Jump to content

Kort rifle stainless, bolt


Rav4d4d

Recommended Posts

Blir aldri feil med en Browning, vet du, og særlig ikke X-bolt ;). Jeg vet ikke hvorfor du ser på Polar-utgaven, det finnes da andre som er ferdig gjenget, både med lengre og kortere pipe. Jeg er en av dem her inne som ikke riktig skjønner poenget med skamkappede piper ned mot 40 cm, men hver sin smak. Skal du jakte i Sverige er det jo greit å huske at minimum pipelengde er 45. Jeg trives for øvrig utmerket med min A-bolt i 6,5x55 med 53 cm pipe og demper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sølvrev said:

Jeg er en av dem her inne som ikke riktig skjønner poenget med skamkappede piper ned mot 40 cm


Du mener kanskje at du er en av de som ikke vil ha det? For det er jo ikke stort å skjønne annet enn at man får kortere totallengde på våpenet. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, jmosbakk skrev:

Du mener kanskje at du er en av de som ikke vil ha det? For det er jo ikke stort å skjønne annet enn at man får kortere totallengde på våpenet. :)

Jo, for all del, jeg skjønner at noen (f. eks. hundeførere) vil ha en kort og hendig rifle, og jeg skjønner godt at andre som bærer langt (f. eks. reinsdyrjegere) vil ha et lettest mulig våpen. Men det virker som om kort pipe og lett våpen er blitt en trend, uten forankring i spesielle behov. For det er vel et faktum at de aller fleste vil oppleve at et våpen med litt lengre pipe og litt mer vekt er stødigere og bedre å skyte med? I tillegg får man større munningshastighet, uavhengig av kaliber, og det er jo heller ingen ulempe. Jeg er en av dem som ikke har spesiell behov ;).

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mye av grunnen til korte piper er lyddemper tenker jeg, pipelenge på 55-60cm uten demper er faktisk ganske vanlig og ofte får man god balanse med det. En pipe på 40-45cm med demper er lengen og balansen tilnærmet lik. Eneste som lider er utgangshastigheten, for jegere flest betyr det svært lite.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Elgjaeger skrev:

Kimber 84M funker bra til jakt, 3 kg med demper og kikkert, 45cm pipe. Noen synes dette blir for lett, ikke noe for mengdetrening på banen men grei presisjon.

0BBFCB5D-5297-42F9-9FC2-2640A90D6EB4.jpeg

04229D17-C626-48F4-842B-BEBB1901161F.jpeg

Takk. Men håper å kunne bruke litt mindre. Men lekker rifle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Sølvrev skrev:

Blir aldri feil med en Browning, vet du, og særlig ikke X-bolt ;). Jeg vet ikke hvorfor du ser på Polar-utgaven, det finnes da andre som er ferdig gjenget, både med lengre og kortere pipe. Jeg er en av dem her inne som ikke riktig skjønner poenget med skamkappede piper ned mot 40 cm, men hver sin smak. Skal du jakte i Sverige er det jo greit å huske at minimum pipelengde er 45. Jeg trives for øvrig utmerket med min A-bolt i 6,5x55 med 53 cm pipe og demper.

Jeg jakter nesten bare i Sverige. Må derfor ha våpen som er lovlig også over grensen. Synes selv 50 cm er mer enn nok, jeg har alltid demper.

Balansen virker bedre om løpet er nærmere 45 enn 52. 

Jeg liker X-bolt, og denne er 46. Jeg hadde en Stainless X-bolt. Jeg trodde jeg tok godt vare på den og sprayet den med våpen olje. Ikke en rust flekk. Men når det regnet ble den etter hvert grå og ikke svart i stokken. Når den tørket like fin.

Polar ser ut til å ha annen stokk. Men importør sine sider er fremdeles uten bilde. Elendige sider.

Syntes også T3x virker bra men få modeller med kort pipe og Stainless? De har en camo men den synes jeg lite om

Link to comment
Share on other sites

Du bør ta en tur til en våpenhandler med godt utvalg og tafse litt på riflene. I min verden er et godt og rent avtrekk svært høyt prioritert. Jeg synes også at en glatt og fin boltgang gir kvalitetsfølelse. De Tikka-riflene jeg har prøvd virker litt slarkete, uten at det har noen betydning for funksjonen. Skal du ha stokk i syntetisk materiale eller tre? Syntetstokken er vedlikeholdsfri og får brukspreg, mens en klassisk trestokk kan vedlikeholdes og oljes til den framstår som (nesten) ny. Og som det er diskutert i mange tråder tidligere: Rustfritt stål er ikke nødvendigvis helt rustfritt, det krever vedlikehold i form av puss og olje både utenpå og inni.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Rav4d4d said:

Syntes også T3x virker bra men få modeller med kort pipe og Stainless?

 

Legg på en tusenlapp på prisen så får du den lengda du ønsker. 

@msteiro kan sikkert fortelle deg litt om Sako A7 også.

 

Helt ærlig så krever børsa ettersyn og vedlikehold uansett om det er rustfritt eller blånert stål. Jeg personlig hadde derfor ikke lagt alt for mye i dette kravet.

Link to comment
Share on other sites

På 22.10.2019 den 9.59, jmosbakk skrev:

Helt ærlig så krever børsa ettersyn og vedlikehold uansett om det er rustfritt eller blånert stål. Jeg personlig hadde derfor ikke lagt alt for mye i dette kravet.

Her er jeg uenig. På rustfrie børser får en ikke gravrust, kun overflatisk kosmetisk som lett lar seg polere vekk med f.eks litt Autosol. Skal en ha en allværsbørse og ett verktøy for hjortelia på vestlandet er en lett kjedelig stainless T3 ett utmerket valg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...