Jump to content

Tanker om oppstart av våpengarderobe, med bonusspørsmål


Jeph

Recommended Posts

Dette innlegget blir nok ganske langt, men dette er noe jeg har tenkt på lenge.


0. Et bonusspørsmål før resten av tråden; til dere som har arvet fars, mors, eller bestefars gamle rifle - hva slags rifle var dette, og hvilken følelse gir/gav denne rifla dere? Venter i spenning :x


Med jegerprøven endelig i boks i fjor, etterfulgt av en del lesing om kaliber og forskjellige våpen, er jeg klar for å gjøre tanker til handlinger.


Jeg har begynt i det små, og har nå ei rådyrrifle i .223 med 3-12x56 - noe jeg gleder meg til å bli kjent med!

Den føler seg litt ensom nå, så jeg håper på veiledning mot det mest effektive oppsettet for mine to kommende storviltrifler.


1. Er det for øvrig like vanskelig å unngå at småvilt på fugl/harestørrelse eksploderer av .223, som en del diskusjoner skulle tilsi? Edit: Lader ikke selv ennå - det skjer tidligst neste år.


Valget av rådyrrifle var enkelt, men nå føler jeg meg rådvill.

Når det kommer til storvilt ser jeg for meg to scenarioer; å jakte hjort på fjellet, og postering/drivjakt på elg omkring Setesdalen på Sørlandet og i Hedmark.


Etter kaliberfordypningen kom jeg frem til at jeg hovedsakelig ønsker ei. 308 for storvilt, men jeg har søknader liggende klare på både. 308 og 30-06 (og 7.92x57:x)


Som hovedrifle ser jeg for meg ei lett og hendig .308 med reim, som er hyggelig å gå med på lengre turer over fjellet. Økt rekyl pga. lav vekt er greit - må bare trene mer.

 

Ettersom dette skal bli hovedrifla, håper jeg at denne skal få en sjarm jeg kan arve nedover etterhvert (er bare 24, så fortsatt en liten stund til).


2. ‎Vil ønsket om sjarm osv. forandre/negativt påvirke noe om de andre egenskapene, mener dere?

 

Pga. sjarm og arvegods-følelsen for fremtidens "Betefars gamle elgrifle" ser jeg gjerne for meg tradisjonell trestokk. Men om dere mener at trestokk fremfor syntetisk stokk (både brun og svart) går for mye imot tankene om ei lettest mulig rifle, må jeg revurdere dette.

 

Tankene har oftest vært innom Remington 700 og Tikka T3x, samt rett og slett en god gammel (jakt) Mauser. Mest for nostalgien den siste der, pluss at jeg hadde glidd rett inn blant gamlekara på elglaget!

 

Jeg har et godt forhold til Remington, og Tikka høres veldig spennende ut med god presisjon og lav vekt. Men så er det vel noe med lang og kort låskasse, lang og kort hylse på 30-06 og .308 osv.?

 

3. Passer en av disse kalibrene bedre i 700'en?


4. Passer en av disse kalibrene bedre i Tikka en?

 

5. Hvem av disse tre riflene ville passet best som "mobil" hjorterifla, og hvilken ville passet best som "stasjonær" elgrifle? Med ca 4kg på 700'en og ca 3kg på T3x'en sier kanskje det seg selv, men hva mener folket?

 

Skulle nok sikkert hatt en T3x Superlite til hjorten .308, og en T3x Hunter Stainless Fluted Barrel 30-06 til elgen, men det tillater ikke budsjettet i år.

 

6. Er det slik at til elgjakt foretrekker mange 1,5-6 eller 2,5-10? Med objektiv på rundt 42mm? Ettersom det sjeldent jaktes på elg i dårlig lys?

 

7. Kikkert til hjorterifla aner jeg ikke - fyr løs med anbefalinger! Aldri vært på hjortejakt, så vet ikke helt hva slags forhold hjort jaktes på under. Innser at jeg fant et bra emne å lese meg opp på der..

 

8. Er folket vant til tofot for jakt på elg eller hjort?


Det kan hende jeg svarer litt på mine egne spørsmål, så kanskje jeg bare hadde godt av å lufte tankene litt. Men utover mine egne meninger, gleder jeg meg til å lese deres!

 

God helg!

 

 

Edited by Jeph
Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg ei billig rifle og prøv, begynn, skyt. Det nytter ikke å sitte og tenke og spørre andre. Du må få begynt. Du kan får tusen meget kvalifiserte råd, basert på både hva folk syns selv, eller hva vi ser sånne som deg faktisk gjør i virkeligheten. ( og det er å spørre og spørre og aldri komme lenger ;) )

Så få tak i ei rifle som smeller, kom deg på banen og finn ut hva du vil. Du vil uansett ombestemme hvor ofte som helst, det gjør i allefall vi andre...

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv både 223 og 30-06. Lader selv og tilpasser patroner til disse to til alt vilt. Har prøvd myyye forskjellig, inkludert  flere T3 og Remington 700 i diverse kalibre. Jeg sitter igjen med tre forskjellige Remington 700. Mitt soleklare råd til deg er å velge en Remington 700 i den varianten du selv ønsker. Kaliber 30-06!! 308 i Remingtons korte kasse er også et godt valg, men lader du selv har du en mye mer fleksibel patron uten nevneverdig annerledes rekylopplevelse. Et relativt rimelig, robust og driftssikkert system, med et hav av tilbehør. Du kan velge å spesialtilpasse denne til det ugjenkjennelige eller beholde den enkel rett ut av esken. Istedet for 2 nye rifler er det mest fornuftig å investere i ladeutstyr ( dette behøver ikke være veldig dyrt) og tilpasse patroner til den jakt du skal bedrive. Da har du etter min mening to utrolig flotte og anvendelige kalibre til all jakt opp til farlig vilt i afrika! Når det gjelder kikkert har jeg også prøvd mye forskjellig. Mitt valg hadde vært en brukt Zeiss 2,5-10x50. Om du velger classic, victory eller victory HT er ikke veldig avgjørende. Jeg har alle sammen og er godt fornøyd med samtlige. Det du spør om er det forferdelig mange meninger om. Lytt til fornuftige råd fra de som har prøvd en del selv. Du kommer sikkert til å få mange svar her. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

En ruger M77 vil jo passe deg fint ;) Det er jo bare en Moderne M98 med alt det beste fra nostalgien av en Mauser og moderne stål og tilpasninger :x

 

Du har jo nevnt Remington 700, bra våpen med MASSE muligheter ;)

 

Også har du jo Winchester M70. Denne får du også i varianten classic/Pre 64 som er en Mauserkopi med bedre kvalitet og som "vanlig" utgave. Begge flotte våpen.

 

Men en godt ombygget M98 er heller ikke noe dumt å kaste seg ut i skogen eller på banen med, bare ikke kjøp en slaktet/garasje ombygget en :( Få noen med kunnskap/børsemaker til å ta en titt på den før du kjøper :)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, M67 skrev:

Kjøp deg ei billig rifle og prøv, begynn, skyt. Det nytter ikke å sitte og tenke og spørre andre. Du må få begynt. Du kan får tusen meget kvalifiserte råd, basert på både hva folk syns selv, eller hva vi ser sånne som deg faktisk gjør i virkeligheten. ( og det er å spørre og spørre og aldri komme lenger ;) )

Så få tak i ei rifle som smeller, kom deg på banen og finn ut hva du vil. Du vil uansett ombestemme hvor ofte som helst, det gjør i allefall vi andre...

 

 

K

Hei K/M67.

Skal det virkelig være slik at det første man får slengt i ansiktet på Kammeret om man lufter ting man har tenkt på ei stund, er at "sånne som meg" bare spør og spør og aldri kommer lenger?

 

Drar du litt vel kjapt alle under samme kam? 

 

Jeg oppgav ganske tidlig i innlegget at jeg allerede har skaffet meg ei rifle. Jeg kunne nok spesifisert at jeg har vært på jakt tidligere, og at jeg har begynt å trene med den nye rifla på banen, men så ikke for meg at jeg måtte begynne å forsvare meg mot personangrep allerede før første spørsmål på et diskusjonsforum var avfyrt.

 

Ettersom det er strengt forbudt å skyte på banen her døgnet rundt, året rundt, vil jeg bruke noe av tiden utenfor banen på å planlegge resten av garderoben.

 

Ettersom denne tråden startet ganske skjevt får vi vel heller bare dra det lengre utover. En moderator kan like greit kan stenge den, ettersom jeg tydeligvis ikke har noe utbytte av svar på mine spørsmål.

 

Noe av det mest givende jeg vet når jeg blir interessert i noe, er å gjøre uhorvelig med research og planlegging omkring dette temaet. Det beste min far visste med å skulle gå på en Bruce Springsteen-konsert, var å gå å kjenne på den enkle gleden av å glede seg til det i månedsvis.

 

I forkant av kjøp av hodetelefoner, mobiler, datakomponenter til stasjonære PCer, radioer, min neste bil, mitt første hus, og våpen, elsker jeg spenningen og utfordrignen i å finne ut av alle muligheter før jeg tar mine valg. Og det fører til at jeg aldri har trengt å selge noe jeg har kjøpt - enten bruker jeg det fortsatt, eller så brukte jeg det til det var oppbrukt/ubrukt. Selv min første bil bruker jeg fortsatt. På den måten blir jeg veldig fornøyd med det jeg først kjøper, og det virker som jeg sparer en del penger på det også. Det fører blant annet til at jeg i god tid vet hva jeg har lyst på, og har god tid til å vente på tilbud og lignende.

 

Så, M67/K, det får være dere andre om å ombestemme dere hvor ofte som helst.

 

Jeg foretrekker å bestemme meg om fremtidige valg basert på undersøkelser og planlegging. Likevel er det en god porsjon informasjon som ikke er like god/enkel å kun lese meg frem til.

 

Det er her jeg er glad for at det finnes steder som dette der jeg har mulighet til å få input fra mer erfarne brukere.

 

Eksempelvis hvorvidt .308 er å foretrekke i en Remington 700 fremfor 30-06, eller motsatt, er vanskelig å finne. Det samme lurer jeg på for Tikka T3x.

 

Tusen takk til ahumbo og MAS-36 for gode tips 9_9 Etter gode bekreftelser virker en Remington 700 med Zeiss og ladeutstyr som riktig retning for meg, fremfor to rifler. Dere har helt rett, tusen takk for åpenbaringen - av og til er det ikke mer som skal til!

Det var visst rett før havesyken sneik seg innpå!

 

Nå begynner moroa med å sikte meg inn på riktig utgave og vente på en god pris på brukt Zeiss :ph34r:

 

Med tanke på M67/K's uttalelse om at "Det nytter ikke å sitte og tenke og spørre andre.", skal jeg høre på de som vet hva de snakker om.

 

Jeg trekker dermed tilbake alt bortsett fra siste setning i første innlegg, og en moderator kan gjerne stenge tråden.

Edited by Jeph
Skriveleif
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Hei, Jeph. Synes du er litt urettferdig nå for det rådet du fikk var det beste du kan få. Skyt mye. Ellers hvis du leser litt her og der på forumet vil du fort se at M67 leverer råd og tips av høy klasse og i stort volum. Jeg er helt sikker på at opptil flere prosent av kunnskapstilfanget mitt de siste årene kommer fra å lese hans innlegg. Og dette du fikk servert her var ikke et stikk eller et personangrep. det var en generell betraktning fra en som nok har sett litt av hvert. Såpass tåler, vi så lenge vi får forsyne oss gratis av kunnskapens fat.

Men det kan bli interessant på skytebanene fremover når den lettkrenkede generasjon snowflake etterhvert gjør sitt inntog og de virkelig gretne gamle gubbene fortsatt er der O.o

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

To ting når jeg er i gang.

1. Folk bruker sin fritid til å skrive her, så det er litt på kanten å kritisere de svar man får selv om de ikke akkurat er de du er ute etter. Og som regel er det best å stille konkrete spørsmål, da et spørsmål som fordrer en stil i retur, ofte ikke blir svart.

Det finnes sikkert et par hundre tråder med temaet "hvilket våpen skal jeg velge"...

 

2. Fruen er drittreig, så jeg har et par min til overs ;) 

 

Ikke veldig vanskelig å finne ut forskjellen på 308 og 3006 i en Tikka T3 eller Rem 700, for jeg vet at jeg selv har skrevet om dette bare den siste uken. Men lang historie kort:

 

Hverken Tikka T3 eller Remington 700 er et typisk bestefars våpen, men de holder nok en livstid eller to med riktig pleie.

 

Remington 700 

Bra med ekstrautstyr, ok kvalitet, 90 graders boltløft synes jeg er irriterende etter å ha blitt vant til 60%. Låskasse tilpasset patronlengde, så ville valgt 308. Tilgang på ekstra stokker etc er noe oppskrytt for en jaktrifle. T3 har ca like mye. Hvis du vil ha en lett, kort og hendig 308 fra Remington, velg en Model 7!

 

Tikka T3

En låskasse lengde, så likegyldig om du velger 6.5, 308 eller 3006 ift det. Rekylen skal man ikke kimse av, da jeg selv skjøt mye bedre med samme rifle i 6.5 enn 3006 (pipebytte), og skudd plassering er viktigere enn anslagskraft.

 

Ville lagt til Browning Xbolt 308 i listen din, der får du 60 graders boltløft OG låskasse tilpasset patron.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Umbo skrev:

 

Men det kan bli interessant på skytebanene fremover når den lettkrenkede generasjon snowflake etterhvert gjør sitt inntog og de virkelig gretne gamle gubbene fortsatt er der O.o

 

:lol::lol: 

 

Når det gjelder riflevalg;Sannheten er vel den at det spiller ingen rolle hvilken av de billige riflemodellene man velger, tror uansett ikke du finner noe attraktivt arvegods til dine oldebarn blant plastrifler til 10 tusen kroner.  

 

Hvilken patron du velger spiller heller ingen rolle, annet enn pris. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

At man ikke kan få en rifle som kan gå i arv til 10k er jeg ikke enig i, men selvfølgelig, en Rem700 SPS med original plaststokk vekker ikke akkurat følelser. CDL derimot synes jeg er en pen rifle.

 

For meg går det litt i bølger hva som tiltaler meg mest, om det er ultralette rifler med dyre kompositt stokker, drillinger eller typisk rifleman rifler.

 

Anbefaler denne tråden for litt sikling :) 

 

Selv om jeg har ca null behov for flere rifler, da både Tyskland og Finland er godt representert i våpenskapet om dagen, er det et par amerikanere som frister;

Ruger M77/GSR, Remington Model Seven eller Winchester M70, kaliber 308, kort løp, laminatstokk og en bitteliten Leupold på toppen. Et eller annet som bare appellerer med denne: 

 

644253_ts.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

0

Har aldri arvet noe våpen men har arvet penger som jeg kjøpte meg ei rifle for.Dette var etter at jeg hadde jaktet noen år med ei påkostet rifle i 7mm rem mag på tidlig åttitall.Dette var en sivil FN mauser med alt stæsj som var tiljengelig på den tiden.66cm pipe,justerbart avtrekk,underbeslag med magasin,bedding og oppslagssikter.Da ville jeg ha ei" plain" jaktrifle.Ble en ny Mauser med ikkeno,lav montert kikkert orginalt avtrekk og 55cm pipe,denne har jeg enda.

1

Velg gode solide kuler,gjerne tunge for kaliberet.

2

Sjarm betyr vel i dette tilfellet eierglede det vil vel bare virke positivt.

3/4

I kort kasse velger man .308 fordi det er det som passer,i lang kasse ville jeg valgt .30-06 pga allround egenskapene som betyr tyngre kuler til stort vllt.

5

3kg rifle + optikk og montasjer=3,5kg+ det er mer enn nok vekt for ei allround rifle,over 4kg egner seg best som postrifle.

6

Elg er store dyr som jaktes i dagslys,forstørrelse over 6x er helt unødvendig,siden du på drivjakt ofte møter dyr i bevegelse er lav forstørrelse = stort synsfelt veldig viktig,mye viktigere med 1,5 enn 6x,Selv bruker jeg 2-10x40 men 1-6 surrer rundt i hodet.Har også 2-7x32-35 som også er meget bra

7

Vil du jakte hjort i skogen på dag tid eller på jordet om kvelden?På dagtid gjelder det samme som for elg,optiske egenskaper er ikke det viktigste vekt og størrelse teller også,skal du jakte på jordet om kvelden,bør du ha en relativt dyr tung europeisk kikkert med 56mm linse.

8

Har prøvd tofot i skogen anbefales ikke,heller ikke justerbar kolbekam,henger seg fast i vegetasjonen

 

Når det gjelder din reaksjon på M67 svar er du kanskje litt for fintfølende, han er en veldig dyktig skytter/skribent og jeg er sikker på at du får gode saklige svar fra han i fremtiden.Vi  er kanskje ikke alltid enige men den gutten kan sine ting uten tvil.

 

 

Edited by moviken
Tilleggsopplysninger
Link to comment
Share on other sites

 

 

Sitat

Slutter aldri å bli overrasket over hvor råfornærmet noen kan bli av M67 sine velmente råd😊

IMG_6724.JPG.b186d4dfa7009166ca550440dde20085.JPG

Utilsikta innertreff...  ;) Er vel den endelige opptaksprøven i GGG man skal igjennom

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...