Jump to content

Frankford Arsenal intellidropper


wp1987

Recommended Posts

  • 1 year later...
  • 1 month later...
On 12/23/2020 at 11:18 PM, hunter boy said:

Løfter denne tråden litt. Noen med brukererfaringer fra denne nå? Ser litt rundt om på nett at den får både skryt og slakt, som det aller meste annet..

 

Hei, 

ja jeg har ladet noen hundre med denne nå etter hvert. 

kjøpte den Oktober 2020 og er strålende fornøyd, har ikke overladet en eneste gang, jeg kryss sjekker med LEE vippevekta i blant og veiinga er "dead on" hver eneste gang.

det som er rått med denne er at den har en egen knapp for "powder Cal" noe jeg har forstått at ingen andre har pr.dags dato, dette gjør at uansett hva krutt du smeller oppi maskina så vil den lære seg hvordan den skal kaste ut raskest mulig, og du får lynraske utkast. 

i går kveld ladet jeg 100stk 6,5x55 med 38grain N-550, det gikk som det kosta :)

stort og godt display og den tar ikke mye plass på ladebenken heller, angrer ikke et sekund på dette kjøpet :) 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • sako_35 changed the title to Frankford Arsenal intellidropper
  • 2 months later...
On 4/25/2021 at 3:57 PM, hunter boy said:

Det er positivt. Har ikke fått kjøpt en vekt selv enda, men står

mellom denne og RCBS Chargemaster light. Nå som du har fått brukt Intellidropper enda litt mer, har du flere erfaringer å dele? 

 

Ja, jeg bruker denne mye. 

den kaster ut kruttet så raskt at jeg bruker denne enten om jeg skal lade 10 eller 100 patroner, 

er meget imponert over hvor lett den er å tømme for krutt, enkelheten med denne er det som imponerer meg. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kjøpte en på tilbudet til J&F. Men har ikke fått testet den spesielt enda. Kun plugga i strømkabel, kalibrert og gjort noen kast med krutt. Likt som filmene på YouTube, vekta  går å drifter litt og den klarer ikke ligge dønn stabilt på 0.. Ellers går det rimelig kjapt å kaste krutt etter kalibrering for kryttype og ingen under eller overkast

med de 10-12 test-rundene jeg har prøvd  så langt. Har ikke fått sjekka nøyaktighet opp mot andre kruttvekter enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 5/8/2021 at 6:45 PM, hunter boy said:

Jeg kjøpte en på tilbudet til J&F. Men har ikke fått testet den spesielt enda. Kun plugga i strømkabel, kalibrert og gjort noen kast med krutt. Likt som filmene på YouTube, vekta  går å drifter litt og den klarer ikke ligge dønn stabilt på 0.. Ellers går det rimelig kjapt å kaste krutt etter kalibrering for kryttype og ingen under eller overkast

med de 10-12 test-rundene jeg har prøvd  så langt. Har ikke fått sjekka nøyaktighet opp mot andre kruttvekter enda.

 

et lite tips, jeg holdt på og returnere vekta mi fordi den ikke klarte å stabilisere seg, 

så kikka jeg under vekta, der er det to skruer, de holder veiecella på plass, og når jeg løsna de og stramma de igjen, så ble den helt perfekt, virker som veiecella har stått i spenn inni der slik at den ikke stabiliserte, nå smeller den ned på zero og blir liggende der. 

har også kontrollmålt med annen elektronisk vekt og vippevekt for å verifisere, og den er dead on. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Interessant, det skal jeg se på i morgen! Jeg ble forøvrig utållmodig og kjøpte en Chargemaster Lite i tillegg😅

Intellidroppern virker til å ha en mer sensitiv vekt, kjører ut kruttet fortere, men den bestemer seg noen ganger litt tidlig om den har nådd kruttmålet.
Står intellidroppern å bikker mellom f.eks 39,9 og 40grs etter den har stoppa vil RCBS'n stå dønn på 40 om jeg hiver kruttet over dit. Så på det vise føler jeg Intellidroppern er like nøyaktig i kruttvekta som Chargemaster Lite selv om den står å bikker opp/ned fra satt mål. Jeg tror også den hadde gitt gjevnere egenspredning av dispensert krutt sett opp mot Chargemastern om man hadde kontrollert på en mer nøyaktig maskin.
Intellidropern måler også om man manuelt hiver oppi ett og ett kruttkorn fra null, det gjør ikke RCBS'n med alle krutt.
Får jeg skikk på driftingen på intellidroppern så vet jeg neimen om RCBS'n blir stående så lenge..
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Tømme krutt. 

På min så er den sorte dingsen som sitter på tømmerøret sinsyk tung å skru på. Type nesten bruke tang.. Jeg syntes det også er liten plass under røret. 

Bygger dere den opp eller flytter dere den ut på kanten av bordet når den skal tømmes? For å få plass til noe under røret. 

Link to comment
Share on other sites

On 7/15/2021 at 9:00 AM, BigBore said:

Tømme krutt. 

På min så er den sorte dingsen som sitter på tømmerøret sinsyk tung å skru på. Type nesten bruke tang.. Jeg syntes det også er liten plass under røret. 

Bygger dere den opp eller flytter dere den ut på kanten av bordet når den skal tømmes? For å få plass til noe under røret. 

 

Jeg drar min ut på kanten av bordet, så har jeg kjøpe ei trakt på biltema som jeg setterunder røret og tapper i kruttboksen, fungerer utmerket. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Siden jeg trenger to dispensere for å få litt fart på kruttfylling kjøpte jeg to Intellidroppere. Har en Chargemaster Lite fra før, men tenkte å bytte denne. Er litt usikker på om jeg heller burde kjøpt en ny Chargemaster. Omtrent samme hastighet og nøyaktighet, Intellidropperen bråker sinnsykt, men RCBS har mer irriterende pip når ferdig veid. 
 

Har ikke fått testet Intellidropper skikkelig enda, Chargemaster Lite kaster av og til 0,1 gr over.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har du kjørt kruttkalibrering på Intellidroppern på de filmene også? Synes den gikk treigt? Har forøvrig ikke fått noe bedring på min Intellidropper i forhold til drift etter oppvarming. Venter på at selger får den inn på lager igjen for å erstatte med ny. Chargemaster’n min synes jeg har fungert knakende godt. Men skulle gjern ha fått redusert lydnivået på pipingen samt pusset litt på utmaterrøret. Med grove korn som MRP eller VV560 så blir de ofte med litt langt opp i rotasjonen når den trickler som medfører i 1-2-3 kruttkorn ekstra som faller ut og får da 0,1 i overkast. Dette skjer stort sett kun med grove korn og heldigvis ikke så ofte.

Link to comment
Share on other sites

Testet litt hastighet på min Chargemaster og Intellidropper nå i kveld. 

Krutt brukt er VV N560. Tall oppgitt i sekunder til «vinner»

 

30grs 

Intellidropper: -4,5 -14. - 6,5

RCBS:

 

45grs

Intellidropper: -1

RCBS: -6. -4.

 

55grs

Intellidropper: -4. -8

RCBS: Ett overkast

 

75grs

Intellidropper: Ett underkast.

RCBS: ett overkast -1. -4, -1,5

 

90grs

Intellidropper: -5

RCBS: Ett overkast -1. -2,5

 

101grs

Intellidropper -5. -5

RCBS: -1. -5

 

Summering: På 19 kast så står det 50/50 når det gjelder hastighet på seks ulike mengder kastet krutt. (Vil sikkert få annet resultat med ti kast av hver, men det har jeg ikke tid til) Det gir en grei pekepinn. RCBS’n med dette kruttet overkaster tre ganger mens Intellidropper underkaster èn gang.

 

Hvem er best, ingen av dem😅 Er man petimeter og ønsker bedre dispenser, så tror jeg man må opp på RCBS Matchmaster.

(Ja, jeg har lyst på det, eller hvorfor ikke en Autotrickler..😂)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...