Tikka T3 6,5 x55 Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Noen som veit kor stor ein glugghytte bør være for at to persjoner og gevær pluss litt dill må være ? Litt fint å vite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeg shauer med dachs Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 jeg har lagt to europaller ved siden av hverandre, og slått opp plater rundt.. her er det plass til to, men det er ikke mer enn akkurat. Det fører også til den ene må sitte litt i utkanten av gluggåpningen, og får dermed litt redusert skuddfelt. Så bør nok væra litt større enn det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl-gustav12 Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Den bør bygges stor nok, jeg angrer på at jeg ikke bygde litt større slik at man kunne fått inn en seng Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikka T3 6,5 x55 Posted November 23, 2008 Author Share Posted November 23, 2008 skal snart begynne å snikre, å det er litt kjett å bygge for lite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeg shauer med dachs Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Hvor ske du lage glugga a?? I et skur/låve, eller utafor på jorde?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikka T3 6,5 x55 Posted November 23, 2008 Author Share Posted November 23, 2008 inne på ein låve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeg shauer med dachs Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 ok.. Da får du jo sean litt hvor stor plass du har til disposisjon, men har merka det sjøl at hadde vært en fordel med bedre plass. Så du får bygge så stort du føler du trenger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shooter 2 Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Lag den ikke større enn at den er lett og varme opp ,hvis du bor i kaldere strøk av landet syns nå jeg det er behov for oppvarming for og ha det litt behagelig ,da sitter man lengre og Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansen deluxe Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Flyttet til småviltjakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucifer Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Jeg er akkurat ferdig med min reveglugge, inne i en låve. Den lagde jeg ca 1x1,7m innvendig. Da er det akkurat så to personer får plass bak hverandre. Fordelen med så liten glugge er jo at det tar 30 sekunder å varme opp til t-shortetemperatur Med 15cm glava og 2000w vifteovn Jeg satte inn et vindu i tillegg til selve skyteskåret, tror det blir trivelig å sitte å se utover jordene og stjernehimmelen i stedet for bare inn i et lite hull i veggen.. Koblet opp lyset i stad. En gammel tusenmeter til et batteri, vedlikeholdslader på der igjen, og et skumringsrelè før laderen. Det funka som bare juling! selv med bare 65w pære lyste den over 200 meter nedover jordet. Kan trygt anbefales! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjortefant Posted December 12, 2008 Share Posted December 12, 2008 Ville laget den så stor at du kan sitte med litt plass rundt dere, og kanskje et lite bord til å sette diverse på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikka T3 6,5 x55 Posted December 12, 2008 Author Share Posted December 12, 2008 (edited) Løyle du hjortefant Edited December 12, 2008 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gordon Posted December 12, 2008 Share Posted December 12, 2008 Ville ivertfall ikke bygd mindre enn 2x3m innvendig. har byggd 4 hytter på campingvogn understell. inngang på mitten. seng i den enne siden og to stoler og skyteglugg i den andre siden. Kjekt med seng. så behøver man ikke å reise hjem om natta + at ofte sitter det noe man kan skyte på når man våkner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
probe Posted January 2, 2009 Share Posted January 2, 2009 Jeg skal begynne å snekre ei glugge iløpet av de neste dagene Skal bygge den i kanten av et jordet, så tenkte jeg å prøve det med å sette to europaller vedsiden av hverandre og bygge vegger rundt. Er dette noe bra løsning sånn på vinters tid ? Tenkte mest på hvor kaldt det kan bli osv... Går vell ann å legge isopor i gulvet og isolere veggene og varme opp med med en vifteovn, har jo tillgang på strøm så. Har du isolert din glugge "jeg shauer med dachs" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amstaff Posted January 2, 2009 Share Posted January 2, 2009 Trenger vel ikke noe særlig isolasjon om du har en liten vifteovn for å varme opp 2 kvadratmeter. Blir fort nok varmt inni der da. Derimot kan det ha noe for seg mtp lyd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgensen Posted January 2, 2009 Share Posted January 2, 2009 når det gjelder seng i glugghytta er jeg litt uenig. for meg har synes jeg en skikkelig god stol er bedre. er mange ganger som jeg har sovnet eller gått inn for å sove, våknet opp og der står reven på åtet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T.Berg Posted January 2, 2009 Share Posted January 2, 2009 Jeg skal begynne å snekre ei glugge iløpet av de neste dagene Skal bygge den i kanten av et jordet, så tenkte jeg å prøve det med å sette to europaller vedsiden av hverandre og bygge vegger rundt. Er dette noe bra løsning sånn på vinters tid ? Tenkte mest på hvor kaldt det kan bli osv... Går vell ann å legge isopor i gulvet og isolere veggene og varme opp med med en vifteovn, har jo tillgang på strøm så. Har du isolert din glugge "jeg shauer med dachs" ? på ei så lita glugge kan du kjøpe asfalt plater det tilser ca 5cm med glava de er rundt 15mm tjukke og veier nesten ikke no... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
triggerhappy Posted January 2, 2009 Share Posted January 2, 2009 Jeg skal begynne å snekre ei glugge iløpet av de neste dagene Skal bygge den i kanten av et jordet, så tenkte jeg å prøve det med å sette to europaller vedsiden av hverandre og bygge vegger rundt. Er dette noe bra løsning sånn på vinters tid ? Tenkte mest på hvor kaldt det kan bli osv... Går vell ann å legge isopor i gulvet og isolere veggene og varme opp med med en vifteovn, har jo tillgang på strøm så. Har du isolert din glugge "jeg shauer med dachs" ? på ei så lita glugge kan du kjøpe asfalt plater det tilser ca 5cm med glava de er rundt 15mm tjukke og veier nesten ikke no... Den var ny... (dvs at 3 stk asfaltplater er nok i en yttervegg ? ) Uskikker på om jeg lærte noe nytt nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucifer Posted January 3, 2009 Share Posted January 3, 2009 på ei så lita glugge kan du kjøpe asfalt plater det tilser ca 5cm med glava de er rundt 15mm tjukke og veier nesten ikke no... Er en gammel seiglivet myte det der.. Sannheten er jo at asfaltplater selvfølgelig isolerer dårligere enn glava, det er jo mengen stillestående luft som isolerer, så 13 mm asfaltplate isolerer dårligere enn 13mm glava. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikka T3 6,5 x55 Posted January 3, 2009 Author Share Posted January 3, 2009 er ferdig med å bygge hytta mi nå lagde den 2,2 meter i alle rettninger. har to stoler og ein panelovn der, skal ordne med seng og mikkel revvarsler der snart, da er det bare å flytte inn på låven å skyte rev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Detlef Posted January 3, 2009 Share Posted January 3, 2009 Quoting fjernet jmonsen Hvor er den plassert? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjortefant Posted January 3, 2009 Share Posted January 3, 2009 Den er på en låve, og ble kanon bra!! Du bør prøve å legge ut bilde!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Detlef Posted January 3, 2009 Share Posted January 3, 2009 Quoting fjernet jmonsen Ja, men tenkte litt nærmere bestemt for å tå en titt på den - bor jo bare noen få mil unna Gjerne på PM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjortefant Posted January 3, 2009 Share Posted January 3, 2009 Da må du snakke med Tikka T3 6,5x55.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T.Berg Posted January 4, 2009 Share Posted January 4, 2009 på ei så lita glugge kan du kjøpe asfalt plater det tilser ca 5cm med glava de er rundt 15mm tjukke og veier nesten ikke no... Er en gammel seiglivet myte det der.. Sannheten er jo at asfaltplater selvfølgelig isolerer dårligere enn glava, det er jo mengen stillestående luft som isolerer, så 13 mm asfaltplate isolerer dårligere enn 13mm glava. jeg har nok utrykt meg feil her for det jeg mente var at i et bygg på 2 kvadratmeter så holder det lenge med asfaltplater for og få det varmt nei jeg ville ikke bytte og femten cm glava mot tre lag asfalt palter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buster Posted January 4, 2009 Share Posted January 4, 2009 Har fått ei campingvogn jeg, som jeg vurderer å bruke som reveglugge. Må bare finne en plass hos en bonde, borti skauen og ha den. Men litt langt unna åta mi hjemme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brdhaugen Posted January 5, 2009 Share Posted January 5, 2009 Artig att dere deler slike prosjekter med oss andre!! Hadde uten tvil brukt asfalt plater på ett så lite "skur". De er litt undervurdert og isolerer faktisk "ganske" bra. I følge tester eg har lest i byggblad skal ei platetykkelse tilsvare ca 5 cm glava. Pluss att den avstiver hele skuret og er vindtett. Du sparer med andre ord arbeid og kostnader med isolering, vindtetting (med mindre du skal ha plater på ytterveggen) og avstivning! Men det fins mange bra måter å gjøre det på!! 2x2.5 m ville eg sagt var ideelt. Så har ein plass til litt snacks og utstyr!! Men smak og behag. mvh. Bård H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermitt Posted January 5, 2009 Share Posted January 5, 2009 jeg holder på å sette ei åte bu nå i tilleg til campingvogna. har så langt lagd ei ramme av 2x4 plank som jeg skal kle opp med takplater jeg har fått av en bonde som reiv fjøset. så blir det til å legge asfalt matter inni. men så kom jeg til å tenke på fukt! hvordan er det med asfaltmatter, smuldrer de opp når de blir våte? eller går det greit når man har litt jevn varme inni der? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brdhaugen Posted January 5, 2009 Share Posted January 5, 2009 Hei Asfalt mattene vil over tid smuldre opp vist de stadig blir utsattt for mye fuktighet. De vil også ekspandere eindel vist dei blir for fuktige. Men har plukka ned asfaltplater på ytterveggar (bak kledninga så klart) på 25 år gamle hus og dei er akkurat like fine. Me bygde ei lita glugghytte på 2x2.5 meter for eit par år sia. Reisa "hytta" i 1-1/2 4", eit lite bjelkelag laga slik att pallegaflene på traktorn passar inni for å få flytta på`n, asfaltplater på ytterveggane-sløyfer-kledning, eit bordtak med asfaltplater inne i taket og isopor i golvet med ei finer plate oppå. (+litt småtteri for å få alt dette tett) denna laga eg og ein kamerat på 2 arbeidsdagar. (me hadde alt klart når me starta.) Morsomt lite prosjekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjortefant Posted January 5, 2009 Share Posted January 5, 2009 (edited) Vært litt artig med bilder av prosjektene her!! Edited January 5, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cita Posted January 5, 2009 Share Posted January 5, 2009 min er 1,5 * 1,5m skal jo sitte så rolig så mulig alikevel pluss at den er varm med en gang (liten parafin ovn) Også viktig med noe ok å sitte på, så går det lengre før man må lea på seg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikka T3 6,5 x55 Posted January 6, 2009 Author Share Posted January 6, 2009 Min glugghytte er ca. 2,2 x2,2m .Vart kanonbra å sittja der, bli paseleg vart der på 10- 20 min avhengi av kor kaldt det er . har 2 gamle stoler som eg og ein kamerat av meg (hjortefant) bruker, har ein panelovn der som var inne i huset før. mangler bare seng og reve varsler nå så er heile hytta fullkommen Skal legge ut bilder til helga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermitt Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 anbefaler deg å lage skytebenk med anlegg til børsa. dette har jeg virkelig savnet i åte bua til en kompis. uten dette blir det fort mye dunking og bråk når man tar opp børsa også skremmer du reven. legg også teppe på gulvet og ha noe mykt på skytebenken så du får bort alle dunker lyder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy L Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Har laget et rom på en låve som er som en hybel med kaffetrakter og det hele. Har også ei hytte på 2x3 meter som er fullisolert og ei tildels "iskald" campingvogn. Spørsmålet her er vel om hvor mye en kan og er villig til å bruke,men min mening er at hvis to stykker skal ha det komfortabelt,så bør den ikke være mindre enn 2x3 meter. Hvis en skal sitte noen timer BØR en ha det så komfortabelt som mulig. Skitt jakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villdyret Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Hmm.Buster nevnte campingvogn... Jeg har en Knaus 500,camolakket utvendig,kledt med panel innvendig,vedovn,seng og skyteglugge .Koselig,transportabel hyttedrøm til ca 30lapper.En liten campingvogn kan fort bli en heftig "glugghytte",kun fantasien setter grenser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sniper 22-250 Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Har laget meg en glugge oppe på sagbruket i gavelen. Er vel ca 2x3m rikelig med plass og isolert med 15 cm glava i vegger og 20 i gulv og tak. Å tre panel på tak og vegger må det være.Rikelig med plass og alle fasiliteter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poacher Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 Jeg har en Knaus 500,camolakket utvendig,kledt med panel innvendig,vedovn,seng og skyteglugge Bilder da mann... Bilder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koppangshannen Posted January 15, 2009 Share Posted January 15, 2009 Jeg å en kompis bygget om en liten hjulbrakke, og resultatet var meget bra. Sitter i bokseren når det er 20- ute. har skutt 5 rever fra den hittil i sesongen. Er veldig bra at man kan ligge behagelig, og samtidig se ut av vinduet. Ligger bilder av den under tråden om revejakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kosmiklano Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 blir reven skremt når du har peis i hytta uten isolasjon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bragisen95 Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Lurer på om reven blir mistenklig til lukt av røyk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmonsen Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Reven vender seg til meneskelig aktivitet utrolig fort her under og røykelukt fra ved fyring. Sigar,sigarett og pipe er farlige fremmed lukter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjarni Posted January 28, 2009 Share Posted January 28, 2009 Vi har bygget flere hytter til revejakt, og blir aldri helt fornøyde. Men den siste som ble bygget i sommer ble ganske bra. Den er 2x3 meter, og er bygget på hjul Hytta er plassert ut ved et vann der reven trekker hytta er installert med vedovn, men mi bruker også gass-ovn i noen hytter her ser dere "siste skrik" innen sofa mote viktig å sitte godt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbdg Posted January 28, 2009 Share Posted January 28, 2009 Steike ta, det må en si Kjempeflott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elmo Posted January 28, 2009 Share Posted January 28, 2009 Å fy den var gjennomført... Godt noen legger lista høyt for oss andre som ennå ikke er ferdig innvendig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vereide Posted January 28, 2009 Share Posted January 28, 2009 bjarni; Hvordan er det med lyd fra det flisegulvet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HS Precision Posted January 28, 2009 Share Posted January 28, 2009 Men hvor mange grader blir det når den jøtulen putrer...? 80 Flott hytte. Jeg skal bygge ny selv til neste år. I år har jeg måket opp en snøhaug jeg har gravd ut til hule. Snart måne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjarni Posted January 28, 2009 Share Posted January 28, 2009 bjarni; Hvordan er det med lyd fra det flisegulvet? hehe, det er ikke fliser. Men vanlig belegg.. Funker meget godt.. Jøtulen blir god og varm. men det er viktig med -15 under februarmånen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikka T3 6,5 x55 Posted January 28, 2009 Author Share Posted January 28, 2009 Den så bra ut, skal legge ut bilder selv snart nå men må få bildene over på dataen først og det kan ta noe tid å jeg må finne ur hvordan man legger dem ut på kammeret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Detlef Posted January 28, 2009 Share Posted January 28, 2009 (edited) ........å jeg må finne ur hvordan man legger dem ut på kammeret viewtopic.php?f=46&t=2259&st=0&sk=t&sd=a&hilit=legge+ut+bilder Edited January 29, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikka T3 6,5 x55 Posted January 29, 2009 Author Share Posted January 29, 2009 Sorry detlef sier meg ikkje e dritt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts