Jump to content

a-tec demper som demper dårlig?


stuegris

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en A-tec ståldemper til cal. .243 win. Det vil si at jeg fikk en demper til 6,5 mm. jeg syns dog at den demper lyden velidg dårlig. Nå er det slik at den er også veldig kort slik jeg ser det. Har sett andre med a-tec demper og syns de har vært lengre. Vet at det går ann på bygge på demperene, men går det både med ståldemper som jeg har og med aluminiumdemper?

Ønsker mer demping av smellen?

 

Noen som kan si noe om dettte?

 

Takk :)

Link to comment
Share on other sites

Det skal være 5 eller 6 moduler å skru av/på. Har du alle disse?

 

Hvis du har alle så vær klar over at ingen lyddemper gir deg et lydløst resultat. Skyter du med full kraft ammo i 243 tar dempern det aller meste av smellet fra kruttgassen, men det supersoniske smelle fra kula (piskesnerten) kan ingen lyddemper gjøre noe med.

 

Der er 6 moduler på den. Det jeg skyter med er barnes x ladd med 46gr. eller 45 gr. med mrp om jeg ikke husker feil. Er også klar over at demperen ikke demper det supersoniske smellet, men jeg har det bare for meg etter å ha vært en del på skytebanen at andre dempere har dempet smellet mye mer. Jeg får klart dempet smell, men er mye mer enn en piskesnert som jeg får.

Lengden på hele demperen er 19,5 cm.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein a-tec dempar i stål med 6 modular. Den fungerer veldig bra på .223'en, men på jaktrifla i .308 syns eg den gir for dårlig demping. A-tec har sikkert nyare produkt med bedre demping. Eg vart nylig veldig imponert av ein Hausken standard dempar. Veldig bra demping og den var mykje lettare enn den såg ut til.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg både A-Tec TMM, Hausken, og prøvd mange andre, og har bare en ting og si:

Min neste demper blir helt klart Hausken, en kjempe demper i mine øyne. Dette A-Tec syndromet er bare en jippo, som ikke står i stil til resultatet. Hva er vitsen med en moduldemper, som demper så dårlig med fulle ladninger, at alle modulene må være på uansett :?

 

Eroderer for gjør aludemperen til A-Tec også.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg både A-Tec TMM, Hausken, og prøvd mange andre, og har bare en ting og si:

Min neste demper blir helt klart Hausken, en kjempe demper i mine øyne. Dette A-Tec syndromet er bare en jippo, som ikke står i stil til resultatet. Hva er vitsen med en moduldemper, som demper så dårlig med fulle ladninger, at alle modulene må være på uansett :?

 

Eroderer for gjør aludemperen til A-Tec også.

 

Det er ståldemperen jeg har, men som sagt så mener jeg at den demper smellen for dårlig. Valgte ståldemperen fordi jeg vet at aludemperen blir dårlig/ eroderer når man bruker den mye. Ser at Hausken har en demper beregnet for .243 win. Har du erfaring med den? Noe forskjell på å bruke en demper til 6.5 til en .243 (6mm) ? ............og er helt enig i at det ikke er noe poeng med moduler når den demper dårlig med fulle ladninger.

Lurer som sagt på å bytte om det ikke blir for dyrt. Kommer an på hva de vil ha mellom på A-tec og hausken. Har jo brukt den en gang. vet du forresten om det er samme gjenger på Hausken og A-tec?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg både A-Tec TMM, Hausken, og prøvd mange andre, og har bare en ting og si:

Min neste demper blir helt klart Hausken, en kjempe demper i mine øyne. Dette A-Tec syndromet er bare en jippo, som ikke står i stil til resultatet. Hva er vitsen med en moduldemper, som demper så dårlig med fulle ladninger, at alle modulene må være på uansett :?

 

Eroderer for gjør aludemperen til A-Tec også.

 

Det er ståldemperen jeg har, men som sagt så mener jeg at den demper smellen for dårlig. Valgte ståldemperen fordi jeg vet at aludemperen blir dårlig/ eroderer når man bruker den mye. Ser at Hausken har en demper beregnet for .243 win. Har du erfaring med den? Noe forskjell på å bruke en demper til 6.5 til en .243 (6mm) ? ............og er helt enig i at det ikke er noe poeng med moduler når den demper dårlig med fulle ladninger.

Lurer som sagt på å bytte om det ikke blir for dyrt. Kommer an på hva de vil ha mellom på A-tec og hausken. Har jo brukt den en gang. vet du forresten om det er samme gjenger på Hausken og A-tec?

 

Både A-Tec og Hausken leveres i stort sett de gjengene som finns på markedet, hvordan gjenger du har på rifla di, er det bare du som kan finne ut, men sjangsen er stor for at det er 14x1,5 metriske fingjenger.

 

Jeg har også 243, og har prøvd TMM, CMM og hausken på denne, alle beregnet for 6,5mm. Stor forskjell på demping, med Hausken som klar vinner. Dette er ikke målt, men erfart av flere medskyttere.

Har stor tro på at Hausken demperen holder like lenge som pipa di, om ikke lengre. Hausken demperen min står nå på langholdsrifla mi, og den går kun med full pupp ladninger, og holder fint koken etter flere tusen skudd.

Link to comment
Share on other sites

CMM modellen til A-tec er jo akkurat det-Compact(ModularModerator). dette fører til at den ikke demper like bra som større dempere, men ikke tar så stor plass når man skal ut i skauen.

å dra rundt på et stort avløpsrør i enden av børsa er ikke akkurat behagelig i lengden.

meningen med en kompaktdemper er vel heller ikke at det skal bli helt stille, men å spare hørselen under jakt.

 

skal du derimot ha det tystest mulig, produserer jo de fleste demperprodusentene(deriblandt A-tec, hausken, br-relex) også store dempere!

Link to comment
Share on other sites

CMM modellen til A-tec er jo akkurat det-Compact(ModularModerator). dette fører til at den ikke demper like bra som større dempere, men ikke tar så stor plass når man skal ut i skauen.

å dra rundt på et stort avløpsrør i enden av børsa er ikke akkurat behagelig i lengden.

meningen med en kompaktdemper er vel heller ikke at det skal bli helt stille, men å spare hørselen under jakt.

 

skal du derimot ha det tystest mulig, produserer jo de fleste demperprodusentene(deriblandt A-tec, hausken, br-relex) også store dempere!

 

Ja, nå skal det sies at jeg har sett på denne siden http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=12000 og der er jo Hausken demperen faktisk kortere enn A-Tec sin, men er det slik som Makkieboy skriver at den demper mye bedre enn A-Tec så er jo ikke valget vanskelig. Jeg vil jo gjerne ha si som Ole Brum "ja, takk begge deler" . Ønsker at den skal dempe best mulig, ikke være for tung eller for lang. Skjønner at ønskene mine ikke er helt realistiske så man må jo gå for en mellomtin, men ønsker den beste "mellom tingen" :)

 

Forslag taes imot med takk.

Link to comment
Share on other sites

En ting til..... nå hentet jeg demperen og ristet på den så kommer det ut metallbiter/mettal flak???? Hva f... er dette? Jeg har kun skutt ett skudd med demperen på og det gjorde jeg fredag. Ble ikke mer da jeg var på jakt og ville bare teste hvor mye den dempet. Jaktet uten demper da rifla ikke er skutt inn med demper.

 

..........men flak av metall???

Link to comment
Share on other sites

En ting til..... nå hentet jeg demperen og ristet på den så kommer det ut metallbiter/mettal flak???? Hva f... er dette? Jeg har kun skutt ett skudd med demperen på og det gjorde jeg fredag. Ble ikke mer da jeg var på jakt og ville bare teste hvor mye den dempet. Jaktet uten demper da rifla ikke er skutt inn med demper.

 

..........men flak av metall???

 

 

Hausken min har gått noen hundre skudd i sommer, og det har ikke skjedd noe sånt på den ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Hausken demperen min står nå på langholdsrifla mi, og den går kun med full pupp ladninger, og holder fint koken etter flere tusen skudd.

 

Hadde vært veldig interessant om du kunne postet et bilde av innmaten om du klarer?

Har du et mer håndfast antall skudd å oppgi? Flere tusen er litt ullent. Er det 2000 eller 9000?

 

Den har nok ikke gått mere enn 3500 skudd. de første 2000 på en S&L jeg hadde, med 47cm pipe.

Skal ut og finne den, og prøve og ta et bilde av erosjonen, går ut fra at det er det du vil se.

Link to comment
Share on other sites

Glemte at den også har stått på en M98 med 66cm pipe i 6,5x06 ca 200 skudd.

 

Her kommer det noen bilder, etter beste evne.

 

normal_Bilde_012_%5B800x600%5D.jpg

 

normal_Bilde_013_%5B800x600%5D.jpg

 

normal_Bilde_011_%5B800x600%5D.jpg

 

normal_Bilde_014_%5B800x600%5D.jpg

 

Klart det finnes erosjon, men ikke på samme måte som jeg har opplevd på A-Tec, og ikke så raskt voksende. A-Tecen står på 243en i Finnmark, så det er litt vanskelig og ta noen bilder nå.

 

Forresten et flott tiltak DJT, nå får jeg pusset den også, ikke skjedd på de siste 1500 skudda :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei

Omtrent akkurat slik ser min ut også.

Gått ca 1000 stk 308w

500 stk 6,5-55

og 500stk 222 Rem

 

Den skal demonteres og puttes i oppvaskmaskina i morgen kveld :mrgreen:

 

Den har alldri vært pussa, eller gjort noesom helst med.

Bare plukka istykker for å sjekke hvordan den ser ut inni :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har merket meg at en fort blir lurt på hvor stor dempe effekten er på en demper, dette alt ettersom hvor man er og skyter.

På skytebanen bråker min 223r med A-Tec cmm6 til 6.5 i stål, som nøkken. Ute på jakt er den latterlig stille.

Forskjellen er reflekterende flater, på skytebanen er det mange slike, og piskesnerten slår hardt tilbake mot skytter.

Ute på jordet med gress o.s.v. er det tyst som graven, forstyrrer ikke mange der nei. Nedslag i sjø 180m unna bråket mere enn selve skuddet (ikke jaktskudd, så jeg snakker ikke om adrelanin døvhet :wink: ).

 

Når dette er sagt, så kom den nye standarddemperen til Hausken godt ut i test, og den vurderes til min neste rifle (308w).

for meg er det for tiden kun to realistiske demper fabrikat på markede (Hausken og A-Tec), men nå virker det som om konkuransen skjerpes.

etterbrenner sine tester har klart vist enkelte produsenter, at de har ett forbedringspotensiale. Så jeg tror ikke siste ord er sagt i denne saken. 8)

 

P.s Jeg valgte A-Tec CMM6 stål for å kunne skyte til alt gløder om jeg vill, og samtidigt ha god demping og kort og lett demper.

Samt at jeg bruker både den gamle og den nye salong demperen til A-Tec, de er gode (ikke best) og har akkurat den vekt, følelse av kvalite og utseende som jeg krever av en god demper.

 

For meg gjelder regelen vekt, lengde, demping ved vurdering av en demper. Alt etter tiltenkt bruk :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har merket meg at en fort blir lurt på hvor stor dempe effekten er på en demper, dette alt ettersom hvor man er og skyter.

På skytebanen bråker min 223r med A-Tec cmm6 til 6.5 i stål, som nøkken. Ute på jakt er den latterlig stille.

Forskjellen er reflekterende flater, på skytebanen er det mange slike, og piskesnerten slår hardt tilbake mot skytter.

Ute på jordet med gress o.s.v. er det tyst som graven, forstyrrer ikke mange der nei. Nedslag i sjø 180m unna bråket mere enn selve skuddet (ikke jaktskudd, så jeg snakker ikke om adrelanin døvhet :wink: ).

 

Når dette er sagt, så kom den nye standarddemperen til Hausken godt ut i test, og den vurderes til min neste rifle (308w).

for meg er det for tiden kun to realistiske demper fabrikat på markede (Hausken og A-Tec), men nå virker det som om konkuransen skjerpes.

etterbrenner sine tester har klart vist enkelte produsenter, at de har ett forbedringspotensiale. Så jeg tror ikke siste ord er sagt i denne saken. 8)

 

P.s Jeg valgte A-Tec CMM6 stål for å kunne skyte til alt gløder om jeg vill, og samtidigt ha god demping og kort og lett demper.

Samt at jeg bruker både den gamle og den nye salong demperen til A-Tec, de er gode (ikke best) og har akkurat den vekt, følelse av kvalite og utseende som jeg krever av en god demper.

 

For meg gjelder regelen vekt, lengde, demping ved vurdering av en demper. Alt etter tiltenkt bruk :D

 

 

Jeg valgte A-tec sin ståldemper fordi jeg også tenkte på å skyte den varm. Når jeg skjøt så var det i skogen og der burde ikke vært så stor smell som det ble. Har som sagt vært en del på skytebanene og da hørt når andre har skutt. Syns det har vært mye mindre smell. Det har riktignok vært med A-tec sin aluminiumsdemper og de er jo lengre(bedre effekt?) enn ståldemperen. Ikke nok med det men etter første skuddet så skranglet det inne i demperen og det kommer ut halvrunde flak med metall?

Noen god forklaring???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har A-teck sim modul ståldemper og er 100% fornøyd. Har flere kamerater som har Hausken , og ja, når vi står ved siden av hverandre kan du høre at de demper litt bedre , men gud hvor mye større de er. Kanskje ikke vekt men størrelse. Jeg hadde valgt A-teck igjen!!

Link to comment
Share on other sites

Når man ligger rett bak børsa er det ikke så høyt smell der, men for en som står bak så vil han høre smellet kraftigere. Jeg har skutt mange skudd med min A-tec aluminiumsdemper uten hørselvern og aldri tenkt på det som noe plagsomt.

 

Likevel, man kan aldri være for forsiktig med hørselen. Det er noe dritt med tinitus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en a-tec demper jeg ikke er fornød med. Den demper alt for dårlig. Den er montert på en marlin 444. Med vanlige ladninger er det nesten ikke noen forskjell med og uten demper. Med sub-ladninger er det litt bedre, men den smeller fortsatt mer en min 6,5x55 med reflex demper i full hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Jo til en viss grad, men de er beregnet til jakt bruk. Og det vil vel egentlig si max 15 skudd på rappen to ganger i året + 5 etter noen minutter på prøva og siden blir det vel max 3 skudd per gang. Man må huske på at en alu demper ikke er evigt varende, ståldemperne derimot. T.d CMM6 i stål, kan du skyte glødende, gang på gang om en vill. For å si det slik, man kjøper ikke alu demper for å ligge på banen å knalle løs dagen lang.

Link to comment
Share on other sites

Jo til en viss grad, men de er beregnet til jakt bruk. Og det vil vel egentlig si max 15 skudd på rappen to ganger i året + 5 etter noen minutter på prøva og siden blir det vel max 3 skudd per gang. Man må huske på at en alu demper ikke er evigt varende, ståldemperne derimot. T.d CMM6 i stål, kan du skyte glødende, gang på gang om en vill. For å si det slik, man kjøper ikke alu demper for å ligge på banen å knalle løs dagen lang.

 

Dette beviser at du ikke har snøring på hva du snakker om...........

Rart jeg ikke har måtte kaste min da. Min hausken har overlevd ved flere anledninger 200 skudd på 4-5 timers økter. Selvfølgelig varer ikke alu dempere evig, men er den av god kvalitet, er det ikke så ille likevell. Da er den så varm, at man tar bare på den en gang, etter det har man lært.

 

Edit: men jeg kan være enig at man baserer ikke seg på en Alu demper til ren konkuransebruk.

Link to comment
Share on other sites

Makkieboy; kansje jeg skulle ha spesifisert videre at det skal mye til før noe annet enn mirage blir ett problem (alt etter kaliberet). Og jeg skrev kun hva de er beregnet til å tåle, ikke hva de tåler. :wink:

Ett skudd hvert halvannet til to minutter, ødelegger normalt ingenting.

 

Må ikke lese mere ut av svaret enn hva en skriver vet du. 8)

 

P.s. Og så har du jo en god demper da. :D

Link to comment
Share on other sites

Jo til en viss grad, men de er beregnet til jakt bruk. Og det vil vel egentlig si max 15 skudd på rappen to ganger i året + 5 etter noen minutter på prøva og siden blir det vel max 3 skudd per gang. Man må huske på at en alu demper ikke er evigt varende, ståldemperne derimot. T.d CMM6 i stål, kan du skyte glødende, gang på gang om en vill. For å si det slik, man kjøper ikke alu demper for å ligge på banen å knalle løs dagen lang.

 

En alu-demper tåler nok mer enn dette her... jeg vil tippe 70%+ av dempere brukere i Norge bruker alu-dempere og er fornøyd med det.

 

CMM-6 er en mindre demper som konkurerer men andre frontmonterte stål-dempere som er fra ASE-UTRA og Alm.

Og der gjør den det ganske bra.. Her er en http://www.a-tec.no/download/08JHV03_Dempersak.pdf som sammenligner forskjellige dempere, ikke bare synser over en øl :wink:

 

 

 

 

En ting til..... nå hentet jeg demperen og ristet på den så kommer det ut metallbiter/mettal flak???? Hva f... er dette? Jeg har kun skutt ett skudd med demperen på og det gjorde jeg fredag. Ble ikke mer da jeg var på jakt og ville bare teste hvor mye den dempet. Jaktet uten demper da rifla ikke er skutt inn med demper.

 

..........men flak av metall???

 

 

Om det kommer spon ut av demperen er det noe galt, send meg demperen så skal jeg få sett på det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det er noe feil med den demperen, eller monteringen.

 

Jeg har postet dette bildet før, tillater meg å gjøre det igjen, som illustrasjon.

blaserlpene.jpg?t=1228133964

her er det tre blaserløpene mine. Det som står i stokken er i 375 H&H, med A-Tec CMM6 montert. Jeg har på 5 ledd.

Det øverste leddet er kappet, og er i kaliber 6.5x55. det er en trad Hausken teleskopisk demper som står på.

Legg merke til forskjellen i volum på de to demperne. Hausken demperen er større, og demper bedre. Den er i aluminium. A-tec demperen i stål er mindre. Jeg valgte ikke-teleskopisk demper til 375 løpet (bruker samme demper på 300wsm løpet i midten). Jeg ville ha frontmontert demper, siden jeg ville beholde åpne sikter. Det skulle vel bare mangel at man ikke får samme dempereffekt med mindre demper!?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...