Jump to content

Er rust reklamasjon?


Fisk42

Recommended Posts

Hei

Jeg og samboeren min kjøpte hver sin sauer 100 for ca et år siden. Etter noen turer på skytebanen og en kveld i skogen begynte børsa min å ruste. Synnes dette var rart siden jeg går over rifla med olje og pusser etter hver gang den har blitt brukt. kontaktet forhandleren og spurte om dette var reklamasjon. Fikk beskjed at det ikke var det men skulle få en fin pris på blånering viss jeg sendte den inn så det gjorde eg. Nå begynner den igjen blir brun prikkete litt over hele låsekassen. Dette blir 2gang på et år. Samboeren min si er det ingenting å si på. Er dette en reklamasjon? Eller må man reine med litt rust?

Link to comment
Share on other sites

Ja begge våpnene står i våpenskapet på fliser med litt varme i gulvet. Pleier og gå over begge våpnene med vanlig våpenolje, tetragun eller lignende. Vet att dette selvfølgelig ikke er noe dyr rifle men synns dette virker temmelig rart

Link to comment
Share on other sites

CLP skal beskytte mot rust i månedsvis under slike forhold. Enten er blåneringsjobben totalt mislykket eller så er det noe alvorlig galt med stålkvaliteten i låsekassen din. Du ser ikke rust andre steder enn på låsekassen? 

 

Jeg går ut i fra at skapet ikke står i en fuktig kjeller.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er kun rust på låsekassen og bakenden av sluttstykket, ser ingenting på løpet. Virker som ruste bobler opp di samme plassene som sist. Nei skapet står inne i huset romtemperert på fliser med litt gulv varme. Står et par andre rifler og ei hagle i samme skapet og er ingenting på disse. 

Link to comment
Share on other sites

 

Hadde det vært miljøet så skulle du sett noe på løp også. Oljen er jo grei den (Tetragun altså). Kan ikke se at dette er noe annet enn blånering/oveflate problemer, men det virker rart i og med at det er tørt og varmt. Det er ikke ei badstu eller en dusj i nærheten altså?

 

De gangene jeg har fått rust så er det kun når jeg har skippet å tørke av våpen etter å ha vært ute i regn, ellers så har det gått greit både med billige og dyre våpen uten at jeg er helt anal mtp å smøre de inn.

 

Bruk enda mere olje. Sauser du inn våpnene så skal det da ikke ruste.

Link to comment
Share on other sites

Når de andre våpnene ikke ruster så er det nærliggende å tro at det er rustbeskyttelsen som beskytter dårligere på dette våpenet.

Burde absolutt vært en reklamasjon, men etter å ha sett hvordan det gikk med de som har samme problem med andre billigrifler sin blånering så kommer en dessverre ikke så langt :-)
Løsning? kanskje å olje godt under årets jakt, og demontere, glassblåsing og på med industrimaling etter endt sesong :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er ett forholdsvis nytt våpen så syns jeg absolutt du bør legge litt press på forhandler, ogmelde inn til Forbrukerrådet. Evt kjøre sivil sak. Høres jo meget rart ut at det skjer. Sauer er jo veldig til å markedsføre seg selv med store ord 

Link to comment
Share on other sites

Hei

har selv en sauer 100, har brukt den i regnvær og masse revejakt i vinter og kommet hjem med rifle som var 10 minus med kraftig kondensering når den kom inn i varmen

aldri smurt inn låsekasse i olje og den er like fin idag, uten rust

Edited by KKJ80
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, fikk litt panikk når jeg skulle ta ut våpenet fra skapet etter ca 1mnd tid etter sist gang. Det var rust på låskassa og litt på løp, pusser og oljer våpenet etter hver gang jeg er ute. Vil si det er ganske nytt siden jeg kjøpe det for 2mnd siden og brukt kanskje 5ganger på bane og 5 i skogen. Har skapet i kjelleren hvor det ikke er fuktig og er helt normal temp. Noen som vet om dette er en reklamasjons sak? Eller hva mener dere jeg bør gjøre? Setter også tips på hvordan dere pusser og oljer etter bruk. Har lest et innlegg her inne om en fyr til som har hatt samme problemet. Legger ved noen bilder så dere får sett, dette kan umulig være riktig?! 

Mvh. En litt stresset jafurus

57C02754-536F-4092-8479-359540A83760.jpeg

35B6F7C9-647E-4CEC-B9B1-7D9C193A7C44.jpeg

33FD6482-301F-4121-8734-BF2293B84DDA.jpeg

92B18811-8183-44AD-B428-B59D16176AFA.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått et lite inntrykk av st sauer rifler til en så dyr penge ikke holder mål, har hørt om fler som har hat dette problemet på sauer  rifler. Men det må jo være en reklamasjonssak og det burde det jo være. Har ei gammal BRNO og en Remington og dem har det aldri vært rust på. Veit ikke om stålet er dårligere eller det skjer noe i produksjonen men uansett sånhadde jeg reklamert på dette.

Link to comment
Share on other sites

Bør vel være en reklamasjonssak, hvis våpenet er satt inn med olje før det er satt inn, og det ikke er fukt der. Du kan jo måle fuktigheten i kjelleren for sikkerhetsskyld, evt kun for å dokumentere at det ikke er fukt der. Men ville uansett kontaktet butikk eller importør.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig. Ville nesten foreslått å måle fuktighet der våpenskapet står slik @eivkie også anbefaler.
Jeg har en Sauer 100 XT jeg også. Kjøpte den hos Jakt & Friluft med en gang den kom. Ble usikker nå på om det er 2 eller 3 år siden.

Jeg ser super-fornøyd med rifla, og selv om jeg har andre (og dyrere) rifler i skapet, så har dette blitt min go-to rifle. Den jeg bare tar med meg ut uansett vær og vind.
Min har hatt så ufattelige mange timer i regn, snø og annet dårlig vær at du nesten ikke vil tro det. Og jeg er mer glad i å jakte og skyte enn å pusse :-)
Prøver selvfølgelig å tørke over rifla før jeg går inn, men må innrømme at det ikke alltid blir gjort. Den har noen ganger stått i flere dager før jeg tørker over den. Olje den inn utvendig har jeg aldri gjort. Tørker bare over, og har 2 dråper olje på bolten. That's it.
Har ikke sett snev av rust på min.
Så her må det enten være noe spesielt galt med din rifle eller så er det noe knyttet til hvordan den oppbevares.

Link to comment
Share on other sites

@Bartemannen synes det er rart, men andre har opplevd akkurat det samme. Ujevn kvalitet noen ruster og andre ikke... men hvordan setter dere inn rifla etter bruk i regn? Før jeg satt den inn la jeg bare bolten inn i skapet og tørka over rifla og lot den tørke litt. Hva slags olje bruker dere? Skal vel uansett ikke ruste slik det har gjort som vist på bilene etter 2mnd! 😱

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Bartemannen skrev:

Så her må det enten være noe spesielt galt med din rifle eller -

 

 

Ut fra bildene ser det jo ut til at låskassa nesten ikke er brunert/overflatebehandlet i det hele tatt, i forhold til pipa. En av mine STR 200 har så tykt lag "parkerisering" (eller hva det nå er den har vært utsatt for) at svalehalesporet for siktene er nesten gjenfylt. Det er vanskelig å få diopteret helt fram, kikkertmontasjen entrer så vidt helt bak. Den kassa vil neppe ruste, sjøl om man pøser saltlake på den.

 

Denne kassa må være en helt klar reklamasjonssak. Hvorvidt selger gir deg ny kasse, eller gir kassa en skikkelig brunering, må dere bli enige om. Du har krav på byttevåpen, mens feilen blir utbedret/ny kasse levert.

 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, jafurus skrev:

@Bartemannen synes det er rart, men andre har opplevd akkurat det samme. Ujevn kvalitet noen ruster og andre ikke... men hvordan setter dere inn rifla etter bruk i regn? Før jeg satt den inn la jeg bare bolten inn i skapet og tørka over rifla og lot den tørke litt. Hva slags olje bruker dere? Skal vel uansett ikke ruste slik det har gjort som vist på bilene etter 2mnd! 😱

 Hvis jeg skal bruke den dagen efter:

 

Tørker av alt utvendig og tørrpusser løp. Lar den stå 5 min. Kjører en lapp med super 1 olje og tørpusser. Utvendig bruker jeg noe teflon spray fra tetragun. Smører bolten med noe lube. 

 

Hvis jeg setter den bort for å la den stå en stund bruker jeg mantelfjerner, og en lap med olje, tørrpusser og en ny lapp med olje, som jeg ikke pusser ut.  Evt også en runde med bronsebørste ( en gang i året ca)

Link to comment
Share on other sites

Rifla gjorde jobben i dag igjen. Lang jaktdag på elg i skikkelig høstvær. Vind og regn hele dagen.

 

Hevet rett i bagasjerommet før kompe-middag med jaktlaget.

 

1 times kjøretur hjem.

 

Dusj, TV og snacks.

 

Nå tror jeg kanskje jeg tar den ut å tørker over den. En boresnake gjennom løpet og to dråper olje på bolten.

Som vanlig.

 

Aldri rust på min Sauer 100 😎

 

BE59E0E7-A051-4B16-B7F3-049BC6C28CD1.jpeg

212A75F7-CC53-4993-9FEA-C1D018C0E261.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@jafurus og @Fisk42 sine tråder om rust på Sauer 100 er slått sammen. 

Svarene i de to trådene overlapper ikke i tid, bortsett fra @starhagle sitt spørsmål om status til @Fisk42

For videre svar i tråden, vær obs på at det er to trådstartere, slik at evt. spørsmål / innlegg som er saksspesifikk blir adressert tydelig. 

 

mvh.

psAico - moderator

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er det på tide med en tilbake melding, sendte mail til bedriften jeg kjøpte børsa av, de sa det bare var å sende den tilbake så skulle de sende den tilbake. men jeg fikk aldri sendt den avgårde grunnet at jeg måtte bruke børsa på jakt hver helg. umulig og si om jeg hadde fått ny eller hva som hadde skjedd. men virket som om det ikke var normalt.  tok derfor saken i egne hender og bare pusset bort rust og oljet godt. Håper ikke det kommer igjen. Tror nok den neste børsa blir en blaser ja...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg kjøpte en Sauer 100 i 2017. Etter kort tids bruk var den full av rust både på låsekasse og løp.

Etter jakten i 2018 leverte jeg den inn på XXL butikken den var kjøpt som en reklamasjon.

Rifla har fått samme behandling som andre våpen jeg tidligere har hatt og som ikke har rustet.

Rifla er ikke pusset og oljet daglig men med jevne mellomrom.

I dag fikk jeg telefon fra leverandøren som hevder dette ikke er en reklamasjonssak.

Rifla ser ut som om den har vært lagret i sjøvann.

Dette blir nok min siste Sauer. Skremmende dårlig kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...