Jump to content

Fant en eske med 9mm ammunisjon


BenKro

Recommended Posts

Hei!

(Visst dette er feil kategori for dette spørsmålet bare si ifra)

Jeg var på loftet og ryddet for en litt eldre familiemedlem da jeg kom over en kasse med med 51 esker med 9mm ammo (se bilder nedefor) 

Da jeg undersøkte nærmere med ham, fant jeg ut at han hadde fått en full eske med disse fra HV og brukt en god del når han var med i pistolklubben før i tida. 

Nå derimot vil vi gjerne ha det vekk. 

Hva slags regler er det for salg av slikt? 

Hva kan de evt være verdt? 

Takk for svar!

1540129988215-35855712.jpg

15401300248051092055612.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fritt for salg men bare til folk som har våpenkort i det aktuelle kaliber. I.e. offisielt må be en evt. kjøper på finn å vise våpenkortet sitt samt ID.

 

Ikke usannsynlig at dette er 9mm parabellum. Ta ut en patron av eske og ta noen bilder av det?

 

Merk at ammo må oppbevares låst.

Edited by odin1899
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

Du kan lese mer om militær 9-mm-ammo her:   https://www.kammeret.no/topic/31250-militær-ammunisjon/

 

Det står også noe om den her: https://www.nsncenter.com/NSN/1305-25-100-1211

 

Legg merke til at "1211"-ammo ikke skal brukes i gode (?), gamle våpen som Forsvarets Lugere, Waltere og 9 mm Browning.

 

48 minutter siden, BenKro skrev:

 - han hadde fått en full eske med disse fra HV -

 

Akk ja, det var tider! Ikke brukte man omtrent hele forsvarsbudsjettet på "nødvendige investeringer", som ble lagt i opplag, eller som var umoderne før de ble levert, og så var man faktisk litt interessert i at mannskapene kunne skyte - !

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

De to nederste eskene er helt ok i alle 9mm jeg har skutt med. Jeg hadde også mange av de første som ble lagt ut (grå esker). De har så trege hetter at selv i tjenestepistoler (G17 og USP) fikk jeg klikk på nesten 50% av forsøkene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...