Jump to content

3006 vs 9,3x62


Jeger88

Recommended Posts

Jeg driver å skal kjøpe meg et løp til saueren min. Har fra før ett 6,5x55 løp, men i de senere årene har det blitt mere elg jakt, så tenke jeg skulle skaffe meg litt grøvre skyts. Lurer fælt på om jeg skal kjøpe 3006 eller 9,3. 3006 er jo litt mer annvennelig til annen type jakt, men 9,3 er jo topp når man bruker løs hund.

 

er det noen som har erfaringer med disse to kalibrene, som kanskje kan gi med noen tips om hva jeg bør velge?

Link to comment
Share on other sites

Har både 30-06 og 9,3x62. Har skutt endel dyr med 30-06, og foretrekker da helst 200 grs kuler.

 

Etter å ha brukt 9,3 i min første sesong (skutt bare 3 dyr med den enda) så er jeg likevel ikke i tvil - kjøp deg 9,3.

 

Du får et kaliber som er helt ideelt ifht kjøttødeleggelse. Stort utvalg i både komponenter, og ferdigrulla ammo.

Link to comment
Share on other sites

Velg 30-06.

Kraft nok for elgen, og sterk nok til å ha noe mening å velge i forhold til 6,5x55 .

Med riktige valg av kule (220grain Mega feks.) har jeg ikke sett at kjøtt ødeleggelse er noe problem. Finnes kuler for alle mulige jaktformer.

Rikelig utvalg ferdigrullet, ganske rimelig og en virkelig pen patron.

Skremmer ikke skytter med smell og rekyl slik som en 9,3 kan.. (ja det er egentlig det som gjør den uaktuell for meg...)

 

På den negative siden: kjent som "30-06 verdens kjedeligste patron" fordi den kan brukes til alt og derfor hindrer morsomme nye våpen prosjekter..

Link to comment
Share on other sites

Bare et skår i gleden, er du sikker på at det er plass til et 9,3 løp i fremstokken på Sauen din??

 

Jeg kjøpte Sau med 9,3 løp. Fant etter hvert ut at jeg ville ha et 6,5 jaktmatchløp i Sauen. Fikk beskjed om at det gikk bra fordi fremstokken som passet til 9,3 ville ha plass til matchløpet. Matchløpet er en del tykkere en jaktløpet.

Hvis det er vanlig jaktløp i 6,5 du har, tror jeg det vil bli trangt med 9,3 løp i samme fremstokken. :?

Link to comment
Share on other sites

Bare et skår i gleden, er du sikker på at det er plass til et 9,3 løp i fremstokken på Sauen din??

 

Jeg kjøpte Sau med 9,3 løp. Fant etter hvert ut at jeg ville ha et 6,5 jaktmatchløp i Sauen. Fikk beskjed om at det gikk bra fordi fremstokken som passet til 9,3 ville ha plass til matchløpet. Matchløpet er en del tykkere en jaktløpet.

Hvis det er vanlig jaktløp i 6,5 du har, tror jeg det vil bli trangt med 9,3 løp i samme fremstokken. :?

 

 

Jepp, det passer, fulgte med ett 9,3 løp da jeg kjøpte rifla, (som jeg var så dum og solgte) og det passet da, så regner med det gjør det nå også :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...