Jump to content

Nasjonalromantisk


C.E.A.

Recommended Posts

Fant et annet gammelt papirbilde av en ammo.boks jeg hadde i mange år. Det var en boks med en full orig. eske .577 Express som overlevde Framferden til Fridtjof Nansen p.g.a. at Nansen mistet rifla under seljakt 3.sept. 1893. Nansen skriver:

 

Om kvelden rodde jeg ut for å skyte noen sel og hadde mitt stolteste våben med mig, en dobbeltløpet ekspress, kaliber 577. Nettop som vi skulde ta et selskinn ombord, krenget båten; jeg som stod på bakken, gled bakover på issvullen og riflen fór overbord - bedrøvelig ihukommelse.

 

FN.jpg

 

Man ser der står "NANSEN" midt på boksen oppe, vi må anta at rifla også var en H&H siden patronene er derfra

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du kan anbefale noen bra bøker om emnet da (polarhistorie)? Jeg har til nå ikke lest noe om emnet.

 

Jeg har samlet og lest det jeg har funnet inne temaet polar fangstlitteratur (overvintringsfangst), kan nevne disse:

 

Arthur Oxaas, Svalbard var min verden

Arvid Moberg, Svalbards sønner

Lars Normann Sørensen, Henry Rudi Isbjørnkongen

Lars Normann Sørensen, Gamle ishavsgaster imellom

Kjell Fjørtoft, Menn av is og kulde

Odd Berset, Hilmar Nøis storjegeren fra Svalbard

Tor Jacobsen, Ishavskvinne historien om Helfrid Nøis

Wanny Woldstad, Første kvinne som fangstmann på Svalbard

John Gjæver, Fangsthyttene

John Gjæver, To mann i Moskusfjorden

John Gjæver, mange andre polarbøker

Halvard Devold, Polarliv

Oscar Bang, Blant fangstfolk og bikkjer i Erik Raudes land

Helge Ingstad, Øst for den store bre

 

Dette er kun et utvalg men jeg mener de beste er med her, ønsker du flere så les her :

 

http://home.online.no/~polar-ps/pbook.html

Link to comment
Share on other sites

"Storriflen" til Nansen var en .577 dobbeltrifle, levert av Holland & Holland sammen med en kaliber 12 "Paradox" (hagle med rifler i siste del av løpet) og 6 vanlige hagler kaliber 12. Som nevnt i første innlegg mistet Nansen den under seljakt. "Det nyttede lidet at jeg kjørte armen efter til op mod skulderen, og lenge stirret forstenet med langt ansigt på den flæk av vandflaten, hvor den var forsvundet, den kom ikke op igjen - ", skriver Nansen i dagboka.

 

Om denne, og andre våpen som Nansen hadde og/eller brukte, kan en lese i Svein Solli: "Jegeren Fridtjof Nansen", Gyldendal 2002.

Link to comment
Share on other sites

"Storriflen" til Nansen var en .577 dobbeltrifle, levert av Holland & Holland sammen med en kaliber 12 "Paradox" (hagle med rifler i siste del av løpet) og 6 vanlige hagler kaliber 12. Som nevnt i første innlegg mistet Nansen den under seljakt. "Det nyttede lidet at jeg kjørte armen efter til op mod skulderen, og lenge stirret forstenet med langt ansigt på den flæk av vandflaten, hvor den var forsvundet, den kom ikke op igjen - ", skriver Nansen i dagboka.

 

Om denne, og andre våpen som Nansen hadde og/eller brukte, kan en lese i Svein Solli: "Jegeren Fridtjof Nansen", Gyldendal 2002.

 

Jeg husker Svein Solli lånte bilde av denne patronboksen til boka si. Jeg fikk en bok med hilsen av Svein for bidraget. Dessverre så gikk han jo bort så altfor tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Den som er interessert i polarhistorie må ikke glemme å lese boka: "Den tredje mann", biografien om Hjalmar Johansen som reiste sammen med både Amundsen og Nansen. En helt utrolig og gripende bok.

Han overvintret i isen sammen med Nansen i hans forsøk på å nå Nordpolen.

Et morsomt eksempel fra boka:

På den tiden var det klasseforskjell og man titulerte hverandre med De og etternavn etc. Kort sagt høflighet osv.

Johansen blir overrasket av en isbjørn som klabber ham ned i bakken og han skriker om hjelp til Nansen.

Nansen knoter med børsa og er ikke så rask som kanskje Johansen skulle ønske og han lirer derfor følgende frase av seg til sin sjef, mens isbjørnen står over han: "Det burde være unødvendig og si at det haster nå Nansen" :mrgreen::mrgreen:

Høflig og besinnet selv i en slik situasjon...'

 

Denne må leses-sterk kost!

 

Glemte forfatter: Ragnar Kvam jr.

Link to comment
Share on other sites

"Storriflen" til Nansen var en .577 dobbeltrifle, levert av Holland & Holland sammen med en kaliber 12 "Paradox" (hagle med rifler i siste del av løpet) og 6 vanlige hagler kaliber 12. Som nevnt i første innlegg mistet Nansen den under seljakt. "Det nyttede lidet at jeg kjørte armen efter til op mod skulderen, og lenge stirret forstenet med langt ansigt på den flæk av vandflaten, hvor den var forsvundet, den kom ikke op igjen - ", skriver Nansen i dagboka.

 

Om denne, og andre våpen som Nansen hadde og/eller brukte, kan en lese i Svein Solli: "Jegeren Fridtjof Nansen", Gyldendal 2002.

 

Alle 8 var H&H? noen som vet hvor disse er nå?

Link to comment
Share on other sites

Trygve Gran ja, hadde han ikke valgt feil side under krigen så hadde nok stillheten om ham i ettertiden vært betraktelig mindre rungende...

Men det er jo mange av våre polarhelter som mer eller mindre har gått inn i glemselens skygge.

 

Alle har hørt om "Biff a´la Lindstrøm" men hvor mange har hørt om polarkokken Adolf Lindstrøm som jo er opphavet til retten?

Han var i samtiden høyt skattet for sin innsats under flere polarekspedisjoner, og selv grinebiteren Roald Amundsen lot seg rikke til å skrive pent om sin mesterkokk.

Link to comment
Share on other sites

"Tulling" er en hedersbetegnelse i midt- og nordnorge, det betyr at man egentlig ser opp til de gærningene for noe sånt hadde man aldri våget sjøl! :wink:

 

Synes han er en tøffing - og galskapen var jo å seile nordvestpassasjen i det nøtteskallet da.

 

Forøvrig hørtes det der mer ut som et motto enn et forbilde! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...