Jump to content

Nosler E-tip+CFE223=ikke pokker


morpho79

Recommended Posts

Har en Sako 85 med 515mm løp. Lang historie kort, har prøvd e-tip og cfe med COAL 69,5-70-70,5-71-71,5-72-73 og 74mm, og 49.5-50-50,5 og 51grain krutt i alle lengdene. Måler maks lengde til 76mm.

 

Ingen av disse ladningene går godt. Beste samling er rundt 60mm, og jo mindre friflukt etter 71mm, jo verre.

 

Her er jo mange varianter jeg ikke har prøvd ennå, men kan man virkelig oppleve dramatiske bedringer med f.eks en endring på +/- 0.2mm lengde og/eller 0.2 grain krutt? Eller er det på tide å skrote hele e-tip og hastebestille en eske tsx?

Link to comment
Share on other sites

På 18.8.2018 den 8.33, Fredrik k skrev:

Hvor tung kule bruker du? Og hvilken hastighet får du?

 

150 grain. Ikke kronografert, men burde ligge oppunder 900ms.

 

Bør kanskje legge til at fabrikkrullet federal trophy copper 150 grain går meget godt i samme børse, bedre enn jeg er istand til å skyte. Samme kan altså ikke sies om etterligningen jeg ruller selv 😀

Link to comment
Share on other sites

Løpet ditt, den kula og det kruttet er nok ikke kompatible. Bytt en av delene(helt da kule eller krutt :P ) Så skal du se presisjonen kommer ;) Noen ganger så matcher bare ikke de tre tingene. Hadde det slik i en .30-06 engang. Var bestemt på at kula skulle jeg ha, og løpet var godt så byttet krutt. Plutselig gikk det fra beste samling rundt 40mm til beste samling under 20mm ;) 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, morpho79 skrev:

 

150 grain. Ikke kronografert, men burde ligge oppunder 900ms.

 

Bør kanskje legge til at fabrikkrullet federal trophy copper 150 grain går meget godt i samme børse, bedre enn jeg er istand til å skyte. Samme kan altså ikke sies om etterligningen jeg ruller selv 😀

Ok. Med 150gr TTSX og cfe 223 måtte jeg ned i 48gr får å få presisjon i min børse, ligger på 895ms.  Prøvde flere stiger fra 49 -51gr med forskjellig settedybde før jeg gikk ned til 48 å da satte den 3 skudd på klistrelappen👍🏻 

Edited by Fredrik k
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering:

- lapua hylser

- cfe 223

- federal 205

- nosler e-tip 150gr

 

48 gram krutt og COAL 71mm var så dårlig at jeg ble skeptisk, ca 70mm. MEN: 48 gram krutt og COAL 74.5mm, ca 1.5mm friflukt resulterte i fullt brukbar samling, tre skudd på noenogtyve mm. Bare et halvt grain krutt åpnet samlingen til nesten 40mm, så jeg skal teste litt mer rundt 48grain/74,5mm. 

15352724517312813082411803071994.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Måtte en tur ned i ladebua  og der står det skrevet i den grønne bok:

lapua hylse 2 g skutt

Cci br2 hette

Col 72,88

50,9 grs cfe233

150 e-tip

886ms

15 mm samling. Tre skudd. 

Skutt i howa 308w 43cm løp

Dette har vært elgammoen min siden 2014. Sideskudd gir alltid gjennemskyting. Kun funnet 2 eller 3 kuler i voksne dyr skutt på skrå. Perfekt sopp, 95-100 % restvekt. Elgen har ikke klaget 

Mener jeg startet på Col 72,88 (73 er maks i magasinet) og startet ladestigen på 47 grs

 

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg endelig fått 150 gr TTSX til å gå godt med CFE223. Trikset var å sette friflukten til under en mm. Patronlengde er nå 73,4mm ladet med 50.5 gr gir 888ms i en Sauer 202 med 51cm pipe @10C.

Er bare CFR223 som gir skikkelig blåst med PRS titan Hunting rekylbrems :-D

 

Har også trua på at å flare hylsene er lurt fordi det gir en jevn og fin kulehold. Kjenner når jeg presser inn kula at rillene ikke lugger i hylsekanten og alle har samme motstand.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hm, flaring er ingen dum tanke, mener at jeg kjenner lugging ved setting av kuler og har tenkt at det kanskje kan lage riper i kula. Bruker Lee Collet die og engangsskutte hylser på jaktammo.

Forøvrig så er E-tip 150 grains med 44grain N150 col71 det jeg har strålende god presisjon med.

Min 308 er en Remington Seven og følgelig begrenset til magasinets lengde.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, vavlo skrev:

Ville tro evt riper den får ved isetting vil være neglisjerbare ift de «ripene» den får på tur ut løpet. Om kula har tendens til å skaves har jeg brukt å ta  en runde med avgraderen.

Nå er ikke jeg opptatt av å lage riper i kula men mener å få ujevn hold i kula. Nesten så man kjenner at noen av rillene bare blir høvlet ned uten at hyla utvider og gir god press. Jeg lager en bitte liten flare, akkurat nok til at kula ikke høgger tak i hylseåpningen. Avgraderen min klarer ikke å oppnå det samme.

Link to comment
Share on other sites

Ja der er vi enig, det jeg erfarer er at presspasningen blir bedre med flaring. Om det er fordi noen riller har annen diameter enn andre eller at kula ikke presser rett nok inn er jeg usikker på. Har ikke brukt desto mer tid på akkurat det annet enn å teste hva som gir resultat. Bruker en über billig Lee kuleisetter die for 308'n, kan selvfølgelig hende resultatet hadde vært annerledes om jeg kjøper en "skikkelig" die også for 308.

Link to comment
Share on other sites

«Flaring» av hylsehalsen er standard prosedyre ved ladning av blykuler (som jeg gjør mye). Min erfaring er at presisjonen blir litt bedre når jeg lar traktformen være på .308 og .30-06- hylser, mens .223 fungerer bedre med en ørliten krymp. Foruten at man unngår å skrape opp kulene (usikker på betydningen med mantlede kuler), er det lettere å få konsentriske patroner. Og i teorien vil den lille trakten bidra til å sentrere patronen i kammeret. 

Jeg bruker «flaring-die» til blykuler fordi jeg må. Til mantlede kuler (der jeg har testet) har ikke jeg fått noen gevinst av det. Men at det finnes omstendigheter hvor det kan gi fordeler- helt klart. Særlig ved kombinasjonen høy halstensjon + flatbase, antagelig. 

Interessant å lese, @smaug! Ble det løsningen med de lapuakulene til grendelen?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Lenge siden sist, kanskje et år? Cfe223+e-tip produserer fortsatt ikke bedre samlinger enn 25mm, men det er jo godt nok forsåvidt. Det ryker og soter en del av det kruttet, og når jeg får 14mm 3skuddsamling på første forsøk med 47grn n550 og 167grn scenar, så er det jo ikke så morsomt lengre, men det er jo det evige håpet om å nærme seg 900ms med en homogen kule da...skal prøve å lirke kula litt lengre ut, men 48.5grn cfe223, 150grn etip med col 74.5mm er det beste til nå. Men ikke så godt som scenar og n550...:p

Link to comment
Share on other sites

48,5grn er en veldig lat CFE ladning men hvis ikke børsa takler mer, er nok ikke CFE223 noe å bruke tiden på. Jeg har prøvd den i noen våpen nå og i min 308 S&L pipe går den ikke godt. Prøvde litt diverse men endte med VV N150 til slutt. Kjedelig men funker. I original Sauer Jaktmatch pipe gikk den mye bedre og fikk litt trua og jaktet et år med 50,5 grn med suksess. Så fant jeg ut at den Sauerpipa hadde mye rustskader i kammeret så den ble kassert og nå har jeg kjøpt en ny 308(eller 7,62x51 NATO hvis vi skal være nøye) Sauer STR pipe som går strålende med CFE223. Ladningen er friske men hylsene er fine, farten er god og presisjonen er match verdig. 3,5 mrad til 500m og 2,1 mrad til 400 er verifisert. 0,14 mrad samling på 500m er jeg superfornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke på grunn av trykktegn jeg lader så slapt; det er der jeg har best presisjon så langt, og da føler jeg at jeg har prøvd mye rart 😃 ser tilogmed jeg har skrevet feil, ladningen er 48grn cfe223; 1 grn under minimum i hodgdon ladetabell. Men skal prøve noen stiger med mer krutt og samme patronlengde. Utrolig hvor mye en millimeter her og et grain der har å si...virker det som 😛 hvis ikke det funker blir det n550!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen, 

Sitter i ladebua, har gått i ett siden sist, så har ikke tenkt mer på saken før nå; skal klaske ihop de 30 obligatoriske og så begynner moroa tenker jeg...

 

@Ruger #1 MÅ ikke ha etip, men den er enklest å få tak i for meg. Dessuten trodde jeg det var den som satt i Federal Trophy Copper,som går meget bra i min børse, men nå er jeg sannelig ikke sikker lenger.

 

@smaug jeg har etter beste evne kommet frem til at lengste patronlengde i min sako85 er 76mm, men magasinet begrenser herligheten til 75mm. Blir forhåpentligvis testing på onsdag og torsdag, så da får vi se!

Link to comment
Share on other sites

Er denne Sakoen skutt mye med? Det er ikke noe selvfølge at kula må stå nær bommene. Jeg prioriterer nesten alltid god kulehold før noe bestemt patronlengde og så får evt eksperimentering med mindre kulehold komme i etterkant hvis jeg ikke kommer helt i mål. 

Link to comment
Share on other sites

Den har gått et sted rundt 1000 skudd, alle skutt av meg. Løpet ser mye bedre ut innvendig enn det meste jeg har sett, og jeg selger litt våpen på jobb, men noen børsemaker er jeg langtifra. Sluttstykkegangen er også etter min mening top notch. Sako kunne gjort en mye bedre jobb med plastikkstokken, men det er nå så. Jeg tror ikke det er noe galt med våpenet, det er nok heller lader og skytter som skal henges 😃

Link to comment
Share on other sites

Har erfart at å forsøke å duplisere fabrikkammo ikke nødvendigvis gir ønskede  (like bra eller bedre) presisjon. Ammofabrikantene har muligens andre krutt å boltre seg med enn oss dødelige. Hvor mye tid og ressurser er det verd å bruke på å piske en kule/krutt kombo som rifla ikke ser ut til å like? Om en har ladet stigen med forskjellige settedybder, og det fremdeles ikke vil seg?

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, vavlo. Idag viste det seg imidlertid at 50grain cfe223 og col 74.4mm fungerer tilfredsstillende. 50.5 grain ikke like bra, men fortsatt godt nok. Ved col 74.8mm var både 50 og 50.5 grain absolutt godkjent, vanskelig å måle på de moderne skivene, men alle kryssene hang i hop. Det får være bra, og nå var det ingen røyk og lite soting, så da er jeg happy.

 Konklusjonen min er at det har vært patronlengden som har vært avgjørende her i større grad enn kruttmengden. Nå er jeg jo fortsatt fersk i ladefaget, og skyter mye mindre enn jeg burde, men det er underlig stor forskjell på 0.5 mm patronlengde.

 

Nå gjenstår bare kronografering, men jeg blir å bruke norma hylser, federal hetter, og 50 eller 50.5 grain cfe223 bak 150 grain e-tip, COL 74.8mm.

 

Phew!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...