Jump to content

"Geværplast" til pistol?


fluefiskern

Recommended Posts

Sist jeg var i Thailand, så måtte vi innom en skytebane og leke litt. 

 

På banen så hadde de denne plasten som de satte på en 9mm pistol, plutselig var den ett gevær. Morsom liten sak å skyte med. 

 

Men når jeg viste den til en kamerat som skyter mye, så blei han litt gira på en sånn plast, men var usikker på om det var loveligt? 

 

Er det loveligt ? Hvis nei, hvorfor ikke? Hvis ja, hvor får man kjøpt sånn plast ? 

20181213_160849.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt: nei.

 

Fra forskrift om forbudte og ulovlige våpen:

§ 2.Godkjente halvautomatiske pistoler

Halvautomatiske pistoler er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av pistoler som har to eller flere av følgende egenskaper:

A

magasin som monteres utenfor pistolens grep,

 

B

gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper,

 

C

hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent,

 

D

vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram, eller

 

E våpen påmontert folde-, teleskop- eller lang stokk.

Pistoler som nevnt i første ledd bokstav a til e kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

(Sitat slutt)

 

 

Men vist pistolen ikke veier mer en 1400 gram med kolben og ikke fyller de andre kriteriene er det per definisjon lovlig å montere kolbe på pistol.

 

Edited by Vindvott
Riktig forskrift og vekt
Link to comment
Share on other sites

Dette er en Roni : https://www.glockstore.com/parts-accessories/roni

 

Disse er veldig i gråsone her i norge.

De er lovelig å selge, kjøpet og eie.

 

Men det er ikke lovlig å putte pistolen inni såvidt jeg har forstått da dette er en ombygning dekket av §8:
"Den som vil foreta en vesentlig endring av et skytevåpens karakter eller beskaffenhet, eller som eier eller innehar skytevåpen som er vesentlig endret, må ha tillatelse fra politimesteren. "

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

 

Edit:

Forskriften definerer håndvåpen slik:
"Pistol og revolver skal i denne forskrift forstås som enhånds skytevåpen som benytter patroner med rand- eller sentertenning. Totallengde skal enten være under 840 mm, eller så skal totallengde på løpet være under 400 mm. Revolver skal benytte en fastmontert revolverende tønne som magasin."
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904?q=våpen

Edited by OysteinR
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Spinnvillt skrev:

Ligger en slik på finn til glock

 

https://www.finn.no/156628016

 

"Lovlig å kjøpe i Norge, men ikke å bruke. Bekreftet av Politiet før jeg la ut denne annonsen." 

 

Hjelper lite når det er uloveligt og han har colt 😛

 

synd det ikke er lov i Norge, for den var meget morsom, blei mange flere hull i papp figuren med den også

Link to comment
Share on other sites

På 3.9.2019 den 10.05, OysteinR skrev:

Men det er ikke lovlig å putte pistolen inni såvidt jeg har forstått da dette er en ombygning dekket av §8:
"Den som vil foreta en vesentlig endring av et skytevåpens karakter eller beskaffenhet, eller som eier eller innehar skytevåpen som er vesentlig endret, må ha tillatelse fra politimesteren. "

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

 

 

Jeg tror ikke dette er prøvet i en domstol og politiets påstand er derfor det. En påstand. De vil nok argumentere for at dette er vesentlig, men andre vil hevde at halv til helauto er tilstrekkelig til å oppfylle "vesentlig", eller at kapping av kolbe og løp (tenk Mad Max) vil oppfylle kravet. Man kan hevde at Roninsettet ikke er vesentlig all den tid våpenet bare blir vanskelige å skjule på kropp o.l og dermed kan sies å være mindre farlig. Intensjonen med denne bestemmelsen må jo være å ta et våpen i fareklasse (huff for et begrep) c og løfte dem opp til a. 

 

Fasiten, dvs en dom, finnes så vidt jeg vet ikke. At POD vil noe men ikke får det er et av kjennetegnene på en rettsstat. Der skrivet ikke lovene av politiet, ihverfall ikke åpenlyst. De lager forskrifter og rundskriv som får lovsform... Men det er noe helt annet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Du kan trygt anta at dette ikke er lovlig i bruk i norge. Eller, om du lider av for mye penger gjøre en rettsprosess ut av det. Konvertert med ronikit eller lignende er ikke våpenet lovlig til noe skyteprogram jeg vet om ( korriger meg gjerne) og pistoler er ikke lovlig til jakt. Dermed har ikke våpenet i denne utførelsen noe godkjent formål, og ombyggingen kan sies å være vesentlig. 

Her vil jeg synse at man har motbakke og nordavind fra alle kanter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...