Jump to content

rettleiing vedr. riflekjøp/kikkert.


Leidulf

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har byttet landsdel å flyttet en kommune sør for Bergen, å her har jeg meldt meg inn i div lag og organisasjoner for å bli kjent med folket. Det er gode muligheter for å ta opp skyting som hobby og jeg har skaffa alle nødvendige papir for å handle våpen, har inne søknad på 308, hagle og 22lr. Jeg er heilt fersk på dette og tar gjerne i mot input/råd/tips på hva som ville ha vært eit bra kjøp for meg. 

 

Bruken kommer til å bli rekreasjonsskyting, litt storvilt, og kanskje prøve på langhold når ferdighetene er på plass. 

Hvor nødvendig er det med feks kulebanekompensator på kikkert?

Budsjettet kan være bra romslig, men ingen er ingen fan av sløseri. 

Jeg starter posten med å lime inn eit tilbud fra en våpenforhandler (Vidar Flo, Jernia) 

 

Tikka CTR kal 308                                             kr 13900,-

Hausken JD 224                                                kr  3 300,-

Stålmonasje                                                     kr    800,-

Zeiss V6 2-12x50                                             kr 12 900,-      

Zeiss V6 2,5-15x56                                          kr 13 900,-

 

Leidulf.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg ha vurdert en billigere kikkert i starten sånn at du kan finne ut hvilket forstørrelses spekter du behøver. Til mange jaktsituasjoner er det behagelig med lite forstørrelse type 1x-3x, men dette er personligepreferanser, til baneskyting er det ofte behagelig med mye zoom, men igjen personlige preferanser

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva slags skyting skal du drive med?

Tilbudet er greit men det er litt "Jack of all trades but master of none".

 

Skal du skyte mye hadde jeg feks kjøpt TE frontmontert titandemper som koster omtrent det samme. Skal du skyte jaktfelt bør du ha kikkert med parallaksejustering. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Om du har tenkt å skyte på forskjellige avstander, så er "kulebanekompensator" veldig greit å ha. Du slipper å miste lokkene til justeringsskruene, og du har bedre oversikt når du skal justere. Jeg ville kjøpt en ståldemper. Postering og jakt og gåing er aluminium fint, men er hensikten skyting så er aluminium meningsløst. Kjøp evt ei bøtte til å ha vann i samtidig da, så du kan få avkjølt demperen ;)

Rifle og resten er jo veldig greit. Vil funke til absolutt alt, men ikke være best til så mye - men det er det svært vanskelig å få til i ei rifle. (Nå skal jeg komme Torf i forkjøpet ;) Kjøp en SSG69)

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Pakken høres fornuftig ut til jakt og rekreasjonsskyting. Ville kjøpt 2-12x50 med kulebanekomp. Syntes forøvrig du har lagt deg på fornuftig kvalitet på optikken. Jeg ville ikke kjøpt billigere for å finne ut hvilken forstørrelse du trenger. 2-12 er allround og fungerer til det aller meste.

 

Link to comment
Share on other sites

M67; SSG69 er dessverre ute av prod..

 

XXL har en ny Weatherby Mk5 Accumark i 308 på finn til 12k. 3,8kg, 60cm fluta pipe og skikkelig skjefte med alubedding. En kompis har hatt en slik i ca 10 år og den bare fungerer. Det er hans eneste rifle. Kunne tenkt meg en slik selv.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode og nyttige svar!

 

I dag så vart jeg enig med en hyggelig kar i fra trøndelag om å kjøpe en brukt Sauer str 200 med lettere løp, Grs bolthorn, demper og koffert for 15.500kr. Løpet hadde gått 400 skudd

Det vart litt "på sparket" handel da jeg vart fristet og bet på. Jeg har litt erfaring med saueren fra dfs. Ut fra det jeg har lest så skal det være eit godt redskap til langhold om enn tung til jakt. 

Han solgte pga 3 småbarn + husbygging førte til krise i tidsbanken. 

 

Det som mangler er kikkert og tofot. 

Har blitt anbefalt av en langholdsentusiast å se på Vortex Viper PST Gen II 5-25x50, likte også veldig godt optikken fra zeis med lys får, inntrykk av at den siste er endel bedre egna til jakt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!

 

Skulle til å foreslå en T3 Sporter med kikkert til hyggelig pris på finn, men den Saueren må sies å være et sinnsykt knallkjøp, vurderte å slå til på samme selv.

 

De fleste STR går jo for ca samme pris UTEN en stokk til 15.000.

Link to comment
Share on other sites

@Criuser. Jeg har tilgang til en tikka som blir brukt til jakt via nær familie, men det var dette med å ha noe eget. Dumt spm: hva er ffp? 

Regnestykket vart interesse for jakt nå og da vs en skytehobby der ulven leir ligger 10 min unna.

 

@msteiro takk takk!  

 

57904098_SigSauer.jpg.cf8768c8335c66e2f58ea8f5efefbcdb.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

FFP: first focal plane/første fokalplan

SFP: second focal plane/andre fokalplan

 

FFP er medforstørrende, retikkelet vil alltid ha samme forhold mot siktebildet. Avstandsfinner/dropkompenserende retikler er mest anvendelige med FFP, da vil f.eks. mildotter alltid ha samme forhold uansett forstørrelsen.

SFP er ikke medforstørrende, retikkelet vil kun fungere på én bestemt forstørrelse (som oftest den kraftigste/høyeste).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...