Jump to content

Farlig hundemat


Ranger

Recommended Posts

små_vill(t)90 skrev:

seven skrev:

Hvis jeg ikke tar feil, så utgjør laks en stor del av dietten til sledehundene i Alaska (og resten av verdenen). Kan hende at bikkjene prumper litt ekstra av all den rå laksen, men at det skal være farlig kan jeg ikke tenke meg. :)

 

 

Da tenker jeg at laks er noe man lett får tak i i alaska (rar setning :mrgreen: )

Og siden sledehunder forbrenner enorme mengder energi er vel laks en kjempe energiresurs!

 

 

Ørret, røye og laks er vel vanlig kost for huskyer ja. Men at sledehunder forbrenner enorme mengder energi stemmer faktisk ikke. De bruker langt mindre energi enn f.eks. en setter.

 

Jeg har en liten bunke "sledehunder" og kan vel sette aldri så lite lys på akkurat dette temaet.

Nå har man sledehunder i forskellige typer og fasonger, men kan kansje dele de opp i 3 hoved grupper:

-Fuglehunder som brukes ofte i sprint over "korte" distanser der man har anledning til å kle hunden etter temperaturen (et løp varer ikke så veldig lenge)

-Renrasete polarhunder (Alaskan Malamute, Grønnlandshund, Siberian husky og samojed) Disse hundene er avlet fram for et polart klima, og bruker ikke energi for å holde på varmen før det blir fryktelig kaldt (-noen og 30 grader) Delvis på grunn av pelsen og delvis på hvordan hunden er satt sammen. Dette gjør at de bruker mindre energi enn andre hunder i kaldt klima. Og man ser ofte at disse hundene tar opp proteiner og fett fra maten på en serdeles effektiv måte. Ofte spiser en polarhund mindre enn en "vanlig" hund per kg kropsmasse.

-Alskan Husky som er en blandingshund som er en designet løpsmaskin. Disse hundene er laget for å løpe langt og fort uten tanke på hvor mye drivstoff som går igjennom. Pelsen på disse hundene varierer veldig ut ifra hvilke bruk de er laget for.

 

Et eksempel. Jeg har Malamuter som spiser Ca 500gram V&H for dagen under hard trening. Ca 33kg tispe. En kjenning av meg har en alaskan husky som er en pointer/siberian blanding 75/25 % på 21kg Denne spiser Ca 2kg for dagen under trening. og har en vanvittig forbrenning.. hunden må i pose om natten vist det er under 0 grader

 

Jeg var vel litt generell i min uttalelse der. Men i min verden er "sledehunder" Alaskan Malamute, Grønnlandshund, Siberian Husky og Samojed. Men for meg er det kanskje først og fremst Alaskan Husky. Mitt poeng var nettopp det du skriver om pointer/siberian-blandingen. Fuglehunder forbruker mer energi under trening, og selvfølgelig også i kulde. Alaskan Huskyene varierer jo veldig i pelskvalitet, så noen av de kan bruke like lite energi som en renraset polarhund, mens andre har tynn pels og forbruker nesten like mye energi som en fuglehund og trenger dekken, pledd eller halm under kalde netter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hørt noe annet enn at kokt ris er bra. Det er mye proteiner i det, så det kan være "fetende", men det er mildt for magen så det blri gjerne anbefalt som diarèmat etc

Nei, det er ikke mye proteiner i ris. Men det er mye karbohydrater :wink:

Ellers er du på rett spor...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Angående farlig mat til hunder så er det mange myter. Stort sett kan hunder spise det samme som vi kan med noen unntak. Lista til Amstaff er vel bestående av mange av disse mytene. Anbefaler å ta kontakt med Ulla Britt Bøe ved Høgskolen i Nord Trøndelag om man er usikker på farlige næringsstoffer til hunder da hun har god kjennskap til temaet.

 

Jeg har selv vært eier av en hund som oppnådde en alder som i følge min nåværende oppdretter burde være umulig for en hund å oppnå. Det var knapt noe spiselig den gardsbikkjen ikke fikk i seg gjennom årene, men overlevde gjorde hun. Om hun hadde godt av alt hun slafset i seg, se det er en helt annen sak. Det er klart at jeg stusser litt når jeg får presentert dette:

-Avokado er veldig giftig

og holder det opp mot dette:

Avoderm

som skrives om foret jeg er i ferd med å gå over til. :?

 

Som sagt så ville det tjent dette forumet til ære om vi kunne klare å presentere en mest mulig korrekt liste med nødvendige nyanser, i stedet for all den synsingen som man finner på diverse hundeforum.

 

I et vært liv er det mye som er farlig å sipse, drikke og få i seg,

hvis du ser til Kith Richards i Rolling Stones, er det et under at han lever med alle de stoffene han har fått i seg. :shock::shock::lol::lol:

Han har vel fått i seg det meste av det som e på listen til amstaff. :shock:

 

Et hundeliv er vel som et vært annet liv,

enten man er hund eller rockestjerne.

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vet ikke om det har vært sagt før, men jeg sier det alikevell ;)

Et tips hvis hunden har spist noe den ikke skulle gjort kan du fremkalde brekninger/oppkast ved å legge en klype salt innerst på tunga til hunden. (har hørt om en hund som fikk opp en tennisball på den måten :shock: )

Link to comment
Share on other sites

Heiser denne opp igjen jeg, har nemlig kokt altfor mye havregrøt til meg sjøl. Er det OK å gi bikkja noe etterpå? Forstår det sånn at kornprodukter bare glir rett gjennom uten nytte, men det er vel ikke skadelig?

 

 

I foret jeg bruker til jentene mine (Lone Star Hunter) er havre brukt som eneste karbohydratkilde, så dette burde gå greit så lenge det ikke er mye sukker på :)

Link to comment
Share on other sites

Tja... jeg har tro på å gi litt matrester og annet i tillegg til tørrforet innimellom, nettopp for å gi magen økt toleranse og bikkja litt gledelig variasjon. Jeg erstatter ikke hovedforet hans med dette, blir mer som litt ekstra snacks.

 

- Og det var ikke sukker i havregrøten nei, bare en knivspiss med salt. Gikk ned på høykant! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ja de her listan ligne litt på det som ,vi menneskan ikke bør spiselister ,som kommer hver januar

 

har gitt thyra litt eplekjerner for to dager siden hun ble helt vill etter eple.

bein får begge hundene mine alle mulige kokte og rå og til å med pinnekjøttbein. men aldri store mengder.

ser ut som basseten eter alt mulig hun finner ute og inne. druer ,frukt , ulltepper, plast.brødskive, loff,brokkoli, kjylling,osv.....

 

men hun har tydeligvis en sterk mave.

isak dunkeren er gern etter sukker i form av sjokolade både lys og mørk og spiser gjerne potetgull og allt mulig godterier. men han får meget små mengder.

 

dunkeren eter allt av bein rå eller kokt............

 

jeg vet ikke men jeg har vært borti hunder ute i øyen som eter mest fisk kokt og stekt. og med potetskall og potet og gulrøtter.

 

så konklusjonen min er ,at det er greit å være føre var, men det kan ikke være så farlig som det her gis utrykk som.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som sitter på opplysninger om hvilket tørrfor som har minst E'er, altså tilsetningsstoffer for å øke holbaret hindre at fett harskner osv.

Kanskje kortere holbarhet er et godt tegn, noen som vet om tørrfor som holder under 0,5år f.eks?

 

Bruker ikke store mengder tørrfor selv og tilsetter da en spisesje med hakket vom, noe som gir compakt fint sluttprodukt og spreke hunder.

 

Ellers har pent opphugget litt fet bever vært en høydare, lige så renskåret rådyrrygg(beina) samt div andre rester fra jakt og matrester.

På tross av hvor skadelig bein fra fisk og fugl skal være har det blitt slukt av dach og jemt i årevis. Dachen er straks 14år men virker fysisk pigg, bortsett fra at den er stokk døv(neppe pga beina den har spist).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

normal_Bilde008.jpg

 

Hundene mine graver opp og spiser disse her. Lurte litt på om de var giftige eller om jeg kunne si opp jobben og bli trøffeljeger på heltid. Etter å ha sjekket Ernst G. Mortensens Soppflora fant jeg ut at det var en sopp kalt grynbuflog. Soppfloraen opplyser at den er uspiselig men ikke giftig. Hundene er nok uenige i at det er uspiselig, men så eter de kattedritt også hvis de får sjansen til det :evil:

 

Jeg har også sett at rådyr og hjort graver opp og spiser slike.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg løfter denne tråden igjen, mye nyttig lesning her, selv om meningene selvfølgelig er like delte som vi er mange. :D Synes lista til amstaff på side 1 er verdt å dvele litt ved. Mange her skriver at de gir bikkja ting de vet er giftig, "men han reagerer jo ikke på det og er så glad i det..."

 

Jeg ville ikke gitt sønnen på 12 år en pakke sigaretter, selv om han øyensynlig ikke reagerer på det... Ville du? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det OK å gi bikkja kokt ris som tilleggsfor forresten? Han er ille glad i det iallfall....

 

Jeg hadde en skikkelig magesjau på 2 av mine hunder for litt over 1 år siden. Grunne var at de hadde spist mus som hadde fryst i hjel og sikkert ligget en stund i snøen. Da anbefalte dyrleggen å gi ris og fiskepudding i stede for tørrfor. Det skulle vist være veldig lett fordøyelig for magen.

 

I foret jeg bruker til jentene mine (Lone Star Hunter) er havre brukt som eneste karbohydratkilde, så dette burde gå greit så lenge det ikke er mye sukker på :)

 

Dette foret bruker jeg på mine 3 også. Er du fornøyd med det Robert? Synes laikaen min røyter litt mye av det.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye som er farlig hvis man får i seg for mye av det. En liten dose av et farlig stoff kan være helt ufarlig i liten mengde da kroppen greier å omdanne dette uten å påføre organismen noen skade. Tenk bare på enkelte av de tingene vi tar inn som vi i nyter glede av og/eller hjelper oss,men som i større mengde tar livet av oss.

En liten rute sjokolade til støveren i matpausen skader ikke,men hvorfor ikke gi den noe godt som den i tillegg drar nytte av:)

Link to comment
Share on other sites

Dauer hunden av en porsjon grøt med sukker har man valgt feil hund. Ang vanemage så hører jeg omtrent like mye på forhandlere av hundefor som telefonselgere... Er noen overrasket over at de sier at hunden kun bør spise deres type for?

Hunden er i utgangspunktet tiltenkt et meget allsidig kosthold.

 

Ja, men husk at hunde er rovdyr, og ett rovdyr er kjøtteter, jeg har alldri sett et rovdyr gått i gulrotsenga og knasket gullrøtter.

Tarmen på en hund er kort, ergo trenger maten å bli tatt opp raskt, kjøtt og animalske produkter tas raskt opp i tarmen, og møkkhaugen minker til et minimum, grønsaker trenger lang tid på å bli tatt opp i en tarm som hos hunden, derfor kommer grønnsakene ufordøyd ut igjen.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Hunden min eter akkurat det jeg gir den, skulle det være agurk, paprika, gulrot, kotelettbein, kylling eller havregryn. Min mening er at dette hysteriet om at hunden ikke kan få det og det bare er noe tull. Hva foret man hundene med før det kom hundefor på markedet?

Nå skal det sies at jeg aldri gir hunden min potetgull, sjokolade eller noe slikt, av grunnen Buster gir. Hvorfor ikke gi hunden noe den både elsker og har nytte av? Lever etter samme prinsippet selv.

Gir heller hunden aldri noe med tilsetningsstoffer i. For eksempel saft, brus, osv.

 

Kritiserer ingen som bare gir hunden for, men jeg vil at snuppa mi skal få både variasjon og glede av maten hund får :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...