Jump to content

Tilsynsjakt fra 14år?


Guest Tico

Recommended Posts

Hei

Har min sønn lov til å jakte småvilt sammen med meg når han er 14?

Uten jegerprøve?

Tenkte å spare eine åta til han er 14 den 10 Mars.

Viss dette er lov da.

Viss ikkje så får han gå opp som privatist og ta eksamen den 10 Mars

Link to comment
Share on other sites

Påsan har rett.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20020322-0313.html#map002

 

§ 6. Opplæring i jakt og fangst

 

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende:

 

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet mer unødvendig sitering. Jegermeistern igjen.

 

jo han må ha tatt jeger prøven for og drive med småvilt jakt uansett om det er under opplerings jakt. det ble sakt når jeg tok jeger prøven.

 

Når du får utskrift fra loven presentert bør det vel ringe en bjelle som forteller deg at det du har hørt kanskje er feil :?::?::?::!:

Link to comment
Share on other sites

Nei, den trenges av en eller annen grunn ikke fra man er 14 til man er 16.

 

Slo det opp nå i jegerprøve boka, ser nå at man ikke trenger det før fylt 16 år. Men synes nå dette var litt rart, for på jegerprøven får man vite veldig mye nytting info som selv erfaren jeger kan fort glemme.

Link to comment
Share on other sites

På jegerprøvekurset får man også vite en del som er rett og slett tull og tuftet på instruktørens eget syn på jakt og behandling av våpen og ammunisjon :roll:

Har du eksempel på slike ting, slegga?

Hadde vore litt greitt å vite meir om korleis eg skal ordlegge meg som instruktør utan å verte oppfatta som ein som snakkar tull. Har til denne dag aldri møtt ein jegerprøvekandidat som ikkje har vore interessert i å få vite meir om synet mitt på jakt, våpen og ammunisjon. Men kanskje det berre er tøv det eg fortel

Link to comment
Share on other sites

På jegerprøvekurset får man også vite en del som er rett og slett tull og tuftet på instruktørens eget syn på jakt og behandling av våpen og ammunisjon :roll:

Har du eksempel på slike ting, slegga?

Hadde vore litt greitt å vite meir om korleis eg skal ordlegge meg som instruktør utan å verte oppfatta som ein som snakkar tull. Har til denne dag aldri møtt ein jegerprøvekandidat som ikkje har vore interessert i å få vite meir om synet mitt på jakt, våpen og ammunisjon. Men kanskje det berre er tøv det eg fortel

Jeg er såpass gammel at jeg aldri har tatt noe jegerprøvekurs, selv om jeg absolutt ser verdien av det. Ett par arbeidskollegaer av meg tok kurset for noen år siden og hadde med seg noe prøver hvor jeg strøk med glans. Særlig på alle gjennkjenningsbildene på endel ender osv.

Nå har det seg slik at jeg jakter kun fugl med stående hund og har vel på en måte spesialisert meg på ett veldig lite og snevertområde og beveger meg derfor på en arena hvor jeg føler meg veldig sikker på det meste. Men,jeg lærer noe nytt hver gang jeg er ute på jakt.

 

Men, må si jeg blir litt oppgitt når en person kommer med ett enkelt spørsmål, og en annen hiver seg på tastaturet og svarer uten å være sikker på at en svarer riktig. Da får jeg litt assosiasjoner tilbake til gamle SL hvor man gjerne fikk 10 forskjellige svar på ett spørsmål, men hvor det bare var ett svar som var riktig.

Trådstarter spurte om hva som var lov, og ikke hva som i tillegg kunne være lurt eller kjekt.

Link to comment
Share on other sites

Klart gutten skal ta jeger prøva.

Men det blir bare arrangert prøve 1 gang i året her i bygda, og det er i April Mai hvert år.

Så tenkte det kunne være en grei bursdag med revejakt som avsluttning :D

Eller begynnelse, vi får se hvordan det stemmer med månen...

Det er jo igjen 35 dager av revejakta når han har fyllt år.

Da får guttungen sitte med rifla i 222R ladd med 35 gr V-Max.

Han er habil skytter så den biten er på plass.

Link to comment
Share on other sites

På jegerprøvekurset får man også vite en del som er rett og slett tull og tuftet på instruktørens eget syn på jakt og behandling av våpen og ammunisjon :roll:

Har du eksempel på slike ting, slegga?

Hadde vore litt greitt å vite meir om korleis eg skal ordlegge meg som instruktør utan å verte oppfatta som ein som snakkar tull. Har til denne dag aldri møtt ein jegerprøvekandidat som ikkje har vore interessert i å få vite meir om synet mitt på jakt, våpen og ammunisjon. Men kanskje det berre er tøv det eg fortel

Jeg er såpass gammel at jeg aldri har tatt noe jegerprøvekurs, selv om jeg absolutt ser verdien av det. Ett par arbeidskollegaer av meg tok kurset for noen år siden og hadde med seg noe prøver hvor jeg strøk med glans. Særlig på alle gjennkjenningsbildene på endel ender osv.Nå har det seg slik at jeg jakter kun fugl med stående hund og har vel på en måte spesialisert meg på ett veldig lite og snevertområde og beveger meg derfor på en arena hvor jeg føler meg veldig sikker på det meste. Men,jeg lærer noe nytt hver gang jeg er ute på jakt.

 

Men, må si jeg blir litt oppgitt når en person kommer med ett enkelt spørsmål, og en annen hiver seg på tastaturet og svarer uten å være sikker på at en svarer riktig. Da får jeg litt assosiasjoner tilbake til gamle SL hvor man gjerne fikk 10 forskjellige svar på ett spørsmål, men hvor det bare var ett svar som var riktig.

Trådstarter spurte om hva som var lov, og ikke hva som i tillegg kunne være lurt eller kjekt.

 

Jeg tok jegerprøven for 20 år siden i år, og hvis jeg skulle tatt ny prøve nå, så hadde jeg garantert stryki med glans jeg også. Jeg kjenner til alt jeg jakter på, så jeg ser null grunn til lese meg opp igjen sånn situasjonen er pr. idag. Men jeg sliter med de fleste sjøfugler, haretyper, seltyper, og klare å se forskjell på ku og kvige + 11/2 åring i jaktsituasjon er nesten umulig for meg.

 

Hvis jeg får guttungen min interessert i jakt, så må jo han ta jegerprøven om "noen år...han er 20 mnd., så det kan ta litt tid før det er aktuelt...he he he. Men da er det ikke umulig at jeg blir med han på det kurset, og får opp igjen mine egne ferdigheter, samtidig som jeg støtter han litt. Man blir aldri utlært, så det er ikke dumt å oppdatere seg litt innimellom.

 

Instruktørene jeg hadde var vel forholdsvis flinke, men jeg var 14 år, så jeg hadde ikke all verdens erfaring sjøl. Men idag hadde jeg nok vært litt mer kravstor og kritisk til dette. Dem hadde også tidspress på seg, for praksisdelen med instruktør var veldig begrensa. Så det ble veldig mye info på kort tid.

 

Jeg veit ikke åssen dette foregår idag, men vi hadde en studiesirkel som besto av 6 stk. og vi sendte inn 10 forskjellige prøver/oppgaver i løpet av en kort periode. Vi møttes vel 2 ganger i uka, og sendte da 2 oppgaver pr. uke. Så fikk vi dem i retur med karakter og svar på spm. vi hadde feil på. Så hadde vi 2 dager av 4 timer praksis med instruktør + en leirdueserie på banen.

 

Etter dette hadde vi eksamen. 50 spm. på 45 min. eller noe rundt der et sted. Jeg klarte meg med grei klaring på 1. forsøk. En kompis av meg strøyk med god klaring, så jeg ble med han og øvde som faen til neste prøve. Da sto han med glans 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

men jeg tror det kan lønne seg sterkt å ta jegerprøven først.

 

Hvorfor det?

Når jegerprøven ikke blir arrangert før måneder etter han har fylt 14 og loven sier at han ikke kan avlegge prøva før dagen han fyller 14.

Det er da nå opplæringsjakt det er snakk om. Ingen som tar førerkortet før de begynner å øvelseskjøre med foreldra heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hei

Har min sønn lov til å jakte småvilt sammen med meg når han er 14?

Uten jegerprøve?

Tenkte å spare eine åta til han er 14 den 10 Mars.

Viss dette er lov da.

Viss ikkje så får han gå opp som privatist og ta eksamen den 10 Mars

 

 

Han trenger IKKE jegerprøven, eller noe som helst annet. Han kan være me og skyte o.s.v

Link to comment
Share on other sites

Opplæringsjakt er jo nettopp opplæringsjakt. Et fint supplement til jegerprøvekurset. Verdt å merke seg er at den som er under opplæring skal være under kontinuerlig oppsyn. Den som er med skal kunne gripe inn å korrigere når som helst. Aldersgrensene er knyttet opp til om det er småvilt eller storvilt det jaktes på. Rådyrjakt med hagle kommer dermed inn under samme regel som elgjakt med rifle. Dvs 18 grense, 16 års for opplæringsjakt. Småviltjakt med rifle behandles som småviltjakt med hagle. Altså 16 års grense, 14 for opplæringsjakt.

 

Reglementet fra forskrift om utøvelse av jakt og fangst:

 

Kapittel 2. Aldersgrenser

§ 5. Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

Aldergrensene når det gjelder jakt er knyttet opp mot viltgruppene småvilt og storvilt,

og ikke hvilke våpen som brukes. Det betyr at under jakt på rådyr, er aldersgrensen

18 år selv om den foregår med hagle. Aldersgrensene gjelder fra den datoen

vedkommende jeger fyller år, det er ikke tilstrekkelig at jegeren blir henholdsvis

16 eller 18 år i løpet av jaktåret.

Fangst av gaupe og jerv krever særskilt tillatelse fra fylkesmannen, jf. § 31

bokstav a).

§ 6. Opplæring i jakt og fangst

Den som utøver jakt på småvilt må være fylt 16 år, og den som utøver jakt på

eller felling av storvilt må være fylt 18 år. Fangst kan utøves av personer som

har fylt 16 år. For fangst av gaupe og jerv er aldersgrensen 18 år.

Den som med hjemmel i § 6 er under opplæring i jakt eller fangst er fritatt for å

betale jegeravgift.

Direktoratet for naturforvaltning kan etter søknad frita for betaling av jegeravgift

i enkelte særlige tilfeller for å ivareta et allmennyttig formål.

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med

våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed

når vedkommende:

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må

ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også

ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å

kontrollere

og instruere vedkommende.

Den som har fylt 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt med våpen i

opplærings-øyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog

lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg

krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er lovlig uten tvil. Det stod da så klart og fint på 1. sida.

 

Men til jegerprøven....jeg tok den for 21 år siden sommeren/høsten 2009. Da var jeg 14 år, og det var riktid tid. Hadde det vært lov før, da hadde jeg gjort det før. For jeg hadde jakta med egen s/s Aya kal. 20 siden jeg var 10. Men jeg hadde ikke sett poenget med å ta jegerprøven da jeg var f.eks. 10-12 år, og tatt eksamen da jeg var 14.

 

Punkt 1. jeg kjente alle arter jeg jakta på, så det fikk aldri gått noe særlig feil. Ble bare ekstra terpa på sikkerhet sikkerhet og sikkerhet. Hver gang faren min og jeg jakta, så observerte han meg, og vi gikk som oftest med rundt 40-50 meters mellomrom. Så han jeg drite meg ut på sikkerheten, så fikk jeg faen meg høre det. Da jeg var 12 år fikk jeg endelig 12/70-222 + mange andre :D Så da kom rådyrjakta igang også 8)

Punkt 2. jeg hadde mått lest noe inni granskauen når tida til eksamen forelå. Dobbelt arbeid til absolutt ingen nytte....det er ikke meg azz....

 

Kurset jeg tok var en brevring/studiesirkel. Når alt var klart, så ble det noen timer over 2 dagers tid med instruktører. Det er begrensa hva man rekker på så kort tid, så jeg håper kursa idag er milevis fra det jeg tok. Jeg hadde utbytte av det, men det var mest fordi jeg ikke starta helt på null.

 

Jeg hadde ikke hatt med meg særlig mange fra det kurset på jakt. Og faren min og div. andre, inkl. en hjelpeinstruktør sto nesten vettaskremt og lurte på åssen i svarte he**ete flere av disse passerte testen. Men det var jo sjefen for kurset som avgjorde det. Bare teorien gikk bra, så dreit dem i det. Dem sa rett ut at etter dette kurset får dere lære dere våpensikkerhet og rytmer som passer for dere. Sånt kan man ta hjemme og på jakt. Bare begynn stille og rolig.

Jeg ble jo kjent med en god del ac dem, og såvidt jeg veit, så lever de fleste enda, eller har dødd av andre lidelser enn våpendeler.

 

Ja dem besto den teoretiske prøven + eksamen, dem kom seg gjennom skytedagen uten at noen døde.....men det var ikke dem sin skyld at det gikk bra....her var fru fortuna og fru diana + div. engler på plass.

Neida, fullt så gæli var det jo ikke, men det var mer enn 5 og mindre enn 15 som overhode aldri hadde tatt i et våpen i hele sitt liv. Og det syntes jo på banen da man skal skyte leirduer og vise våpenkontroll.

 

Alle har vært færske en gang, så det er selvfølgelig ikke dette jeg vil fram til. Men kurset burde vært såpass langt, og dem burde tatt høyde for at sånn burde det være, for sånn kan det selvfølgelig ikke være på jakt. Da risikerer du faktisk å skyte noen eller bli skutt.

 

Jeg aner ikke noe om kursa nå, men som sagt håper jeg dem er milevis foran det kurset jeg hadde i 1988. Med oppegående folk, god tid osv. Vi ble bare peisa igjennom et hurtigkurs på den praktiske biten, og jeg fikk med meg ca. halvparten. Og det var det flere som gjorde, så vi rakte henda i været og ba dem gjenta, og bremse ned litt.....svaret var....jeg kan gjenta det siste jeg sa, noe annet har vi ikke tid til.

 

WTF er det for et svar da. Skjønner godt at det kan skje ting, hvis dem har hatt sånne lærere. Rutiner og sikkerhet prenta faren min huet mitt fullt av fra jeg var liten, og dem sitter som støpt, men jeg har hatt mine dager der min kompis Murphy også var med.....og da er man glad for at man lager seg flere fallemmer, så man litt sikkerhetsnett å falle tilbake på....Har man flere lag med sikkerhet, så går det stort sett alltid bra, men stoltheten.....man ønsker seg et stort hull i golvet av og til ja.

 

Litt OT her, og det er skrivekløe før puta, men dere ser hvor jeg vil. Er innlegget for langt, så får moderatorene jobbe overtid imorgen...eh idag mener jeg, men jeg har ikke Quota noen ihvertfall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...