Jump to content

243. eller 6,5x55 Blaser R93


Mannlicher Carbine 1903

Recommended Posts

Hei.

Skal gå til innkjøp av en Blaser R93. Ligger å vurderer på kaliberet.

Jeg har fått tilbud på en R93 i 243.win til 15000 kroner, men har muligheten til få den i 6,5x55 for 5000 kroner ekstra. Er rimelig kjent med kaliberet 6,5x55. 

Børsen vil bli brukt til jakt på fugler og annet småvilt, jeg vil også kunne benytte denne børsen til jakt på rådyr og hjort. Jeg vet at sjansen for å jakte storvilt i fremtiden vil by seg, men da kan man jo kjøpe et løpsett til i feks 308?

Jeg spør om generelle erfaringer rundt 243. og om jeg bør bruke ekstra spenn på å oppgradere til 6,5x55?

Jeg vil også kunne ta Blaser ut på banen å skyte ut til 300-500m

Har hørt folk si at et løp i 243. har "kort" levetid i forhold til 6,5x55. 

Vet om kravene til storviltjakt og ønsker ingen kommertarer om hvor "farlig" R93 er.

 

Lader ikke selv

 

 

 

Edited by Mannlicher Carbine 1903
Link to comment
Share on other sites

6,5 er mer kurant enn 243, særlig når du ikke lader. 

 

På den annen side er fem tusen mye penger, og 20 000 er dyrt for en R93. Du får mye ammo for det mellomlegget. De fem tusen er nesten et ekstra løp alene. 

 

Om du ser for deg å jakt storvilt har du bare et valg; 6,5. Ellers vet jeg sannelig ikke hva jeg ville valgt. 

Edited by ulf
Link to comment
Share on other sites

Det avhenger jo av hva du evt måtte ha av andre rifler. Generelt er 6,5 mer anvendelig (storviltkrav), mye rimeligere/mer tilgjengelig ammo (du får til og med kjøpt ammo på skytebanen), lengere pipelevetid, mindre sær presisjonsmessig, større utvalg av ammo i Norge. 6mm- kalibrene blir litt mer nisjepregede kalibre i Norge, etter min mening- som .25 kalibrene. Hvis dette er «rifla» ville jeg utilsomt valgt 6,5, jeg tror du kan finne den rimeligere enn 20 lapper. Hvis du har andre våpen fra før, blir det litt mer infløkt selvsagt.

 

Systemvåpen med flere piper i skapet er på en måte både en velsignelse og en forbannelse. Jeg har 4 sentertente rifler, to med pipeskift og to med fiksert pipe. Det er noe traust og tiltalende over ei rifle som alltid er innskutt og klar 🙂. Vi, som er over snittet interessert, har kanskje en tilbøyelighet til å overvurdere de praktiske betydningene av subtile forskjell i kaliber.

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, spindrift skrev:

Det avhenger jo av hva du evt måtte ha av andre rifler. Generelt er 6,5 mer anvendelig (storviltkrav), mye rimeligere/mer tilgjengelig ammo (du får til og med kjøpt ammo på skytebanen), lengere pipelevetid, mindre sær presisjonsmessig, større utvalg av ammo i Norge. 6mm- kalibrene blir litt mer nisjepregede kalibre i Norge, etter min mening- som .25 kalibrene. Hvis dette er «rifla» ville jeg utilsomt valgt 6,5, jeg tror du kan finne den rimeligere enn 20 lapper. Hvis du har andre våpen fra før, blir det litt mer infløkt selvsagt.

 

Systemvåpen med flere piper i skapet er på en måte både en velsignelse og en forbannelse. Jeg har 4 sentertente rifler, to med pipeskift og to med fiksert pipe. Det er noe traust og tiltalende over ei rifle som alltid er innskutt og klar 🙂. Vi, som er over snittet interessert, har kanskje en tilbøyelighet til å overvurdere de praktiske betydningene av subtile forskjell i kaliber.

Lykke til med valget!

Ellers så har jeg en 22wmr

Edited by Mannlicher Carbine 1903
Link to comment
Share on other sites

243 sies å være "sær" i Blaser, ikke alle piper som går spesielt godt. Noe som er snodig, da blaserpiper stort sett går snorbeint. Har en 6.5 selv kappa på 41 cm som går høl-i-høl uansett hva jeg stapper i den, og den går også likt med "alt" av ammunisjon (som jeg har prøvd). 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Jeg ville prutet på den i 6,5x55. 20 lapper er det "alle" selger de for nå, så her bør det mulig å få en bedre deal.

 

En annen elegant løsning er jo prute til seg en deal med 2 piper😎

uenig... Det er forsvinnende liten forskjell på 243 og 6.5x55 etter mitt syn. 6,5 holder til alt. Fin til rådyr og hjort, og til fugl også! Skal han ha to Blaser piper så synes jeg de to kalibrene er for like til at det er noe vits i.  Med 243 mister han muligheten til hjort, så valget her er enkelt: forhandle om en god pris med 6,5x55 pipa.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal kjøpe av forhandleren som selger til 15k hadde jeg kjøpt R93 i 22-250 istedet.

22-250 har samme bruksområde i Norge, er snillere mot pipa (spesielt på 223+ nivå) og skyter som regel som en laser. Kråkejakt med 22-250 er fantastisk :-)

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Torf skrev:

Hvis du skal kjøpe av forhandleren som selger til 15k hadde jeg kjøpt R93 i 22-250 istedet.

22-250 har samme bruksområde i Norge, er snillere mot pipa (spesielt på 223+ nivå) og skyter som regel som en laser. Kråkejakt med 22-250 er fantastisk :-)

nja, vil ikke ha noe som er "så" raskt, 22-250 er vel er del raskere enn 243. Og ammunisjon er mere tilgjengelig her i tromsø.

 

Jeg blir nok å kjøpe R93 i 243. og kansje senere et løp i 308.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Mannlicher Carbine 1903 skrev:

nja, vil ikke ha noe som er "så" raskt, 22-250 er vel er del raskere enn 243. Og ammunisjon er mere tilgjengelig her i tromsø.

 

Jeg blir nok å kjøpe R93 i 243. og kansje senere et løp i 308.

Kjøper du i kaliber 243 så får du jo nesten et nytt/brukt 6,5 eller 308 løp i tillegg for samme pris som den i kaliber 6,5. Har selv 22-250 og meget fornøyd men 243 er og fint kaliber om du vil skyte tyngre kuler. Husk at det er mye kula og hvor du treffer som bestemmer hvordan slaktet ser ut og ikke kaliberet:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hatt verken 22-250 eller 243 Win, men ut i fra div tabeller så får man jo noe hinsides til hastighet på 55-58grs kuler i 243 Win. Samtidig har man mulighet til tyngre kuler. Man må ned på 45grs kuler i 22-250 for å få noe tilsvarende. Jeg fikk også lyst på:D 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...