Jump to content

Remington Seven 308


Thomasbokn

Recommended Posts

Nettopp fått børsa. Så dette blir et lite prosjekt da jeg vill ha en litt lettere rifle i det bratteste hjorteliene å når det blir mye gåing.

 

Først blir det å få på kikkert og montasjer og kapping og demper. Tips til montasjer? Sett litt at folk vill få den lavest mulig, denne var montert med skinne, så for å få den lavest mulig er det vell best å ta av skinna?

Kikkert er noe usikkert enda, tenkte å finne noe brukt 2-7x33 eller noe slikt, til maks 4000. Da det er litt skralt i kassa nå.

 

Noen innspill til hvor mye jeg bør kappe løpet? Å hvilken demper, uten at det blir dårlig balanse?

Har en Hausken md45 på 6.5x55'n, men litt usikker på om den bygger lengre ut, mtp at den er "front"montert. Den jeg tenkte på var jd 151.

 

Ikke fått prøvd rifla enda, så litt usikker om det er litt kort, da jeg selv er 192cm, så muligens det blir å forlenge stokken litt også. Å få oljet den på nytt.

 

Så blir det nok en bedre stokk etterhvert, da det blir i det dyreste laget nå.

 

Beklager på forhand vist det er noe "dumme" spørsmål. Da dette er min første prosjekt tråd her inne, og dette var andre sesong me jakt, så har ikke for mye kunnskaper enda

 

NB kun bilder fra saøgs annonsen jeg har nå.

625_1011841370.jpg

625_1084505470.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke mot demper , jeg har på to av børsene mine. Men når man tenker på konseptet Remington Seven , eller foreks. en nydelig europeisk Kiplauf , og så monterer en demper , da blir det som å henge campingvogn på en Porsche . Man kunne man like godt valgt en Tikka , eller en av Remington 700 variantene . 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 5.1.2020 den 10.16, Robinson skrev:

Man kunne man like godt valgt en Tikka , eller en av Remington 700 variantene . 

 

Jeg skjønner tanken din, men akkurat dette skjønner jeg ikke noe av. Totalen blir vel uansett lettere og mer hendig med Seven kontra 700 eller T3?

 

Før jeg fikk moffesystem på min Seven kappa jeg 308-pipa på 40 cm og satte på en lett Atec CTM4-demper. Det fungerte riktig så bra i mange år og var nok lettere og mer hendig enn de aller fleste 700 og T3 med demper.

Edited by LisleArne
Link to comment
Share on other sites

Selv om børsa er gjenget må man ikke ha på dempern bestandig 😁 men jeg kommer nok ikke til og skyte uten med min. Tror du har rett i att den blir kort, men det er ingen heksekunst og fikse. Talley er nok ett utmerket valg både med tanke på vekt og høyde. Selv har jeg leupold std. De er lave nok men sikkert noe tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det vist en Leupold vx freedom 2-7x33 da jeg fikk god pris på en ny en. Ikke noe topp kikkert, men funker nok til å begynne med, er nok redd den blir byttet ut etterhvert. Fortsatt 4 uker igjen på havet, så god tid til å finne ut av montasjer.

 

Angående demper så blir nok dette kjøpt inn, samt gjenging av løp. Men er litt usikker på om jeg skal kappe eller ikke. Tror det er 47cm nå, vill foreløpig ikke ha løpet under 45cm vist jeg nå en gang skulle tatt turen til søta bror. Så tror kanskje bare at jeg beholder løpet på 47 cm.

Ja så fin ut den lettvekteren til freyr og devik. Men den var vell frontmontert? Usikker om jeg vill ha front montert eller noe som bygger litt bakover enda. Men tanken var jo kortest å lettest mulig. Da jeg er lei av å gå me 6.5x55'n i skogen som har 56cm løp og front montert demper 😅

Link to comment
Share on other sites

Den leupold-kikkerten er riktig fin, og kler børsa godt. Det er ikke så sikkert du trenger å tenke så kortsiktig rundt den, det går fint an å jakte (spesielt i dagslys) med en rimelig kikkert, så lenge mekanikken er pålitelig. Jeg bruker selv en tilsvarende kikkert på reinsdyrbørsa, og ser ingen grunn til å bytte den ut.

 

47 cm er fint. Ikke kapp mer.

 

Jeg har en freyr&devikdemper (magnumdemperen, faktisk)på en .308. Den er dritlett og generelt veldig bra. Jeg vil anbefale deg å ikke velge den aller minste demperen. Det er lite vekt å spare, og kjekt å ha god dempereffekt på en lett børse.

 

Dette blir bra, lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Bruk den montasjen du har i første omgang, hvis ringene har riktig dimensjon. En potensiell fordel med delte ringer, kan være lettere tilgang til magasinet. En fordel med skinne, er at den er stivere enn en delt montasje.

 

QRW er meget gode ringer. Et alternativ, hvis du vil spare noen slanter, er Leupold PRW. Eneste forskjellen er at de ikke har hendel for verktøyfri demontering av kikkert, du må ha riktig skruverktøy. Hvis du ser for deg å ville ha flere kikkerter i bruk i felt, er QRW bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var kikkert sikte på plass, men noen som vet hvilke kikkertmontasje dette er? Glemte det helt ut hva det heter 😅

 

Skulle skyte inn idag, er ikke noe kjempegod skytter enda, men ingen problemer med 6.5x55'n og få greie nok samlinger. Men når jeg skulle skyte idag med 308'n var det ingen logikk i hvordan kulene gikk, fikk 1 grei samling på 2 skudd, men den var ca 4cm under og til høyre, så jeg skrudde på kikkerten 3 opp å 3 til venstre, men etter det ble det bare tull. 

Noen stemte i side retning men ble kanskje 7-10cm over hverandre, noen stemte i høyde retning men fortsatt mangen cm fra hverandre. 

Fyrte av ca 30 skudd totalt å prøvde å stille å stille på kikkerten, men fikk dem aldri til å bli "bra".

Men meste parten var bare "hulter til bulter"

Skøyt kun 2 skudd serier, så bort å sjekke blinken, så er ikke varmgang som gjør det heller.

Kan det være ammunisjon som gjør det, at børsa ikke liker den? Sellier og bellot FMJ 180grain som ble brukt.

Har ikke demper på, så er jo en del mer rekyl enn 6.5'n med demper, men trodde ikkje jeg skulle bli så mye dårligere å skyte med 308 kontra 6,5'n fordeom.

Eller kan det være så enkelt at det er meg det står på?

20200305_124629.jpg

20200305_124639.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Sellier og bellot FMJ 180grain som ble brukt.

Har ikke demper på, så er jo en del mer rekyl enn 6.5'n med demper, men trodde ikkje jeg skulle bli så mye dårligere å skyte med 308 kontra 6,5'n fordeom.

Eller kan det være så enkelt at det er meg det står på?

Alle tre er jo igrunnen kandidater...

- ALLE skyter (tildels mye) dårligere med ei lita lett børse enn med ei stor tung, spesielt når den lille har mye mer rekyl, og den lille egentlig er litt for lita og glatt...
- spesielt når de er frustrerte over at de ikke treffer...

- S&B FMJ er vel ikke kjent for sin episke presisjon? Dette er delvis gjetting.

 

Samtidig er det jo ikke sikkert at den går så mye bedre, kanskje er den kresen på ammo, kanskje er kroningen skadet, kanskje er noe løst (start med å sjekk alle skruer), kanskje er løpet rustet. Kan jo være noen punkter å sjekke iallefall

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, M67 skrev:

Alle tre er jo igrunnen kandidater...

- ALLE skyter (tildels mye) dårligere med ei lita lett børse enn med ei stor tung, spesielt når den lille har mye mer rekyl, og den lille egentlig er litt for lita og glatt...
- spesielt når de er frustrerte over at de ikke treffer...

- S&B FMJ er vel ikke kjent for sin episke presisjon? Dette er delvis gjetting.

 

Samtidig er det jo ikke sikkert at den går så mye bedre, kanskje er den kresen på ammo, kanskje er kroningen skadet, kanskje er noe løst (start med å sjekk alle skruer), kanskje er løpet rustet. Kan jo være noen punkter å sjekke iallefall

 

K

 

 

Får sjekket litt opp, når jeg kommer hjem igjen ikveld. Får kjøpe meg en eske med en annen ammo, og prøve igjen etter at jeg har gått over børsa.

Link to comment
Share on other sites

Min seven begynner og åpne opp samlingene merkbart når løpet trenger puss, det kan være noe og prøve. Ellers er løse skruer en typisk årsak. En annen ting er att ei så lita børse i 308 uten demper ER vanskelig og skyte godt med, jeg slet mye med og få til gode samlinger med min seven i begynnelsen. Etterhvert fikk jeg det da til, men det krevde en del trening. Best resultat fikk jeg med en sekk under børsa og ett fast grep på forskjeftet og ett ganske bestemt trykk mot skuldra. Det Siste lille trikset var for meg og ta avtrekket "med tommelen" altså holder jeg tommel midt på våpenet, bak sluttstykket og presser mot pekefingern som holder på avtrekkern. Dette er sikkert ikke etter boka på noe vis, men det fungerer ivertfall for meg!

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, 22.Wmr skrev:

Min seven begynner og åpne opp samlingene merkbart når løpet trenger puss, det kan være noe og prøve. Ellers er løse skruer en typisk årsak. En annen ting er att ei så lita børse i 308 uten demper ER vanskelig og skyte godt med, jeg slet mye med og få til gode samlinger med min seven i begynnelsen. Etterhvert fikk jeg det da til, men det krevde en del trening. Best resultat fikk jeg med en sekk under børsa og ett fast grep på forskjeftet og ett ganske bestemt trykk mot skuldra. Det Siste lille trikset var for meg og ta avtrekket "med tommelen" altså holder jeg tommel midt på våpenet, bak sluttstykket og presser mot pekefingern som holder på avtrekkern. Dette er sikkert ikke etter boka på noe vis, men det fungerer ivertfall for meg!

Får prøve med en puss også å se om det blir noe bedre.

Ja skal ha demper på etterhvert, men tenkte jeg skulle få skutt inn å tatt de 30 prøve skuddene å kanskje prøven, så jeg slipper å ta det etter børsa har vært hos børsemakeren 😅 ja fant ut jeg også at jeg måtte ha et ganske fast grep, første skuddet jeg tok med den ble det 1 poeng til kikkertsikte mot pannen 😂

Brukte også sekk, men er litt ujevnt underlag der jeg skyter hjemme, så ligger ikke helt optimalt men, går fint å skyte der med både 6.5 og 17hmr.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

men tenkte jeg skulle få skutt inn å tatt de 30 prøve skuddene å kanskje prøven, så jeg slipper å ta det etter børsa har vært hos børsemakeren

Du kan ikke skyte treningsskuddene før 1. april uansett 

 

Sitat

 første skuddet jeg tok med den ble det 1 poeng til kikkertsikte mot pannen

Kanskje du har siktet for langt bak også? Angst for å få siktet i øyet fremmer ikke god skyting det heller.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk tips av selger av børsen og prøve GGG til treningskudd da han hadde bra hell med dem. Litt usikker om han ladet selv eller kjøpte ferdig ammo. Ser jaktdepoet har GGG FMJ 147grains.

 

Tenkte jeg skulle prøve en slik eske å se om det blir noe bedre da, før jeg eventuelt prøve noe dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Om du handler GGG, så snapp med deg noe 168gr (GGG) om de har. Den går (veldig) bra i de fleste rifler, og er ladde med ei kule som vel nesten er referansekula i 308Win. Går ikke 168gr SMK, så er det som regel noe feil.
 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da er det en liten oppdatering. Etter at den har stått siden jeg var ute å prøvde den sist. Ble egentlig litt glemt, helt til jeg klarte å sette sluttstykket på sauer en "opp ned" 😂 å skulle hatt en backup rifle den kvelden. 

 

Så kontaktet en jeg kjenner som er Børsemaker, å fikk kappet den til 45cm, ny kroning, gjenger å en hausken jd 224. Samt justert avtrekket. 

 

Løpet var veldig pent, så omtrent ingen bruksmerker, så han trodde ikke det kunne ha gått mangen skudd igjenom. 

 

Hadde planer om å skyte den inn idag, slik at jeg kunne ha den med ut i skogen i kveld. Men det øser ned, så får bli sauer en ikveld også. 

 

Så nå er det vell å vente til kontoen sier jeg kan få meg en ny stokk 😅

 

Får beklage rotet er hjemme alene 😂

IMG_20200820_142235.jpg

IMG_20200820_142103.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 1/6/2020 at 10:37 PM, maral said:

Sånn kan man ende opp:-)  Rem Seven i 7mm-08. Bell& Carlson stokk, Leupold 2-7x33 i Talley lettvektsmontasjer.  Pipa er gjenget, men har ikke bestemt meg for om jeg skal bruke demper på den. Som den er avbildet veier børsa 3050g.

80439372_573190086813940_3214583249242161152_n.jpg

Hvor kjøpte du den stokken? :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...