Jump to content

Hvordan er kulebanen på 9,3x62?


skabbrøv

Recommended Posts

9,3x62 er vel hverken spesielt flattskytende, eller spesielt lite flattskytende. Kommer vel an på hva en sammenligner med og hva en skal bruke den til.

 

Ut til, la oss si, 200m merker du vel fint lite forskjell på en .30-06 med tunge kuler og en 9,3 med forholdsvis lette kuler...

Link to comment
Share on other sites

Let etter ei rifle som du liker. Det har mer betydning at du får ei rifle som passer deg enn hvem av kaliberene som er nevnt her. (hvis ikke rekyl er av betydning da.)

Ta en tur på skytebanen og spør gutta der. Du får sikkert lov til å forsøke forskjellige rifler og kalibre.

MEN av kaliberene som er nevnt her så mener jeg personlig at det er gode gamle 30-06 (en klassiker) som er mest fleksibel.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å kjøpe meg ei rifle, så lurer jeg på hvordan kulebanen er på 9,3x62? Er den flattskytende?

 

Takk for svar på forhånd :P

 

Det kan du filosofere deg frem til selv det.

Det er fire faktorer som spiller inn her:

Gravitasjon= 9,81m/s2

Vekt på kula=18,5g (feks)

og tid.

Og hastighet.

 

Hvor fort kula når bakken er bestemt av gravitasjonen X vekt. Så er det bare hastigheten som avgjør hvor kangt ut kula når FØR den treffer bakken.

(Jada, jada,............... man skyter altid litt oppover, men dette er utgangspunkt i totalt horisontal pipe.) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det här med att vissa kalibrar är mer flackskjutande än andra är ur praktisk jaktsynpunkt ointresant. om vi jämför 7 mm rem mag inskjuten på 200 m med 11 grams kula. så har den en kulbanehöjd på 100 m på 54 mm. Om vi går till andra änden av kaliberskalan och tar fram den så föraktade 9,3 x 57, av många kallad äppelkastare. mm. Denna kaliber även den inskjuten på 200m med 15,1 grams oryx har en kulbanehöjd på 109 mm. En skillnad på 55mm, någon som tror att dessa mm spelar någon roll för normal jakt. varken räven, råbocken eller älgen kommer att bry sig om detta. Nej köp dig den bössan som du skjuter bra med och bry dig inte om allt som påstås om kulbanor. dessa diagram som presenteras over div kulbanor kan ju ge intrycket av att det är avgrunds stora skillnader mellan kalibrar. Men om de vore ritade med samma skala på båda axlarna så skulle ingen kunna skilja den ena kalibern från den andra, nu är ena axeln graderad i 100m medans den andra är graderad i mm. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det här med att vissa kalibrar är mer flackskjutande än andra är ur praktisk jaktsynpunkt ointresant.

Her har vi med en fornuftig svenske å gjøre :D

 

For å underbygge litt:

 

Jeg kjørte noen typiske (tror jeg) ladninger for 9.3x62, .308, .30-06 og 6.5x55 gjennom Quickload og deretter Quicktarget for å beregne kulebanen. Kuletypene og kulevektene (i grains) framgår av tabellen. Alle innskytingsavstander er optimalisert for maks. 6cm overslag. Verdiene i tabellen er antall centimeter kula treffer over (pluss) eller under (minus) siktelinjen.

 

Jeg har ladd nært opptil maks i alle kaliber. Pipelengde 24" på alle. Man kan bruke lengre pipe, lettere kuler og/eller kuler med bedre BC for å forbedre kulebanen.

 

Uansett kommer jeg til samme konklusjon som ingo 59 så lenge vi snakker om avstander opp til godt og vel 200m. Snakker vi om 250m pluss blir nok bildet et annet, men det synes ihvertfall jeg begynner å bli i lengste laget med tanke på jakt.

 

 

________________________________________________________
           9.3x62     9.3x62   .308    .30-06  6.5x55
           Woodleigh  Swift     Swift   Swift  Swift
Avstand     286        250       165     180    140
________________________________________________________
0           -5.0        -5.0    -5.0    -5.0    -5.0  
25          -0.3        -0.6    -0.8    -0.8    -0.9  
50          +3.1        +2.8    +2.4    +2.4    +2.2  
75          +5.3        +5.0    +4.7    +4.7    +4.5  
100         +6.0        +6.0    +5.8    +5.9    +5.7  
125         +5.3        +5.7    +5.9    +6.0    +6.0  
150         +3.1        +4.0    +4.8    +5.0    +5.2  
175         -0.7        +0.8    +2.4    +2.7    +3.3  
200         -6.0        -3.9    -1.4    -0.8    +0.2  
225        -13.3       -10.2    -6.5    -5.7    -4.3  
250        -22.5       -18.6   -13.1   -12.1   -10.0  
275        -34.0       -29.2   -21.3   -19.9   -17.2  
300        -47.7       -42.1   -30.9   -29.2   -25.8  
_______________________________________________________

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville egentlig heller fokusert på hvor mye rekyl du "liker"

Mange skyter bedre med lite rekyl (inkludert meg selv), mens noen bare elsker mest mulig spark fra rifla. 6.5x55, .308 og 30-06 er vel de mest vanlige kalibrene og har et bra utvalg i fabrikkladet ammunisjon. De færreste er dyktige nok til å skyte sikkert på over 200m og i praksis har ikke forskjellige kalibre mye forskjeller i kulebane under denne avstanden

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...