Jump to content

Fox terrier


joano

Recommended Posts

Rart hvordan folk/hundeeiere ser seg fullstendig blinde på sine egne hunder..... Så snart de får en hund i hus forsvinner ethvert spor av kritisk sans til hvordan denne er i forhold til rasestandard, eksteriør og jaktegenskaper. Jeg har hørt om foxterriere på oppimot 16 kilo som har blitt høyt premiert på utstilling. Da lyser det rødt og skrangler stygt i kraftige bjeller inne i mitt hode, uten at jeg føler meg gal for det... Jeg har hatt gleden av å jakte med border, jack russel, parson, tysk jaktterrier og foxterrier. Ut fra min erfaring med disse rasene tviler jeg ikke på noen av dem, men det finnes selvfølgelig varierende eksemplarer blant alle disse. Å kalle en av rasene sofahund hinter mer om uvitenhet fordi alle disse har individer som er veldig gode på jakt. Alle rasene har også hunder som er ditto ubrukelige! Problemet er når det avles på alt som kan krype og gå av hunder fordi de er så populære. Nå for tiden ser det ut til at jack russel er den mest utsatte. Hvilket er heldig for oss som ønsker å få frem gode foxterriere.... (-For å være litt kynisk) Samtidig må jeg innrømme at en av de aller beste hundene jeg har sett på jakt var en jack. Var med og knertet åtte minker for Rocky i sommer en uke før han dessverre gikk bort. Tre minker ble skutt. Resten avled ekstremt brått idet de havnet i kverna som var montert fremst på minkfinnerverktøyet..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 524
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Egentlig litt merkelig at folk ser på Parson som en "utstillingshund". Det er få som blir stilt, de blir ikke plassert i gruppa eller i BIS-finalen, og er ingen utstillingshund blant utstillingsfolk. Fox'en derimot er jo en kjent vinner i showringen, både i gruppa og som Best In Show. Og de som vinner der brukes ikke på jakt, så det er sagt! ;-):lol::lol:

 

Nei, jeg tviler mer på Fox'en enn jeg gjør på Parson Russell terrieren. 8):lol::P

 

Du greier å servere så mye tullprat til tider at jeg blir helt svett, jeg gidder ikke å legge noe i mellom lengre. Om du hadde drevet oppdrett på Fox så hadde jeg fremdeles vært like kritisk. Dette er bare ett nytt oppgulp fra deg fordi du kanskje føler at Parson får vel mye ufortjent kritikk. Vel, jeg tror ikke det har noe med rase å gjøre, men mere hvordan man driver oppdrett. Er da ikke så lenge siden at en hannhund skulle brukes i avl fordi han var "en så flott gutt" men derimot alt for stor. Det kom en del pepper som prellet av som vannet på den berømte gåsa, åja vi snakker fremdeles Parson. Og du vet like forbanna godt hva vi som jakter med foxene våre mener om utstilling, så snurp igjen og fei for din egen dør først.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare er Fox best på jakt, de er best på utstilling også :lol::mrgreen:

 

Neida, gidder ikke krangle om hvilken rase som er best, det viktigeste er at vi tar vare på de hihundene som finnes uansett rase.

Angående raserepresentant, så var det ingen som stilte til valg, derfor ble det utnevnt en av Terrier klubben og det var ikke overraskende nok samme raserepp som før...

Ellers er det ikke noe nytt i saken nei, de skulle som skrevet tidligere, foreslå at rasen skulle tas opp til diskusjon på en dommerkonferanse i 2010, så får vi se hva som skjer da.

Men hvis dere vil at noe skal skje, så må flere engasjere seg og ikke minst, dere MÅ melde dere inn i Norsk Terrier Klubb, er dere medlem i NKK, så havner dere der automatisk om dere ikke har andre registrerte rasehunder da.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare er Fox best på jakt, de er best på utstilling også :lol::mrgreen:

 

Men, er det med de SAMME hundene??? :twisted::mrgreen:

 

Tenk så fint det hadde vært da, dersom de som jakter hadde lagt litt mer jobb i å følge rasestandarden (jeg sier ikke "dagens mote" i utstillingsringen) og enda bedre; viser hundene sine litt i utstillingsringen! Og tenk så fint om de som stiller ut bryr seg seriøst om hundens potensiale som jakthund. Om man ikke jakter selv kan man jo iallefall sette seg godt inn i hva som er et funksjonelt godt eksteriør og VELGE å vise slike hunder.

 

Dette er derfor jeg iallefall meritterer samtlige av mine egne tisper på kunsthi og stiller dem på utstilling, iallefall fram til et championat eller to. Synes det er mest utfordrene å beholde rasen som EN rase, ikke delt i to vidt forskjellige typer. Hadde jeg ikke vært så forb.... sta selv, så hadde jeg vel gitt opp dette med jaktegenskaper for lengst, for det er sjelden med oppmuntrende ord fra "jakttullinger" rundt på sånne forumer som dette :lol: De som kjøper valper til jakt er derimot fornøyd. Bare synde det ikke er enda flere :|

 

Vedr. raserepresentant for glatthåret fox; ønsker man endring må man faktisk gjøre noe aktivt selv. Hjelper lite å klage på forumer og sånt... Som Foxterrier sier, så må man engasjere seg i Terrierklubben om man ønsker endringer.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg jeg Revefoten, tenk om det hadde vært så enkelt :roll:

Men nå er det en gang slik, at de som jakter bryr seg ikke om utstilling pga det tar tid og skal du gjøre det bra der, så må man bruke endel tid på det.

Det holder nemlig ikke bare å ha en bra hund :?

Måten den blir vist i ringen og hvordan hundeføreren oppfører seg, blir bedømt like mye som hunden, så skal man få CERT på en hund, så må man trene!

Og når store hunder, for store til å brukes i hi, blir favorisert, hvorfor skal de da gidde å gå på utstilling?

 

Og de som driver med utstilling, de gjør det fordi de synes det er gøy, det er en konkuranse og en sport og de bryr seg ikke noe om jakt. Hvorfor skal de prøve å vinne med "pinglete" jakthunder som de ikke når opp med ?

 

Men om vi vil gjøre noe med det, så tror jeg faktisk ikke det er så forferdelig vanskelig, men det krever at vi jegere samarbeider, melder seg inn i NTK og stiller opp i utstillingsringen.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig litt merkelig at folk ser på Parson som en "utstillingshund". Det er få som blir stilt, de blir ikke plassert i gruppa eller i BIS-finalen, og er ingen utstillingshund blant utstillingsfolk. Fox'en derimot er jo en kjent vinner i showringen, både i gruppa og som Best In Show. Og de som vinner der brukes ikke på jakt, så det er sagt! ;-):lol::lol:

 

Nei, jeg tviler mer på Fox'en enn jeg gjør på Parson Russell terrieren. 8):lol::P

 

Du greier å servere så mye tullprat til tider at jeg blir helt svett, jeg gidder ikke å legge noe i mellom lengre. Om du hadde drevet oppdrett på Fox så hadde jeg fremdeles vært like kritisk. Dette er bare ett nytt oppgulp fra deg fordi du kanskje føler at Parson får vel mye ufortjent kritikk. Vel, jeg tror ikke det har noe med rase å gjøre, men mere hvordan man driver oppdrett. Er da ikke så lenge siden at en hannhund skulle brukes i avl fordi han var "en så flott gutt" men derimot alt for stor. Det kom en del pepper som prellet av som vannet på den berømte gåsa, åja vi snakker fremdeles Parson. Og du vet like forbanna godt hva vi som jakter med foxene våre mener om utstilling, så snurp igjen og fei for din egen dør først.

 

Polar, Nå kommer jeg med IRONI etter Lynxlaika's innlegg om sofahunder.

 

Jeg har pr dags dato ikke brukt en eneste hannhund fordi den var "så flott men derimot alt for stor" så jeg aner ikke hva du snakker om. Men jeg skal passe meg fra å komme med "oppgulp" i fremtiden da du tydeligvis har problemer med å se forskjellen på hva som er spøk og hva som er alvor. ;)

Link to comment
Share on other sites

Var med en kamerat på rådyrjakt i går kveld, og da måtte selvfølgelig Tassi få være med. Litt trangt søk enda kanskje.... -fem meter...

Men det var nå heller ikke poenget. Det gjelder å få henne skogsvant og gjerne la henne se noen døde dyr. Det som imidlertid var verst var flåttmengden. Da vi kom hjem fant jeg fire på meg selv og over tredve på hunden!!!!! Ca femten av dem hadde bitt seg fast. Brukte en halv time på å lete over hunden før jeg dusjet henne skikkelig. Skal se over henne en runde i dag også. Har sikkert oversett noen. De var bitte små! Så vidt synlige. Rådyr ble det ikke, selv om vi så ni dyr.

Link to comment
Share on other sites

I dag ble jeg skikkelig skremt! Var en tur til dyrlegen for å vaksinere Tassi. Hun ble stukket og jeg tok henne så under armen mens jeg betalte. Gikk ut og satte henne ned for å gå bortover til en kamerat som akkurat hadde bydd på kaffe i steden for å kjøre hjem. Da jeg kom bort til ham bikket hunden over og holdt på å svime av! (Det var femti meter å gå.) Jeg ringte øyeblikkelig tilbake til dyrlegen og sa hva som skjedde. Kom tilbake med en gang sa han! Vi løp bortover med en gang og dyrlegen konstaterte etter ti sekunder at hunden hadde fått anafylaktisk sjokk og holdt på å stryke med! Ett minutt senere hadde han satt tre sprøyter på henne med blant annet adrenalin. Vi fikk beskjed om å holde henne i gang så hun ikke sovnet inn. Det var ikke lett, men etter tjue minutter livnet hun til. Etter en time var hun bortimot helt god igjen. Det var tydelig at dyrlegen tvilte på at hun ville overleve de første minuttene, og det sa han fra om, men etter en stund ble han mer positiv. Det som reddet henne var utvilsomt at jeg ikke kjørte hjem med en gang. Hun hadde nemlig to føtter i grava da det sto på som verst, og det var kun den raske reaksjonen som gjorde at det gikk bra. Moralen her er at dere aldri må dra fra dyrlegens kontor før det har gått en halv time etter at de har sprøytet noe inn i hundene deres! Dette skjer veldig sjelden, men du føler deg så utrolig hjelpeløs hvis det hender!

Ellers var det også heldig at dyrlegen skjønte det øyeblikkelig og tok affære uten å spekulere.

Link to comment
Share on other sites

Samme skjedde med meg da jeg skulle vaksinere en Engelsksetter valp for en god del år siden. Den kollapset rett utenfor dyrlege kontoret , men kom seg igjen etter bare noen minutter. Hadde aldri problemer med dette under de årlige vaksineringer senere.

 

Skal selv snart å vaksinere støvervalpen så det var egentlig bra du minte meg på dette :?

Link to comment
Share on other sites

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 92/09&R=12 hunden är from kompisen min.modern är mycket bra praktiskt jakthund, dubbel champion och årets fox i finland 2007.fadern är mycket bra jakt hund med mycket jakt lust.

 

Har ikke sett dette innlegget før , grattis med valp. Ser endel gammelt Norsk / Svensk blod bak faren til valpen. Alfreds hund X-po , Revbergets Otto , Gnista osv var jo alle sprengere. Tinko , far til Otto var eid av en kompis av meg , jeg så hunden da den var 14 år gammel.

 

Blir moro å høre hvordan det går i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

nokså stolt idag jeg!! :D ble litt overivrig og la ut et blodspor til loco idag, ble ikke skuffet for og si det slik :D

da han nerma seg sporet ble han virkelig ivrig og storma mot og sporet! da han kom til sporet, stoppa han og sleika litt i marka før han ville fortsete, han spora sakte men sikkert, og holt ut hele sporet på 50 meter:) i enden hadde jeg et griseøre neddynka i blod, noe han stolt bar hjem:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

(Snikjakt med loco)

 

Loco har nå fått vært med på rådyrjakt :) noe han likte veldig godt! det første døde dyre han så var han litt skeptisk til og sto bare og så på det til vi jikk frem sammen med ham. men begynte strax og slikke og bite på det :) dyr nr 2 løp han rett frem til og beit seg fast i halsen, til og med litt knurring xD

Sporinga på ferskspor er innponerende til alderen syns jeg :D han sporer ivrig og ganske lenge :)

på jakten var han løs og sprang bare rundt meg :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når det gjelder Foxterrier som drivende hund , går ut fra det er det du mener , så har jeg ikke vært borti Foxer som duger til dette. De finnes kanskje men vokser helt klart ikke på trær kan man si. Jaktlinjene til Foxen er trange i losen , som de skal være da de er avlet for jakt under bakken. En " løs " hund under bakken er nesten verdiløs som hihund mener nå jeg , samme som minkhund bortimot verdiløs.

 

Fikk studert dette når jeg slapp foxene mine sammen med en Dachs på noen minkjakter. Dachsen var etter både drev og hilinjer. Terrierne mine loser kun ved kontakt , dvs max 50cm avstand til viltet , men de markerer selvfølgelig uansett. Dachsen loset på minken når den var flere meter unna under steinene + den loset under steinen flere minutter etter at minken hadde forlatt plassen. Ikke alle hunder etter drevlinjer trenger bli så løse , men det er risikoen.

Link to comment
Share on other sites

Artig lesing dette Foxhound, dette betyr med andre ord, at de siste tre hundene mine har vært verdiløse i dine øyne :shock:

Likevell har det funket på ganske så mange hundre mink. Har aldri hatt problem på minken selv om bikkja loser selv når den ikke ser dyret, det merker jeg lett på intensiteten på losføringa.

Hvis bikkja de ikke loser på mink dypt i røys, og min loser med annet mål på mink dypt i røys, ja da vet vi begge at minken sitter dypt, og vi har oppnådd det samme. Men verdiløs???

 

Gjelder bare å kjenne bikkja si vet du, ingen er like, selv innenfor samme rase.

Link to comment
Share on other sites

Nå finnes det også metoder for å få ut mink som sitter dypt. Det handler om hvor motivert man er eller hvor viktig det er å få fjernet minken i akkurat det området, men nok om det. Personlig syns jeg det er veldig greit at hunden er trang på hijakt og minkjakt fordi man kan spare seg utrolig mye graving. Samtidig lar det seg ofte gjøre å bruke dem på rådyr selv om de er trange. Ulempen er at dyrene har en lei tendens til å komme styggfort og at de ofte turer dårlig. For den som jakter masse rådyr og litt mink vil jeg fraråde å kjøpe foxterrier ut fra mine erfaringer. Da er det bedre å ha en dachs. En som derimot jakter masse rev, mink, oter, grevling og litt rådyr vil definitivt finne sin beste venn i terrieren. Uansett hund er det alltid en fordel å kjenne losmålet i forskjellige situasjoner. En hund kan leses ganske tydelig når man kjenner den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes fox terrieren i likhet med mange andre raser, også burde få en egen tråd på forumet.

 

Jeg har selv en 14 mnd. gammel hanne som "lyder" navnet Apollo :lol: Den har jeg kjøpt av Foxterrier her på kammeret.

 

Det er en veldig lovende unghund, som det ble skutt en rev for da han var 13 mnd. Han ble prøvd i kunsthi da han var et halvt år gammel, og viste allerede da tendenser på at han skulle bli en skikkelig revsprenger.

 

I sitt første møte med reven så fikk han seg en karamell over snuta, det tok ikke han så tung og hadde hilos dagen etter.

 

det var en kort levetid på den hunden? ulykke eller sykdom? nysgjerrig på rasen.

Link to comment
Share on other sites

Artig lesing dette Foxhound, dette betyr med andre ord, at de siste tre hundene mine har vært verdiløse i dine øyne :shock:

Likevell har det funket på ganske så mange hundre mink. Har aldri hatt problem på minken selv om bikkja loser selv når den ikke ser dyret, det merker jeg lett på intensiteten på losføringa.

Hvis bikkja de ikke loser på mink dypt i røys, og min loser med annet mål på mink dypt i røys, ja da vet vi begge at minken sitter dypt, og vi har oppnådd det samme. Men verdiløs???

 

Gjelder bare å kjenne bikkja si vet du, ingen er like, selv innenfor samme rase.

 

He he du går i fistel med gang man kritiserer disse kortfotingene :lol:

 

Greit jeg skal jenke meg litt , verdiløs er et sterkt ord , men kunne aldri tenkt meg en slik hund.

 

Nå må du lese hva jeg skriver og ikke få skylappene på men gang ser du :wink: For det første så trenger ikke hundene mine å se dyret for å lose , men de slutter å lose om dyret er lengre unna enn ca 50cm +/- , selv om de fortstter å jobbe på dyret.

 

For det andre så skriver ikke jeg at alle dachs er slik , selv om de jeg har jaktet med var slik( v....... :wink: ) , men at du risikerer å få løs hund om du velger hunder etter drevlinjer.

 

Et par eksempler fra det virkelige liv :wink: : Står på post mens dachen loser på minken under en stein , så kommer plutselig minken ut 5m lengre bort mens hunden fortsatt loser i et halvminutt til eller så.

 

Enda verre : Står på revehiet mens dachsen loser på mikkel under bakken , så kommer plutselig reven ut av en åpning 10m lengre bort mens hunden fortsatt loser hos de underjordiske. Har opplevet dette med terrierne mine også men da var det 2 rever inne , det var det ikke de gangene jeg opplevde det med dachs.

 

I disse eksemplene er det en viss sjangs for at det er nettopp dette som gjør at man mister denne skuddsituasjonen , og det liker jeg IKKE :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sailor1 : Foxterrieren til Joano ble vel skutt under jakt av en postskytter. Trist , men mener Joano nå har skaffet seg Borderterrier.[/quote

 

uff da..det var ikke noe særlig.må være våken på post.

er det sånn å forstå at du driver med foxterrier,har sett litt inne på forumet hær.

har lenge hadd lyst på foxterrier men yrkessituasjonen min tillater ikke dette før tidligst til neste år..kan du kontaktes på e-mail hvis dette blir aktuellt?

vil ha en hund ifra en seriøs oppdretter som deg,har inntrykk av at dine hunder er viltskarpe.

Link to comment
Share on other sites

Den adferden bør du ta av ham med en gang. Alle gneldrebikkjer starter på den måten. Til slutt holder de på å vrenge seg ut av sitt gode skinn så snart de merker den minste unormale ting. Etter min mening skal hunden være helt stille i hus. Derfor stopper jeg all form for knurring og bjeffing tvert og slipper dermed en større affære for å rette opp tillærte uvaner senere. Selv har jeg gått i fella å ikke bruke bånd på min hund, så det kan hun rett og slett ikke. Gikk en tur på søndag, og det minnet veldig om makrellfiske.....

Link to comment
Share on other sites

Ingen av mine hunder kan gå i bånd , verken støvere eller terriere , min feil selvsagt. Men gneldring / knurring / bjeffing eller lignende aksepteres ikke i det hele tatt verken i huset eller i hundegården. Mitt inntrykk er at slike uønskede ting ofte er medfødt , og kan forsterkes om du har flere hunder som er slik , men det er vanskelig å få det helt bort.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Det har jeg aldrig tenkt på brynjar:o og du er vel som vanlig innepå noe der! Men problemet er jo at han kun gjør dette etter jeg har gått til sengs. Rocky gjorde også dette men bare om jeg sov og han sov på sofan eller lingnende. Hvis han sov i buret var det altid helt stilt:) får håpe loco også gjør dette. Om ikke må det vel sterkere disiplin til!!!

Link to comment
Share on other sites

Fryktelig stille her på tråden. Dere må jo fortelle hvordan det går og historier om hundene deres:D :mrgreen: syns det er så morro og lese:D har jeg fått til og laste opp bilder av Loco skulle jeg jort det. Men bruker Iphone, og får det ikke til:/ men han vokser fort:D god og met veide han 5 kg idag:) hørest det normalt ut for en valp på snart 5 måner?:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...