Jump to content

Langt løp mag1


hikkas

Recommended Posts

Nå har det seg sånn at jeg har kjøpt ny revolver til revolverfelt, en ren 38 så da vil har jeg lyst på ett langt løp på 357’n (s&w 686)

Dette blir mest for moro og stas,  siden jeg skyter lite magnumfelt. 3-4 stevner på en god sesong. Har lyst på 10-12 tommer, kanskje mest 12 tommer. Blir dette bare tull? Tungt og ubrukelig? Hva er optimal lengde til mag1? Kan vel lade ned litt med lengre løp..... og lengre siktelinje.

Og hvilken børsemaker anbefales? Mange spørsmål dette😀

Bør kanskje bare gi blaffen å beholde den som 6 tommer.....🤔

Link to comment
Share on other sites

Merkeligt at folk har sånne ideer om at magnum jerna skal ha langt løp.

Er det noe som ikke trenger langt løp så er det jo magnum.....vel...357 kan jo slite litt med faktor.

Har en 629, 44 med 8-3/8 løp, og kunne virkelig ønske at løpet var kortere.

 

Det er jo vekt under løpet man trenger for å dempe munningsvipp. Har trua på dem performance

jerna på magnum. Skulle gjerne byttet bort den 8-3/8" med en slik.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok det at massen ligger på en lengre arm, og derfor blir tyngdemomentet større

ved lengre løp. Men jeg vil heller ta en marginalt større munningsvipp og komme raskt tilbake til

et fast stødigt siktebilde som man har f.eks på en 6". Det er ikke like lett å holde tuppen

på en 8-3/8" like roligt som ved et kortere jern. Blir som å holde i enden på en lang stang. Da skal

man skyte noen kasser med 44 ammo før man har den på plass.

 

Jeg tror at kompromisset måtte eventuelt ha vært noe rundt 7". Det kan jeg se for meg som

det ideelle. Men det finnes jo ikke hos smith.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, S.O.N skrev:

Greit nok det at massen ligger på en lengre arm, og derfor blir tyngdemomentet større

ved lengre løp. Men jeg vil heller ta en marginalt større munningsvipp og komme raskt tilbake til

et fast stødigt siktebilde som man har f.eks på en 6". Det er ikke like lett å holde tuppen

på en 8-3/8" like roligt som ved et kortere jern. Blir som å holde i enden på en lang stang. Da skal

man skyte noen kasser med 44 ammo før man har den på plass.

 

Jeg tror at kompromisset måtte eventuelt ha vært noe rundt 7". Det kan jeg se for meg som

det ideelle. Men det finnes jo ikke hos smith.


Denne finnes i 7" lengde om det var snakk om 357mag. Ellers er det 6.5" eller 7.5" i 44mag.

https://www.smith-wesson.com/firearms/model-686-plus-3-5-7-magnum-series-1

Edited by Wakdar
Link to comment
Share on other sites

Se der ja...…......tenk om 44 kunne sett slik ut.

Nå er ikke 357 så ille på 6" løp, så det kan man leve med.

 

Men den 44'n på 8-3/8" har jeg lurt lenge på om jeg skulle

kvitte meg med, og det er på grunn av løpslengden. Får bruke

den en sesong til, så får jeg se.

 

Ser at den 7.5" til smith er med porta løp, så det må jo tettes

eventuelt.

Link to comment
Share on other sites

Nja……..da ville jeg valgt den perfomance center varianten. Den er tross alt litt nedvektet.

 

Det er litt spenn i den 44, så det må ikke bli for lett heller. Det er ikke noe greit med treskjefter

på desse sakene slik den Deluxe er vist med. Det gummi skjeftet som dem fleste andre kommer

med er faktisk veldigt bra og sitter bra i neven. Holder man desse 6" hardt så sitter både jernet

og siktet knallstøtt mot målet, og man finner lett igjen siktet etter hvert skudd.

 

Man må trene en del for å få samme kontante holde og siktefølese på en med lengre løp.

Ikke minst finne igjen siktet. Men dem som trener nok får det jo til. Jeg har sett mange med langt løp

som prikker inn sentrum skudd hele veien, men da har man trent en del. Personlig så skyter

jeg ikke så mye med 44 at jeg blir vant til det lange løpet, men jeg skyter en del 38/357 med 6", og

det er man vant med. Det har man den gode kontante holdefølelsen og finner siktet lett. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en ren 38 med 7" løp som jeg er meget fornøyd med. I magnum 2 har jeg en 44 med 7,5" som også er kjempemessig.

Har hatt lyst på 10-12" på 686 mest for moro og stas som sagt, men det må jo bli bra. 

15 timer siden, S.O.N skrev:

Det er ikke like lett å holde tuppen

på en 8-3/8" like roligt som ved et kortere jern. Blir som å holde i enden på en lang stang.

Har ikke tenkt akkurat sånn på det, men høres jo fornuftig ut så bør vel ikke mer enn 8-9" maks 10" da tenker jeg.

 

Kan vel lade mildere med lengre løp og samtidig holde faktor så da burde vel munnings vippen egentlig bli betydelig mindre.......

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, S.O.N skrev:

Men den 44'n på 8-3/8" har jeg lurt lenge på om jeg skulle

kvitte meg med, og det er på grunn av løpslengden. Får bruke

den en sesong til, så får jeg se

En 44 mag med 8-3/8" løp er jo et unikt våpen å eie i dag. Disse blir ikke produsert lenger og er et supert magnum våpen. Har en selv med full lugg. Brukte lang tid før jeg kom over en. Disse blir solgt for opp mot 20000 kr i dag. Med så langt løp så er de ideell til å lade med N340 krutt. Jeg bruker 11,2gr med N340 og en 240gr HP kule fra Handler&Natermann. Behagelig rekyl og de går hull i hull.    

Edited by iscariah
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Klarer ikke helt å gi slipp på dette med langt løp🤔

Sitter nå med en godkjent søknad på 12“.

Men sjeldent det kommer noen på finn. Kan jo kjøpe en 6“ 686 å bytte løp, eventuelt bytte på 686’n jeg har.

Men så kom denne på finn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=144551383

aldri hørt om denne. Noen som har? 
litt tungvint med SA selv om man har god tid i mag1

Link to comment
Share on other sites

On 9/26/2020 at 12:45 AM, hikkas said:

Klarer ikke helt å gi slipp på dette med langt løp🤔

Sitter nå med en godkjent søknad på 12“.

Men sjeldent det kommer noen på finn. Kan jo kjøpe en 6“ 686 å bytte løp, eventuelt bytte på 686’n jeg har.

Men så kom denne på finn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=144551383

aldri hørt om denne. Noen som har? 
litt tungvint med SA selv om man har god tid i mag1

CA 60 cm revolver det der..  må nok skyte en noen hundre skudd før evt stevne for å bli vant til dette monsteret,, men det hadde vært VELDIG morsomt.. :)  (går i tenkeboksen ang denne )  :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...