Jump to content

Erstatning for Norrøna Forelhogna


Dagl

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en snart utslitt jaktdress i Norrøna Forelhogna. De har en modell som heter Forelhogna nå også, men det er ikke den samme.

 

Denne er kjøpt for kanskje 8-10 år siden, og kom i fargene grønn og bronsje (gulaktig).

Jeg har nå reparert denne gang på gang, og den faller snart sammen..... 

Norrøna produserer ikke disse lenger, og jeg må innse at jeg må ha en erstatning.

 

Jeg ønsker altså en lett dress. En skalldress som er 100% vanntett.

 

Har kikket på litt ulike varianter på nett, både Härkila, Bergans og andre. Men sliter med å få sett de "live" alle sammen...

 

Noen som har noen forslag til erstatter?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker rett, så var vel gamle Forolhogna en Gore-tex paclite dress med litt såkalt lugg på utsida ja.

Den gangen satt jeg litt lenge på gjerdet, så innen jeg bestemte meg for å teste den, var den gått ut (bare ukurante størrelser i butikken). 

Fikk derfor aldri prøvd den, så vet heller ikke hvor god den var, men det var i grunnen noe sånt jeg var på utkikk etter når jaktbuksegarderoben skulle fornyes i år. 

Jeg har en Bergans Pasvik light jakke fra før, som funker greit, tenkte i utgangspunktet å komplettere med samme bukse, men i motsetning til jakka som sitter greit, hadde ikke buksa passform i det hele tatt. Forøvrig var nesten alle dressene/buksene jeg fant med lydsvakt ytterstoff, av gammel Gore-tex 2L konstruksjon med løsthengende for. Mulig det blir stillere av å lages på den måten, men jeg er ikke noen stor tilhenger av den typen skallbekledning, spesielt ikke i bukser. Jeg forstår heller ikke hvorfor membrankvaliteter med stretch er nesten fraværende i jaktklær. Det må være utrolig praktisk både i forhold til lyd, bevegelighet og komfort. 

Selv om sub-optimal bukse ble innkjøpt til inneværende sesong, så følger jeg spent med på hva som kan dukke opp her. 

Hmm.. dette er vel tredje tråden jeg ranter om det snevre utvalget i jaktklær. Skal gi meg nå ;-)

Link to comment
Share on other sites

Gikk fra Norrøna Finnskogen til Dovre og er veldig fornøyd, generelt lite fan av skallbekledning med meshfor og spesielt på våte kalde dager synes jeg "luggen" på Finnskogen ble tung av vann, og føltes kaldere.

Det jeg liker best med Dovre dressen er at den er minimalistisk i forhold til lommer. Jeg går som regel med sekk (eller rumpetaske fra i år), og synes store utenpåliggende lommer kommer veldig i veien.

Dovre er atletisk i snittet, mens Bergans minner mest om Fjellduken i passform for min del. Den har også noen smarte detaljer i forhold til mansjetter som er lengre på oversiden av hånden for å holde fingrene tørre.

 

Kommer vel an på hvor mye du vil bruke, men et alternativ er jo Arcteryx Leaf, helt rå bekledning. 

De har bukser med høyt liv, og derav kortere jakker for at det skal være lettere å gå i terreng. 

Link to comment
Share on other sites

Norrøna Forolhogna var i paclite ja. Den gulbrune fargen var den beste fargen som er laget til jaktbekledning. Synes alt av jaktklær er for mørke, på litt avstand ser man svart ut. I grisevær er det vanskelig å komme utenom klær med membran, og da foretrekker jeg at de har et mykt, børstet materiale på utsiden. Fremdeles ikke lydløst, men mer lydsvakt enn vanlig skalljakker.

 

Forøvrig så er jeg litt forfjamset over at mange jegere bruker sine jaktdresser med membran hele tiden, uansett vær. Senest på søndag med 20 grader, så møtte en jaktkompis opp med en tykk jaktdress med membran. Det ble lagt igjen noen desiliter med svette oppi lia...

 

Om det ikke er krav til lydløshet, så er jeg helt på linje med @msteiro, det må ikke være skallplagg ment for jakt. Finnes mye bra der ute, foretrekker farger i lysgrå eller lysbrun.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for alle svar så langt.

Helt riktig, det er en Gore-Tex paclite dress med litt lugg på utsiden. Dog er den luggen minimalistisk, og ikke i nærheten som på Norrøna Finnskogen.

Jeg bruker dressen på tidlig-jakt både på skog og i fjell. Samt til fisking i guffent sommervær. 

 

Siden jeg jakter en del skogsfugl med dressen, vil jeg ikke direkte ha "hard-shell" dress. Men mener at Forelhogna dressen er lydsvak nok i de fleste tilfeller på skog. Samtidig godt værbestandig, og med god hette. Fravær av for gjør at den ikke blir altfor varm, og med god utlufting kan den tilpasses godt. Selv om man selvsagt blir klam om man går hardt med den. Dog bruker jeg sjelden jakka i finværet. Buksa bruker jeg ofte, da jeg opplever den som veldig behagelig og lett med god lufting. Ofte blir en våt opptil knea når en går i myr uansett. Ofte stapper jeg jakka i sekken, og drar den på ved behov. Da holder den vinden effektivt ute og kommer det regn så holder den tett.

 

Jeg så en test av Bergans Rapias. Alt så meget bra ut, til den siste setningen "kan være litt varm tidlig på høsten".

Det er akkurat da jeg trenger dressen, og om det stemmer så faller den ut. 

Men det er akkurat derfor jeg spør her, om andre har erfaring.

 

Jeg er helt enig i at mange jaktklær er for mørke. Jeg har den grønne varianten av Forelhogna, men kan tenke meg en lysere dress. 

Jeg vil dog gjerne ha den lille "luggen" på utsiden på grunn av støy.

 

Ønsker gjerne en så lett dress som mulig, skall-dress - men gjerne med litt "lugg" på utsiden.

 

Mvh Dagl

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vil ha en ren hardshell-dress, så faller Raipas igjennom på det også.

Forelhogna fantes både i en Paclite-utgave og en solidere utgave. Var vel Gore Tex XCR, om jeg ikke husker feil.

Med dine preferanser, så tror jeg jeg hadde sett på Härlika, men hvilken som er å anbefale akkurat nå, det vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre det er drittvær bruker jeg sjelden skallplagg, da det uansett blir for varmt. Finnskogen Hybrid er trolig den buksen som blir brukt aller mest, helt rå til litt aktiv jakt i skog.

Hvis det er vått i lyngen bruker jeg noen børstede gamasjer (tror det er Dovrefjell). Pluss med gamasjer er at man kan bruke mye lettere og lavere sko, men fortsatt ikke være så utsatt for vann i skoene i myr og ved kryssing av bekker.

 

Harkila synes jeg ofte er ganske kraftige/tykke i stoffet, men de har mye bra detaljer og "kort lugg" hvis man skal kalle det for noe ;) 

Både Stealth (GTX) og Lynx (egen membran) er vanntette og lydløse, så gjelder vel å få prøvd de i butikk.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig Forelhogna kom i to utgaver, jeg har paclite-utgaven. Det er en Forelhogna-dress fra Norrøna nå også, det er vel ikke den du mener som er mer solid (XCR) ?

 

Jeg har Finnskogen Hybrid, og bruker den en del også.

Veldig god dress til sommer og tørt vær tidlig på høsten. Men den passer meg ikke helt, siden jeg er kort i beina. Lårlomma havner nede på kneet - spesielt om det er en mobil der som det er lomme for. Forøvrig synes jeg de vanlige lommene på Finnskogen Hybrid er for grunne.

Men svært ofte blir man våt nederst på beina under jakt. Ønsker også - om det er mulig - en bedre stramming nederst.

Jeg liker nemlig ikke å ha gamasjer i tillegg. Helst god stramming nederst på beina, slik at jeg kan bruke kun bukse.

 

I tillegg har jeg Norrøna Finnskogen til senhøst-jakt.

 

Forelhogna er for de litt mer vindfulle og eventuelt våte dagene. Synes Finnskogen hybrid faller gjennom da, både i vindtetthet og uten hette. 

Nå vet jeg jo at man får ikke alle ønsker oppfylt. Det er faktisk ikke mulig. Og behovene endrer seg iløpet av høsten, og man (ihvertfall jeg) har behov for ulike løsninger. Forelhogna paclite gir rom for å gjøre endringer ved å endre hva man har under, samtidig som den er lett, vann- og vindtett. God hette, gode luftemuligheter. Eneste minuset er at det ikke er skikkelig knapp i linninga, og det kunne vært bedre stramming nederst på beina.

 

Jeg mener Härkila også hadde en dress som hadde "paclite" i navnet en periode. Men den har også kanskje gått ut?

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Dagl skrev:

Det er mulig Forelhogna kom i to utgaver, jeg har paclite-utgaven. Det er en Forelhogna-dress fra Norrøna nå også, det er vel ikke den du mener som er mer solid (XCR) ?

De kom definitivt i to utgaver. Begge kom vel i begge fargene, om jeg husker riktig. Den bronsefargede var helt genial. De har funnet tilbake til noe av de samme i fargene på Kvinnherad. Jeg finner ingen Forelhogna hos Norrøna nå. XCR er en GT-variant som vel ble utrangert for årevis siden. Jeg har en førstegenerasjons Recon i XCR. Det funker fortsatt, og er et skikkelig bomberom. Nåværende Recon er jeg ikke like overbevist om.

 

Härkila har i hvert fall skikkelig stramming ned på de fleste buksemodellen.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, msteiro skrev:

Kommer vel an på hvor mye du vil bruke, men et alternativ er jo Arcteryx Leaf, helt rå bekledning. 

De har bukser med høyt liv, og derav kortere jakker for at det skal være lettere å gå i terreng. 

Bra kvalitet, men plaggene bråker for mye for bevegelig jakt på hjortevilt. (Har Arcteryx bib bukse selv som aldri er med på jakt)

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, msteiro skrev:

 

 

Harkila synes jeg ofte er ganske kraftige/tykke i stoffet, men de har mye bra detaljer og "kort lugg" hvis man skal kalle det for noe ;) 

 

 

 

Jeg har slik Harkila dress med «tykt» stoff og «stutt lugg». Behagelig passform og grei lufting, men blir søkkvåt gjennom buksene, jakka er litt bedre. Holdt ca 2 timer på Sørvestlandet med regnet forrige helg før jeg var gjennombløt. Blir noe annet neste gang......

Link to comment
Share on other sites

Har en slik Nørrøna Forelhogna GT XCR, som jeg må innrømme jeg "sparer" litt på. Bruker, i likhet med flere her ikke vanntette skallplagg uten at det trengs, eller når jeg skal reise og ha med bare en jakke.

Har heller ikke klart å finne noen erstatning for Norrøna Forelhogna konseptet. Synes forresten at Norrøna sin jaktbekledning har fått ett litt for fancy snitt. 

Hvis jeg sammenligner min gamle Finnskogen bukse med dagens modell er det veldig forskjell på snittet. Recon er vel kanskje den med best passform. 

 

Så når det gjelder bukser har jeg gått over til Bergans. Det som er fint med Bergans, er at for noen hundrelapper ekstra, for du skreddersydd benlengden.

Har fått dette gjort og det er definitivt verdt pengene.

 

Hva med Amerikanske merker som Sitka og Bandlands, har de noe i den kategorien? Vanskelig å få prøvd og veldig overpriset her til lands selvfølgelig.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på Swazi Norway eller noen av Sitka Gear sine modeller.
Begge fikk god omtale i en annen tråd her inne.
Min gamle Forelhogna er også av typen med bronsefarge, løst nettingfor og Gore Tex XCR.
Etter mange års bruk holder den ikke tett lenger, og da dette har vært min "regn og sludd" - dress,  er tiden kommet for nyinvestering.
Til fint vær, og når det er kaldt og tørt har jeg andre klær som fungerer bra nok, (bla. Jagdhund Loden og Chevalier), men jeg MÅ også ha noe som holder drittværet ute.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett litt på Sitka jeg også, men som nevnt over så er de ikke lett å få sett på her til lands. Overpriset virker de også.

Men får man sett på, vurdert, bestemt størrelse etc - så går det sikkert å bestille over nett.

 

Jeg visste ikke at man kan få justert beinlengden hos Bergans. Det er jo genialt for min del, som har korte bein og som regel "vaser" rundt med buksene rundt ankelene.....

Takk for tips!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...