Jump to content

Rolling Block hagle og moderne patroner?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Hvordan er det med Rolling Block hagler og moderne patroner?

 

Har en Rolling Block, tror det er Husqvarna...

 

Har hørt at man kan skyte moderne patroner i en Rolling Block dersom den har en "ekstra hane" oppå den hanen som man spenner når man skyter...Altså man trykker inn den "hanen som er oppå hanen" når man spenner den.

 

Min Rolling Block har ikke denne "ekstra hanen" så da kan man kun skyte svartkrutt? :?

 

Ja, jeg vet jeg er dårlig til å forklare :oops:

 

Vennligst hold dere til mitt spørsmål, istedenfor å diskutere annet!! :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er teknisk sett ikke noen forskjell på styrken i de to typene mekanismer. Årsaken til den ekstra låsen var flere uhell der gass kom ut gjennom tennhetten og slo hanen tilbake, dermed åpnet låsen seg og skytteren fikk en tomhylse i øyet. Det førte til endel enøyde jegere.

Generelt bør ikke gamle rollingblokkvåpen brukes med patroner som gir høyt trykk. De er konstruert for svartkrutt opprinnelig, og det er bare hengsleboltene som tar opp kraften.

Link to comment
Share on other sites

Det er like greit å la børser beregnet for svartkrutt kun bli brukt med svartkrutt...

 

103071973.aTIYdY22.20080903_0735R.jpg

103071993.TI2kynHw.20080903_0739R.jpg

103072041.y2JJhLCp.20080903_0741R.jpg

103072415.b8uADhlm.20080903_0752R.jpg

 

Nå var det (antageligvis) ikke feil type krutt som tok denne børsa, men bildene illustrerer greit hva som kan skje.

Det skal visst utrolig nok ha gått greit med skytteren

 

Sånn var børsa før:

 

103071903.i6mW6CoS.BrokeRollingBlock.jpg

 

Kos deg heller med å lade med svartkrutt og vismuth, så kan du kose deg med å være svartkruttjeger etterpå ;)

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Før en tar i bruk en rolling-block bør en plukke den fra hverandre og sjekke låskasse,bolter, hane og høne skikkelig. Se etter sprekker. Første avfyring gjerne med kraftig ladning og snoravtrekk.

Røyksvake ladninger er som generell regel fyfy i annet en børser kamret for 8x58RD.

Link to comment
Share on other sites

Fiksa opp i bildelinkene

103071973.aTIYdY22.20080903_0735R.jpg

103071993.TI2kynHw.20080903_0739R.jpg

103072041.y2JJhLCp.20080903_0741R.jpg

103072415.b8uADhlm.20080903_0752R.jpg

Sånn var børsa før:

103071903.i6mW6CoS.BrokeRollingBlock.jpg

 

Dette vraket har da vitterlig rifle sikte og en utdrager, mulig jeg tar feil men det ser ut som om det er riflinger i løpet, Noen som har ladet en 12,17X44 med røksvake ladninger for 50S&W eller noe annet som ikke funker i den børsa der;-)

Link to comment
Share on other sites

Våpenet er en dansk rolling block-rifle. I artikkelen som bildene er hentet fra blir det påstått av ladningen var 56,2 grains Goex Cartridge, med andre ord svartkrutt. Goex Cartridge er som navnet tilsier laget for skyting i patronvåpen, og tilsvarer omtrent sveitser 4 (1,5 Fg).

 

Jeg synes at mekanismen ser overraskende ren til svartkruttladning å være. Skytteren ville vel neppe tatt seg bryet med å pusse de sørgelige restene av våpenet sitt? Jeg er rimelig sikker på at skytteren har skutt en patron som ble ladet med noe mer moderne, men hva vet jeg. Min gjetning er røyksvakt krutt og mye sådan. Dersom det virkelig var svartkrutt som forårsaken denne løpssprengningen så må løpet ha hatt en alvorlig svakhet i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Etter artikkelen er dette skudd nr 2, det første var foretatt i benk med snor.

 

Patronen var riktig, men amoen var gammel, ekstremt gammel. Fast irret kule (rene granaten det) var politiets teori.

Politiet oppmoder folk til å behandle gammel amo som samler amo til display, og ikke bruke den (med henvisning til denne ulykken her).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...