Jump to content

Seljakta 2009


b9600

Recommended Posts

Du kan umulig ha forstått hva jeg snakket om. Anbefaler at du leser en gang til, uten å tolke det i hjel. Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfra du har dette vrøvlet om kostnader for å skyte seg en sel. Jeg tar det som enda en bekreftelse på at du umulig kan ha forstått meg. Jeg har i hvertfall ikke nevnt slikt. Beklager hvis jeg har uttrykt meg utydelig her. Å sammenligne med elgjakt blir å trekke det vel langt, men det er jo akkurat det samme Fiskeridirektoratet gjør... Elgen er jo selens nærmeste slektning...

Jeg har også jaktet sel fra lenge før de startet med kompensasjon for rapportering. Men det har ingen ting med saken å gjøre. Det er prinsippet som er poenget her. Kjøp en tjeneste og betal for den. Eller gi faen i å betale, så slipper du også å få utført tjenesten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 420
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@bharsvik: Jeg ser hva du skriver, men jeg skjønner fortsatt ikke at det er grunn til og ikke jakte sel. Eller ha en slags boikott. Er det ikke du som taper på det da?? i form av at du ikke kommer deg på sjøen og for jaktet sel?? (mulig noen gjør det allikevel og ikke rapporterer...!?)

 

Hva oppnår man med å ri prinsippet her??? Blir seljakta og kvotene for nordland bedre??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv sluttet å jakte sel , jaktet endel før kvotene kom. Har mange kompiser som jakter , og her hører jeg det samme som Bharsvik er inne på , mye " ekstra arbeid " for Forskningen eller hva man skal kalle det. Hvorfor skal " late " jegere i en del av landet som ikke fyller kvoten få betalt for det mens de ivrige som fyller kvoten og sender inn kjever og målinger i andre deler av landet bli straffet for det med bare utgifter.

 

Hva legges til grunn for kvotene ? Når Fiskeridirikotoratet fikk det spørsmålet så svarte de tellinger. Hvor har de da vært å tellet da når man her kan se at det bare på 1 lokalitet kan skyte hele kvoten for Nordland ? Svaret fra Fiskeridiriktoratet var at : Tja det er kanskje noen år siden det ble tellet :shock:

 

Skjønner godt frustrasjonen til seljegerne jeg.

Link to comment
Share on other sites

...... Hvorfor skal " late " jegere i en del av landet som ikke fyller kvoten få betalt for det mens de ivrige som fyller kvoten og sender inn kjever og målinger i andre deler av landet bli straffet for det med bare utgifter.......

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med dette???

 

Og slik jeg skjønner det på dere som er forbannet på kvotene..(jeg kan til dels skjønne det..3 per mann osv..), så er det irritasjon over at dere ikke får noe igjen for jakten.......men det er samtidig her jeg detter av litt. Hvorfor slutte jakte på sel fordi dere er forbannet på kvotene?? Hjelper det noe og ikke jakte??

Link to comment
Share on other sites

Det har vel vært , og er vel slik ennå at der kvotene ikke fylles så blir det utbetalt skuddpremie eller hva man skal kalle det for å få fyllt kvotene. Det har iallefall vært slik tidligere.

 

Hjelper det noe å ikke jakte , tja ønsker jeg kjøtt så drar jeg på nærmeste oppdrettsanlegg å skyter en skadesel eller to :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ikke helt klar over det med skuddpremie ved ikke fylt kvote. Så du mener at noen spekulerer i, ikke jakte og melde inn sel, og deretter vente til det bli skuddpremie på de og så jakte mer aktivt da?? Det er sikkert mulig........det har ikke jeg noen formening eller kunnskap om til spekulere i....

 

Det er nok litt forskjellig historie og bakgrunn for seljakt lenger nord og her ned i Østfold, som gjør at jeg ikke skjønner dette helt. Men jeg skal ikke skjønne alt heller :D

 

Uansett så synes jeg seljakt er utrolig spennende og artig jakt. Og være på sjøen på vinteren er helt fantastisk synes jeg.....

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jaggu rart at ingen gidder å jakte sel for direktoratet i år du.... Kvoten er redusert, fellingskompensasjonen for den jobben som må gjøres for hver sel er halvert og kvotene for hver jeger er redusert til tre dyr per jeger. Vi merker tydelig hvilken holdning som gjelder i forvaltningen. Jegerne er kun et verktøy som kan utnyttes til å gjøre drittjobben for dem, helst uten kompensasjon. Nå kan det imidlertid hende at det ikke blir skutt så mye sel i Nordland i år. Vi får se.

 

Hvis det er så fryktelig mye arbeid for dere å jakte, så gi kvotene deres til oss, så kommer vi å hjelper dere.

Kvoten er redusert fordi dere skjøt nesten dobbel kvote i fjor.

Jeg er enig i at hvis de starter med kompensasjon så la vær å justere den.

Kompensasjonen har ikke så mye med hvor mye sel dere skyter, fordi den er lik over hele landet.

Jeg har søkt for nordland og skal oppover i august å ta de 3 jeg har på kvoten min. (hvis det er noen igjen)

Ingen som blir tvunget til å jakte sel.

Du skrev også at noen lever av selfangst. Hvem?

Du skrev: "Det er prinsippet som er poenget her. Kjøp en tjeneste og betal for den. Eller gi faen i å betale, så slipper du også å få utført tjenesten."

Hvem har kjøpt deg til å jakte? Er du ikke ute å jakter på frivillig basis? Ingen som tvinger deg til å sende inn kjevene. Skriv at dyret sank, men send inn rapport. Da har du kun kosen å tenke på.

Sammenligningen med elgjakt er at det jaktes elg for å holde stammen nede. Har i trøndelag skutt ned elgstammen såpass at kvotene blir redusert neste årevent.forandres hva som kan skytes. Samme skjer med selen når den er skutt ned til grensen som er satt.

Skal forresten være enig i det at "tellingen" av sel er elendig utført.

Her dro de ut i et lite fly en helg med mye vind og regn. De så noen dyr og ganget dette med et eller annet tall. Blir totalt feil hvis avskytingen skal være kontrollert.

 

Du sa at tid er penger. Slutt å jakte sel hvis det koster for mye.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis det er så fryktelig mye arbeid for dere å jakte, så gi kvotene deres til oss, så kommer vi å hjelper dere.

Du skjønner det fortsatt ikke du!? Det er ikke jakta som er stridens kjerne, men forskningsarbeidet vi skal gjøre.

 

Kvoten er redusert fordi dere skjøt nesten dobbel kvote i fjor.

Har jeg klaget på totalkvoten?

 

Jeg er enig i at hvis de starter med kompensasjon så la vær å justere den.

Flott at du er enig med meg!

 

Kompensasjonen har ikke så mye med hvor mye sel dere skyter, fordi den er lik over hele landet.

Jeg har vel heller aldri påstått noe som helst annet.

 

Jeg har søkt for nordland og skal oppover i august å ta de 3 jeg har på kvoten min. (hvis det er noen igjen)

Skitt jakt! Jeg tror nok det er dyr igjen til deg da.

 

Ingen som blir tvunget til å jakte sel.

Har jeg sagt det?

 

Du skrev også at noen lever av selfangst. Hvem?

Det har jeg aldri skrevet! Vennligst gi faen i å tillegge meg utalelser jeg ikke har ytret takk.

 

Du skrev: "Det er prinsippet som er poenget her. Kjøp en tjeneste og betal for den. Eller gi faen i å betale, så slipper du også å få utført tjenesten."

Hvem har kjøpt deg til å jakte? Er du ikke ute å jakter på frivillig basis?

Så var det dette med å lese hva som står da. Ingen har kjøpt oss til å jakte. Det er forskningsarbeidet de har kjøpt oss til å gjøre for seg. Er dette så vanskelig å forstå?

 

Ingen som tvinger deg til å sende inn kjevene. Skriv at dyret sank, men send inn rapport. Da har du kun kosen å tenke på.

Det vil jo være å bryte betingelsene for å få lov til å jakte. Rapporter skal sendes inn for alle dyr du får tak i.

 

Sammenligningen med elgjakt er at det jaktes elg for å holde stammen nede. Har i trøndelag skutt ned elgstammen såpass at kvotene blir redusert neste årevent.forandres hva som kan skytes. Samme skjer med selen når den er skutt ned til grensen som er satt.

Skal forresten være enig i det at "tellingen" av sel er elendig utført.

Her dro de ut i et lite fly en helg med mye vind og regn. De så noen dyr og ganget dette med et eller annet tall. Blir totalt feil hvis avskytingen skal være kontrollert.

Elgbestanden er mye bedre registrert. Hele kvotesystemet på sel er lotteripreget. Rart du, at åtte mann var i stand til å skyte 60% av kvoten i Nordland siste sesong. I tillegg var dette fordelt på bare et par tre kommuner.

 

Du sa at tid er penger. Slutt å jakte sel hvis det koster for mye.

Du bare skjønner det ikke ser jeg. Vet ikke hva jeg skal si til dette. Beklager.

Link to comment
Share on other sites

Noen som klarer se hvilken sel dette er?

Den var 160cm lang. Mørk grå på ryggen og lys grå på magen med noen sorte flekker.

Tok en som var ganske lik i fjor, men den var 220cm lang. Mener det er en havert hunn. Kanskje 1 år eller noe.

Sender bildet til fiskeridir også, for å høre med de.

 

DSC00076.jpg

 

Hei.

 

Har kommet over 2 slike her oppe i Nordland også. Det er Storkobbe og om jeg husker rett, så er den ikke nevnt i fellingstilatelsen. Skal da ikke skytes.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er "litt" diskusjon vedrørende kvoter, jakting etc.

 

Nå jakter jeg i Nordlan og har Norges største steinkobbekoloni rett utenfor døra og med bare 3 dyr i 2009, så gidder ikke jeg å ta disse før den perfekte dagen kommer. Med det mener jeg at været er så fint at man kan kose seg litt etter de 15 minuttene med jakt som trengs for å ta kvota på 3 dyr.

 

Må si meg enig med "barsvik" på de fleste punkter.

 

Og når det gjelder og samenligne seljakta med annen jaktså blir det litt vanskelig. Vi jakter også elg her med kvoter etter bestanden. Disse er vurdert lokalt. Hadde selkvoten skulle vært vurdert lokalt, så tipper jeg steinkobbe kvota ville vært på 4-500 dyr og da begynner man forsiktig

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 90 % sikker på at det der er en havert. For å være hundre prosent sikker må vi få se bilde av tanngarden. Storkobbe er det definitivt ikke. Den ser derimot slik ut:

 

normal_Storkobbe2.jpg

 

Her ser dere kjeften på en havert. Hver tann ser ut som ei hoggtann og mangler en del av flikene som steinkobben har.

 

normal_Havertkjeft.JPG

 

Her ser dere tydelig at steinkobben har tredelt flikete tenner som skiller seg ganske mye fra havertens. Du kan ikke se det på forskjelllen i størrelse. Haverten over var av det riktig store slaget.

 

normal_Steinkobbekjeft.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser at det er "litt" diskusjon vedrørende kvoter, jakting etc.

 

Nå jakter jeg i Nordlan og har Norges største steinkobbekoloni rett utenfor døra og med bare 3 dyr i 2009, så gidder ikke jeg å ta disse før den perfekte dagen kommer. Med det mener jeg at været er så fint at man kan kose seg litt etter de 15 minuttene med jakt som trengs for å ta kvota på 3 dyr.

 

Må si meg enig med "barsvik" på de fleste punkter.

 

Og når det gjelder og samenligne seljakta med annen jaktså blir det litt vanskelig. Vi jakter også elg her med kvoter etter bestanden. Disse er vurdert lokalt. Hadde selkvoten skulle vært vurdert lokalt, så tipper jeg steinkobbe kvota ville vært på 4-500 dyr og da begynner man forsiktig

 

Enig i det at kvotene ville vært annerledes hvis telling og kvoter skulle vært gjort lokalt.

Poenget med kvoten for nordland var vel en enorm overskyting i fjor.

Er ikke uenig i det "bharsvik" skriver, men en boikott vil kun skade oss som jegere. Det er mer enn en gruppe med forskere og forvaltningsforum som vil redusere kvotene til bare 10% av hva de er i dag. Det kan fort bli realiteten hvis vi begynner med boikott og oppvigleri.

En kvote på 400-500 dyr er jo ikke så langt unna hva den er i Nordland fra før med 330 dyr som kvote.

Skal se om jeg kan få lagt inn bilde av tennene til "Dyret".

Link to comment
Share on other sites

dottidott

 

Er enig med deg når det gjelder boikott, oppvigleri, etc....men det er vell som nevnt flere ganger her ikke det som menes. For mitt vedkommende blir det som jeg skrev tidligere venter på godværsdag, tar en fin jakttur med min 3 steinkobber og lever videre med det. At jeg ikke er enig med de kvoter og gjennomførelse av skuddpremie som er satt får jeg gjort lite med. Må vell henvende meg til Fiskeridirektoratet med den saken....

Link to comment
Share on other sites

Det der er definitivt en storkobbe ja. Legg merke til den kraftige barten og at hodet er merkbart lite i forhold til kroppen. Som jeg nevnte er jeg bare 90 % sikker paa at dottidots sel er en havert uten at jeg har sett bilde av tanngarden.

Men samtidig er jeg minimum 90 % sikker paa at det ikke er en storkobbe...

Link to comment
Share on other sites

Virker som storkobben har lengre hår på pelsen enn den jeg skjøt. + at når den lå i vannet var jeg sikker på at det var en havert pga. hodets fassong.

Skal se å få lagt ut bilder av underkjeven. Må bare rote rundt i salt bøtta for å finn den først.

Kommer forresten ny rifle i huset nå også . Tikka supervarmint i 300wm med en Bushnell 6500 Elite 4,5-30 x 50 med mildot på.

Bedre på de selene som er sky. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det der er definitivt en storkobbe ja. Legg merke til den kraftige barten og at hodet er merkbart lite i forhold til kroppen. Som jeg nevnte er jeg bare 90 % sikker paa at dottidots sel er en havert uten at jeg har sett bilde av tanngarden.

Men samtidig er jeg minimum 90 % sikker paa at det ikke er en storkobbe...

 

he he!!Ja, vanskelig med bare et enkelt bilde, men fra det en til det andre.

 

Selinnvasjon!!! :shock: Hører at noen snakker om at det finnes sykluser på dette. Noen sier hvert 10'ende år og noen sier hvert 20'ende år, og om ikke jeg tar feil så skjedde dette sist midt på 80 tallet altså over 20 år siden. For de som ikke har hørt om dette før, så får spesielle forhold det til at grønnslandssel, ringsel etc kommer trekkende inn til kysten. De kommer ikke bare til Finnmark, men kan komme langt nedover landet.

 

Hva som utløser dette, jeg ikke vite, men muligens noen garva "gammel" karer her inne hvet....

Link to comment
Share on other sites

bharsvik

 

Denne selen har vi kommet over her oppe.

normal_Sel_27_01_2009_063%5B1%5D.jpg

 

Er dette en Storkobbe? Den lingner bra på selen som dottidott viser.

Dette er det eneste bildet jeg har, men har oppservert den flere ganger og den er ikke så hvit som på bildet før den har fått tørket.

 

Trur jeg må si meg enig med Bharsvik. Den slanke kroppen er også typisk for havert. Jeg har selv skutt havert med et slikt mønster.

 

Jeg har aldri sett storkobbe i våre farvann (Finnmark), men klappmyss har det brukt å være. Men de siste årene har man ikke sett noe til de.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med avstandsmåler på seljakt er at du stort sett ikke får tid til å bruke den uansett hvilket hold det er snakk om. Når selen stikker opp hodet er det som regel ikke i så mange sekunder av gangen. Derfor foretrekker jeg å bruke disse sekundene til å ekspedere den i steden for å finne ut hvor langt det er til den. Jeg stiller kikkerten etter skjønn når jeg har gjort meg opp en formening om hvor langt det vil være dit jeg forventer at den kommer opp. Litt slingringsmonn blir det nok, men det hender da rett som det er at de tar himmelspretten med denne metoden. Stort sett bruker jeg avstandsmåler utelukkende når et dyr ligger på land og holdet er stygglangt.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i gjennomføringen der Harsvik - så lenge man er nært nok til at man kan løsne skudd uten å klikke eller legge over. Jeg ligger alltid klar med børsa etter å ha kommet på land. Men det hender at holdene kan bli litt lange der det er litt "grisgrendt" mellom holmer og skjær, og det er i slike tilfeller avstandsmåleren kommer til sin rett mener jeg. Men det er et hjelpemiddel det tar tid å bruke, og det kan fort være bortkastet tid...

 

De gangene jeg er ute alene på jakt, går jeg alltid i land i områder der jeg av erfaring vet at det er stor sannsynlighet for å se dyr. Hvis jeg da ser dyr, er de som regel uforstyrret og ikke klar over meg. Da har jeg god tid til å bruke måleren hvis behovet er der, da dyrene gjerne holder seg i området en stund...

 

Har sansen for båten din foresten :)

Link to comment
Share on other sites

Liker veldig godt å skyte dyr med laseren, men på Seljakta er den ikke i bruk. Har sluttet å skyte på Sel over 150 meter om jeg ikke vet at det veldig grunt der dyret er. Utrolig hvor fort de kan synke.

 

Til å gjøre seg kjent på nye holmer å skjær derimot, så er laseren en fin ting. Tenker da på avstander mellom holmer etc. Utrolig hvor vanskelig det er å avstandsbedømme på havet.

Link to comment
Share on other sites

Heisann alle seljegere!

 

Har et spørsmål angående bruk av avstandsmåler på seljakt, og lurer på om det kunne være noen her på tråden som hadde noen erfaringer å dele. Har startet en ny tråd på emnet i utstyrskammeret:

 

Hvilken avstandsmåler til seljakt?

 

 

Som de andre har sagt, så rekker man ikke å måle selen når den dukker opp, MEN i forkant kan man måle opp hvor langt det f.eks er til "den holmen" der, eller det skjæret der slik at man vet om man er innfor maks-lengde når den dukker opp imellom :P . Under salg på kammeret ligger det en leica 900 til 2500!!! Har selv en slik 1200 og den VIRKER!! Anbefaler avstandsmåler til all jakt for å sikre seg selv mot skudd på for lange hold. Av en eller annen grunn så er børsa skutt inn på laaaangt hold og ALL selen dukker opp på 50 m :lol: . Siste selen hadde jeg 10m fra meg. Nysgjerrig kar det. Kobba mi på 100 kg(!!) er nå blitt lue, votter og kaffe-pose. Bilder vil bli lagt ut når jeg får hjelp til det :oops:

Link to comment
Share on other sites

Dette var tøffe og fine bilder Robinson.........

 

Hvor nærme kom dere selen??? Skjøt og fotograferte dere fra båt??

Er interessant om du spør skytter om kule også... :D

 

Artig du poster slike bilder.

 

(ikke mye snø et sted i Rogaland!!)

Link to comment
Share on other sites

Må bare si at jeg ikke var der da det smalt. En nær familiemedlem skjøt , og en annen som jeg kjenner tok bildene. Misunner fotografen fotoutstyret hans. Kan bare si til dere alle, at hvis dere synes det er dyrt med våpen, vent til dere skal skaffe dere kamerautstyr som kan gjøre det denne fotografen gjorde.

Avstand? Vet ikke.

Om de skjøt fra en båt? Aldri i livet. Jeg kjenner ingen seljegere som forøker seg med skudd fra båt. Men kanskje noen gjør det likevel....

Link to comment
Share on other sites

Om de skjøt fra en båt? Aldri i livet. Jeg kjenner ingen seljegere som forøker seg med skudd fra båt. Men kanskje noen gjør det likevel....

 

Å skyte fra båt er slett ikke noen umulighet. Men forholdene måvære bortimot perfekte, hvilket vil si nesten blankstille. Jeg har funnet ut at den beste teknikken er å stå oppreist eller sitte mens man holder rifla på lang arm. Anlegg mot rekka fungerer dårlig da den minste bevegelse i båten får konsekvenser øyeblikkelig. På lang arm kan man "fjære" så rørelsene jevnes ut. I tillegg må man mestre teknikken å "nappe" skuddet uten å rive med seg børsa. Nytter ikke å skvise avtrekkeren langsomt med denne teknikken. Kan anbefales å trene litt. Sett opp ei skive i fjæra og still deg i båten fortøyd litt utpå.

 

Ellers var det en fantastisk flott bildeserie!

:D

Link to comment
Share on other sites

Utrolig bra bilder.

Var ute en tur i dag. Ble en stk. Traff høyt på hodet, men jobben ble gjort.

 

22022009079.jpg

22022009078.jpg

 

Har en kompis som skyter fra båten hvis muligheten byr seg. Blir litt kvalm når han tar kobben på 70 -100m avstand stående.

Han har skutt mye bane og jaktfelt i alle år, så han er utrolig treffsikker. Men bom hender også og ingenting skremmer kobben mer enn en bom.

Har vel funnet ut at det lønner seg å gå i land om muligheten er der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...