Jump to content

Hvor høy temperatur tåler løp og låskasse?


Hjortefot

Recommended Posts

Jeg har ei rifle med scoutmontasjehylse fra XS Systems limt rundt løpet. Denne kunne jeg tenkt meg å fjerne, men den er visstnok limt med Loctite 638. Etter det jeg har greid å finne ut, trengs det 250°C for å få Loctiten til å slippe. 

Så da er spørsmålet: Tåler løpet og låskassa såpass høy varme? 

Link to comment
Share on other sites

Det er et spørsmål om ståltype og anløpingstemperatur, og også når limet mister sin styrke.

250 grader tåler stålet greit i en kort tid, det er under anløpingstemperatur. 

Men klarer du å ha kontroll på temperaturen slik at du ikke kommer høyere?

Blir limet gradvis svakere slik at du muligens kan bryte den løs ved noe lavere temperatur?

Jeg ville spent opp løpet og festet en arm på montasjehylsen slik at du kan legge press på den. Deretter varmet direkte på montasjehylsen rundt det hele med en varmluftpistol inntil limet løsner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt erfaring med å varme av epoxy og lignende guffe. Stålet blir alltid stygt. Selv med god temperaturkontroll (DIN17052-1 ;) )så blir stålet stygt, og du må varme en stund - og siden limet ikke blir borte, men bare blir "rart", og ryker litt, så sitter det temmelig godt dersom tilpasningen er bra. Er det noe slarkegreier så faller det fra hverandre, men fins pasninger kan sitte som f...

 

K

Link to comment
Share on other sites

500 grader er over anløpingstemperatur, da blir det varig endringer i krystallstrukturen i pipen, hva det fører med seg er det ikke lett å uttale seg om. Pipematerialet, produksjonsmetode ogmåten løpet er riflet på har stor betydning for hvilke skader 500 grader medfører.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Per-S skrev:

500 grader er over anløpingstemperatur, da blir det varig endringer i krystallstrukturen i pipen, hva det fører med seg er det ikke lett å uttale seg om. Pipematerialet, produksjonsmetode ogmåten løpet er riflet på har stor betydning for hvilke skader 500 grader medfører.

Ja, du vil få kornvekst, innløsning eller utfelling av legeringselementer (avhengig av hva som er gjort med pipa under produksjon), sannsynligvis vil du få oksidasjon av overflaten, etc. 500°C på ei riflepipe som skal brukes anbefaler jeg ikke om man ikke vet nøyaktig hva man gjør. 250 er null problem, men det vil ødelegge finishen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke meninga å råde noen til å ovnsbake rifla på 500grader. Oksydering blir fort et problem, og det er nok mulig at enkelte stål endrer egenskaper noe. Men etter det jeg kan finne er det gjerne AISI 4140 og 4150 som brukes til løp, og det er farlig nære 34crnimo6. Da snakker vi rundt 1000MPa V/500C, og jeg har aldri vært borti løp med en slik hardhet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ett råd kan være å låne deg en skikkelig kraftig loddebolt med spiss, og varme direkte på selve skruen. 

Om du fortsatt er redd for varmespredning til løs og kasse kan ei våt fille surres en gang rundt løpet og trekkes slik at ny del av filla ligger rundt løpet ettersom den blir varm. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...