Bare for å ha det helt klart, jaktlyst og størrelse går foran eksteriør ved mitt valg av terrier.

 

Jeg tror nok ikke en terrier av den riktige størrelsen får noe mere slitasjeskader om den er feil vinkla eller eller har korrekt eksteriør... Det er vel helst større raser som får problem med.. Men om en fox terrier har ståører eller ikke betyr ikke en dritt, min terrier blir stort sett brukt i hi 3 dager i uka, jeg har aldrig funnet noe jord og dritt i ørene hennes av den grunn.. :wink:

Men vi er helt enig i det siste der "Foxterrier".. 8)

 

Ikke sikker du merker slikt når hunden er ung , men når den begynner å dra på åra ( 6-7år ) så blir ofte slike ting tydeligere. Men du trenger selvsagt ikke merke noe heller da. Jeg bruker mine foxer også på minkjakt , og eldstetispa er nå 8,5 år. Alderen merkes godt når det blir flere dager jakt på rad , frasparket blir mindre , problemer med å hoppe inn i bilen osv. Nå er ikke jeg expert på ekstriør men tror ikke denne tispa er noe dårlig i så måte. Jeg må nå ta visse hensyn med henne , bla hvis det blir flere dager jakt på rad så slipper jeg henne ikke inn i dype steinurer grunnet nettopp frasparket. Men nå har vi extra krevende terreng for minkjakt.

 

Nå har jo jeg 2 foxer så det er ikke ofte jeg har det problemet , har nesten alltid en som er uthvilt :wink:

 

Jeg drev tidligere med Engelsksettere og her merkes dårlig ekstriør veldig godt , grunnet en rase som skal springe i søk mye , spesielt i de typer terreng vi har her i Vesterålen. Mine ble stilt ut på utstillinger og fikk bra kritikk. Allikevel så holdt de ikke mer enn 10år , mest sannsynlig på grunn av at de ble mye brukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble forbannet da jeg leste svaret fra raserepresentanten "vår". Utrolig hoverende spør du meg. Som noen av dere vet har også jeg ei foxtispe som har vist seg å fungere rimelig godt på jakt selv om hun er av utstillingsblod (Hagatuns kennel). Mange har oppfordret meg til å sette hvalper på henne fordi hun er en "fin" hund og fungerer godt på jakt. Jeg kunne godt tenkt meg hvalper, men har bevisst valgt å la det være av den enkle grunn at hun er for stor etter rasestandarden! Boghøyden er 41 cm og vekta ca ni kilo. Hun tyner seg gjennom nåløyet når motivasjonen er på topp (Rev, oter, mink, grevling, naboens katt, eller hva som helst annet som kan bites hardt) og mors juleflesk er langt unna, men jeg er ikke fornøyd med det. Jeg gikk en runde med meg selv og vurderte om jeg selv ville tilføre rasen noe positivt ved å avle på henne. Svaret jeg fikk var bare kanskje. Derfor lot jeg det være. Min hund var ganske mye omtalt i media en periode, og jeg fikk flere henvendelser fra folk som ville ha hvalp, men hva betyr pengene egentlig hvis det skader rasen vi er så glad i??

 

Før jeg skaffet meg foxterrier tok jeg en telefon til han som da var raserepresentant for å spørre om råd. Jeg vet ikke om det er samme person nå. Det jeg husker best er følgende sitat fra ham som forøvrig da hadde to foxer selv: Uansett hva du gjør må du aldri finne på å ta dem i nakkeskinnet hvis de gjør noe galt! For da blir de så ufattelig sinte! :shock:

 

Gjett om han hadde problem med lederskap over sine hunder da... -Og han skulle være raserepresentant....

Link to comment
Share on other sites

He , he javel....

 

Jeg har gjort det til en vane å løfte terrierne mine etter nakkeskinnet når de skal inn i bilen , opp en fjellhylle osv. Men poenget er at mine hunder tar ikke dette som en straff , det er bare slik vi gjør det og de logrer og er bare blide og fornøyde de :D Noen vil vel kanskje spørre hvorfor jeg ikke løfter hundene på en annen måte. Fakta er at når jeg er på jakt så regner det , snør eller hundene er fulle av jord eller sand. Og et grep i nakkeskinnet gir det absolutt beste grepet for ikke å miste hunden og samtidig ha en hånd fri.

 

Hjemme løfter jeg de ikke slik , men har ennå ikke vært borti en fox som ikke takler det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Grattulerer med vellykket jakt og bra hundearbeid, fint bilde også ;)

 

Reposter ett innlegg jeg har i tråden om revejakt, men der drukner det jo i chit chat og er jo greit å ha jakthistorier med Fox Terriere samlet på en plass.

 

Blei en rev på meg og Asterix 02.01.09, ikke vær dag det skjer :D

Var å sjekket noen hiplasser og kom over en rev som lå på ein steingard (steingjerde) ca 200 m fra det ene hiet.

2 hagleskudd fra drillingen var ikke nok, reven for mot hiet og forsvant i mannshøye einerbusker som ligger langs hiet.

Astrerix var ikke så gira på reven som jeg hadde forventet, men det er første gang han treffer på rev i det fri og han er jo temmelig uerfaren på jakt.

Men ved hjelp av bikkja greide jeg og spore den opp og fikk gitt avlivningsskudd, den var hardt såret og hadde nok ikke levd så veldig mye lenger.

Total fluktstrekning var nok 350-400 m og jeg hadde aldrig funnet den igjen uten bikkja.

Første reven jeg har sett siden mars i fjor, en fullpelset fin hannrev på ca 7,5 kg.

Blir bare jakt på mink, mår og rev fremover så da får se om det ikke kommer seg :)

 

Asterix_og_rev.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alltid moro med gode tilbakemeldinger. Er forresten tredje reven terrieren har sprengt ut denne uka, 2 av de jagd inn av støver,men bare en av de ble skutt.

Dårlig rutine på hi, men det får de forhåpentligvis bedre orden på

 

Navnet Rødskjegg sier vel seg selv, han ser jo ut som en rødskjegget sjørøver :lol::mrgreen:

Men han heter Jan Monrad og er fra Tvedestrand, landets og kanskje en ar nordens ? største oppdrettere på Fox Terrier av jaktlinjer.

Han avler også støvere, mixer halden og hamilton støver med engelsk foxhound for å få gode revehunder som fungerer bra her til lands :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva ER dette med Rødskjegg som alle gliser sånn av? Har gått meg hus forbi og undrer meg grønn... :oops::mrgreen:

 

 

Meg også :? . På tide og forklare. Begynner og bli rimelig nygjerrig.

 

Han som folk kaller Rødskjegg her inne, er en veldig trivelig mann som bor nede på det blide sørlandet, som Foxterrier skriver så driver han landets og kanskje en av nordens? største oppdrettere på Fox Terrier av jaktlinjer.

Han avler også støvere, mixer halden og hamilton støver med engelsk foxhound for å få gode revehunder som fungerer bra her til lands. tror ikke jeg tar i når jeg sier at nesten alle foxterriers inne på kammeret og i norge som blir brukt på hijakt har linjer som han(rødskjegg) har vært borti.

 

Har hatt den store gleden av å møte han personligt flere ganger og har hatt stor utbytte av dette selv om vi har forskjelige raser terrier. En veldig kjekk mann som er veldig gøy å møte og som har har gitt våres terriers en veldig god start og ikke minst eiere. Husker første gang vi skulle til han og foxterrier skulle forklare vegen til han så gav han oss et godt tips:

 

Det er bare til å spørre etter en som har ca 20-30 hunder utenforbi huset så viste dei fleste i området hvem han var :)

 

Det som er litt synd er at han ikke er så veldig intressert i internett har jeg forstått, kan tenke meg at han hadde vært nyttig og lærerik å hatt her inne på forumet..

 

Hvis noen trenger en bedre forklaring på hvem han er så kan sikkert Foxterrier eller Foxhound utdype mer om han.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ute å sjekket hi på ny sporsnø i dag med Asterix. Sjekket 2 stk, men fant bare spor av rev som hadde gått forbi.

Fikk en tlf fra en kompis som hadde skutt ei tispe på åte ikke så langt fra der jeg gikk og at en hannrev hadde kommet seg unna. Visste om en hiplass lenger nord for åteplassen, så gikk mot den.

Kom over ferske revespor som gikk i den retningen, men vinklet så mot en annen fjellside. Kom på en opp på en topp der jeg kunne se mot fjellsiden fra 500-600m hold og speidet lenge mot den med kikkerten, siden sola stod rett på der. Fikk øye på noe rødt som var litt mistenkelig, så jeg bestemte for å gå innpå. Når jeg kom nærmere, så såg jeg at det var bevegelse og at det virkelig var en rev. Reven hadde nok sett meg, så jeg gikk parallelt/skrått mot den for ikke så skremme den for mye, men den følte seg nok trygg der den lå og trykket oppe i fjellsiden.

Hadde først tenkt å komme meg ovenfor reven, men siden den sannsynligvis hadde sett meg, så gikk jeg heller mot en høyde nedenfor fjellsiden i håp om å kunne få ett godt anlegg der og kanskje få skudd på den.

Det klarte jeg, men jeg beregnet avstanden feil og første skudd gikk ganske sikkert over og mot alle odds ble revende liggende. Men jeg klarte samme kunststykke igjen, nok en bom!

Reven fikk da forståelig nok av amatørmessig skyting og forsvant i einerbuskene :(

Men da fikk jeg utrolig nok øye på enda en rev som springende nedover og forsvant ned i noen busker og steiner nedenfor fjellsiden. Jeg ble først liggende i håp om at jeg skulle få enda en skuddsjans, men siden ingen rev viste seg så gikk jeg og Asterix mot der vi hadde sett rev nr 2 hoppe ned.

Asterix ble etter hvert veldig interessert i godlukta og etter litt om og men, så for han inn i noen einerbusker der hadde jeg hadde sett reven og jaggu var reven der!

Den sprang nå opp samme plass som den hadde kommet ned, men jeg var klar og gav den to skudd med hevishot skrått bakfra og den falt som en sekk. Asterix var raskt fremme og ristet i reven, men det hadde ikke vært noen los.

Jeg er usikker på om reven bare lå i buskene der eller om den hadde vært under noen steiner, men sannsynlig så lå den nok i buskene.

Reven jeg fikk skutt var ei tispe på ca 5,8 kg og den som kom seg unna var nok en hannrev. Jeg gikk opp der jeg hadde sett den og kunne se at reven hadde vært fremme på kanten, tversnudd og sprunget vekk i lange buks. Asterix sprang etter, men kom tilbake. Vi gikk etter begge to og følgte sporene ett stykke, reven hadde bukset seg av gårde og sprunget ned på andre siden av fjellet, så da gav jeg opp å følge mer etter den.

Men en av to er ikke verst det heller, en veldig artig jakt som jeg ikke kommer til å glemme med det første :)

Så fredag den 13 viste seg å gi både uflaks og flaks på samme tid :oops::lol:

 

Skre_13_02_09.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis med reven Foxterrier.

Men du.....det var en støver du skulle hatt å sluppet på de revene :wink::twisted:

Takk for det, når skulle du sende Tessi nedover sa du ? :mrgreen:

 

Har du ikke kvittet deg med Asterix? Fortsatt en kar her som kan by ham et godt hjem...

Er en kar som lånte Asterix i en uke, men han reiste i norsjøen nå og vil hente han igjen når han kommer hjem, han kommer nok til å ta han, men jeg skal ha det i minne :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med fare for å gjenta det Torleif skriver: Det skal aldri skytes mot hiåpningen! Du har all grunn til å bli skikkelig forbannet. Dessverre gjør ikke det at du får jaktkompisen din tilbake. Dette er den viktigste grunnen til at jeg er redd for å ha med folk som er uerfarne og "triggerhappy" på hijakt. På en så intens jakt som dette er kan det fort koke over for enkelte, og da skjer slikt som dette. Føler med deg nå. Syns ikke synd på han som skjøt. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ja hva skal man si , uansett hva man sier så får du jo ikke hunden tilbake. Nå er jo det meste sagt i innleggene over her.

 

Når jeg har nye folk med meg på hijakt etter rev eller på minkjakt så blir de instruert så hardt at de fleste ikke skyter uansett de første gangene de er med. Aller mest liker jeg at nye folk er med uten våpen de første gangene. Det værste jeg vet er å ha med ukjente folk som i utgangspunktet vet ALT , som ikke vil ha noen inputs fra meg , de blir som regel sendt hjem eller de må la børsa ligge i bilen. Og slike folk som får beskjed om at de får ikke ha børse med seg første gangen reiser som regel hjem frivillig. Overraskende nok er det unge jegere som er best å ha med , nettopp fordi de vet de er uerfarne og følger instruksjonene til punkt og prikke.

 

Beklager tapet , men mist ikke motet kjøp deg hihund igjen.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder ny hund så vet jeg ikke om jeg klarer å motivere meg til å ta en ny valp, Apollo var ikke gamle karen så er ikke så lenge siden jeg hadde valp. :(

 

Får se om det dukker opp noen "ferdig"trente i Sverige eller noe. Planen var å bygge kunsthi til våren og virkelig få fart på sakene.

Link to comment
Share on other sites

Trist å høre om bikkja di Joano :(

Så du skrev i an annen tråd om at han var stor i omkrets, men hvor mye?

Har ei tispe som er rett under 8kg, 40cm høy og 47cm i omkrets. Blir spennende å se åssen hun blir på hi med tanke på at hun er litt stor i forhold til rasestandaren.

Link to comment
Share on other sites

Beklager men husker ikke, men det var to cm mer omkrets en det som var maks på rasestandarden. Han veide 8,5 kg. Han var godt trent så var ingen "vinterhekto" på han.

 

Jeg klarer ikke finne rasestandard omkrets men vekt skal være:

 

Hannhund: 7,3 - 8,2 kg

Tisper: 6,8 - 7,7 kg

 

Du prøvde ikke hunden på revkurset i Løten da? Ble en del hijakt der. Var meninga jeg skulle dit men fikk beskjed om at det allerede var mange hihunder der.

Link to comment
Share on other sites

Apollo var vel temmelig lik Asterix, omkrets på ca 47 cm og ca 39 cm høy.

 

Sålenge de er under 50 omkrets, så bør de gå greit gjennom nåløyet i ett kunsthi.

Standarden sier ikke noe om omkrets eller høyde, kun vekt, men den idelle omkretsen er vel 45 cm +- og høyde under 40 cm.

Fox Terrieren har den fordelen at de har ett ovalt/eggformet bryst, en terrier, som f.eks Border, med tønneformet bryst på 50 cm sliter mye mer i trange hi.

 

Rustad, fortell litt mer om din hund da, hvor er den fra osv ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...