Jump to content

ELD-match 6,5mm 123grs i sauer 200?


Rognebæret

Recommended Posts

8g scenar skal visstnok fungere dårlig i sauer 200 med standard løp når en passerer ca 600m, fordi riflestigninga i pipa ikke er rask nok.

 

Hva med andre lignende kuler? Tenker spesielt på ELD-match 123grs. Vil denne også ha problemer i hold opp til 1200m grunnet lite snurr i de vanlige sauer 200 pipene?

 

Har pekt meg ut denne kulen til bruk i prs/langhold grunnet tilgjengelighet, pris og flygeevne kombinert med lite rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke kjennskap til ELD, men 123gr. A-MAX er kortere og har høyere volumvekt enn Lapua. Den vil derfor gi bedre stabilitet enn det Lapua kan. A-MAX er 31,4mm lang. Hvis ELD har samme lengde, er det god mulighet for at den vil fungere. Prøv den på lange avstander og la oss få vite resultatet.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har nå grundig testet ELD 140 og 147 gr i min 6,5x55 AI(eller imp 40°).147Gr gir best presisjon her sammen med 52Gr N560 eller 54,5 Gr Rhino 25 til langholdsskyting som forlater 73cm's kongsbergløpet i ca 910 m/s.Bildet under er en 5-skuddssamling på 620M.(36 klikk opp fra 100M)Med bedre underlag så vil jeg tro det er mulig å halvere samlingene

 

 

 

IMG_20190815_190839.jpg.b807117e76107d4b09e12680a1a2550e.jpgIMG_20190815_191908.jpg.76951f1f7d226bab46c9bd6b13373543.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg (mer riktig ungene mine) har skutt godt på 800 meter med både 123gr Scenar og 123gr NCC. Og da ladd til rundt 830m/s for å få ned rekyl.

Det er ganske godt hamret inn ved flere anledninger så jeg tror det er OK på 800 iallefall - med std Sauer pipe.

Har skutt noen få skudd med disse på 1000m, og det virka OK - «inconclusive». 

På 12-1300 har jeg sett 123gr Scenar feile dramatisk ved et par anledninger, treffpunkt ALT for lavt, og samling i fotballbane-skala... men som sagt, et par anledninger, det utgjør ikke forskning akkurat

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Lada noen 147gr ELD-M i en slags stige. 43gr N19 (husker ikke hastigheten nøyaktig) gav best presisjon på 200m, på høyde med det beste av alt mulig annet. 44 gav også presisjon bedre enn det jeg kan demonstrere konsekvent ved skyting - jeg er ikke bedre enn at jeg sliter med å skyte <15-20mm samlinger på 200m uansett hvor bra ammunisjonen går. Men mener jeg hadde ei "flaksegruppe på 11mm. 45gr gav høydespredning.

Uansett valgte jeg 43 for å gå videre, mener det var rundt 830m/s.

Fungerte veldig bra (dvs. like bra som 136gr Scenar og 130DL) på langhold ut til ca 700m, skjøt ei 10sk gruppe på 500, som målte noen og 80mm, og ei på 1000m som målte rundt 40cm. 

Jeg stoppa der, både fordi kulene er dyre, og fordi kulehullene på 1000m var littegrann ovale - og jeg måtte ut med 2-3 klikk mer enn jeg "skulle" - serien på 1000m ble skutt med kronografering av hvert skudd, så det var åpenbart at BC var det den skulle.
Jeg brukte ei S&L pipe, som har gått noe over 1000 skudd.

 

IMG_2809.jpeg.e810cb2804ec756c684ff57ddccbf797.jpeg

45gr N19

 

1025320162_IMG_2810(1).jpeg.74e101a097136fa9d0c2aace81eea7b7.jpeg

44gr N19, men det høye skuddet er skytterfeil

 

IMG_2807.jpeg.2022c0baea365483ef99b39faca19ffd.jpeg

43gr N19, "Tolken" i presentasjonsprogrammet er 8mm, så gruppa er 16.7mm 

 

Kula er utvilsomt bra - og får man stabilisert den nok ser det ut som at BC er den samme som oppgitt av Hornady. Min pipe klarte ikke det for de lengre holdene. Jeg tror man må skyte mye på veldig langt hold for at BC forskjellen over DL og Scenar L skal utgjøre noen forskjell, og da må man ha et løp som gir den tilstrekkelige stabiliteten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, M67 skrev:

Kula er utvilsomt bra - og får man stabilisert den nok ser det ut som at BC er den samme som oppgitt av Hornady. Min pipe klarte ikke det for de lengre holdene.

Jeg fikk nå denne kula til å samle fint på 100 m fra ei 42cm Blaserpipe med 8,66» snurr og da var det selvfølgelig ikke så mye fart på den heller. Men det er vel helt i grenseland av hva som går bra?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 147gr eld m i 860 ms (n565) i 1:200

heym pipe til sauer og det virker til å virke. 150gr sierra fikk jeg ikke til men prøvde ikke så mye heller men spredning på 10cm på 200m er vanskelig å krympe. Skutt et feltstevne til og med men det blir litt vel mye rekyl på kne til at det blir helt optimalt til mitt bruk så falt tilbake på 123gr scenar i 925 ms. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, jkb skrev:

Har skutt 147gr eld m i 860 ms (n565) i 1:200

heym pipe til sauer og det virker til å virke. 150gr sierra fikk jeg ikke til men prøvde ikke så mye heller men spredning på 10cm på 200m er vanskelig å krympe. Skutt et feltstevne til og med men det blir litt vel mye rekyl på kne til at det blir helt optimalt til mitt bruk så falt tilbake på 123gr scenar i 925 ms. 

Ja til felt synes disse beistene å være uaktuelle. Det er mer enn nok rekyl i 130DL Felt når en ligger og gynger med albuene langt nedi ei myr, eller enda verre, sitter på kne i en passe løs snøhaug...
Jeg har bestilt pipe med 190mm stigning - planen er både å teste litt homogene kuler - Flatline og sånt, og å få ELD-M og A-Tip til å oppføre seg, til mer ekstrem langholdsskyting.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, M67 skrev:

Jeg har bestilt pipe med 190mm stignin

Kanskje du får en sånn kulesprenger 😉. Har en kompis som driver og blåser i filler 150 gr MK med ei sånn pipe 😂 Mulig han har 1:7 og ikke 1:7,5? Det er i hvert fall moro å se hvordan kulene bare går opp i «røyk»

Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Bly skrev:

Er pipa god? Jeg har ikke erfaring med Heym. Før var det opplest og vedtatt at Heympipene ikke levde like lenge som de andre?

Vet ikke, ble kjøpt for morro for hadde håp om å få til 150 gr sierra og nå har jeg 490 kuler til overs😂 Er også meget skeptisk til Heym men denne har 4 bommer og ikke 6 som tidligere str piper hadde. Scenar fungere som vanlig i den så vi får se. 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, jkb skrev:

og nå har jeg 490 kuler til overs

Da er du heldig! Jeg har stort sett brutt alle mine prinsipper om å bare kjøpe kuler som jeg vet virker, og ikke minst til langhold🙄. På den lista har jeg 140 gr MK, 139 gr Scenar, 144 gr Lapua fmj og 140 gr Hornady A-max. Det er nesten uten unntak disse kulene jeg har brukt de siste 20 åra.

 

Men så kom jeg på den lure ideen om at jeg skulle kjøpe 1000 Nosler 100 gr CC for å bruke til frihåndsskyting på "kort" hold. Jeg tenkte lite rekyl og billig kule ville virke bra nok til formålet? Ingen av de 4 pipene jeg bruker samler disse kulen? Og akkurat nå har jeg 2 Blaser, 1 Sauer og 1 S&L pipe i drift. Uansett kombinasjon av krutt, hette, lengde og hylse jeg bruker vil ingen av pipene samle kula under 40-50mm på 100m? Jeg skal aldri kjøppe CC igjen!

 

Neste kukstykke er vel at jeg har latt meg lokke av Hornady sin reklame og kjøpt 2500 147 gr ELD match i samme lot som jeg tenkte ville funke i S&L pipa. Den skyter bra på kort hold, men jeg har ikke begynt å teste kula på langhold enda (vinter, mørketid og manglende inspirasjon har hindret det), og det kan jo mest sannsynlig hende jeg får samme problem som @M67 med ustabille kuler forbi 1000m? Jeg hadde en plan om å gi litt mere gass enn han oppgav (830m/s?). Jeg tenkte minimum 860m/s, og går for N-15 ikke N-19 eller N-4. "JBM" sier at det skal gå, men det gjenstår å se 🙄.

Jeg er mentalt forberedt på å krype til korsett og kanskje løse dette med å kjøpe ei Heim pipe?

 

Innimellom når jeg ser på at 150 gr MK går opp i liminga så lurer jeg på om ikke det lureste er og bare fortsette med prinsippet skyte kuler som virker og heller bruke energien på å trene i stedet for å frustrere seg selv med jakten på kula som bare gjør det litt bedre (kanskje???). Dyrt er det også, når man stadig må kjøpe ny (custom) piper, og skuffer og skap fylles med ubrukelige kuler....  Jeg har nå på kort tid brukt 10000 på kuler som jeg ikke er sikker på om jeg noen gang får til å gjøre det jeg vil? 💩

10000 er for tiden ca 3500 stk problemfrie 139gr Scenar som virker i alle pipene jeg har 🙄

 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

God oppsummering @Bly. Nosler cc kommer jeg heller aldri til å kjøpe igjen. Gikk på en smell med 123gr, sikkert en dårlig lott. Gikk ok i 830ms med n-11 men n-19 i 900+ gikk veldig dårlig. Gadd ikke mer når det er så mange kuler som bare virker. 140gr eld match har jeg gode erfaringer med og reserve feltbørsa er satt opp med den. 

Link to comment
Share on other sites

123NCC går knallgodt i mine løp. Jeg har skutt kun den i DFS-baneskyting i flere år, og ja, den går helt jævlig på stående... Men på ligg er den fin. Guttungen har brukt den til småt langhold, og vi har skutt små samlinger ut til 800m.

 

Pipa jeg har på vei er ei IBI med 7.52/190mm stigning. Jeg har trua på mer BC til de gangene jeg skyter "ekstremt" langhold, Kommer ikke til å bytte ut det som alltid har virket til PRS og felt og sånt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, M67 skrev:

 

Pipa jeg har på vei er ei IBI med 7.52/190mm stigning.

? har ikke hørt om IBI? Hva er det?

 

28 minutter siden, M67 skrev:

123NCC går knallgodt i mine løp.

Har du prøvd 100gr CC og fått den til og virke noen gang? I så fall hva ladet du den med?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bly skrev:

? har ikke hørt om IBI? Hva er det?

 

Har du prøvd 100gr CC og fått den til og virke noen gang? I så fall hva ladet du den med?

International Barrels Inc. Canadisk firma som lager piper, mener de er forholdsvis nye. Jeg hadde ikke hørt om dem før jeg heller, men det er laget et par rifler her nå med piper fra dem, og de går veldig godt.

 

Jeg har aldri prøvd 100gr CC, 123 og 140ncc har jeg brukt mye og en del, og de virker helt supert slik som "alle andre" kuler. Har også skutt noen hundre 140gr RDF, og det var også helt OK, men de tilførte ikke noe nytt for å si det sånn. 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

123NCC går knallgodt i mine løp. Jeg har skutt kun den i DFS-baneskyting i flere år, og ja, den går helt jævlig på stående... 

Har samme problemet med 123 Scenar i mine løp, utrolig bra samling på liggende skyting, ræva på stående....hvordan vet kulene om jeg ligger eller står og skyter?🤔

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

International Barrels Inc.

Det er interessante priser, men var ellers serdeles tynt med info på hjemmesiden deres. Den pipa du har på vei er det en "blank" eller noe som går rett i STRen? Blåstål eller rustfri? De oppgir ingen info om twist. Er den du har bestilt en standard? Så siste spørsmål, får du betale i USD eller CSD? Det utgjør jo en nokså stor forskjell for tiden.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Bly skrev:

Det er interessante priser, men var ellers serdeles tynt med info på hjemmesiden deres. Den pipa du har på vei er det en "blank" eller noe som går rett i STRen? Blåstål eller rustfri? De oppgir ingen info om twist. Er den du har bestilt en standard? Så siste spørsmål, får du betale i USD eller CSD? Det utgjør jo en nokså stor forskjell for tiden.

Nei, jeg har bare sagt til børsemakeren noa ala:"pipe som passer i Saueren, med 7 eller 7.5 toms stigning" og gitt han ei gammel utskutt Blaserpipe tror jeg det var. Antar han får en blank fra IBI. 

Jeg vet at han vet hva han gjør, og han vet hva jeg skal bruke den til og hva jeg forventer. Jeg tror han spurte om SS eller CrMo og at jeg svarte mer eller mindre "whatever"...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Innledende test med 123 gn ELD match viser lovende presisjons potensiale. 3 ladninger med col 76,7 mm, i PPU (!) hylser og trygg mengde NC96M skal gi 820-ish fart. Resultatet ble samlinger fra 15-17 mm for 3-skudds samlinger. Ifølge Applied Ballistics skal kula gå over i transonisk hastighet på rundt 800-meter.

 

6A43EEE6-1AF2-4EB5-81C0-75A6B216BF7C.jpeg

143ADA5A-ED55-4EDE-B541-A69EB8C18AC4.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...