Jump to content

Patroner kamrer ikke


tussehaugen

Recommended Posts

Stor jubel, ny fjellrifle til reinsjakta i hus, svart Finnlight i 6.5x55.

Skulle i helga skyte inn og teste litt ladninger men så vil ikkje mine brukte hylser spille på lag. Ca1/3 er ok 1/3 er meget tunge å kamre og resten må eg nok bruke hammer for få kamret. 

Alle hylser er brukt i mi gamle rifle som er utskutt og der kamrer alle heilt perfekt.

Ser at hylsebunn er svakt kuvet i ulik grad og det blir blankt merke nær tennhetta etter å ha kamra trangt i nye Sako'n. Hylselengde er sjølvsagt kontrollert og er under max.

Er det råd å rette på dette eller må eg bare nappe ut kuler, tømme ut krutt for så å gråte ein skvett over hylselageret som eg ein gong hadde? 

Kanskje meire enn løpet som er slitt på gamlerifla,  kva trur ekspertisen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde det samme da jeg byttet kombinasjonsvåpen med rifle i 5,6x52R (fra Diamond til Merkel). Alle hylsene var skutt minst én gang, og presset for å kamre perfekt i den første. Det viste seg at rundt 15% av et parti på rundt 200 patroner ikke ville kamre i Merkelen. Jeg tenkte selvfølgelig at det var skuldra som buttet i mot (kammeret i Diamond-kombien var veldig langt!), men da jeg farget en patron med tusj viste det seg at de hylsene som ikke kamret hadde en ørliten for stor diameter mellom 1 og 2 cm over hylsebunnen. Så da var det bare å nappe ut kulene, tømme kruttet og helpresse disse hylsene. Tror ikke du kommer utenom en slik operasjon. Men du bør først sjekke ut hvor hylsa stanger mot kammeveggen. 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg lader primært for jakt og heilpresser alltide mine hylser. Passer også på maxlengde og kaster dei som bikker over, gidder ikkje å frese tilbake 6.5x55 hylser. Men er det ingen andre som har opplevd at hylsebunn er blitt konveks?

Mistenker at det er litt raust mål på kammerlengda i gamle rifla.

Uansett, blir nok å handle inn ferdigrulla.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, tussehaugen skrev:

 Men er det ingen andre som har opplevd at hylsebunn er blitt konveks.

Jeg hadde skrudd utstøteren på Dien for langt ned (støt i bunnen) og opplevde det samme med .222 hylser. 

Edited by bobby
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 2.3.2020 den 18.13, tussehaugen skrev:

Alle hylser er brukt i mi gamle rifle som er utskutt og der kamrer alle heilt perfekt.

 

Hvilke forventninger hadde du til å bruke hylser skutt i et annet våpen? Dette er jo helt etter boka. Det er forskjeller på kamre. Det beste er å bruke nye hylser, men det bør jo funke greit å helpresse de du har. Du må bare presse dem nok, og det er antagelig mer enn du tror. Og nei, du slipper ikke unna smøring og vask etterpå ;)

Hylselengde er neppe noe problem, men uansett greit å ha kontroll på. Du trenger verktøy for å måle hvor mye skuldra settes tilbake når du presser. Du ønsker 3-8 hundredels millimeter klaring. Da bør alle hylsene gå greit i. Test alle før du presser. Og test dem igjen etterpå før du setter i hetter osv.

PS. Du ønsker deg noe slikt: https://www.brownells.no/SINCLAIR-BUMP-GAGE-INSERT-Bullet-Comparator-Bump-Gage-Body-SINCLAIR-INTERNATIONAL-Universal-749002552

Eller denne: https://www.brownells.no/LOCK-N-LOAD-HEADSPACE-GAUGE-TOOL-Hornady-Lock-N-Load-HeadspaceTool-Set-w-Bushings-Universal-749005148

Edited by Flatin
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...