Jump to content

Er det dumt å kjøpe en "plain" 686 6" til revolver- og magnumfelt?


gert

Recommended Posts

Jeg sitter her med en innvilget .357 Mag søknad som jeg har tenkt å benytte med av. Den utløper ikke før i januar, så det har ingen hast, men jeg kunne tenke meg å få testet et eventuelt kjøp litt i feltløypa i høst, heller enn i februar. Jeg har ikke hatt så mye tid til feltskyting i år som jeg hadde tenkt, bla. på grunn av start med dynamisk (pistol) og litt for mye annet enn skyting som tar tid. Jeg har ingen revolvere fra før, og selv om jeg satser på mer feltskyting i høst enn i vår, blir nok pistol hovedfokuset. Men det er jo gøy med en revolver, og å kunne gå en runde magnumfelt der det er mulig, når man først er på stevne. Med det som utgangspunkt for kjøpet, har noen kanskje allerede luktet at jeg ikke har lyst å blakke meg på revolver. Det virker det noe drøyt å bruke 20k på en revolver som i tillegg synes å være tilrettelagt for PPC-skyting, uten at det nødvendigvis gir noe mer nytte i feltløypa.

 

Men jeg er litt forvirret omkring forskjellen på 686 vs 586, den siste er jo noe billigere.Noen steder står det også en bindestrek og et tall bak (eks 686-4), som jeg antar henviser til hvilken generasjon av modellen det er snakk om, mens andre operer med modellnummer i tillegg, som eks. Intersport Bogstadveien som selger en "164224" 686. Brukte 686 ser ut til å ligge ute til rundt 7k og oppover, akkurat nå er det kun én på Finn, og det er en 686-4, noe som egentlig ikke sier meg noe mer enn at det en en 686 laget etter 1993, i følge google. :P Til den prisen tenker jeg at det kan være like greit å kjøpe en ny til 11k, så vet jeg at våpenet er nytt og (forhåpentligvis) ikke noe galt med. I tillegg er jo Intersport Bogstadveien enkelt å stikke innom. Er det dumt tenkt, eller "må" man opp i pris for å skyte relativt god i revolver- og magnumfelt. Har ingen større ambisjoner enn å haven rundt midten på resultatlisten i revolverdisipliner, så jeg ser egentlig ingen grunn til at 686 "164224" ikke skulle være et godt valg. Om jeg mot formodning skulle ha lyst å teste ut PPC senere, kan jeg antakelig benytte en 686 i hvert fall i testfasen for å se om det er gøy. Men jeg blir jo litt usikker når det tydeligvis er et stort marked for revolvere som koster mer enn det dobbelte.

Edited by gert
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En god venn og klubb kamerat hevder seg jevnlig i toppen, også på NM med 686 uten noe fancy ting utover avtrekksjobb. 

Skyttern er så mye som 90-95% her vil jeg si bare våpenet er i god stand og samler med ammoen. 

 

Link to comment
Share on other sites

586 er svart. 686 er blank. Våpen skal være svarte :-)  686-4 skal du IKKE ha. Du skal ha en 5/686-6 med full lug. Det er et handicap med kun 4 tommers løp. Du får dessuten lavere hastighet og må lade hardere for å klare faktorkravet i Mag1. Full lug er at den delen/røret som ligger under løpet går helt frem til munningen. Det gir mer vekt foran og dermed mindre munningsvipp ved skudd.

https://www.budsgunshop.com/catalog/mobile/product/80158/s&w_m586_classic_6rd_357mag38sp_+p_6

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

586 er svart. 686 er blank. Våpen skal være svarte :-)  686-4 skal du IKKE ha. Du skal ha en 5/686-6 med full lug. Det er et handicap med kun 4 tommers løp. Du får dessuten lavere hastighet og må lade hardere for å klare faktorkravet i Mag1. Full lug er at den delen/røret som ligger under løpet går helt frem til munningen. Det gir mer vekt foran og dermed mindre munningsvipp ved skudd.


686-4 har full underlug. 😉

Her er forskjellene på 586 og 686 sine "dash nummer".

 

  • 686 no dash, 1981 Introduction model
  • 686-1, 1986 radius stud package, floating hand
  • 686-2, 1987 changed hammer nose, bushing and associated parts
  • 686-3, 1988 new yoke retention system
  • 686-4, 1993 change rear sight leaf, drill and tap frame, change extractor, Hogue grips
  • 686-5, 1997 change frame design to eliminate cylinder stop stud, eliminate serrated tangs, MIM hammer and trigger, change internal lock.
  • 686-6, 2001 internal lock
  • 686-7, 2003 Performance Center .38 Super, 6-Shot unfluted cylinder, 4" barrel, Stainless Steel, 250 Made
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finnes med 2.5", 3", 4",5, 6" og 8 3/8" løp. 
Som du ser i den lista jeg la ut på forrige innlegg så ser du hva nummeret etter bindestrek står for. 
Alle 586 og 686 har full underlug uansett. Du tenker på mod 19, 66, 28 etc som kun har delvis underlug.

Edited by Wakdar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over, "dash"- nummer har ingenting med løpslengde å gjøre, men forteller hvilken "generasjon" revolveren er.

Såkalte no-dash (generasjon 0) opp tom. -4 har smidd hane og avtrekker, mens -5 og oppover har MIM avtrekksdeler. Smidde avtrekksdeler lages ikke mer, så sånn sett er en -5 eller nyere mer kurant om du evt. skulle trenge deler.

Synes i utgangspunktet blånert er penest, men ikke så mye når blåneringen er sliten. Har selv mest rustfrie revolvere av den enkle grunn at de ikke viser hylster-slitasje like godt som blånerte våpen, 5/686 er ellers like.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk, folkens, da ble jeg faktisk en del klokere! Litt usikker på om Karl Nill-grep passer meg @Wakdar, og synes 2000kr kanskje er litt liten forskjell fra nypris. Men grepet har vel muligens en verdi på i hvert fall en tusenlapp om jeg selger det hvis det ikke er helt min greie? De så jo ikke mye slitt ut.

 

586 ser ut til å være 1-2k dyrere i nypris, litt usikker på om det er verdt det, men enig i at det så ganske kult ut. Om jeg går for å kjøpe nytt, kan jeg jo kikke litt nærmere på dem. Da blir det nok en 5/686 i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, gert skrev:

Takk, folkens, da ble jeg faktisk en del klokere! Litt usikker på om Karl Nill-grep passer meg @Wakdar, og synes 2000kr kanskje er litt liten forskjell fra nypris. Men grepet har vel muligens en verdi på i hvert fall en tusenlapp om jeg selger det hvis det ikke er helt min greie? De så jo ikke mye slitt ut.

Tror det koster ca 1800kr deromkring.

Kjøper du den så byr jeg 1000kr inkl frakt for grepet. 😁

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt X86-1 eller -2. 

Det er den klassiske S&W mekanismen etter at barnesykdommene i "nodash" ble løst. (alle "nodash" ble tilbakekalt for oppgradering på fabrikk. Ikke mange norske som fikk gjort det).

Alle senere modeller er  "politiske oppgraderinger" eller kostnadskutt.

Eventuelle reservedeler man ikke får tak i løses ved behov ved å slakte en 4" -1 eller -2.

Link to comment
Share on other sites

På ‎31‎.‎07‎.‎2019 den 15.30, gert skrev:

Jeg sitter her med en innvilget .357 Mag søknad som jeg har tenkt å benytte med av. 

Drømmesituasjon 😎

Og det er aldri feil å kjøpe Smith & Wesson. God mekanisme, grei fra fabrikk, nydelig som tunet.

Noen råd:

Kjøp en 6" 586/686 som har full underlug.

Skaff deg en med svart partridge korn og baksikte uten "white outline".

Se til at det er en eldre modell uten "Hillaryskruen". Nyere modeller har en sikkerhetsmekanisme under tønneutløseren. Skitt!

Eldre utgaver er gjerne bedre enn de nye, og også rimeligere.

 

Skyt, tren før du tenker tuning. Gjør deg kjent med revolveren. Lykke til 😊

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

For eller i mot "Hillary hole" er bare synsing / preferanse. Låsen spiller ingen praktisk betydning, kun kosmetisk. Den er uansett enkel å demontere eller deaktivere.

-4 og nyere er også klargjort for kikkert under det originale baksiktet, noe som igjen gjør at LPA er bolt-on. LPA baksikte kan forøvrig bli for høyt med originalt korn, vær oppmerksom på at dette er ikke utkiftbart på alle S&W.

Også greit å sjekke push-off på hanen før du evt. kjøper en eldre revolver, i hvert fall om man har tenkt å beholde SA.

Link to comment
Share on other sites

På 31.7.2019 den 23.14, Torf skrev:

Jeg ville kjøpt X86-1 eller -2. 

Det er den klassiske S&W mekanismen etter at barnesykdommene i "nodash" ble løst. (alle "nodash" ble tilbakekalt for oppgradering på fabrikk. Ikke mange norske som fikk gjort det).

Alle senere modeller er  "politiske oppgraderinger" eller kostnadskutt.

Eventuelle reservedeler man ikke får tak i løses ved behov ved å slakte en 4" -1 eller -2.

Hva er fordelene med disse kontra en ny?

Link to comment
Share on other sites

Her er bilder fra internett som viser sylinderen på versjoner opp til 686-2, samt forskjellen på sylinder fra og med 686-3.

 

De første årene 686 ble produsert, så kom revolveren med to styretapper i sylinderen. Disse styretappene låste fast "crane". (jeg, og de jeg kjenner kaller den for kransen). På senere modeller så kuttet S&W ut styretapper, og istedenfor så ble kransen maskinert firkantet.

 

DSC04633_18b82961-74cd-4e98-83a7-adc8605

 

bgm2o7czwwqz.jpg

 

 

Edited by Apollo
Fjernet et bilde som var lagt ved to ganger.
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hvilken forskjell det skal gjøre @Apollo, men så har jeg ikke satt meg så godt inn i teknaliteter når det gjelder revolvere. "Pistolmann" som jeg er, har jeg alltid tenkt at revolvere er sånne skikkelig enkle og relativt simple dingser, med fare for å banne i kjerka.

 

Men da Intersport Bogstadveien la ut en meget pen 586-1 til 6500 på Finn, "impulskjøpte"  jeg rett og slett den. Så nå har jeg en i "riktig" farge, med smidde deler og uten unødvendige hull. :P Nå venter jeg bare utålmodig på at treningene begynner igjen.

Edited by gert
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

På 5.8.2019 den 15.47, Torf skrev:

Gratulerer med den fineste L-rammen det går an å få kjøpt!

Takk! Den kom imidlertid med et sort pachmayr-grep som har grånet litt i årene den har ligget i skuffen (noe den antakeligvis har gjort mest av, mtp utseendet) og jeg synes 586 ser desidert best ut med skjefte i brunt re. Men har hørt at rekylen føles ganske mye kjipere da enn med gummigrep, så får se hva som finnes i brunt.

 

 

På 5.8.2019 den 16.08, BC.Airn skrev:

Du ser vel at de har en fin .22lr S&W Model 34 inne også...nevner det bare...kutte løp...nydelig spesialrevolver..🤭

Næh, nå har jeg de våpnene jeg trenger... Enn så lenge. 😁 Det er selvfølgelig allitd noe man har lyst på, bla. en Walther PPK .38 i sivilpistol 2, som det dessverre ligger en av på Finn. Men har heldigvis ikke en godkjent søknad liggende på det.

 

The name isn't Bond, but I have a license

 

to shoot paper targets.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎06‎.‎08‎.‎2019 den 8.33, Torf skrev:

Man kutter ikke løp på en mod. 34..Man kjøper et ekstra nytt: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=5799

Jo, om man ønsker å spesialtilpasse revolveren til målekassa.  På en M34 kan løpet faktisk være tett på sjuogenhalv cenitimeter. Tror det er vanskelig å skaffe slike fabrikkløp... Men litt enig da, kutte i en Smith er litt "helligbrøde" sånn egentlig - for en halvgammal gubbe som meg da ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...