Jump to content

Jo

Recommended Posts

Hei! 

Tenkte å prøve meg på heimelading. Har fått på plass ei brukt lee classic cast og hornady precision reloaders kit. Tenkte å klare meg med ei digital kruttvekt og lee sine kruttauser, og kruttdrypper. Blir max 4-500 patroner i året. Ser ulfhednar kruttvektene er oppgitt til 0,02 grain nøyaktighet. Står mellom den og rcbs si 2000 grain vekt. Noken som har erfaring med desse? 

Link to comment
Share on other sites

Ville IKKE basert veiing og kontroll av ladninger vha ei billig kinavekt. Nå kjenner jeg ikke til akkurat den Ulfhednarvekta, så jeg skal ikke uttale meg noe bastant om den ( tilsynelatende samme produkt finnes på ebay til under kr 200) Har prøvd flere lignenede slike, inkl KL-50 vekta de selger på DX, og finner ingen av de brukbare. Uansett valg av vekt ville jeg (i tillegg) anskaffet ei mekanisk balansevekt for kontrollens del. Gjerne også et sett kontrollodd.

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, vavlo skrev:

Uansett valg av vekt ville jeg (i tillegg) anskaffet ei mekanisk balansevekt for kontrollens del.

 

Digitale vekter kan være presise som bare f***, og er sikkert fine å arbeide med, særlig hvis man skal måle små mengder krutt, som ved pistolladning.

 

Men jeg har til nå klart meg med den mekaniske vekta som var med Hornady-settet fra ca. 1980, jeg har også ei Lyman-vekt, som står til pynt. Jeg lader ca. 4 - 5.000 skudd 6,5 årlig, og da veier jeg hver enkelt ladning på denne "steinaldervekta", og sorterer patronene på tidels grain. Vi pensjonister har jo tid nok - ! Og "batteriene" til ei mekanisk vekt, tyngdekrafta, går ikke tomme med det første!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Jegermeistern skrev:

Men jeg har til nå klart meg med den mekaniske vekta som var med Hornady-settet fra ca. 1980, jeg har også ei Lyman-vekt, som står til pynt. Jeg lader ca. 4 - 5.000 skudd 6,5 årlig, og da veier jeg hver enkelt ladning på denne "steinaldervekta", og sorterer patronene på tidels grain.

Kanskje eg skulle prøve å kjøpe ei balansevekt først da, og sjå korleis det går, dersom eg uansett bør ha ei slik for kontroll.

 

Grunnen til at eg ønsker enkelt utstyr, er at eg kjem til å lade relativt små loter, og kjem nok til å bli ulike krutt ute å gå. Regner med kruttmål må reingjerast skikkelig ved kruttbytte. Såg for meg å spare tid på reingjering på denne måten. Mulig eg tar feil..

 

Pensjonist eller ikkje, kan nokon lade 4000 på balansevekt, kan eg heilt sikkert holde ut 400..🙂

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Jo skrev:

 - kjem nok til å bli ulike krutt ute å gå.

 

Husk en av de elementære sikkerhetsreglene: ALDRI mer enn en kruttboks på ladebordet!

 

Kruttmålet rengjør seg sjøl, når man "kakker" litt med det. Og enda en huskeregel: ALDRI noen form for olje/smurning/fett på kruttmålet! Da vil kruttkorn henge seg opp i målesylinderen, og man får ujevne ladevekter. Jeg tømmer alltid kruttmålet for kvelden, jeg innbiller meg at kruttet, som består av "mye rart", kan tære på målesylinderen, hvis det får tid nok.

Link to comment
Share on other sites

Lyman balansevekt til halv pris

https://www.jaktogfriluft.no/lyman-pro-500-scale-4

 

Jeg synes det er fint å ha en balansevekt i bakhånd, selv om det blir mest elektronikk i det daglige.

Lee måleskjeer bruker jeg faktisk mye, mest i kombinasjon med vekt. De er veldig praktiske. Kruttdrypper trenger du ikke, egentlig. Jeg bruker iallefall aldri min, de skjeene er fine til findosering av krutt.

 

Hvis du etterhvert vil få opp dampen litt, er Lee perfect powder measure helt sjokkerende bra kruttmål til helt uslåelig pris. Det er lite styr med kruttmål, egentlig. Men du må øve litt til du får en homogen og repeterbar teknikk.

 

Lykke til med ladingen, dette blir nok bra!

 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Joika skrev:

 

Dette er en knallbra vekt. Vær obs på batterier, den begynner å tulle når spenningen har fallt bittelitt. Jeg holder et halvt øye med hva den viser når veieskipet taes av og at den viser 0 når jeg setter på et tomt skip. Endrer dette seg, inn med ferske batteri og alt ok igjen. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev over her - det finnes masse gode elektroniske vekter, og jeg bruker mange forskjellige slike, både når jeg veier krutt, mat, bagasje, bikkjene eller meg sjøl, eller bobilen.

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Endrer dette seg, inn med ferske batteri -

18 minutter siden, vavlo skrev:

Drifta avgårde nok så umiddelbart, uansett nye batteri.

 

Men det er en viss fordel med balansevekter, desimalvekter, bismere etc.: "Batteriet" har vart i ca. 4 milliarder år, og det er små utsikter til at det skal "utlades" med det første. Det gjør faktisk ikke særlig mye om "spenningen" skulle variere heller, så lenge begge sider på vektstanga blir påvirket likt. En bismer veier helt OK om bord på et skip som stamper og slingrer.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Fikk sjokk da jeg begynte å kontrollveie på elektronisk vekt. Trodde en balansevekt var det mest stabile, men nå har jeg tre elektroniske. Fikk ikke 222 til å gå før jeg fikk låne en el. vekt.

Ja, de elekroniske vektene kan vise feil, men de fleste kommer med lodd for kontroll. 

Mulig det er noe rart med min gamle RCBS balansevekt, men heretter blir det elektronikk så lenge jeg skal lade for presisjon det finnes batterier...

Link to comment
Share on other sites

Et sett med kontrollodd er obligatorisk inventar på ladebenken uansett type vekt (iaf for de av oss med et snev av OCD). Ei mekanisk balansevekt er i utgangspunktet "skuddsikker", men det forutsetter likevel at den er i orden (som det meste annet) om den skal fungere som forutsatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...