Jump to content

Kikkertsikte med forholdsvis lav vekt og høy forstørrelse.


jmosbakk

Recommended Posts

Tanken om nytt kikkertsikte har kommet snikende igjen og jeg trenger hjelp for å finne ut om det er noen alternativer jeg har oversett.

Bruksområde blir småvilt i godt lys. Toppjakt, kråker osv.
Jeg har funnet ut at jeg liker forholdsvis høy forstørrelse og skyter sjeldent småvilt fra ustabile stillinger så føler jeg kan dra nytte av litt mer på topp.

Har liggende Swaro Habicht 3-12x50, Vortex Viper PST II 3-15x44 og Leupold VX-3 2,5-8x36 som forsåvidt er tilgjengelige, men føler de mangler noe alle sammen.


Swaro har selvsagt best kvalitet på glass, men jeg er vel kanskje ikke dritimponert og følelsen sier at: "såpass må det jaggu være", men for all del, noe av det bedre jeg har testet.
12x og såpass bra optisk kvalitet gjør at jeg rekker langt ut med den, men mye vil ha mer. Tårna er helt greie med en enkel nullstilling. Vekta er kurant og ligger på 485g.

Plex-retikkel i FFP er greit nok og MIL-klikk er magisk. 50mm objektiv er ikke nødvendig til mitt bruk så 44mm og nedover vil telle positivt.

 

Vortex er best i praktisk bruk med fenomenale tårn, MIL-MIL, FFP, lys og 15x på topp. Denne blir litt melkehvit på 13-15x så får ikke utnytta den fullt ut pga det. Ooooog den veier 837g med linsebeskyttere.
Den mangler også en del på motlysegenskaper. (noe av det nevnte melkehvite kan også skyldes motlys da dette ble lagt merke til i sommer.)
Skøyt ei skjære på oppunder 200m med denne og savnet litt forstørrelse her også, selv om jeg traff der jeg skulle.

Leupold'n er fantastisk smekker og god optisk, men mangler selvsagt mye forstørrelse på topp. Denne blir nok montert enten på finbørsa i 22WMR eller på elgbørsa.

 

Jeg har sett på Leupold VX-3i 4,5-14x40 CDS, VX-3i 6,5-20x50, Meopta 6-18x50, Z6i 3-18x50, Swaro Z5 3,5-18x44, March 3-24x42, div VX-5, VX-6 og sikkert 1000 til...
Mange gode alternativer, men jeg er forfengelig og liker ikke skyhøye tårn, AO, moa-klikk, SFP og whatever american.

Men..... Jeg er inneforstått med at det må gjøres noen kompromisser.

Må jeg blø 30 lapper for en March for å bli fornøyd eller finnes det gode alternativer med rundt 18x eller mer som jeg har oversett?

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, DoctoRoy skrev:

Jeg syns du skal koste på deg en March - så har du ikke verken kompromisset eller firt på kravene :)

Den har vekt i øvre grense, men den er så nære jeg kommer på alt annet.

Det sitter langt inne, men det blir vel egentlig ikke billigere av å bytte med jevne mellomrom heller.

 

@msteiro En sånn Meopta hadde jeg en stund. Bra optisk og mekanisk, litt tung, men det er vel ikke annet å vente når den er konstruert for militær bruk.

Fast forstørrelse tror jeg vil funke dårlig til mitt bruk. En fast 16-24x gjør at det kan ta litt tid å finne igjen målet, men jeg har aldri prøvd mer enn 6x fast så mulig jeg svartmaler det ubegrunnet.

 

Jeg kunne tenkt meg å sett gjennom en Swaro Z5 før jeg fatter noen beslutning. Noen som vet om de finnes i butikk i Trøndelag, evt. noen som har en som kan gjøre noen sammenligninger?

Kan vel bestille en på nett også for det er vel 14 dagers returrett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt i samme båt som deg på nyåret. På jakt etter en (relativt) liten og lett kikkert med MIL/MIL og høy forstørrelse på topp.

Hadde sett meg ut en Swaro Z5 5-25x52 (selv om den har sfp og moa, vekt og forstørrelse trumfet MIL), og hadde en slik på hånda da det tilfeldigvis dukket opp en March 3-24x42 til en pris som jeg ikke kunne si nei til.

Sistnevnte står nå på "lillebørsa" i 6,5 Grendel og blir nok aldri byttet ut.

 

Nå driver jeg og ser etter en kikkert til en 17HMR, og har for øyeblikket kommet fram til denne Leupolden. Jeg "må" ha parallaksejustering og denne må sitte midt på tuben. Hadde en Baush & Lomb med AO for lenge siden og aldri mer. Det ser ikke ut som det finnes noen 1" sikter med SF, så da får jeg svelge de ekstra grammene 30mm tube medfører.

 

Kan ikke noen bare lage et sikte med minimum 20x forstørrelse på topp(helst mer), SF, 1" rør, MIL/MIL og MIL-retikkel med dot i midten? 

Edited by neon77
Link to comment
Share on other sites

Takker for input.

 

@Torf Jeg hadde sikkert klart meg med den fra Delta, men skulle fått testet den først. Prisen er jo selvsagt tiltalende, men jeg misliker AO ganske sterkt og det hadde egentlig vært enklere å svelge fraværet av parallaksejustering i det hele.

 

@neon77 Både VX-3i og Z5 er veldig aktuelle. En får to Z5 eller 3-4 VX-3i for prisen av en March, men vet ikke om det blir argument nok til å slippe tanken.

Hvordan synes du March klarer seg rent optisk?

Kan du sammenligne med noen av de mer kjente?

Jeg regner med den er litt trang på 24x, men det er ikke annet å vente.

 

Jeg trenger strengt tatt ikke alle egenskapene som Vortex'n har og skal ikke ut på veldig dryge hold så tror jeg klarer meg med den runden med klikk som er tilgjengelig på Z5 med BT.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt problemer med parallaksejustering på objektivet. På korthold/22lr kan det bli mye skruing avhengig av modell. På langhold er det ikke noe problem. 

Sideparallakse er vel mer tvilsomt på rimelige kikkerter sånn rent driftsmessig/mekanisk enn parallaksejustering på tårnet. På Leupold feks bør man ( i hvertfall på VX-III og tidligere Mk4)  skru sidejusteringen til uendelig og tilbake for hver innstilling for å være sikker på at den ikke endret seg under serien/skyting. 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

@jmosbakk Har dessverre ikke sammenlignet den direkte mot noen andre, så har ikke så mye å bidra med der. Mener å huske å ha lest et sted her inne at @M67 har/har hatt samme March'en; han har kanskje noe mer direkte sammenligningsgrunnlag å komme med?

Jeg har ikke brukt min så himla mye, men den er optisk "der oppe". Klar, god kantskarphet, suverene klikk.

Bruken er dagjakt så x42 legger ingen begrensninger for meg. Har heller ikke lys på min og klarer meg fint uten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...