Jump to content

Prosjekt "Streken" (Obs masse bilder), med konkurranse !


Streken

Recommended Posts

Som noen kanskje vet er jeg i ferd med å ferdigstille den nye langholdsriflen min i disse dager.

Jeg kommer til å bruke denne tråden til å legge ut info om den etterhvert som den kommer tilbake i huset.

Den er basert på en Stiller låskasse, type lang, TAC 300.

http://www.viperactions.com/

Videre har jeg en Kongsberg pipe som kamres i 6,5-284 i disse dager.

Stokken er en AI Long action for remington, med 300 win mag magasiner.

Denne stokken holder jeg på å tilpasse akkurat nå, pusser og filer for å få bort skarpe kanter på plasten, og tilpasse remfester og tofot slik jeg vil ha det. Akkurat der hadde jeg håpet på mer fra fabrikanten på en slik dyr stokk, men slik er det nå engang. Derfor har jeg sittet med grovfilen og sandpapir og virkelig latt den gjennomgå. Spesielt tommelhull åpningen regner jeg med å måtte bruke litt tid på å få sånn jeg vil, for den er ganske langt fra optimal nå.

 

Men så til KONkURRANSE!

Mange gode børser har jo som kjent navn, og overtroisk som jeg kan være, og i tråd med temperamentet har jeg funnet ut at børsa skal hete "Streken"

Husker dere streken ? Den iltrende forbanna lille figuren, som tilsynelatende bare møter motgang ?

Her er'n :

http://en.wikipedia.org/wiki/La_Linea_(TV_series)

 

Jeg tenkte jeg skulle få tegnet/malt på denne karen på siden av stokken, som en slags lykkefigur.

 

Men så er spørsmålet hvilken tegning jeg skal ta utgangspunkt i ?

Og den som kommer med det beste forslaget, som jeg tar i bruk, får en flaske (vin) i posten !

 

 

streken1.jpg

 

 

Linker til inspirasjon:

http://www.youtube.com/watch?v=6G3u6vxzLzA

http://www.abcnyheter.no/node/34601

 

:D:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Streken var virkelig dårlig i dag.. Jeg var innom der rett etter ankomst av rifla og da måtte forsyne meg jeg sette sammen stokken og kasse/løp for han. :lol::lol:

Tenk å klare å la være å klø på det jernet :roll:

Håper den svarer til forventningene din, for den var virkelig rå.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott rigg. Den ser rå ut.

 

Artig å lese om slike prosjekter. Er det mulig å spørre om kostnadene på prosjektet? Tenker først og fremst på låskasse og stokk.

 

Ser at Mildot kommenterer at det ikke er mange slike kasser på sivile hender. Betyr det at det ikke er lett å få bestilt noe slikt?

Link to comment
Share on other sites

Haahhhhhaa !!

Steike bra den nederste der Sako !! :lol:

 

Mens jeg er her;

Jeg kunne hatt bruk for noen tips angående godladninger for druge hold..

Jeg har Scenar 139 grs, A-max 140 grs, Sierra 142 grs og Berger 140 grs.

Av krutt har jeg MRP og Vn-560.

Tennhetter; Remington, federal og CCI.

Maks patronlengde med a-max synes å være 78,5mm ( i bommene) og litt lenger med Berger.

Link to comment
Share on other sites

Hehe....

Mye fint her nå ja :)

Kassen er spesiell i den forstand at den er den første i Europa, og en av de aller første solgt til sivile.

Kasse nr to eier Stkl.

Den er en Remington klone, med sako type utdrager, ellers med endel forbedringer på pasninger og slikt.

Kassen kom på ca 7000 med picatinny skinne og avtrekker, sånn cirkus. Jeg så ikke så nøye på regningen, bare knep sammen øynene og betalte. :)

Men hvis man regner på hva det koster å skaffe donorkasse, og rette den opp og slikt, så synes jeg slett ikke dette var ille.

Stokken kom vel på ca 600 £, men det er sikkert mulig å få tak i billigere fra Amrika.

Link to comment
Share on other sites

Well Gents !

 

Da har jeg fått tatt meg en runde på banen, men først; DUGNAD !

Dugnad er alltid morro når man vet at det blir GONG etterpå! Meg, endbil og Per S var på plass et sted mellom 9 og ti et sted og laget noen greie rammer til å henge gongene som enbil hadde laget. Gongene her er av såkalt "vanlig" stål, i ca 20 mm tykkelse. Bakpå er det sveis på en stang med hull i som man kan tre streng igjennom. Dette gjør at gongen blir vinklet ned mot bakken, og dette leder rikosjettene ned mot bakken og sparer bjelken over gongene. Alt i alt har vi nå 11 gonger i varierende størrelse fra 400 til 565 meter. Enbil og Per S begynte på slutten av dagen å mumle om mindre gonger... :shock:

 

IMG_0251small.jpg

 

Her er vi på 400 meter , og der lakkes.

 

IMG_0252small.jpg

 

Legg merke til hvordan rikosjettene blir rettet den mot bakken og bort fra bærebjelken. Vi må nok forsterke/ fornye sidebjelken litt på sikt.

 

IMG_0253small.jpg

 

Selve krembollen !

565 Leicamålte meter. Her er det brått litt høyere opp i terrenget , og vinden tar litt mer. Bildet er tatt rett nedenfor skivene.

 

Streken på standplass. Streken synes å være en viljesterk krabat allerede i ung alder. Det viste seg at pussestokken hadde svulmet opp et kaliber, og relativt varme tanker gikk til leverandøren av utstyret en stund. Men, det eneste som nytter når motgang møtes er å unngå dem. Altså ble pusseregimet forkastet. Skyting iverksatt, og stemningen steg.

Fikk kikkerten inn på 100meter og dro opp tilsvarende klikk som Enbil, og klokket inn en treff på 500 meter. Førsteskudd. Rattet så litt med noen ladninger på 100 meter igjen, og klokket så inn en klokkeren sentertreff på 565 på hodemålet. Førsteskudd. Fikk klippet snoren på andreskuddet.

 

Nok skryt. Her er et bilde av kassen på klosshold. FYI så er kassen rustfri, men koatet med "black oxide" som det heter. Kassen er levert av KH-Precision.

Fossdal har gjort kamringen av børsen, samt blånering.

Fikk det gjort raskt og ordentlig, og da jeg var syk dagen for levering kom han pinadø hjem til meg med den ferdig. Sammen med en pakke dopapir og en fire pack Cola. Thanks mate.

 

Oh yeah; the business end.

 

Noen ganger er 21,5 millimeter er nok...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har fått skutt litt mer i dag, og det ser ut til at pipen begynner å "gå seg til"

Har fremdeles ikke funnet selve "godladningen" men ser for meg at det kommer snart.

Ladninger som ikke gikk spesielt godt forrige gang gikk alle under 25mm i dag. Fikk en ti skuddsgruppe på 23mm og en 8 skudds gruppe på 21mm. Skjøt så raskt jeg kunne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt problemer med å få de hastighetene jeg har sett for meg med både N560 og med MRP i kombinasjon med Berger 140 grs kuler. Ved ladebokens maks med MRP som er 52grs MRP og patronlengde 79mm som gir meg 0,6mm friflukt(pluss) får jeg usle 865m/s. Ladeboken har patronlengder på 76mm med nosler partition, som er en kule jeg ikke kjenner. Med noe over ladebokens maks fikk jeg 875 pluss ( vrien kronograf..) men ingen trykktegn og minimal utvidelse av skulderen, ca 1,5 hundredel over de lavere ladningene jeg har gått igjennom.

Har nå fått meg en burk med MRP2 som jeg skal prøve.

Så til spørsmålet:

Hvor mye betyr patronlengden på hastigheten? Jeg antar et jeg kan slippe litt mer i hylsene siden patronlengden er større, men hvor mye før det eksplofaenmegderer?

Hvordan betrakter man en sånn Berger kule trykkmessig ? Ikke ulikt en Sierra MK kanskje, (slankere?) men jeg mener at den er noe stivere enn MK'en, og definitivt mer tykkhudet enn A-max'en, i den grad det betyr noe..

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye betyr patronlengden på hastigheten? Jeg antar et jeg kan slippe litt mer i hylsene siden patronlengden er større, men hvor mye før det eksplofaenmegderer?

 

Hva med å lage en lengdestige på den maxladninga du her har testa ? Lade opp noen skudd med denne, og sette hver kule f eks 1/3mm lengre inn i hylsa. Hvis du er trykkmessig lavt vil vel ikke hastighetsøkninga bli svært mye større for hvert skudd, men det vil den derimot bli hvis du har et høyere trykk i din lengste ladning. Jeg har opplevd det slik.

I tillegg vil du kunne få en god info om hvilken friflukt den liker..

Hvis kronografen er bedriten blir jo det hele noe vanskeligere..

Alternativt kan du forsøke deg litt med vann for å regne ut hvor mye mere rom du har i hylsa. Du burde jo hatt en NP, men det er jo en flatbasekule så det vil kanskje være mulig å finne ut hvor dypt den stikker hvis noen kan måle en for deg. Du kjenner sikkert til metoden..?

 

Bare noen tanker før jeg køyer..

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye betyr patronlengden på hastigheten? Jeg antar et jeg kan slippe litt mer i hylsene siden patronlengden er større, men hvor mye før det eksplofaenmegderer?

Uten noe praktisk erfaring, og med alle mulige forbehold om at dette er simulerte data, her er hva Quickload sier:

 

Cartridge: 6.5-284				
Bullet: Berger VLD 140gr				
Propellant: Norma MRP
Pmax 4400 bar Piezo CIP
Barrel length 510mm / 20"				

COL 	Charge	V0		Pmax		% of max
mm		gr		m/s		bar
76.0		52		811		3313		75 %
76.5		52		809		3285		75 %
77.0		52		807		3257		74 %
77.5		52		805		3230		73 %
78.0		52		802		3203		73 %
78.5		52		800		3177		72 %
79.0		52		798		3151		72 %

79.0		53		814		3345		76 %

Link to comment
Share on other sites

Tid for ville teorier igjen, så da er det bare å fiske frem saltet folkens;

 

Strek3.jpg

 

Hva hvis mantlingen vi ser mellom bommene betyr at denne pipen er litt trang?

Vil ikke det kunne forklare ett eller annet mtp hastighet?

 

Edit : sako ! Kunne du ha lagt inn de samme dataene for pipelengde 72cm ?

Link to comment
Share on other sites

sako ! Kunne du ha lagt inn de samme dataene for pipelengde 72cm ?

 

Jamt over litt høyere hastighet, men svaret på det første spørsmålet ditt blir det samme: 3mm økt COL betyr grovt regnet 1gr høyere ladning for samme trykk og hastighet:

 

Cartridge: 6.5-284            				
Bullet: Berger VLD 140gr            				
Propellant: Norma MRP				
Pmax 4400 bar Piezo CIP				
Barrel length 720mm				
COL    Charge  V0     Pmax     % of max
mm     gr     m/s     bar
76      52     892     3313     75 %
79      52     881     3151     72 %
79      53     897     3345     76 %

Cartridge: 6.5-284            				
Bullet: Berger VLD 140gr            				
Propellant: Norma MRP2				
Pmax 4400 bar Piezo CIP				
Barrel length 720mm				
COL	Charge	V0	Pmax	% of max
mm	gr	m/s	bar	
76	55	890	3250	74 %
79	55	877	3082	70 %
79	56	894	3273	74 %

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk Sako, supert hva du klarer å trylle fram. Jeg har faktisk QL selv også, men har ikke fått tid etc til å lære meg bruken skikkelig. I forhold til trykkstandarden på patronen er det da en hel masse å gå på, alle sikkerhets foranstaltninger tatt i betraktning?

Som en kuriositet kan der nevnes at jeg fikk ålreite samlinger ( 10 & 12mm ) med 52 grs Mrp men dårligere med 53 grs. Det var med for lav hastighet til å¨være interessant dog.

Skal se om jeg får tid til å se mer på QL..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk QL selv også, men har ikke fått tid etc til å lære meg bruken skikkelig. I forhold til trykkstandarden på patronen er det da en hel masse å gå på, alle sikkerhets foranstaltninger tatt i betraktning?

Tja.

 

Nå er jeg verken noen hjemmelader å regne med (no pun intended) eller spes. dreven på QL, men sånn rent generelt:

 

Enhver simulering er en forenkling av virkeligheten. Du kan ta deg eff på at en simulering ikke tar med absolutt alle faktorer som virkeligheten påvirkes av. Jeg har brukt QL for å estimere ladninger til 6x45'en, men da først etter å ha plugga inn data for kjente ladningersom har sett OK ut i mi børse. Etter å ha sett hvor disse har havna i QL, har jeg endret én variabel: Kuletypen. Så har jeg brukt QL til å prøve meg fram for å havne på samme modellerte trykk som den kjente ladningen har hatt i QL, bakket av et halvt til ett grain (på en totalladning på 22-23gr) og satt i gang.

 

Å bruke QL for å estimere trykk og trygge ladninger uten gode referansedata virker på meg som en risikosport. Å bruke data fra QL der mer enn en variabel er endret fra en kjent, trygg ladning er noe jeg ville vært forsiktig med.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, ny dag, nye utfordringer.

Ladde i dag opp med to serier med nye patroner, tilpasset det jeg har funnet ut på tidligere runder. Pipen hadde fått 90 runder igjennom før dagens økt. Den har økt endel i friflukt siden den var helt ny, nærmere 5 tidels millimeter med Berger VLD. Dette fikk jeg litt hakeslepp av, men det ligger noen feilkilder inne i nøyaktigheten av denne målingen. Meen jeg tror at det dreier seg om en fiin avslipning av bommen, for det ser særs pent ut fremdeles. Jeg får kontakt med bommene med denne kulen på 80,2mm Over All Length.

ADVARSEL Jeg er ikke noen særs erfaren hjemmelader, og mine ladninger kan være farlige i andres våpen. De er tildels MYE over maks i ladeboken, og kan være FARLIGE !

 

Startet dagen med patroner ladd til 80,1mm OAL. Trappen med MRP startet ved 52 grs, fordi jeg tidligere hadde jobbet meg opp til dette.

Hylser; Lapua nye, tennhetter; Rem no 9 1/2 large rifle, kule Berger 140 grs VLD.

Herunder følger ladning, samling, hastighet der jeg har det:

Og der var tildels vanskelige forhold for kronografen, så jeg er usikker på variasjonene...

 

MRP

52 grs- 40mm ingen hastighetetsmåling

53 grs- 21mm -"-

54 grs 11mm, 883m/s, 881, 872

55grs 20mm 913m/s, 901, 911

56grs 19,5mm 938m/s 930, 925

De to siste stegene her viser tegn til høyt trykk, med noe ekspansjon av skulderen, og tildels flate tennhetter.

 

MRP2

57 grs 11,5mm 881m/s, 861

58 grs 9,5mm 887m/s 885, 885

59 grs 30mm 899m/s 911 ulest

60 grs 26mm 919m/s 927, 929

61 grs 10,5mm 953m/s 936, 938

62 grs 44mm 972m/s, 965, 972

Her ser jeg ingen trykktegn i det hele tatt.

EDIT: Her har det dukket opp solide trykktegn ved høyere temperatur. Begge disse trappene er antagelig farlige i feil våpen. Vær advart.

 

Og igjen, dette gikk bra i mitt våpen, det trenger ikke gå bra i ditt våpen, eller i mitt når det blir varmt.

 

Jeg lurer på om noen har noen teorier som harmonerer med det jeg ser i dette?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ting gikk utrulig bra ved 880m/s OG 940m/s ca, og det er jo litt interessant. Jeg tror jeg tar de to ladningene og tweaker litt på. Regner med at pipen takker for seg litt tidligere med 930 en 880, men litt svinn må man regne med i store bedrifter ?

Er det noen som har erfaring med livslengden i praksis?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...