Jump to content

Rengjørin av Hausken demper


Mauser VZ24

Recommended Posts

Nå veit ikke jeg hvor mye du har skutt med den, men børsisen som monterte min demper, sa at jeg ikke trengte å gjøre den rein noengang. Men han anbefalte sterkt å ta den av innimellom og reingjøre og olje gjengene. Spesielt etter hver tur i regnvær.

 

Når det er sagt, så ser jeg flere her inne som tar opp sine og gjør dem rein, så jeg veit rett og slett da ikke hva som er riktig/nødvendig. Og siden børsisen mente det ikke var nødvendig, så fikk jeg heller ingen forklaring på framgangsmåten. Men får man gjort noe galt her da ?? Ville jo tru det er bare å skru av den serraterte ringen i fronten, og jobbe seg videre derfra. Men hør hva dem andre sier før du gjør det. Jeg vil ikke bli stilt ansvarlig for noe.

Link to comment
Share on other sites

Tar min helt fra hverandre en gang i året og rengjør den skikkelig. Er bare å sette den i tvinga og vri løs, da detter stålhylsa inni ut, kan love det er mye drit i den så gjør det når du har god tid. Men er ikke ringen i fronten det er den i bakkant.

Ellers oljer jeg gjengene etter fuktige turer.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ett tips av en børsemaker engang. Har ikke prøvd det enda.

 

Demonter demperen og legg delene i oppvaskmaskinen m/vaskepulver å hele pakka. Akkurat som om du skulle ha vaska ett parti skitne tallerkner.

Når maskina var ferdig måtte du ta den ut, tørke og olje inn.

 

OSB: Han sa også at jeg måtte for all del ikke la den stå for lenge uten at den ble tørka skikkeligt og olja inn igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Synes å huske en tråd fra sluttstykke.com med hva lurium som var brukt under rensing.

 

Er det bare å åpne, tørke av, CRC og montere igjen?.

 

Kjøpte oljefilter løsner i går så i dag tror jeg det blir demontering av demper!

Rasle lyder inni hausken min ...

 

Skulle tenkt meg at noen hadde bilder av denne prosessen. Rart at det ikke ligger ute på hausken sine sider!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min i sommar, pussa den no i romjula. Va vel ikkje skrikande nødvendig, men var nysgjerrog på korleis den såg ut inni :D

Har vel planer om å gjere det til ei årleg rutine, har uansett alltid ein skikkeleg romjulspuss på børsa.

 

Laga ein tråd på det då, fekk ein del nyttige innspel:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=12940

 

Revolveredit: storm var før meg. Må lære meg å trekke raskare... 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte på vedlikehold hausken. Ikke mye rart som kom frem ... 2 treff som ikke stemte helt. Søkte jeg på hausken var det 438 treff. Kan ikke si at jeg er helt fornøyd med søkemotoren.

 

Men det jeg er rimelig bra fornøyd med er tilbakemeldingene her!.

Dette skal bli ett spennende prosjekt i helgen. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...