Jump to content

Reservevåpen


JB

Recommended Posts

Hei

 

jeg har en 9mm registrert i grovfelt og skal snart i gang med approberte stevner (ikke bare klubbstevner). Ønsker meg også en 45 acp til militærfelt, men har allerede 4 pistoler (ingen i militær) og vil helst ikke måtte selge en av dem uten at det er helt nødvendig.

 

Etter å ha trålet rundt etter svar har jeg imidlertid ikke funnet noe om følgende: Ettersom jeg ikke har våpen til militær fra før vil det være mulig med reservevåpen til dette bruksområdet hvis jeg bruker min 9mm til militærstevnene i første omgang? Vil dette i så fall hindre et senere reservevåpen i grovfelt som 9mm er registrert i nå. 
 

Eller kan det være mulig å få godkjent en 45 acp til militær uten at det er et reservevåpen (gitt nok aktivitet ved bruk av nåværende 9mm)

 

Blir veldig takknemlig om noen vet mer om dette og kan hjelpe meg. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Så da er det ikke snakk om reservevåpen altså? Har sett i kompendiet og er enig med deg. Men så var det noen som nevnte rundskrivet hvor det for mosjonsskytteren står at behov anses dekket med samme våpen dersom det kan benyttes innen flere bruksområder. Min nåværende 9mm i grov kan også benyttes i militær. 

Link to comment
Share on other sites

Fikk ervervet både 9mm til grovfelt og .45 til militærfelt samtidig. Det var de første søknadene jeg sendte inn. En kollega av meg fikk avslag på .45 da de mente 9mm til grov dekket begge, dette klagde han på og fikk innvilget .45 og. Dette var og hans første søknader. Begge sogner til Oslo pd.

 

Om du er usikker er det bare å ta en telefon til våpenkontoret.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Frustrerende med uforutsigbarheten på ellers like saker. Vet du hva han begrunnet klagen med?

 

For min del er saken litt annerledes da jeg allerede har 4 pistoler (fin, grov, spesial og magnum 1). Bruksområdet militær har jeg imidlertid ikke benyttet. Uten tilstrekkelig aktivitet vil jeg derfor ikke få innvilget flere søknader uansett. Kunne selvfølgelig ha solgt en av de andre, men har i utgangspunktet ikke lyst til det så lenge jeg planlegger å kose meg med trening og stevneaktivitet fremover.

 

Så derfor plundrer jeg med om aktivitet vil gi meg mulighet for å få innvilget søknad på 45 acp i militær uten at dette skal være et reservevåpen. Har forstått det slik at reservevåpen i utgangspunktet skal være greit ved tilstrekkelig aktivitet, men er da usikker på om dette reservevåpenet "knyttes" til den 9mm som jeg har i grov (og må bruke i militærfeltstevner nå fremover). Og om dette da senere sperrer for reservevåpen i grov. 

 

Mulig jeg forklarer meg dårlig. Har spurt og gravd i klubben og lett rundt på forumet, men har bare klart å gjøre meg selv mer forvirret.

Link to comment
Share on other sites

For å erverve mer enn fire håndvåpen kreves det deltagelse i minimum 4 klubbkonkurranser det siste året, og i tillegg minst 2-3 oppmøter på banen pr mnd. Er dette i orden kan du til NSF's programmer erverve våpen til:

 

Fin - Grov - Revolver - Militær - Spesialpistol - Spesialrevolver - Magnum 1 - Magnum 2

 

Å svare på spørsmålet ditt er det kun den som behandler søknaden som kan gjøre. Dessverre kan du få avslag på søknad om 45ACP til militær, siden du har 9mm pistol fra før av som kan brukes til militær. Da klager du og argumenterer med at 9mm pistolen er tilpasset Grov og har 1000 gram avtrekk. I militær må avtrekket være minst 1360 gram. Den klagen skal gå gjennom. Søk og se hva som skjer.

Edited by FredrikW
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det står jo også i kompediet at 9mm pistoler som CZ Shadow, Glock og Sig Sauer ikke skal innvilges til grovfelt, kun rørtenger i kaliber .32 og .38. Har kompendiet rett eller gjelder fortsatt rundskrivet fra POD? Kompendiet er vel tenkt som ren informasjon for alle de saksbehandlerne som ikke har peiling på hva dem driver med, men at rundskrivet fortsatt er gjeldende instruks for politiets behandling av våpen søknader.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Våpenkompendiet er ikke noe "rettsdokument". Det er en veiledning til hjelp for saksbehandlerne, og slik sett nyttig. For øvrig gjelder lov/forskrift/rundskriv. Det blir slik sett fullstendig meningsløst å omtale kompendiet som en fasit, bibel - younameit… 

Kompendiet er det som praktiseres i dag. Lykke til med å få et våpenkontor til å tolke våpenloven selv, og gå på tvers av kompendiet.

 

Rundskriv er ikke "lov" og de er ikke "juridisk bindende" - men det skal noe til før tjenestemenn direkte bryter med det som står der. Kompendiet er bare en veiledning, og sikkert enklere å "bryte", men har de bestemt seg for å følge det, så er det det de har bestemt seg for - og da er det bibel, fasit - younameit ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Altså: Er dette noe problem?

 

Som det er nevnt over her - skyt, så får du det du vil ha. Jeg regner med at det er derfor du har våpen.

 

10 stevner, hva er det? Det klarer du på en måned - hvis du vil.

 

Når det gjelder «taktisk» søknad så er jeg helt enig med purken, bla vannet på gåsen her over. Jeg hadde gjort det samme.

 

Jeg tar forbehold om at du ikke bor helt i gokk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, hipshot skrev:

10 stevner, hva er det? Det klarer du på en måned - hvis du vil.

 

Når det gjelder «taktisk» søknad så er jeg helt enig med purken,

 

Ikke for å være kranglete, men jeg vil nå påstå at det å skyte 10 stevner på en måned, kun for å erverve reservevåpen, ikke kan kalles noe annet enn "taktisk søking"😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, hipshot skrev:

Når det gjelder «taktisk» søknad så er jeg helt enig med purken, bla vannet på gåsen her over. Jeg hadde gjort det samme.

Kan vel knapt være mindre taktisk enn å søke både 9 og 45 samtidig. Er vel litt avhengig av hva man ønsker med skytingen sin, for min del har jeg veldig lyst til å skyte militærfelt med 1911 i 45, og når man da leverer en ærlig søknad om begge samtidig og får avslag må man prøve andre måter. Enten aktivitet eller rekkefølge. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Zenith skrev:

Kan vel knapt være mindre taktisk enn å søke både 9 og 45 samtidig. Er vel litt avhengig av hva man ønsker med skytingen sin, for min del har jeg veldig lyst til å skyte militærfelt med 1911 i 45, og når man da leverer en ærlig søknad om begge samtidig og får avslag må man prøve andre måter. Enten aktivitet eller rekkefølge. 

 

Og hva med argumentet om avtrekksvekt?

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Zenith skrev:

Mulig jeg ikke skjønner helt hva du mener nå Hipshot, men jeg  ser  vel ikke på det som taktisk på noen måte. 

 

Nei ikke jeg heller - men det kunne vært.

 

Jeg har tidligere skrevet at jeg mener at folk skal få ha så mange våpen de ønsker, og det står jeg ved - forutsatt at våpnene brukes til noe. Jeg synes også at det er fint nok med reservevåpen, av mange grunner. Jeg har selv sorten. Og det hender rett som det er at jeg heller bruker reserven.

 

Bottom line er SKYT!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...