Jump to content

Kulevekt i 30-06


Prexen

Recommended Posts

11 timer siden, Prexen skrev:

 tenkte kanskje de skulle være litt tyngre i 30-06 🙂

Kommer an på typen kule du bruker. Og hva du skal skyte. Eks gammeldagse 150grs SP kuler bør ikkebrukes på elg i .30-06. Men bruker du Barnes, Hornady GMX osv så gjør de like god eller bedre jobb enn eks ei normal 180/200grs kule.

 

Minuset med tunge kuler er ofte mye rekyl. 

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

 

Jeg er rimelig fersk i hjemmelading og skal i vinter lade ammunisjon til riflene mine. Jeg er særdeles godt fornøyd med Norma Nosler 180gr på jakt, og ønsker å fortsette med denne kula når jeg lader selv. I den forbindelse skulle jeg gjerne hatt ei treningskule som går tilnærmet likt. Har dere noen forslag? 

Ammunisjonen skal primært brukes i en Sauer 202 Outback, og til en god gammel Ruger No.1 som fortjener å bli fyrt av en gang iblandt. 

Link to comment
Share on other sites

Mine to rifler i 30-06 har forskjellig bruksområde (og optikk).
Skogsrifla til dagjakt og smygjakt på alt fra rådyr til elg er ladet med 180 grs Woodleigh PP.
Posteringsrifla som stort sett brukes fra tårn eller faste plasser ved innmark, på hjort, rådyr og litt villsvin, er ladet med 165 grs Swift Scirocco.
Kulevalg er basert på erfaring og som sagt, bruksområde.
Til trening funker det meste, men 165 gr Sierra Matchking og 180 grs Hornady SP brukes en god del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...