Jump to content

Hvor stor glugghytte ??


Tikka T3 6,5 x55

Recommended Posts

Men hvor mange grader blir det når den jøtulen putrer...? 80 :?::lol: Flott hytte.

 

Jeg skal bygge ny selv til neste år. I år har jeg måket opp en snøhaug jeg har gravd ut til hule. Snart måne

 

Har du testa denne varienten før? Liggende skytestilling, eller sitter du? Har tenkt på det samme selv ved ene åta mi, men er litt redd reven kan bli nervøs av slike byggverk. Reagerer reven noe? Foreløpig er planen her å sitte innimellom noen smågraner 80 m fra åta, men vet jo at ei snøhule er adskillig lunere!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Holder på med ei jaktbu på hjul selv. Håper å få den "på veien" neste helg. Har ikke isolert den, og er spent på om jeg får en liten lunk med lys inni ei terrakottapotte snudd opp ned. Event. to stk. Bua ble 1,2 m x 2,4 m og 1,65 m høy. Skal ha et utrangert gulvteppe på gulvet. Gluggene er 30 cm x 30 cm. Har ikke giddet å ta bilder enda. Står inne på låven. Skal ta et bilde når bua har kommet på hengeren. Utg. pkt. var tre europaller.

Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli helt ferdig nå. La liggeunderlag på gulvet i stedet for teppe. Stiftet de fast. Den løsninga er jeg godt fornøyd med. Mer varmeisolerende, lydsvakt og lett å holde rent. Ellers er vinduene på plass med utvendige lemmer når bua er inaktiv og med pleksiglass innvendig. Da kan jeg følge med på åtet uten å ha kald trekk inn. En anelse brunfarge i glassene, men det tror jeg skal gå bra. Hengeren står klar til å ta i mot bua, men jeg kommer til å vente til kommende helg. Noe småpjask som trenger et strøk til med maling. Greit at den står tørt inne da.

 

I morra skal jeg legge ei strimle med liggeunderlag i vinduskarmen for å unngå å lage lyd når rifla legges klar. Gleder meg til å ta den i bruk. Det jeg er mest spent på er om jeg får varme i bua kun ved å bruke kubbelys inne i terrakottapotter. Trenger ikke t-shirt temp, men mest for å få bort rålufta og kanskje komme litt opp på plusskalaen. :D

Link to comment
Share on other sites

...Har ikke isolert den, og er spent på om jeg får en liten lunk med lys inni ei terrakottapotte snudd opp ned. Event. to stk. ...

 

Eg tok ei gammal kokepanne uten lokk som eg fylte opp med telys, fungerer utmerket. :mrgreen: Gir lys og varme :D Når du skal sløkke kan du berre sette lokket på, slik at flammene kveles :)

Link to comment
Share on other sites

Legger inn noen bilder av jaktbua jeg har fått ordnet. Takk til far for god assistanse. :D

Tre paller som utgangspunkt. 2,4 m x 1,2 m og 1,65 m innvendig høyde. Tre glugger med utvendig lem som gir skygge i gluggen samt kan lukkes igjen når bua ikke er i bruk.

IMG_4674.JPG

 

Hengeren bua skal skrues fast på.

IMG_4673.JPG

 

Liggeunderlag på hele gulvet. Lett å holde rent og tørt, ganske lydløst og god isolering.

IMG_4671.JPG

 

Plexiglass fra campingvogn. Hengslet med gummi fra traktorslange. Tettet rundt med gummi for å hindre trekk inn. Liggeunderlag er stiftet fast i vinduskarmen nede og på sidene for å hindre støy når rifla legges i anlegg.

IMG_4670.JPG

 

Tre glugger og en benk som kan brukes som seng.

IMG_4666.JPG

Link to comment
Share on other sites

:arrow: viewtopic.php?f=46&t=2259&st=0&sk=t&sd=a&hilit=legge+ut+bilder :mrgreen::mrgreen:

-> Mod / Adm:

Ved forhåndsvisning fungerte linken men hvorfor ikke her i tråden :?:

 

Trykk på knappen URL og lim linken inn mellom klammene slik --> LINK da fungerer det.. :wink:

 

Link til: "Slik legger du inn bilder - enkel oppskrift"

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=13&t=7358

 

En link kan også skrives på en måte som får den teksten du vil ha til å stå frem som en link.

 

Da gjøres det på denne måten: den teksten du vil ha

 

Da blir det slik:

Slik legger du inn bilder - enkel oppskrift

 

Hvis en i tillegg merker "den teksten du vil ha" med farge fra paletten på høyre side kan det bli slik:

Slik legger du inn bilder - enkel oppskrift

 

Det blir veldig tydelig og lett å se at dette er en klikkbar link når det legges på farge.

 

Håper det var forståelig :)

 

Beklager OT.

Link to comment
Share on other sites

Jo, tror bua skal gjøre nytten. Utg.punktet var at den skulle være liten, men samtidig rom nok til å sove i den. 2/3 av benken er fastmontert, mens den innerste 1/3 av benken er løs og kan flyttes visst jeg skal skyte fra venstre glugge. Ellers er det oppheng for kikkert og sekk. Skal ha fjellduk og sovepose liggende i bua. Bua har lås.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å ha "skofri" sone i hytta. Skal bruke innersko som egentlig hører til noen telemarksko mens jeg vakter i glugga. Fjellskoene skal av med en gang og settes under brisken. Ikke noe særlig å legge seg med fjellsko syns jeg, så derfor denne løsningen. Og ellers er det 70 m til åta og jeg er vant til å bevege meg kattemykt... :D

Link to comment
Share on other sites

I dag ble bua kjørt på plass. Gikk helt etter planen. Skal stroppe den litt bedre på ene sida, ellers tror jeg den skal få stå og godgjøre seg slik at revene venner seg til den. Bua står 70 m fra åtet, og kortenden som er vendt mot åtet har kamonett. Sikkert ikke noe vits i men noe må jeg bruke nettene mine til.... Nå kan det godt komme mer snø på fjellet slik at reven må oppsøke åtet.

(Rødt kryss der åta ligger).

 

IMG_4682.JPG

 

IMG_4683.JPG

 

IMG_4685.JPG

 

IMG_4687.JPG

 

IMG_4689.JPG

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å se om det dukker opp noe på åtet. Kommer ikke til å vakte før jeg ser godt med spor. Til det er senga hjemme for god.... :D

 

Ellers skal bua brukes under hjortejakta. Plasseres strategisk ved attraktive atleger. Men bua skal få prøvd seg mot været på fjellet nå i vinter. Tror vinden kan ta godt der den står. Men som regel blåser det fra åtet og mot bua, noe som jo er en fordel.

Link to comment
Share on other sites

viktigste når man setter opp ei slik bu,er å tenke ut hvordan vindrettning som er den vanligste i det aktuelle området.mine buer er satt opp slik at kun når det er vind fra sørvest blåser det fra bua,mot åta....(er dårlig jaktvær fra sørvest)...reven er var i slike områder,og er var for menneskelukt.

Link to comment
Share on other sites

Vinden stryker langs myrdragene ned mot fjorden. Vinden vil i storparten av tida stryke fra åtet og mot bua. Får håpe reven ikke krysser sporene mine før den skal inn på åtet om natta. Men jeg har relativt kort vei å gå i skogsterreng før jeg er på plass.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...