Jump to content

Fiber sikter


hipshot

Recommended Posts

8.4.1.3

8.4.1.3 Sikter

a) Kun åpne sikter er tillatt. Siktemidler med fiberoptikk, med

lysforsterkning eller fargereflekterende overflater er forbudt.

Optiske eller teleskopiske siktemidler, speil, laserstråler,

elektronisk projiserte punkter osv. er forbudt.

b) Siktemidler som er programmert for å utløse avtrekksmekanismen

er forbudt;

c) Beskyttende deksel på åpne for- eller baksikter er forbudt;

d) 10 m og 25 m våpen må, med siktene montert på våpenet,

passe i spesielle målekasser, (jfr. TABELL FOR VÅPENSPESIFIKASJONER,

(art. 8.12);

Link to comment
Share on other sites

 

Det som det henvises til her er 2018 regler. Det kommer nye regler fra 1.1. 2019 med litt annen ordlyd og manglende presisering av at fiberoptikk er lov. Men så vidt jeg kan tolke så er fiber fortsatt lov i de nasjonale øvelser (bl.a. felt og hurtig). Den generelle formuleringen er nå "Bare åpne sikter er tillatt. Beskyttende deksel på åpne for- eller baksikter er forbudt."

 

https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2018/12/nasjonalt-regelverk-for-pistol-november-2018-v3.pdf

 

Legg også merke til følgende, litt spesielle regel: "Våpen med justerbare sikter kan benyttes, men justering av sikter ikke tillatt før og under match." (min uthevelse av før) Det er nå altså ikke lov til å skru på siktene fra fabrikk om man leser regelen bokstavelig.. *sigh*

Edited by ATnT
Link to comment
Share on other sites

@SvErD: Du henviser her til et reglement som er gyldig i 15 dager til. Fra 01.01.19 gjelder et nytt nasjonalt reglement

 

  1. 5.1.16.1.4

Bare åpne sikter er tillatt. Beskyttende deksel på åpne for- eller baksikter er forbudt.

 

Hele regelverket finner du her:

https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2018/12/nasjonalt-regelverk-for-pistol-november-2018-v3.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jeg overså fotnoten til 8.12.

Takk for oppklaringen.

 

Neste post på agendaen er fargen på siktene - den står det ikke noe om. Jeg har alltid vært tilhenger av dønn svarte sikter, men etter å ha siktet mot de elektroniske duellskivene så ser jeg bare svart-i-svart. Så er spørsmålet hva gjør jeg da - for noe må gjøres.

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, hipshot skrev:

men etter å ha siktet mot de elektroniske duellskivene så ser jeg bare svart-i-svart. Så er spørsmålet hva gjør jeg da - for noe må gjøres.

Da justerer du siktet slik at du sikter i det hvite feltet under duellskiva - like over kanten på metallramma.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke lov til å endre fargen på siktene i ISSF programmene. Siktene skal være sort. Det du kan gjøre er å sote dem slik at de blir ekstra sorte for kontrast mot skivene.

 

https://www.issf-sports.org/getfile.aspx?mod=docf&pane=1&inst=31&iist=26&file=Pistol_Equipment_Control_Guide_-_Edition_2018.pdf

 

Sights

Only open sights are allowed. Sights using fiber optic, light enhancing or reflecting color surfaces are prohibited. Optical, mirror, telescope, laser-beam, electronically projected dot sights etc., are prohibited. Any aiming device programmed to activate the firing mechanism is prohibited. No protective covering is permitted on front or rear open sights.

8.4.1.3, 8.12, 8.13

 

Jeg skyter flere disipliner og sikter "midt i". Men det er ingen tvil om at om du skal bli god baneskytter så sikter du "rullende" for å få kontrast mot skiva. Jeg kjenner ingen av de beste som ikke skyter en eller annen form for rullende. Når det er sagt så skal jo fokus være på kornet og blinken blir da, for min del, en gråere blurry ting der framme. Og jeg har ikke store issues med å skyte sort mot sort.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, nhd skrev:

Da justerer du siktet slik at du sikter i det hvite feltet under duellskiva - like over kanten på metallramma.

 

Det kan kanskje funke for hurtig og duell, jeg sikter langt ned i kviten på pres også men da er jeg avhengig av at radaren virker som den skal - det er langt opp til 10'en og det skal ikke mye kanting til før skuddet går sine egne veier.

 

På silhuett er metoden dog håpløs.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan bedømme så ligger det skjult i begrepet "reflecting color surfaces" .. Sort er som kjent ikke reflekterende (absorberer alle farger), mens en farge reflekterer den/de bølgelengder gjeldende farge består av. Hvitt reflekterer alle farger/bølger.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg skjønner hva du mener.

 

Men uttrykket er tvilsomt og som du skriver så ligger det en antydning om at sånn er det - men det står ikke i klartekst.

 

Og når de bruker side opp og side ned om spesifikasjon om hvordan bøyeligheten av en skosåle skal kontrolleres (med et instrument - er det mulig??!) så kan de også spandere litt mer når det gjelder siktene.

Link to comment
Share on other sites

jeg ser det er litt diskusjon om farge på sikter. 

 

For å avklare litt om hva som er regelverket, så er det forbud i ISSF med hensyn til fiberoptiske sikter. I de nasjonale øvelsene til NSF dvs. felt øvelsene og bl.a. hurtigpistol, så er de tillatt i henhold til det nye nasjonale regelverket. Det blir nevnt over her at reflecting colour er forbudt. Jeg har spurt litt rundt om hva dette er, men får ingen konkrete svar. Det hentydes at det kan være fluoriserende maling eller punkter.

Farge på sikter av type hobbymaling eller kritt eller annet, er fritt fram. Hvis du vil ha den gamle anerkjente fargekombien med gult forsikte og rødt baksikte, så er det bare å male. Det virker greit når man står utendørs, men under standplasstaket i sollys blir siktene svarte, uansett. Hvit korreksjons lakk for gamle skrivemaskiner kan være en grei løsning som er lett å fjerne.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg tok opp farge-tematikken i min klubb så var det i ISSF sort og intet annet som var lov. Ingen ting er bedre enn om det er feil, men flott om en eller annen fra forbundet kan gi et svar som kan etterprøves. Det er ikke første gangen regler tolkes ulikt fra klubb til klubb.

Edited by ATnT
Link to comment
Share on other sites

For oss halvgamle gubber med godt brukte auer, kan et rødt fiberkorn være med på å gjøre skyting enklere.

Jeg ser ingen indikasjoner i regelverket på at slikt er ulovlig i NSF-skyting. Mange pistoler med slike sikter e jo å se i feltløypa også.

Og akkurat dèt vil jeg anta det finnes en grunn til ☺️

Siden jeg er iferd med å få montert nye sikter, så har jeg for sikkerhets skyld forespurt NSF sentralt i epost akkurat pr.nuh.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, BC.Airn skrev:

...Siden jeg er iferd med å få montert nye sikter, så har jeg for sikkerhets skyld forespurt NSF sentralt i epost akkurat pr.nuh.

 

Fint om du vil publisere svaret her.

 

Angående (I)  referanse til fiber-optikk, så antar jeg at man mener en form for innlegg av lys-samlende plaststreng i kornet. Dette har ingenting med optikk å gjøre.

 

Angående (II) sorte sikter, så kan blånering slites av. Er det så meningen at siktene skal sotes? Hva hvis de er helt blanke?

 

Som jeg nevnte over så er definisjonen om hva som er tillatt og ikke når det gjelder sikter relativt vag. Dette bør klargjøres. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er visst flere som lurer litt på denne situasjonen. Jeg snakka nettopp med Tom Lauritsen (NSF), og han sier det vil komme en nærmere forklaring i Skytternytt, som utgis i mellomjula.

Men hovedprinsippet er at man kan bruke fiberoptiske korn i alle øvelser, unntatt ISSF "baneprogram". I praksis er det fritt fram i Norgesfelt, NAIS, feltskyting etc. Mens i Silhuett, Grov, Sportspistol etc ikke er tillatt.

Veldig positivt at NSF har fokus på situasjonen, da flere av oss halvgamle gubber kan holde det gående i mange år med et korn det er "lettere å få 👀 på" ...

 

Men jeg skal i alle fall skaffe meg fibersikter til feltpistol og feltrevolver som er under oppbygging 😉

Link to comment
Share on other sites

@Think! Her kan du faktisk være inne på noe. Kan synes å være en rett så reell problemstilling; Èn grovpistol med svarte sikter for bane, og en annen med rødt fiberkorn for feltløypa. Likedan med en finpistol...Jeg tror det er viktig å prøve forskjellig, så ser du hva du sjøl foretrekker. Kanskje blir ikke rødt korn slik du tenkte deg. Kan jo hende. Samtidig er det forskjell på lysforhold ute og inne, sant. Andre former for rødpunktsikter brukes jo for hagler og rifler, og med stort hell.  Så prinsippet blir jo litt det samme. Prøv.

 

Men fint at temaet tas opp i Skytternytt (julelesing), følg med følg med!. Flere av oss har vel lest linken som @nhd  la til lenger opp. Men siden NSF vil konkretisere situasjonen, så betyr vel det at det er flere som spekulerer. Vi vet jo alle at regelverk kan tolkes, så det blir takksamt å se hva de skriver. Kjekt å få klarhet i dette, så man slipper å stå på et silhuettstevne med rødt korn og "buksa på hælene"...Men slik er det no engang å være skytter i gode, gamle Norge 📢

 

Fint at debatten reises her, ny problemstilling i ditt siste innlegg også 😉

 

Link to comment
Share on other sites

Jau, men ikke alle er våkne, selv om begge aua er åpne 😉

 

Pistolskyting er fascinerende på mange måter: Man trenger kun ammo, hørselvern og våpen. Nasjonalt er bekledning kun væravhengig.

Og lell om synet ikke er hva det engang var for mange, så kan fibersikter faktisk gjøre at enkelte kan "stå i sporten" lenger, og bedrive hobbyen lenger. Når det gjelder grunn for anskaffelse, så har faktisk @Think! et overførbart poeng: Jamfør avtrekksvekt på pistol. Om du har en pistol satt opp for IPSC, så er avtrekket for lett for NSF. For de av oss som har stått "hoinnvakt" i tidligere etat, så erindrer vi nok at mange nye og gode tanker dukket opp på "tidlimorran"...Tror han har et poeng.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skytternytt nr 4/2018 er ute nå. Kan faktisk ikke se reflecting colour/fibersikteproblematikken er nevnt mer utdypende i regelverket, men så er no 👀 mine halvgamle å da...Er vel korrekt å forholde seg til at nasjonalt er fibersikter tillatt i alt utenom baneprogram, og det blir jo faktisk en del øvelser.

Tom Lauritzen skal komme tilbake ang ISSFs regler angående"reflecting colour", hvis han finner et godt svar, sier han.

@Think! har nok en reell problemstilling, som nevnt over.

Edited by BC.Airn
Link to comment
Share on other sites

På 16.12.2018 den 13.05, ATnT skrev:

Legg også merke til følgende, litt spesielle regel: "Våpen med justerbare sikter kan benyttes, men justering av sikter ikke tillatt før og under match." (min uthevelse av før) Det er nå altså ikke lov til å skru på siktene fra fabrikk om man leser regelen bokstavelig.. *sigh*

 

Det skal bli spennende å se hvordan dette skal håndheves, det kan bli mange "spennende diskusjoner" :) :) ....

 

Kanskje litt OT, men jeg observerer at det nye reglementet sier dette om tvungen tohåndsskyting:

 

5.1.10.1.2 "Skyting med to hender innebærer at skytter skal bruke begge hender til å holde våpenet med, og at begge hender skal være i fysisk kontakt med våpenet med minimum håndflate og en finger for å få minimum to punkter i hver hånd som er i kontakt med våpenet."

 

Er det noen andre enn meg som synes dette er merkelig, vagt, og umulig å tolke presist?

 

EDIT: ikke tolke, KONTROLLERE presist var det jeg mente, hvordan i huleste skal man som arrangør kunne sjekke at alle har fingerkontakt med begge hender under tohåndsskyting??

Edited by evert
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Erlend Meyer skrev:

Og temmelig håpløst å etterleve. For meg er kun 1 hånd i kontakt med våpenet, 2. hånd ligger utenpå 1. hånd. Å ha kontakt med våpenet blir mildt sagt krøkkete.

 Og ganske umulig å kontrollere..

Skal dommeren nå stå og hevde at:  "nei, lillefingeren din var ikke i minimal kontakt med nedre del av grepet under skyting"??

... eller "det var ikke kontakt mellom venstre hånds pekefinger og underside av avtrekkerbøylen"???

 

Skjønner ikke hvordan de har tenkt at dette skal kunne utføres i praksis.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...