Jump to content

Ødelagt skrue på Shadow2


Recommended Posts

Pistolen har fått nye skjefteplater fra USA, og i et svakt, litt jålete øyeblikk, bestemte jeg meg for å bestille mtachende magasinutløser også.
Bytte av plater gikk smertefritt, men da jeg skulle løsne skruen på magasinutløseren, glapp torxjernet, og dett var dett...
Jeg testet og fant ut at det var torx bit nr 10 som passet før jeg begynte, men her tok jeg kanskje grundig feil?
Uansett, skruen virket å være av mykt materiale da et glipptak ødela hele greia.
Litt rart da vinkelen på magasinutløseren skal kunne justeres, og da skulle vel skruen være ganske robust?
Jeg har prøvd et kjerringråd med en lite dasj slipepasta for at jernet skal få bedre tak, men uten hell.
Hva i svarte gjør jeg nå.....blir det tur til børsemakeren?

cz1.JPG

cz2.JPG

cz3.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kjøp et sånt sett (og batteridrill hvis du ikke har):

https://www.jernia.no/oppussing-og-vedlikehold/verktøy/håndverktøy/andre-typer-håndverktøy/icraft-skrueuttrekkersett-s2-4-deler/p/58016250?gclid=CjwKCAjw6vvoBRBtEiwAZq-T1bXOBVF5mRyo5LIqiXsM2gBbt8rETPRg0Ywv3sFQWzxFlfe8H6DewBoCeTYQAvD_BwE

 

Bor et hull i senter av skruen slik at et av verktøyene i settet over griper/entrer (de har konisk venstregjenge)

 

Sannsynligvis sitter skruen med gjengelås ("Locktite") av noe slag. Varme skruen med en loddebolt først, slik av limet slipper.

 

Sett bitset i drillen, drillen i revers og verktøyet i hullet du laget. Medmindre den er sveiset fast, så burde den kommet ut.

 

Kr 129,- (Medmindre du ikke disponerer batteridrill)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det ser ut som du har brukt rett størrelse på verktøyet.

 

Sitat

T15 is the grips screw size. T10 is the mag paddle size.

 

Be warned though, my mag paddle screw was loctited with the devil's buthole from the factory. Ended up stripping it the first time even after using heat on the paddle. Had to get a replacement from CZ and it was easy to remove without using heat.

 

Ser ut som gjengelås er årsaken her, muligens i kombinasjon med mykt materiale? Jeg ville banket nedi et litt for stort flatt skrujern, og presset skrujernet ned når du skrur slik at det ikke glipper.

 

Min erfaring med torx (iallefall T-20, T-25, T-30) er at de kan være litt lurne og se ut som de passer "greit", men så er egentlig verktøyet en størrelse for liten. Hvis jeg følger med når jeg skrur pleier jeg merke dette fort. Skruen blir litt stygg, men sporet blir ikke helt ødelagt. Dette er en grunn til at jeg liker unbrako bedre enn torxEnten så passer unbrako eller ikke (unntak: hvis du blander metrisk og tommehelvete..).

 

Hard gjengelås har også gitt meg en del avrundede unbrakonøkler. Spesielt små unbrakonøkler blir fort ubruklige slik.

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Bare for å runde av denne tråden, så er problemet omsider løst :)
Stakk innom børsemaker Jens Myhr på Klett (Hagemo jakt og friluft) med pistolen i går ettermiddag, og Jens sa at dette fikser vi kjapt.
Hentet den nå i formiddag og ny utløserknapp fra Lok Grips
er montert.
En kompis i klubben har hatt akkurat samme problemet med sin Shadow 2, men han fikk fikset det på jobben hvor de hadde diverse verktøy.
Litt betenkelig kanskje at denne skruen er så lett å ødelegge da utløserknappen faktisk kan justeres i tre stillinger med hjelp av nettopp denne skruen.....
Uansett, herlig med en børsemaker som fikser slikt på sparket :)



 

utløserknapp.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...