Jump to content

Tanker om en 6mm patron.


Mas-36

Recommended Posts

Har handlet meg en gammel Remington 700 fra de gode gamle dagene(laget på 80 tallet). Denne er pr i dag i 243win, en fin patron til jakt på vilt opp til og med rådyr. Men, 243win er jo kjent for å være litt hard med pipene. Spesielt når den brukes til mer enn 30 skudd +5 pluss det som skytes under jakta ;) 

 

Derfor kommer tankene om andre potensiale 6mm kaliber. 

 

Vi har jo den gamle og vel etablerte 6mm BR. Norma og Remington varianter. Denne lille knerten vil gi lenger løpslevetid og er lettere å finne superpresise ladninger til. Men er kanskje litt mer vanskelig når det kommer til mating fra magasin?

 

"Nytt" på markedet er 6mm Creedmoor. Med litt større hylse og ytelser som 243en vil den funksjonsmessig kanskje være bedre, men den spiser kanskje litt mer av pipene igjen?

 

Hva tenker dere om det?

 

Selv tenker jeg ei ny 243win pipe(lengre, tykkere og med snurr til å skyte tunge 100grs+ matchkuler) om/når denne rifla trenger ei ny pipe, men kanskje nestegang igjen har jeg lyst på noe nytt :)

Link to comment
Share on other sites

@M67 Den hadde jeg glemt i farten ;) Nå lager jo Norma og Lapua fantastiske 6mm BR patroner og hylser også ;) Men ja 6XC er litt større og vil kanskje ha bedre funksjon slik 6 Creedmoor har.

 

De patronene er jo veldig like på mange måter når jeg kikker på tegninger av de og ytelser.

 

Link to comment
Share on other sites

Jaktfelt må da gå helt fint med enkeltskudd? ;) Men man får fint BR til å mate om man spør rett børsemaker.

6XC istf 6BR er meningsløst iallefall utstilling 500m - det er kula som bestemmer vindavdrifta, ikke så mye farta. Men på 1000m begynner kula fra en BR å ha hengt lenge i lufta og opplevd mye... og den har vært under lydens hastighet ei stund.

På 300m er dette ikke-tema. Det er rett og slett bortkasta med all farta, BRen har jo mindre rekyl og smell også, og løpet varer lenger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I en std 700 hadde jeg valgt 6xc pga mating fra magasin og store riflehetter som ikke "forsvinner inn i" tennstempelhullet. Hvis man skyter 6br i gamle std 700'er er det fare for at man trenger å sette inn en bushing i støtbunnen og bruke 222/223 tennstempel. Kikket akkurat på en 40x i 6br som er på vei til børsemaker for å få gjort det.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, ulf skrev:

Men 6XC var jo utviklet av Norma nettopp for skyting på 300m. 

 

Hvorfor tok de bryet om 6BR er like god til det?

6XC er såvidt jeg har forstått utviklet av David Tubb for skyting på 1000m - fordi det ikke var futt nok i BR og 243Win brant opp løp for fort.

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Torf skrev:

I en std 700 hadde jeg valgt 6xc pga mating fra magasin og store riflehetter som ikke "forsvinner inn i" tennstempelhullet. Hvis man skyter 6br i gamle std 700'er er det fare for at man trenger å sette inn en bushing i støtbunnen og bruke 222/223 tennstempel. Kikket akkurat på en 40x i 6br som er på vei til børsemaker for å få gjort det.

Dette er sant. Men om bruker ei «ordentlig» rifle og ikke noe gammelt amerikansk skrot, så er det ikke noe problem. Jeg har skutt tusenvis av små tennhetter i Sauere, TRG22 og i to Hansen-rifler.

Remingtonkassa må jo pent bruke små hetter når den er kamra i 223, så det nå tydeligvis an.

Det kan ha noe med trykket å gjøre også.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ja, og i gamle 700'er er det forskjell på tennstempel og hull til 222 og 308 for å unngå problemer med 222. Jeg testet engang Remington 308 win BR-hylser med small rifle hetter i ei B-serie(70-talls)700-kasse. Det gikk ikke bra. Hettene forsvant inn i sluttstykket som måtte demonteres(drittjobb på 700) på banen for å få ut restene. Disse 308-hylsene var egentlig basishylser for 6mmbr og 7mmbr før det ble produsert spesifikke hylser til disse patronene.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg som svarer deg har en rifle i 6 mm BR Remington ( Ruger nr 3 med Shilen løp i 1:10 i stigning ( feil stigning valgt av børsemaker, burde vært 1: 8 ). 85 grain Nosler kuler går helt utrolig, 1,5 samling på 200 meter. Så fikk jeg bygd opp en Shilen DGA i 6 mm XC, måtte bare prøve dette kaliberet, falt to rådyr i høst, ikke på de avstandene jeg ønsket, d.v.s. rundt 100 meter og faktisk litt kortere, så jeg fikk ikke prøvd den på lengre avstander som jeg ønsket. Mulighet kommer siden. Det som jeg imidlertid merket meg var den betydelig rettere kulebanen som de 100 grain kulene hadde i XC. Nå sitter det en temmelig solid kikert på Swaro i 5-30x50 med kulebanekompensator, så justere for høyder er lett. Likevel så vil jeg gjerne få skutt dette inn, føler at jeg ikke stoler helt på tabeller, sikkert bare tull fra min side. Dette å oppnå samme presisjon som BR har jeg ikke klart enda, men det kommer nok. Bør være et like godt potensiale i denne kaliberen. Mener at det var Brownells som hadde hylser i 6 mm XC til en grei pris, andre tar blodpriser for disse hylsene.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...