Jump to content

Churchill 512 gold s/s 12/76 ERFARINGER?


Mirakelblomst

Recommended Posts

Hei,

er ny på forumet, og har forsøkt å finne litt info og erfaringer om Churchill s/s, uten hell. 

Så på en lite brukt en i går hos forhandler, som passet perfekt, men jeg fikk ikke kjøpe den for den klikker innimellom; sender av gårde kun 24 av 25 skudd.

Han solgte 3 slike hagler i fjor og én av disse er altså denne, som skal tilbake til produsent for rep.

Jeg skal se på et par s/s til, blant annet denne: https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=123&prodid=5187&isUrlRewritten=true&mobil=ja men tenkte å høre her, om noen har førstehåndserfaring med Churchill hagla?

Jeg ønsker ingen diskusjon for/imot s/s, men tar gjerne i mot tips om andre s/s til ei jente på 170cm. Budsjett ca 8-10 000,- Skal hovedsakelig brukes til jakt på bakkeplan. Bor i Moss, men kan fint kjøre en time eller to.

 

:)

Edited by Mirakelblomst
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hovdeknuten skrev:

Er sikker på at du kjøper deg langt mindre problemer og økt eierglede ved å kjøpe en brukt Merkel eller hva som helst annet enn den der.

 

https://m.lauritz.com/da/auktion/aya-goldpoint-kal-1270-boxls-ejektor/i5062572

 

Takk for innspill! Men vil gjerne handle og få den ferdig tilpasset på ett sted :-)

Link to comment
Share on other sites

Sant det, men ville heller tatt sjansen på en Merkel enn å "se med fingrende" på noe halvfabrikat.

Har selv tatt sjanse på å kjøpe brukt usett, men tenker at enten får jeg den tilpasset eller så selger jeg den videre.

Kjøpte siste hagle til 40% av nypris, som ny, og passet helt perfekt :D 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo greit med garanti, men garanti hjelper lite om du sitter der uten hagla i jakta og haren løper i ring rundt hytta....Om OU hagler stiger i pris og daler i kvalitet er en ting... men akkurat den tendensen er enda mer merkbar når det gjelder SS, så jeg er litt skeptisk til den, men jeg har jo ingen erfaring med hverken modell eller firma:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville definitivt tatt turen innom Jaktdepotet. Opplevd hyggelige folk med god kunnskap og fin service hver gang jeg har vært innom. De Classic-haglene jeg har sett på, har virket som god kvalitet i forhold til pris. 

Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, BigT skrev:

Jeg ville definitivt tatt turen innom Jaktdepotet. Opplevd hyggelige folk med god kunnskap og fin service hver gang jeg har vært innom. De Classic-haglene jeg har sett på, har virket som god kvalitet i forhold til pris. 

Takk for innspill! Skal dit i morgen👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyr nye o/u og s/s mellom 0 og 10 000 som pesten (Uavhengig av merke). Jeg har en del bekjente som har kjøpt slike hagler de 10 siste åren, og det er mye tull. Klikk og annet faenskap.

På bruktmarkedet finner man veldig mye bra, spesielt om du greier å løsrive deg fra s/s.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo vanskelig å argumentere for at en Sauer mod 8 er feil https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=115204105 , det ene er vel at den ikke kan skyte stålhagl. Det tror jeg Brnoen kan. Men jeg er ikke skråsikker.

S-S hagler må igrunnen være nokså kostbare før de er bedre enn mye en kan finne på Finn til under 10k. Alle hagler må igrunnen det. Markedet flommer over av det jeg nesten vil kalle "skrammel", og folk kjøper det. 
Ny sideligger ;) https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=112406665

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, M67 skrev:

Det er jo vanskelig å argumentere for at en Sauer mod 8 er feil https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=115204105 , det ene er vel at den ikke kan skyte stålhagl. Det tror jeg Brnoen kan. Men jeg er ikke skråsikker.

S-S hagler må igrunnen være nokså kostbare før de er bedre enn mye en kan finne på Finn til under 10k. Alle hagler må igrunnen det. Markedet flommer over av det jeg nesten vil kalle "skrammel", og folk kjøper det. 
Ny sideligger ;) https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=112406665

 

K

Hadde jeg hatt 47000 til hagle så😁 Er ikke fremmed for å kjøpe brukt. Men må kunne skyte stål. Foretrekker pistolgrep. Skal ta kontakt med butikken på Jessheim 😊 Takk igjen 😊 

Link to comment
Share on other sites

Det er igrunnen sant med bly. Hagler må kunne skyte stål, bly kan bli forbudt når som helst. Ingen grunn til å diskutere hvorfor i denne tråden i allefall, men det er "fact of life" - det jobbes hardt for forbud, tror ikke man er like entusiastiske på andre siden, og det er bare et par politikere som trenger å byttes ut eller skifte mening, så blir det forbudt på 123.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blyforbudet kommer garantert tilbake. Men der er ikke stålpåbud..

Jeg skyter stål lerduepatroner i alle mine 3 hagler uten å være bekymret; trangborringene er åpnet til 1/4 og halv.  Til jakt der bly er forbudt er det et greit utvalg i alternativer utover stål.

Skulle de bli skranglete og kasserbare etter x antall tusen skudd er det sånn at verditapet per skudd har vært mindre en på feks vaskemaskina per vask, bare å skrote og kjøpe seg en ny.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stålpåbud blir det definitivt aldri. Og om det er jakt så finnes det nok av alternativer som man kan skyte med om bly blir forbudt igjen. Spørsmålet er vel heller om hvor mye man vil ofre balanse - skyteegenskaper samt kvalitet-for å kunne skyte stål?

 

Tilsynelatende mange som gladelig ofrer nettopp det:)

 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...