Jump to content

Hagle skudd til rådyr


starhagle

Recommended Posts

Hvordan hagleskudd bruker folk på rådyr fortiden?  Jeg har en pakke med wigmaster 12-76 i BB, har også noen buck shot bly i 12-76 som er ca 5,5mm. Men lurer på om dette blir noe grovt og dårlig dekning men er veldig usikker. Hagla jeg bruker er en benelli m2 og har choker fra kvart opp til superfull som er godkjent stål. Håper noen har noe bra svar:)

Edited by starhagle
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Cruiser skrev:

Jeg bruker 2-er hagl i både kal 12 og 20. Jakter med bly i 20 og noe annet tungt (ikke stål) i 12. Virker alltid.

 

2 timer siden, Mas-36 skrev:

Den gangen jeg jaktet rådyr med hagle brukte jeg Federal med noe slik jern og tungmetall legering. Hardt og tungt som fy. Var vel noe ammunisjon til gås osv egentlig. Var med 4er hagl.

 

Tenker dere på hagel størrelse i US eller norsk 2 og 4?

Link to comment
Share on other sites

Når vi først snakker om rådyr og hagl, jeg skjøt en stor rådyrbukk for noen år siden (med rifle) som hadde 15 hagl av fornuftig størrelse akkurat innenfor huden i overgang bog/hals. Haglene var ikke fra det årets jaktsesong, da det ikke var tegn til blod/hevelse/utvendige skader, samt at haglene var innkapslet i kroppen på dyret. Moralen er vel å tenke på skyteavstand og at rådyrene er mye mer hardskutte med hagle når vinterpelsen er på plass.

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, starhagle skrev:

Tenker dere på hagel størrelse i US eller norsk 2 og 4?

US nr 4. 3,25mm hagl. Disse patronene var 76mm(magnum) men var ladet med kun 40gram. Men de hadde noe jævlig hastighet 420m/s(oppgitt 450m/s) tror jeg det var. Så rekylen var slem. Men med automathagle som jeg hadde hjalp det på endel ;) Men brukte de også i pumpe og det ga betydelig rekyl.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, FreeSkier skrev:

Det er jo vanlig med litt grovere hagl på rådyr. Noen som har testet grov vs mindre grov ift penetrasjon? La oss si US 2 vs US4. 

Normalt kommer US2 ut i lavere fart, men tyngre prosjektiler. US4 kjappere men lettere. Penetrerer US2 eller US4 best gitt lik ladning? 

 Det lurer jeg også på🤔

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, FreeSkier skrev:

Det er jo vanlig med litt grovere hagl på rådyr. Noen som har testet grov vs mindre grov ift penetrasjon? La oss si US 2 vs US4. 

Normalt kommer US2 ut i lavere fart, men tyngre prosjektiler. US4 kjappere men lettere. Penetrerer US2 eller US4 best gitt lik ladning? 

Hardheten på haglet spiller også inn. Kobber dekket og nikkel hagel går lenger inn en rene blyhagl som deformeres. De jeg brukte var hardere enn stål og tyngre enn bly. Det pluss høy hastighet gjorde de perfekte(i mine øyne) At de kostet 40kr stykket gjorde ikke noe. Det går ikke med så mange skudd på den jakta ;) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest i gamle haglejakt bøker at før de hadde en tullete grense om at Norsk nr 2 var største lovlige størrelse. Ble det brukt mye størrelse A til BB på rådyr. De var vel 5mm(A) og ned til 4mm(BB) Så da norsk 2(3,5mm) ble største lovlig så ble det mer hagl i  patronene, med lik ladning. Men vet ikke om penetrasjonen ble bedre av det?

Link to comment
Share on other sites

Problemet med hagle på rådyr, er vel oftest at folk skyter på for lang avstand! Og det blir skadeskyting. En fjærn bekjent som skjøt mye rådyr (i mange år), mest på smygjakt, men også litt ved postering. Han brukte å skyte 8 - 12 rådyr hvert år, bare med hagle (samt noen med rifle). Nå det normalt var korte hold, benyttet han no.5. , men skøt da aldri på over ca 18 m. Han mente grensen var ca. 20 m., med den haglestørrelsen. Og selv erfrarene, kan bomme noen meter på avstandsbedømmelsen.

 

De få gangene jeg selv har vært på rådyrjakt med hagle, så har jeg benyttet no 3. etter anbefalinger både fra andre bekjente og det som er anbefalt i flere bøker. Med bra resultat.

 

Kan nevne boka "Småviltjakt" utgitt av Norges Jeger og Fiskeriforbund (Landbruksforlaget), i 1982. Boken har også vært brukt i kurssammenheng og selv tittlen kan være litt missvisene, er rådyrjakt medtatt her. Boka anbefaler hagl størrelse fra no. 2 - 4.  Vil også nevne boka "Skyting & Våpen" forelegger A/S Våpenlitteratur og utgitt av Schibsted, i 1983. Redaktør var Erik Bråten. Flere andre av de bidro med innlegg i bladet Våpen og Våpenjournalen, har vært "merarbeidere" i denne boka. Boka omhandler både jakt og skyting. Her anbefales haglstørrelse no 2 og 3.

 

Mange nybegynnere bruker for grov hagl (dårlig dekkning) og skyter på forlangt hold.

 

Editt: Bør kanskje nevne, at haglstørelser er bassert på bruk av blyhagel. Og at det selvfølgelig dreier seg om norske nummere.

Edited by Geco5
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bobby skrev:

 

??

Kanskje kan du utdype litt.

Jeg tenkte rifle ser jeg nå. 165 vs 180 grain kule foran samme krutt så vil dette stemme. 

 

Men, med hagle blir vel ikke dette korrekt. Samme kruttladning og samme mengde (i vekt) kuler vil i praksis gi samme utgangshastighet, uansett om kulene er US2 eller US4... US2 vil da ha bedre penetrasjonsevne grunnet større masse og energi pr. kule. Men færre kuler. 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor så grovt?

US 3 bly eller US 4 wingmaster (går ut fra det er heavyshot-ish du tenker på, men du skriver wigmaster som vel er firmaet som leverer tupeer til Trump) er mer enn grovt nok til rådyr.

 

Eneste du oppnår med grovere hagl er dårligere dekning, så besnærende nok reduserer du maks skuddavstand istedet for å øke den (som jeg mistenker er hensikten din). 

Edited by neon77
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, starhagle skrev:

Tror det blir rottweiler semimagnum eller magnum us 2 og remington wigmaster bb som andre skudd

Ikke kjøp magnum eller semimagnum. Kjøp helt ordinære 12/70 patroner. De gir bedre skuddbilde som regel og høyere utgangshastighet. (går utifra at det er snakk om kaliber 12)

 

Selv i kaliber 20 er det ikke nødvendig med magnumpatroner for å jakte rådyr. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...