Jump to content

Bærereim for rådyr


General Custer

Recommended Posts

Den beste bærereima til rådyr, er laget av skinn faktisk. Du snitter i skinnet på bakbeina, mellom senene og beinet. I den åpningeen setter du inn fram beinat på rådyret. Dette låser seg selv av vekta på dyret, når du da henger beinat over skulderen din.

 

Kjempeløsning. Har prøvd det en gang og fungerer utmerket. Ikke noe ekstra dilldall å drasse med på jakt. :D

Link to comment
Share on other sites

Har ennå ikke fått brukt den.. men hver gang vi jakter så har vi med "Deer drag" har som sagt ikke brukt den ennå.. men ser veldig solid å fin ut ihvertfall :D

En sånn sele med tau bak? Bruker en sånn jeg, funker gull den

 

 

Bra at den funker....har ikke fått prøvd den ennå og har lurt litt på om beina kunne falle ut men det er altså ikke noe problem? :)

Link to comment
Share on other sites

Deer Drag gjør jobben, og du kan velge : enten bære eller dra. HELT enig i at bæring utsetter deg unødig for flåttangrep og hjortelusangrep sensomer og høst - samt at det blir mye blodsøl på klær. Å dra er etter mitt syn absolutt å anbefale.

Deer Drag er liten og nett, veier ca. 100 gram, går rett i lomma - tåler minst 150 kg. i strekk - og gjør drajobben enkel og behagelig. Også ypperlig til å dra "småhjort" og villsvin også - og hvis fler brukere gjerne større dyr.

- Og hvem har vel ikke vært på jakt og fått melding på øret om å koble bikkja? ... Uten å ha noe å koble med.... Deer Drag gjør jobben!

 

Må jo skryte litt.... Det er min mønsterbeskyttelse.... :D

 

Pierre Aker

www.brunst.no

Link to comment
Share on other sites

Har ennå ikke fått brukt den.. men hver gang vi jakter så har vi med "Deer drag" har som sagt ikke brukt den ennå.. men ser veldig solid å fin ut ihvertfall :D

En sånn sele med tau bak? Bruker en sånn jeg, funker gull den

 

 

Bra at den funker....har ikke fått prøvd den ennå og har lurt litt på om beina kunne falle ut men det er altså ikke noe problem? :)

beina faller ut?? fester den rundt hodet på dyret

Link to comment
Share on other sites

Custer..Bruk hundbandet, det bruke æ på både elg (kalv) og rådyr.

Vi har også problem med flått, så bæring e kje sunt før mot slutten av rådyrjakta.

På kje bruke æ bare å knyt alle fotan sammen, bli som en bag en bære i handa, har alltid litt runballsnøre i lomma.

Link to comment
Share on other sites

Til Gutten i kruttrøyken!

 

Nei, D-ringen i metall har ingen funksjon når dyret skal bæres. Du tar derimot det orange "bandolæret" - eller "skulderstroppen" - og lager ei løkke i begge ender. Så trer du forbeina i par gjennom den ene løkka - og bakbeina i par i den andre - og bærer i vei. Ikke noe problem - og glir ikke! Men blodsøl på klærne - JA.... Bruk Deer Drag til å dra - det er rensligst - og lettest.

Bruksansvisning - som ikke er til å misforstå - er dessuten på pakka.

 

Pierre Aker

www.brunst.no

Link to comment
Share on other sites

Hundeband. Knyt en ende rundt frambeina. Legg den andre enden rundt nakken, og tilbake mellom hals og frambein. Dra.

 

Et rådyr er maks 25 kg med hud og hår. Hvor vanskelig kan det være... Har dratt rådyr på denne måten over 2 km over en ås, fordi jeg skjøt i starten på drevet og skulle gå ferdig så postene fikk noe å skyte på også. Det ble tyngre etterhvert fordi dyret ble hårløst, men jeg snudde det og dro på andre sia den siste kilometeren.

Link to comment
Share on other sites

Til Gutten i kruttrøyken!

 

Nei, D-ringen i metall har ingen funksjon når dyret skal bæres. Du tar derimot det orange "bandolæret" - eller "skulderstroppen" - og lager ei løkke i begge ender. Så trer du forbeina i par gjennom den ene løkka - og bakbeina i par i den andre - og bærer i vei. Ikke noe problem - og glir ikke! Men blodsøl på klærne - JA.... Bruk Deer Drag til å dra - det er rensligst - og lettest.

Bruksansvisning - som ikke er til å misforstå - er dessuten på pakka.

 

Pierre Aker

www.brunst.no

 

 

Takker for svar. Håper på å få testa den snart :D

Link to comment
Share on other sites

Her er et bilde fra i går når jeg skjøt og bar frem rådyret.

Jeg knyter sammen føttene med rundballsnøre, og hvis en har med seg en svartsekk å trer på dyret, blir det ikke problem med blod og flått... (hadde ikke med svartsekken her)

Helt kurant måte å bære dyr på....

 

image15.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Visst kan Deer Drag brukes til å bære rådyr. MEN... jeg kan ikke fatte at noen gidder bære når det er så hinsides mye enklere å dra..... For meg blir det nesten like fjernt som å bære en pulk.... Artig for de som har krefter og pågangsmot til overs - det er så..

 

Lykke til!

 

Pierre Aker

www,brunst.no - hvor du forresten i filmen "Lokkjakt på rådyr" kan se Deer Drag i bruk,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Aker! Hvis du skyter en bukk med gevir sent på sesongen som nå, kan jeg vedde ei halv ei på at den har "felt" når du har dradd dyret fram.. :wink:

Ikke alle plasser egner seg for draging heller, over bekker, gjennom einer og tett vegetasjon, bratte motbakker, i dyp snø etc.

For ikke å glemme på gjørmete skogsveier, og grusveger..

Knyter en føttene sammen å bærer dem som på bildet over her, er det ikke veldig tungt.... Å Aker... Jeg er ingen supermann :D

Link to comment
Share on other sites

Egil!

 

Jeg ser den. Du fant omtrent alle unntakene for å bære - og ikke dra. Enig med deg der.... Jeg skal gi deg en tidvis god grunn til: viltet er generelt mer utsatt for å bli skittent - og hvis du velger å dra dyret uåpnet ( kanskje for å gjøre opp hjemme - eller annet sted ) så "slås" blod i øket grad inn i skuddsår - hvilket gir mer jobb under slakting og partering.

 

Eventuell gevirproblematikk, gjørme og skitne bekker er jeg også med på, men dyp snø, bratte bakker og kvist ( gjerne en fandenivolsk hogstflate ) er vanligvis ikke noe problem. Nettopp av den grunn råder jeg alle Deer Drag-kjøpere til å tilpasse lengden på drasnora slik at hodet på dyret er noe løftet i draget. Da kjører eller "graver" ikke dyret seg fast i dyp snø eller kvist.

 

Dra i vei - snart er det jul!

 

Pierre Aker

www.brunst.no

Link to comment
Share on other sites

Ja Egil det er hundbandet jeg bruker men ser at jeg trenger ei bærereim når jeg skal bære lengre enn langt og vi flytter oss over store områder, har jeg bikkja løs blir det jo bare los igjen :roll:

????

Min henger fast i dyret til det lempes i bil eller vi har kommet hjem, den passer da på byttet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å bære, har med en meter fortøyningsline, tynt tau gnager. Har også brukt rifleremma, og skytestroppen. Jeg drar bare ut når det ligger snø, eller synes jeg det blir for mye skitt inni dyret. Jada, vet at enkelte bruker strips og lukker igjen åpningen der magen er tatt ut. Men jeg gidder ikke tenke på det, et lite rådyr er da ikke allverdens å bære frem. Er maks 2 km til vei der jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Den beste bærereima til rådyr, er laget av skinn faktisk. Du snitter i skinnet på bakbeina, mellom senene og beinet. I den åpningeen setter du inn fram beinat på rådyret. Dette låser seg selv av vekta på dyret, når du da henger beinat over skulderen din.

 

Kjempeløsning. Har prøvd det en gang og fungerer utmerket. Ikke noe ekstra dilldall å drasse med på jakt. :D

 

stemmer som faen!

ikke gjør det vanskeligere enn det er. Det er også en myte som sier at om man er forbredt som når man feks drar med seg mega proff bærereim så blir det ikke noe vilt som faller ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...