Jump to content

Ikke halvautomatisk salongrifle


Jegerlærling

Recommended Posts

Finnes det salongrifler som ikke er halvautomatisk?  Man kan låne en rifle om man er registrert jeger,men ikke halvaitomatiske riflet. Noen som kan forklare det tekniske her for en novise?

Jeg tror at denda ikke skal ha magasin og at man manuelt må lade skudd for skudd.  Er slike å oppdrive og har jeg rett i min tolkning av forskrift. Vil gjerne teste våpentyper før jeg handler.  Salong vil jeg ha for økonomisk mengdetrening samt eventuelt villminkjakt. Tips,råd og korreksjoner tas i mot med takk. Er forresten links skytter. Noen forhandlere i Østfold dere vil anbefale? 

Link to comment
Share on other sites

Ei boltrifle med magasin i .22LR er det du vil ha. :)

 

Det er dessverre begrensa utvalg av salongrifler i links, også på bruktmarkedet.

CZ 452 fåes i links, dette er fine bruksrifler. Avtrekket er så som så. Men med et Yodave trigger kit, så blir de helt OK.

 

Browning T-bolt fåes også i links. Denne forhandles av Winge våpen som befinner seg i Østfold.

 

Savage har også salongrifler i links.

 

Sikkert flere salongrifler som finnes i links også, men er de tre jeg kommer på i farta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Politidirektoratet forstår forskriften § 85 fjerde ledd om utlån av pistol, revolver og halvautomatisk rifle/-hagle slik:

Pistol og revolver, uten hensyn til type og kaliber, kan utlånes til andre med gyldig våpenkort for pistol og/eller revolver.

Halvautomatisk rifle/-hagle som er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med gyldig våpenkort for våpen (uansett mekanisme) ervervet til jakt.

Halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med gyldig våpenkort for halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt og som er ervervet til øvelses- og konkurranseskyting.

https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/politiets-behandling-av-vapensaker.pdf

 

Så det så..

Snakker de ikke lengre om våpen på jegerkurs? Kun hund og fugl?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg tok kurset var det bittelitt fokus på at Blaser var kjempebra til drivjakt, og at Krieghoff var bra til alt annet. Rifleskytinga utgikk og vi skjøt vel alle ca 15 skudd hver med hagle..

Trådstarter, hvis du ikke vet forskjellen på halvautomatiske og manuelle repetervåpen har kursholderne gjort en dårlig jobb! Kort fortalt vil et halvautomatisk våpen veksle av seg selv (du skyter, kula forlater løpet, tomhylsa flyr ut og en ny patron lades). I et manuelt våpen må du selv ta ladegrep for å få ut tomhylsa, kamre ny patron og spenne opp mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk alle sammen for gode og nyttige svar. Kursledere snakket ikke veldig mye om det tekniske. Men jeg holder muligheten åpen for at jeg kan ha vært forutinntatt og misforstått noe . Uansett ble jeg mye klokere av å lese her. Veldig takknemlig.  Var å så på en modulrifle cz 405 22/17 rim. Er det ett greit våpen til baneskyting og noe småviltjakt? Han anbefalte stokk i PVC,mens kursleder anbefalte ett våpen med mest mulig lik vekt som en 30-06 eller 308. Da var trestokk nærmere i vekt sa forhandleren på g sport. Var bare å tittet på priser. Ett pent brukt liksvåpen hadde vært interessant. 

Link to comment
Share on other sites

kan igjen kime inn å si at CZ er noe du vil ha. gjør litt research på internetten og finn ut hva du vil ha. Personlig ville jeg kjøpt en Ruger 10/22 om jeg skulle hatt salongbørse.

 

Det med vekt høres helt idiotisk ut for min del. Det finns ca. 0 grunn til å ha tre lengre, annet en at det ser fint ut.

Edited by bjoerkeng
Link to comment
Share on other sites

Kolben på en CZ 452/455 veier så og si ingenting uansett om den er i plast eller tre. Det er vel maks 2-300 g forskjell på plast- og trekolbe? Ei vanlig jaktrifle veier 2800-3000 g. Tikka T3x, Mauser M18, Sauer 101 osv er alle rett under 3kg. Det har svært lite å si for treningen skyld at det er et par hundre gram forskjell!

 

Plast er greit for å slippe vedlikehold av treverk, samtidig som det holder seg mye bedre i regn, minusgrader, og ikke blir like herpa om du triller av stolsekken eller tryner ned i blåbærlyngen.

 

Jeg ville anbefalt 455 American, den er det litt mer "heft" i som gjør at det er lettere å skyte stående. Kolben er også mye bedre for bruk med kikkert. Vanlig 455 med åpne sikter og ekstra lang pipe er greiest nettopp når du bruker kun åpne sikter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 18.9.2018 den 17.02, bjoerkeng skrev:

kan igjen kime inn å si at CZ er noe du vil ha. gjør litt research på internetten og finn ut hva du vil ha. Personlig ville jeg kjøpt en Ruger 10/22 om jeg skulle hatt salongbørse.

 

Det med vekt høres helt idiotisk ut for min del. Det finns ca. 0 grunn til å ha tre lengre, annet en at det ser fint ut.

Han mente i relasjon til at det var mye billigere å trene med en 22 enn med en 308 Winchester f.eks. Også for at vekten på salongen var nogenlunde likt som en storviltrifle. Men det var som svar på ett spørsmål om relevansen av å trene med 22 om du skulle på elgjakt f.eks. Han presisterte at det måtte trenes med det våpenet og å selvsagt skyteprøve. Men at all trening var bra og mengdetrening med 22 gjorde  deg ikke til en dårligere jeger. ;)

Link to comment
Share on other sites

Mengde trening med 22 el helt supert. Skyter selv 5-6000 22 skudd i året å sparer en masse sammenlignet med om jeg skulle skutt dem med 6,5x55. Feil en gjør under skyting avslører seg også bedre når man skyter 22. Men kanskje det beste våpnet til mengdetrening er luftgevær der skal en ikke gjøre mye feil før en bommer.

Selv bruker jeg Sauer 200 STD da er 22 og 6,5 riflene helt like.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Jegerlærling skrev:

Han mente i relasjon til at det var mye billigere å trene med en 22 enn med en 308 Winchester f.eks. Også for at vekten på salongen var nogenlunde likt som en storviltrifle. Men det var som svar på ett spørsmål om relevansen av å trene med 22 om du skulle på elgjakt f.eks. Han presisterte at det måtte trenes med det våpenet og å selvsagt skyteprøve. Men at all trening var bra og mengdetrening med 22 gjorde  deg ikke til en dårligere jeger. ;)

vekta på våpenet har ganske lite å si sånn sett, med mindre man snakker pistol. Ei typisk salongrifle vil alltid være nærmere 2kg, og ei elgbørse vil alltid være nærmere 3kg.

 

.22 er som han over sa, supert på mengdetrening i seg selv. ikke bare nødvendigvis kun en ''billig'' måte å trene jaktrifle på generelt

Edited by bjoerkeng
Link to comment
Share on other sites

Jegerlærling: Lykke til med ny hobby!

Et velment råd, er at du skaffer deg erfaring, at du skyter en del. Etter hvert vil du se at treffer bedre, og det hele blir enda mer morro.

Og du blir trygg på våpenet og deg sjøl. Sikkerhet er det viktigste når du bedriver skyting. Litt "tørrtrening" heime i stua hjelper også.

Som uøvd skytter, kan ei god .22lr Bolt-action rifle være et trygt valg. Du tar sjøl ladegrep for hvert skudd, og har således god kontroll på skudd i kammeret.

Cz455 er et smart valg, og kolben passer faktisk godt til lavmontert kikkertsikte.  Starta med forgjengeren sjøl, jeg, Brno mod 2 het de den gang da.

Jeg anbefaler å kjøpe ei slik rimelig rifle, og heller legge så mye cash du kan skrape sammen i et godt kikkertsikte. Tro meg: det vil du ikke angre på..

Det kan være litt utfordrende å finne links utgave, men hør litt med gode leverandører. Finnes på kammeret. Ta en telefon og snakk med dem, de hjelper deg så gjerne.

Og så: Skitt jakt :-) 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...